Comeback – är det värt att uppgradera gamla Bettan (ca 2009)?

Permalänk
Medlem

Comeback – är det värt att uppgradera gamla Bettan (ca 2009)?

Hej!

Ja, nu har jag bestämt mig för att börja spela lite igen efter ett mycket långt uppehåll. Har kvar min gamla dator och tänkte höra med er proffs om det är värt att uppgradera, och i så fall vad, eller om jag bör satsa på nytt. Specs som följer:

Gigabyte GA-EP45-DS3
Intel Core2 Quad Q9400 2,66 GHz
4 GB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX(+?)

Tänkte passa på nu under mellandagsrean. Budget för uppgradering ligger nog på ca 3 000 kr, annars planerar jag hellre om för att köpa nytt. Har en sjysst SSD liggandes som jag tänkt använda också.

Osäker på nätaggregatet men minns att det var överdimensionerat när jag byggde datorn. Kan självklart gräva fram datorn och kolla om det är relevant.

Tusen tack och god jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av airmail:

Hej!

Ja, nu har jag bestämt mig för att börja spela lite igen efter ett mycket långt uppehåll. Har kvar min gamla dator och tänkte höra med er proffs om det är värt att uppgradera, och i så fall vad, eller om jag bör satsa på nytt. Specs som följer:

Gigabyte GA-EP45-DS3
Intel Core2 Quad Q9400 2,66 GHz
4 GB RAM
NVIDIA GeForce 9800 GTX(+?)

Tänkte passa på nu under mellandagsrean. Budget för uppgradering ligger nog på ca 3 000 kr, annars planerar jag hellre om för att köpa nytt. Har en sjysst SSD liggandes som jag tänkt använda också.

Osäker på nätaggregatet men minns att det var överdimensionerat när jag byggde datorn. Kan självklart gräva fram datorn och kolla om det är relevant.

Tusen tack och god jul!

Tror tyvär att du behöver byta ut hela kärnan för att driva dagens spel någorlunda. Grafikkortet speciellt men CPUn kommer att flaska en modern GPU också.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

@airmail: Kort sagt, byt allt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekkomendera att leta efter ett begagnat paket här på marknaden om du vill hålla budget (3-4k). Du borde kunna få en okej prolle plus mobo (typ 2500K) samt ett rätt bra grafikkort, 780/290 något i den stilen för pengarna. Kanske lite väl optimistiskt men inte jättelångt ifrån iaf.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba svar! Skulle gärna köpa begagnat men känner mig väldigt osäker på hur mycket saker är värda. Kanske får bli nytt då, får se vad rean har att bjuda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airmail:

Tack så mycket för snabba svar! Skulle gärna köpa begagnat men känner mig väldigt osäker på hur mycket saker är värda. Kanske får bli nytt då, får se vad rean har att bjuda på.

SweC finns här för att hjälpa dig!

Säg i5 2500k + MOBO + 8/16GB RAM ≈ 1500kr, AMD Radeon 7970 ≈ 800kr. Sedan köper du ett nytt nätaggregat exempelvis Fractal Design Integra M 550W. Beroende på hur stor SSD'n är kan du behöva köpa till en HDD.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla svar! Låt oss säga att vi utökar budgeten något och slår till på ett uppgraderingspaket med Intel Core i5-4460 och ett GTX 960 från MSI – vad tror ni om det? Nätagget jag har är på 550W så det lär ju räcka till att börja med. Köper nog ett nytt efter nästa löning för säkerhetsskull, hört så många skräckhistorier om nätagg som lägger av och tar med sig halva datorn.