SweClockers drop!

mATX bygge, köpråd & kompatibilitetråd

Permalänk
Medlem

mATX bygge, köpråd & kompatibilitetråd

Tänkte uppgradera min stationära dator och gå ner i storlek, tänker mig ett Bitfenix Prodigy M chassi.
Har plockat ihop lite delar på Inet i en kundvagn och tänkte rådfråga angående kompatibilitet med några av mina nuvarande delar.
Spelar inte så värst mycket så tänkte flytta med nätagget, grafikkortet och SSD/HDD.
Kör enbart en 24" 1920x1080 display.

Trött på att köra AMD och halvdan prestanda så därför tänkte jag köra på i5 skylake för att få ett lyft.

Hur som helst här kommer kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8969331/uppgradering-matx-i5...

Lirar delarna bra ihop eller har jag missat något/valt fel komponenter?
Sweclockers fraktfritt ska givetvis läggas till också

Vad jag kommer flytta över från mitt nuvarande chassi är följande:

Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 2GB
Nätagg: Fractal Design Newton R2 620W
SSD: Samsung 830 128GB
HDD: Seagate Barracuda 7200 500GB

Kommer detta lira ihop bra eller är mina nuvarande delar för gamla? Håller nätagget fortfarande måttet trots sin ålder (4år)?
SSDn är i mycket bra skick med 10 tbw, håller läs och skriv-hastigheter fortfarande.
Jag kommer förmodligen med tiden uppgradera både SSD och grafikkort till något vassare.

Tacksam för input!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theez:

Tänkte uppgradera min stationära dator och gå ner i storlek, tänker mig ett Bitfenix Prodigy M chassi.
Har plockat ihop lite delar på Inet i en kundvagn och tänkte rådfråga angående kompatibilitet med några av mina nuvarande delar.
Spelar inte så värst mycket så tänkte flytta med nätagget, grafikkortet och SSD/HDD.
Kör enbart en 24" 1920x1080 display.

Trött på att köra AMD och halvdan prestanda så därför tänkte jag köra på i5 skylake för att få ett lyft.

Hur som helst här kommer kundvagnen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8969331/uppgradering-matx-i5...

Lirar delarna bra ihop eller har jag missat något/valt fel komponenter?
Sweclockers fraktfritt ska givetvis läggas till också

Vad jag kommer flytta över från mitt nuvarande chassi är följande:

Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 2GB
Nätagg: Fractal Design Newton R2 620W
SSD: Samsung 830 128GB
HDD: Seagate Barracuda 7200 500GB

Kommer detta lira ihop bra eller är mina nuvarande delar för gamla? Håller nätagget fortfarande måttet trots sin ålder (4år)?
SSDn är i mycket bra skick med 10 tbw, håller läs och skriv-hastigheter fortfarande.
Jag kommer förmodligen med tiden uppgradera både SSD och grafikkort till något vassare.

Tacksam för input!

1. Define Mini(ljuddämpat, ej plats för tornkylare) eller ARC mini R2(bra finesser, ej ljuddämpat) är bättre alternativ, om du inte är ute efter "mobiliteten" som Prodigy(riskerar att bli varmt p.g.a dålig ventilation) chassit medför.
2. Haswell/Devil´s Canyon om du prioriterar prestanda/krona.
3. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3010292&view=o

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

det du plockat ihop kommer funka fint, DOCK ska du veta att det kommer bli en tight fit med processorkylaren. prodigy m har support för 160mm torn, shadow rock 2 är 160mm

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Define Mini(ljuddämpat, ej plats för tornkylare) eller ARC mini R2(bra finesser, ej ljuddämpat) är bättre alternativ, om du inte är ute efter "mobiliteten" som Prodigy(riskerar att bli varmt p.g.a dålig ventilation) chassit medför.
2. Haswell/Devil´s Canyon om du prioriterar prestanda/krona.
3. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3010292&view=o

Ska fundera på chassit, är dock väldigt intresserad av Prodigy M och tänkte isf köra med fläktar med högt flöde. Utseendet spelar dumt nog roll i valet också

Plockade ihop motsvarande devil's canyon cpu och mobo på inet men skillnaden var inte stor i pris så tänkte framtidssäkra mig.

Skrivet av Christley:

det du plockat ihop kommer funka fint, DOCK ska du veta att det kommer bli en tight fit med processorkylaren. prodigy m har support för 160mm torn, shadow rock 2 är 160mm

Jag såg det i specsen för chassit, kommer dock plocka bort hdd-bayen och förmodligen bara köra med min SSD för att minska ner på sladdar osv. Då får jag plats med en 198mm enligt specsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theez:

Ska fundera på chassit, är dock väldigt intresserad av Prodigy M och tänkte isf köra med fläktar med högt flöde. Utseendet spelar dumt nog roll i valet också

Plockade ihop motsvarande devil's canyon cpu och mobo på inet men skillnaden var inte stor i pris så tänkte framtidssäkra mig.

1. Inet har inget bra utbud av Z97 moderkort, köp ifrån t.ex webhallen.
2. Du gör det klassiska misstaget och tror att konsument plattformar är framtidssäkert.
3. Du får se till helheten vad mitt paket ger dig, t.ex ett välventilerat chassi och ett SLI-ready moderkort. Vilket kommer öka andrahandsvärdet om du i framtiden säljer datorn.
4. Folk som köper Bitfenix chassin har en tendens att inse vilken dålig investering det var.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|