Permalänk
Medlem

Timvik inom äldreomsorgen.
ingen erfarenhet, ingen utbildning eller dyligt.
110kr/h

Är riktigt nöjd då jobbet är förbannat skoj.
Haft ett enda jobb som man "längtar" att få gå till under 13 år, och detta är fasen mitt roligaste so far.

Har haft lön på både 10k efterskatt och 26k efterskatt, men man har insett att hellre ett jobb man storm trivs på än tjock plånbok och mår psykiskt dålig varje gång man ska åka.
Och få komma hem till fru & barn varje dag.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jobbar som tekniker IT på ett tillverkande företag.
har 36 500:- i grundmånadslön, får sedan ett lönetillägg på 5 500:- i månaden för beredskapstjänst var 3:e helg, (vi har kontinuerlig produktion)
Har bonus en gång om året på 10% av grundårslönen.
Utöver detta så har vi kollektivavtal, mao, tjänstepension.
Vi har fri friskvård som innebär:
Massage vid behov, Företagshälsovård, Eget Gym på företaget där vi också har Beachvollyplan, innebandybana, spinning, driving range, vi har gratis tillgång till samtliga sportanläggningar i komunen, badhus, längdskidor, slalom, tennishall och andra sporthallar.

Jobbar dagtid, lite tjänsteresor, (då alltid traktamente enl skatteverkets regler) Beredskapen var 3:e helg är då 24h/dygn som innebär 8h komptid för utebliven veckovila.
Vi får Julbord, Julklapp.
Andra presenter om det gått exceptionellt bra.

Jobbar i en liten arbetsgrupp där det sällan är problem att ta ledigt om det behövs, vi täcker upp för varandra och blandar sällan in chefen för att be om lov.

Jag unnar mej att skänka till välgörenhet inom flera områden, tycker att jag kan göra det med min lön och familjesituation.
Frugan jobbar också heltid och tjänar över 30 000/månad, så vi har det bra.
Det enda negativa är våra stackars barn som får långa dagar på skola/fritids, ska försöka gottgöra som nu genom en lång Julledighet, från ikväll t.o.m. 10:e januari.

Rhames

Permalänk
Medlem

19 år som tjänar 22K/mån brutto. (Blir en del övertid varje månad).
Gymnasie utbildning: El & Energi > IT inriktigt.

Arbetar som IT-tekniker/Supporttekniker på ett företag som installerar datorer. Sätter upp datorer på bänk, ser till att OS:et går på samt alla system den ska ha, felsöker varför dem inte gick på mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Du har helt rätt, tuffa tider nu. Många som har fått lämna sina jobb, det är väl ca 80'000 arbetslösa i Stavanger nu som jobbade i oljebranschen tidigare. Det påverkar hela Norges ekonomi, huspriser går ner etc. Som jag ser det kommer det fortsätta gå ner ett tag till då det är färre nya fält som kommer upp och färre riggar som är aktiva. Nu är oljepriset nere i 36 USD / fatet för Brentolja och Ryssland fortsätter öka produktionen för att få in pengar efter sanktionerna från EU och USA och det håller priserna nere. Även OPEC-länderna pressar produktionen för att få in pengar.

Min personliga åsikt är att det kommer bli värre under våren nästa år men det får vi se! Det är stora politiska spel.

Ja, riktigt rävspel verkar det som. Läste i DN för några veckor sen att anledningen till att priserna rasar är att Saudi har valt bemöta frackingindustrin i USA genom prisdumpning för att försöka göra det olönsamt att utvinna olja genom fracking. Dock har det tagit längre tid än vad man trott vilket har drabbat många länder, inte bara Norge utan även Venzuela, Brasilien, Ryssland mfl. Även Saudi går med underskott på 20%. Norge är väl ändå ett av de länder som bäst kan klara den här nedgången. Gissar att det är lite värre för tex Venezuela.

OnTopic.

Säljare IT-branschen
Man
38 år
ca 570k/år brutto 2014. Blir något lägre 2015 pga av pappaledighet.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

125kr/h så varierar lite varje månad vad man får beroende på hur många timmar det blir på en månad men oftast ligger jag runt 22 brutto vilket känns helt okej med tanke på att det är mitt första fasta jobb efter studenten och att jag fortfarande bor hos föräldrarna.

Permalänk

Någon mer än jag som fick en helt ok lön i december? Synd att inte alla månader var sådana. Man vänjer sig snabbt vid intäkterna och lyckas på något vis hela tiden höja sin levnadsstandard/utgifter i förhållande till intäkterna ökar. Så efter allt sparande och andra månadsutgifter blir det ändå samma summa kvar varje månad... Märkligt.

Permalänk
Medlem

17.000kr rent i månaden.
arbetslös.

Börjar plugga 1 feb eller 1 Mars

Går ner till 15000kr rent i månaden när jag pluggar.
Men men så är det

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nu när år 2015 är över ser man ju vad man totalt tjänat och antalet arbetade timmar. Så kan man enkelt se vad man tjänat per timme när man räknar med semester och dylikt.

T.ex jag tjänar 30 500 per månad, skiftgående processoperatör. Drog in 395 00 förra året. Låter ju inte så jättemycket, men då arbetade jag bara 1404 timmar. Vilket blir en timlön på 281 kr/timme, o då känner man helt plötsligt att jag tjänar ju faktiskt ganska bra, då 30 500 per månad o skift inte låter speciellt bra. O då har jag även betalda raster, dock ej på utsatta tider utan när de passar in.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Brutto 25,500kr
Netto 18,700kr (skattetabell 37)

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrandSnygg:

Någon mer än jag som fick en helt ok lön i december? Synd att inte alla månader var sådana. Man vänjer sig snabbt vid intäkterna och lyckas på något vis hela tiden höja sin levnadsstandard/utgifter i förhållande till intäkterna ökar. Så efter allt sparande och andra månadsutgifter blir det ändå samma summa kvar varje månad... Märkligt.

December var en vanlig lön, men jag får slutlön, inkl utbetalning av 29 semesterdagar, december månads efterskottslön och förskottslön i januari/februari. Det blir en rik start på året.

stavfel
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

T.ex jag tjänar 30 500 per månad, skiftgående processoperatör. Drog in 395 00 förra året. Låter ju inte så jättemycket, men då arbetade jag bara 1404 timmar. Vilket blir en timlön på 281 kr/timme, o då känner man helt plötsligt att jag tjänar ju faktiskt ganska bra, då 30 500 per månad o skift inte låter speciellt bra. O då har jag även betalda raster, dock ej på utsatta tider utan när de passar in.

30k per månad för en fabriksarbetare får väl ändå anses vara skitbra? Inte konstigt att vi har hög arbetslöshet

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

30k per månad för en fabriksarbetare får väl ändå anses vara skitbra? Inte konstigt att vi har hög arbetslöshet

Beror mycket på skiften, hade det varit dagtid kan det nog luta åt skitbra, men annars låter det rätt normalt, t o m lågt om det är konstiga skift.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Snittat 75k/månad under 2015, innan skatt tyvärr, kul att man bidrar till skatteintäkterna iallafall.

Skrivet av Agile:

Lever och arbetar i sverige:

Bruttolön 45 045kr/månad grundlön + att företaget betalar in för tjänstepension ca. 5000kr/månad . Tillkommer gör bonus ca. 150 000kr/år.

Jobbar inom it/web.

Klagar inte

Ingen idé att flytta till norge och jobba

Jobbar fortfarande på samma bolag, 30% löneökning är rätt bra ändå tycker jag på ca. 7 år på denna lönenivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror mycket på skiften, hade det varit dagtid kan det nog luta åt skitbra, men annars låter det rätt normalt, t o m lågt om det är konstiga skift.

Exakt det som är min poäng, jag har alltid sett det som ganska dåligt då det är 5-skift, dvs mycket nätter och helger. Men när man sen tänker på att man faktiskt tjänat snitt 281 kr/timme så känns det bättre.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Snittat 75k/månad under 2015, innan skatt tyvärr, kul att man bidrar till skatteintäkterna iallafall.

Jobbar fortfarande på samma bolag, 30% löneökning är rätt bra ändå tycker jag på ca. 7 år på denna lönenivå.

Söker ni it-personal?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

7 tusen, dock ingen "lön" xD

Permalänk
Medlem

1600 kr, ingen fast lön.
(post nr 1997, som mitt födelseår )

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jobbar stängning på en lokal Ica-butik innan det är dags för plugg nästa höst. Tjänar mellan 11-15k/månad efter skatt. Jobbar runt 90 timmar/månaden så lite drygt halvtid. Jobbar bara OB-timmar därav den relativt "höga" lönen trots så få timmar. 19år, 120:- timmen grundlön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drazharm:

19 år som tjänar 22K/mån brutto. (Blir en del övertid varje månad).
Gymnasie utbildning: El & Energi > IT inriktigt.

Arbetar som IT-tekniker/Supporttekniker på ett företag som installerar datorer. Sätter upp datorer på bänk, ser till att OS:et går på samt alla system den ska ha, felsöker varför dem inte gick på mm.

Vart i landet befinner du dig, hur stor stad?

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jobbar som säljare inom handels (elektronikbutik) och tjänar 118,90kr/h plus OB och provision/bonussystem. Är anställd 50% men jobbar mycket extra så beroende på hur många timmar jag jobbar samt hur bra jag säljer får jag ut mellan 15-18k i månaden efter skatt. Är 19 år gammal

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calby:

17.000kr rent i månaden.
arbetslös.

Börjar plugga 1 feb eller 1 Mars

Går ner till 15000kr rent i månaden när jag pluggar.
Men men så är det

17kkr för att inte jobba? Låter högt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

37 innan skatt.

Förstår inte folk som envisas med att skriva vad dom tjänar efter skatt. Det är rimligen ointressant vad personen i fråga har för investeringar som gör att man kastas upp flera skattesteg. Det ända som är intressant i en sådan här tråd är vad arbetsgivaren anser att ens arbetsinsats är värd och därav är innan skatt det ända måttstock som går att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

37 innan skatt.

Förstår inte folk som envisas med att skriva vad dom tjänar efter skatt. Det är rimligen ointressant vad personen i fråga har för investeringar som gör att man kastas upp flera skattesteg. Det ända som är intressant i en sådan här tråd är vad arbetsgivaren anser att ens arbetsinsats är värd och därav är innan skatt det ända måttstock som går att använda.

Nja, det är även lite småkul å se vad folk faktiskt drar in. Om du har en fet lön men skattar bort hälften så är det ju pengar du aldrig haft så ser iallafall jag det, men jag är ju inte så intresserad av ekonomi som ämne (även om man vill ha "fett med cash" )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Nja, det är även lite småkul å se vad folk faktiskt drar in. Om du har en fet lön men skattar bort hälften så är det ju pengar du aldrig haft så ser iallafall jag det, men jag är ju inte så intresserad av ekonomi som ämne (även om man vill ha "fett med cash" )

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag tjänar 20 000.- innan skatt i månaden men också har lön från mitt privata företag tvingas jag skatta mycket mer på mina 20 000.-.

Om någon frågar vad jag tjänar är det väl då mest rimligt att nämna 20 000.-, inte vad jag tar ut i lön från min privata firma jag kan missköta totalt och ta ut 100 000.- i månaden från.

20 000.- är en fiktiv siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Om jag tjänar 20 000.- innan skatt i månaden men också har lön från mitt privata företag tvingas jag skatta mycket mer på mina 20 000.-.

Om någon frågar vad jag tjänar är det väl då mest rimligt att nämna 20 000.-, inte vad jag tar ut i lön från min privata firma jag kan missköta totalt och ta ut 100 000.- i månaden från.

20 000.- är en fiktiv siffra.

Sant sant, men nu kanske det inte riktigt är egenföretagare? så länge du är anställd så är en siffra efter skatt ändå relativt relevant kan jag ä då tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

IT-tekniker, 7-8 års erfarenhet, högskoleutbildning, men inget som är relevant för jobbet.

Tjänar strax under 37 000 i månaden, med övertid blir det nånstans runt en halv miljon om året. Förmånerna är de vanliga, friskvårdsbidrag, möjlighet till personalbil, det som sticker ut lite är väl att jag får aktier i företaget varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Sant sant, men nu kanske det inte riktigt är egenföretagare? så länge du är anställd så är en siffra efter skatt ändå relativt relevant kan jag ä då tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Fortfarande helt ointressant med efter skatt.
Jag betalade ca 18% skatt 2014 efter mina avdrag.
Någon som inte kan göra avdrag betalar på samma lön runt 30% (grundavdraget inräknat).
Det kommer alltså skilja några tusenlappar efter skatt trots att vi har har samma lön före skatt.
Kommunalskatten skiljer dessutom rätt rejält mellan lägsta kommun och högsta.
Så yrke, var i sverige och före skatt är det som är intressant.
Och utbildning såklart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fortfarande helt ointressant med efter skatt.
Jag betalade ca 18% skatt 2014 efter mina avdrag.
Någon som inte kan göra avdrag betalar på samma lön runt 30% (grundavdraget inräknat).
Det kommer alltså skilja några tusenlappar efter skatt trots att vi har har samma lön före skatt.
Kommunalskatten skiljer dessutom rätt rejält mellan lägsta kommun och högsta.
Så yrke, var i sverige och före skatt är det som är intressant.
Och utbildning såklart.

Dock så kan det vara intressant i en sådan här tråd ändå. Majoriteten skattar väll ändå ca 30%?

Sen är det ju så att lönen innan skatt är pengar man ä då aldrig kommer kunna se i verkligheten, ser inte varför detta pränt ska vara så otroligt viktigt att detta är det ända som spelar roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Dock så kan det vara intressant i en sådan här tråd ändå. Majoriteten skattar väll ändå ca 30%?

Sen är det ju så att lönen innan skatt är pengar man ä då aldrig kommer kunna se i verkligheten, ser inte varför detta pränt ska vara så otroligt viktigt att detta är det ända som spelar roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har gett 3 olika anledningar till varför lön efter skatt inte är representativt. Ge dig bara?

-"Majoriteten skattar väll ändå ca 30%?"

Bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Vi har gett 3 olika anledningar till varför lön efter skatt inte är representativt. Ge dig bara?

Helt klart är ni helt fast i ert sätt att tänka å se på saken och jag i mitt sätt. Så finns inget att ge sig om.

Ha en trevlig kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)