Permalänk
Medlem

Ivy bridge DDR3 eller DDR3L?

Funderar på att skaffa 2x8 DDR3 stickor till mitt ivy bridge system, men jag har också kollat på DDR3L och det jag förstått är ju de mest riktade till skylake och att de körs vid lägre volt med skylake. Men det är en sak som jag inte riktigt fått svar på och det är det som Corsair skriver på deras hemsida för dessa minnen t.ex. http://www.corsair.com/se-fi/vengeance-pro-series-16gb-2x8gb-...

Older processors may not support the higher memory bus speeds and lower voltages allowed by 6th generation Core processors(så långt är jag med också), but this kit will still work at slower speeds and at the 1.5V DDR3 standard.(men det är det här som jag inte hänger med på hur de menar)

Så menar de att:
De körs i 1600mhz med högre cas
eller
De körs i 1333mhz och högre cas
eller
Är det bara det att de kommer köras efter DDR3 standarden och inte kan klockas till skylakes nivåer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Funderar på att skaffa 2x8 DDR3 stickor till mitt ivy bridge system, men jag har också kollat på DDR3L och det jag förstått är ju de mest riktade till skylake och att de körs vid lägre volt med skylake. Men det är en sak som jag inte riktigt fått svar på och det är det som Corsair skriver på deras hemsida för dessa minnen t.ex. http://www.corsair.com/se-fi/vengeance-pro-series-16gb-2x8gb-...

Older processors may not support the higher memory bus speeds and lower voltages allowed by 6th generation Core processors(så långt är jag med också), but this kit will still work at slower speeds and at the 1.5V DDR3 standard.(men det är det här som jag inte hänger med på hur de menar)

Så menar de att:
De körs i 1600mhz med högre cas
eller
De körs i 1333mhz och högre cas
eller
Är det bara det att de kommer köras efter DDR3 standarden och inte kan klockas till skylakes nivåer?

Som jag tolkar det kommer dom inte kunna klockas på samma sätt om man inte kör skylake, dom kommer köra i 1600 men CAS kommer inte förändras.

Men varför inte bara välja vanliga DDR3 minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag tolkar det kommer dom inte kunna klockas på samma sätt om man inte kör skylake, dom kommer köra i 1600 men CAS kommer inte förändras.

Men varför inte bara välja vanliga DDR3 minne?

Nej, om det är vanliga DDR3 spelar ingen roll, men det är bara det att om DDR3L ger samma prestanda som DDR3 så har jag ju fler stickor som jag kan kolla på. Sen ville jag bara få reda på vad de menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Nej, om det är vanliga DDR3 spelar ingen roll, men det är bara det att om DDR3L ger samma prestanda som DDR3 så har jag ju fler stickor som jag kan kolla på. Sen ville jag bara få reda på vad de menade.

Så du tycker inte utbudet av vanliga DDR3 är tillräckligt stort?

Ivy bridge i sig stödjer DDR3L, så stödjer ditt moderkort DDR3L så kolla på det annars ta vanliga DDR3, mixtrar man är det att be om problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så du tycker inte utbudet av vanliga DDR3 är tillräckligt stort?

Ivy bridge i sig stödjer DDR3L, så stödjer ditt moderkort DDR3L så kolla på det annars ta vanliga DDR3, mixtrar man är det att be om problem.

Det skrev jag inget om, men det jag menar är att det ger mig fler alternativ som jag kan välja mellan.

Sen så klart att det inte står att det stöds, DDR3L fanns inte när Z77 moderkorten kom och jag har inte hittat något nytt från Asus om DDR3L. Däremot så stöds volt under 1.5v och upp till 2600Mhz. Så det borde funka.

Men som sagt DDR3 spelar ingen roll, ville mest få reda på det jag skrev i första tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Det skrev jag inget om, men det jag menar är att det ger mig fler alternativ som jag kan välja mellan.

Sen så klart att det inte står att det stöds, DDR3L fanns inte när Z77 moderkorten kom och jag har inte hittat något nytt från Asus om DDR3L. Däremot så stöds volt under 1.5v och upp till 2600Mhz. Så det borde funka.

Men som sagt DDR3 spelar ingen roll, ville mest få reda på det jag skrev i första tråden.

Blir inte fler alternativ på det sättet, det enda som skiljer är volten mellan ett DDR3 och DDR3L, varje DDR3L har en motsvarighet som vanlig DDR3.

Permalänk
Medlem

mm. har för mig mina låg profils ballistix e ddr3L å det enda som skiljer e ju den lägre spänningen. 1.35v.
ivy bridge 3770k med asrock z77e- itx

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm. har för mig mina låg profils ballistix e ddr3L å det enda som skiljer e ju den lägre spänningen. 1.35v.
ivy bridge 3770k med asrock z77e- itx

Ok, men kör du dem i 1.35v då eller 1.5v?

Permalänk
Medlem

1.35v

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Lånar tråden

tänkte uppgradera min nya laptop med lite extra minne. idag kör den 4gb ddr3l som körs i 1600mhz
går det att stoppa i minnen med 2133mhz, eller de kommer klockas ner automatiskt?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Det är en laptop, svårt att tro att du har någon som helst kontroll över minnenas frekvens. Kör du med 1st originalsticka plus 1st ny sticka så blir det alltid lägsta frekvens/timings.

Byter du ut dom mot nya blir det vad CPU'n först och främst stödjer sedan vad tillverkaren av moderkortet valt att stödja.
Utan att veta vad för CPU du har så är det svårt att säga om du ens teoretiskt kommer få högre frekvenser men som standard går aldrig minnena snabbare än vad processorn stödjer officiellt så bara googla processormodellen och kolla på länken till intels hemsida när den kommer upp.

Känns totalt meningslöst med snabbare ram i en laptop. Kan vara en lite poäng på dom som enbart använder en minneskanal men då är det en budgetmaskin ändå där tillverkaren varit snål så frågan är om det är lönt.

Det billigaste är att stoppa i en sticka till om det finns plats av matchande modell det ger mest prestanda för pengarna. Igen ide att strula till det på en laptop med exotiskt ram.

Permalänk

Försöker själv få tag i nya HyperX FURY DDR3L minnen som ska sitta i två kommande Broadwell-nybyggen. Förutom att inga ÅFar verkar ha dem i lager (kanske alltför nya fortfarande?), så ska de gå att köra i både 1.35 och 1.5V, med automatisk överclockning förutsatt att BIOS stöder det. Fördelen som jag ser det är att jag kan återanvända dessa i nuvarande Ivy Bridge-maskiner, men även Haswell, Broadwell och Skylake.

Länk: http://www.kingston.com/us/company/press/article/7813

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad