Hjälp med bra komponenter till en liten "mobil" speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Vad hände med under 15k med skärm

Ja, suck vad det blir dyrt fort!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

403 Not allowed to see. Något gick fel säger prisjakt :-/

Nu skall det fungera http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2994385&view=o

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

En fråga: Varför en 5820K? Blir inte så stor skillnad i pris plus att jag kan byta CPU nästa år medn en 6600K när de släpper den nya plattformen utan att byta mammakort och minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

En fråga: Varför en 5820K? Blir inte så stor skillnad i pris plus att jag kan byta CPU nästa år medn en 6600K när de släpper den nya plattformen utan att byta mammakort och minne.

Helt enkelt en bättre processor, Broadwell-E lanseras nästa år. Skylake är den sämsta investeringen du kan göra, du i princip slänger pengar i sjön.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Helt enkelt en bättre processor, Broadwell-E lanseras nästa år. Skylake är den sämsta investeringen du kan göra, du i princip slänger pengar i sjön.

Nu måste jag läsa lite inser jag. Har missat en hel del sedan jag byggde min förra dator för 3 år sedan och jag har inte hängt med sedan dess. Tänkte i min enfald att det var den senaste arkitekturen som var att föredra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Nu måste jag läsa lite inser jag. Har missat en hel del sedan jag byggde min förra dator för 3 år sedan och jag har inte hängt med sedan dess. Tänkte i min enfald att det var den senaste arkitekturen som var att föredra.

Ja du får nog göra det, Skylake är enbart en modernare upptrappning med DDR4 minnen. Personligen anser jag att Intel borde lanserat socket 1151 först med Cannon lake under 2017.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Ja du får nog göra det, Skylake är enbart en modernare upptrappning med DDR4 minnen. Personligen anser jag att Intel borde lanserat socket 1151 först med Cannon lake under 2017.

Såg att du ändrat skärm. Tankar kring det? Tar emot all info jag kan få av er som redan vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Helt enkelt en bättre processor, Broadwell-E lanseras nästa år. Skylake är den sämsta investeringen du kan göra, du i princip slänger pengar i sjön.

Varför inte en 4790K?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Varför inte en 4790K?

Priset? Det skiljer 500kr upp till både 6700k och 5820k, då skulle jag valt en 5820k alla dagar i veckan även om ytterst få spel nyttjar 6/12 kärnor/trådar. Visst det blir dyrare i inköpspris då moderkorten generellt sett är dyrare, men samtidigt behöver du inte byta cpu/moderkort eller ram inom de närmaste 5 åren.

Skrivet av Scotzh:

Såg att du ändrat skärm. Tankar kring det? Tar emot all info jag kan få av er som redan vet

Haswell-E använder Quad-Channel minnesteknik.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Haswell-E använder Quad-Channel minnesteknik.

Nu fattar jag nada

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Nu fattar jag nada

Googla, eller läst https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectu...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vad har det med skärmen att göra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Vad har det med skärmen att göra?

Det är en bra fråga, jag bifogade en länk som klargjorde vad quad-channel minnestekniken innebar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag är med nu. Blev konfunderad på ditt svar från igår kl 19:18 där du citerade min skärmfråga men fortsatte med svaret på 4790K.

Ang. skärmen när vi ändå håller på. Du ändrade till en Acer istället för Asus. Vad jag förstår så är det samma skärm i stort sätt. Vad tycker du är fördel med Acer efersom du bytte ut den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

@Peppar2014: Jag är med nu. Blev konfunderad på ditt svar från igår kl 19:18 där du citerade min skärmfråga men fortsatte med svaret på 4790K.

Ang. skärmen när vi ändå håller på. Du ändrade till en Acer istället för Asus. Vad jag förstår så är det samma skärm i stort sätt. Vad tycker du är fördel med Acer efersom du bytte ut den?

Kortfattat är den både snyggare och billigare, samt har 4K upplösning. ASUS brukar ha rätt så saftiga prislappar på både komponenter och kringutrustning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Till detta chassi behöver jag ett kort djup på PSU för att få plats med ett 12" GPU kort. Hur är Fractal Design Edison M 750W i kvalité? Ngn som har ett bättre förslag på PSU med kort djup så jag får plats med GPUn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Till detta chassi behöver jag ett kort djup på PSU för att få plats med ett 12" GPU kort. Hur är Fractal Design Edison M 750W i kvalité? Ngn som har ett bättre förslag på PSU med kort djup så jag får plats med GPUn?

Seasonic som tillverkar Edison M serien, så det är top-notch kvalité. Det främst Edison M och EVGA GS serien som passar i chassin med begränsat utrymme.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Seasonic som tillverkar Edison M serien, så det är top-notch kvalité. Det främst Edison M och EVGA GS serien som passar i chassin med begränsat utrymme.

Tack för all hjälp Peppar. Jag funderar på att skippa Skylake som föreslaget och köra på Haswell-E

Har någon testat hastigheten i M.2 NVMe vs två Samsung 840 Pro Series i Raid 0? Vad har ni för hastigheter på två raidade SSDs?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Tack för all hjälp Peppar. Jag funderar på att skippa Skylake som föreslaget och köra på Haswell-E

Det låter som ett klokt beslut

Skrivet av Scotzh:

Har någon testat hastigheten i M.2 NVMe vs två Samsung 840 Pro Series i Raid 0? Vad har ni för hastigheter på två raidade SSDs?

Har enbart läst negativa saker om M.2 NVMe, t.ex konfigurationsproblem där de inte hittas av BIOS etc. Hur vida det beror på inställningar etc skall jag låta vara osagt, enbart sett rubrikerna dyka upp. En Samsung 950 Pro 256gb är inte direkt dyr i inköp, så det är väl enbart att prova själv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att flera av er tycker att 5820K är en mera prisvärd plattform än 6600k när det skiljer sig ganska mycket i pris på de två?

Jag har kollat ut vad jag skulle behöva för mammakort till de båda och kommit fram till:
Antingen Asus X99-M WS + Intel Core i7 5820K 3,3GHz, summa: 6819kr
eller Asus Maximus VIII Gene + Intel Core i5 6600K 3,5GHz, summa: 4562kr

Det skiljer ganska mycket mellan dessa två system tycker jag.

Jag vill ha följande features
USB 3.1, full speed på M.2 PCIe x4 samtidigt som jag kan köra 2 PCIe x16 för att till en början köra ett Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC 6GB men framtidssäkra ifall jag vill köra SLI så det är därför jag valt dessa två mammakort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Hur kommer det sig att flera av er tycker att 5820K är en mera prisvärd plattform än 6600k när det skiljer sig ganska mycket i pris på de två?

Jag har kollat ut vad jag skulle behöva för mammakort till de båda och kommit fram till:
Antingen Asus X99-M WS + Intel Core i7 5820K 3,3GHz, summa: 6819kr
eller Asus Maximus VIII Gene + Intel Core i5 6600K 3,5GHz, summa: 4562kr

Det skiljer ganska mycket mellan dessa två system tycker jag.

Jag vill ha följande features
USB 3.1, full speed på M.2 PCIe x4 samtidigt som jag kan köra 2 PCIe x16 för att till en början köra ett Asus GeForce GTX 980 Ti Strix Gaming DirectCU III OC 6GB men framtidssäkra ifall jag vill köra SLI så det är därför jag valt dessa två mammakort.

1. Entusiastplattformarna byts sällan ut, konsumentplattformarna betydligt oftare.
2. Entusiastplattformarna stödjer SLI i full hastighet, konsumentplattformarna körs i halvfart.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Entusiastplattformarna byts sällan ut, konsumentplattformarna betydligt oftare.
2. Entusiastplattformarna stödjer SLI i full hastighet, konsumentplattformarna körs i halvfart.

Men då behöver du gå upp till en CPU som stöder 40 lanes för att köra två kort fullt ut (40-Lane CPU-
3 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16, x16/x16, x16/x16/x8) / 28-Lane CPU-
3 x PCIe 3.0/2.0 x16 ( x16, x16/x8, x16/x8/x4)) och inte 28 som på 5820k för då blir det samma som 6600k (2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8)) fast dyrare.

6600k har bara 16 PCIe lanes. Betyder det att om man får reducerad hastighet på systemet om man kör M.2 x4 tillsammans med grafikkortets x16?

Edit: OK, läste på lite om detta. Man kan utan problem köra SLI på x8 utan större förlust idag. Det finns i stort sätt inga kort som svälter ut x8 just nu. Med andra ord så fungerar skylake prima så frågan kvarstår: Varför denna hets kring 5820? Jag kan förstå nyttan om man vill köra fler än 2 grafikkort i SLI men det kommer jag inte göra.
Jag vet med mig att jag kommer byta upp mig om ett par år för tekniken går fort framåt och det kommer nya features som man vill ha (se bara på USB 3.1 och Thunderbolt som kommer starkt plus att vi kommer få se ännu snabbare SSDs). Och snabb SSD kommer man vilja byta upp sig till.

Ska kolla upp så jag inte får svält i 6600k med M.2 PCIe x4 om jag kör SLI eller det kanske någon redan vet hur det ligger till? Tyvärr så tror jag att man kommer förlora i speed eftersom CPUn bara har 16 lanes som kommer vara upptagna av SLI och således behöva delas med M.2 om det ens går att köra denna setup på kortet. Jag hittade inget i manualen (https://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS-VIII-GENE/HelpDe...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Entusiastplattformarna byts sällan ut, konsumentplattformarna betydligt oftare.
2. Entusiastplattformarna stödjer SLI i full hastighet, konsumentplattformarna körs i halvfart.

Punkt 2 stämmer inte. Man kan köra full hastighet med SLI på 2 graffekort på PCIe x8 också. https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres... och https://www.youtube.com/watch?v=rctaLgK5stA för at ge några exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scotzh:

Punkt 2 stämmer inte. Man kan köra full hastighet med SLI på 2 graffekort på PCIe x8 också. https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Expres... och https://www.youtube.com/watch?v=rctaLgK5stA för at ge några exempel.

Punkt nr 2 stämmer.

1. Fungerar inte på alla moderkort.
2. Kräver någon form av fysisk modifiering av moderkortet.
3. Tror du får läsa testet mer ingående.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|