Installation av Win10

Permalänk

Installation av Win10

Ska köpa Windows 10 på USB från Inet.se och har lite frågor!
Det ska ta 23 dagar innan de skickar USB med windows och jag har dålig uppkoppling så vill helst bara göra en ominstallation och undvika att tanka hem spel flera gånger. Så nu frågar jag er hur ni skulle gå tillväga?

Finns det någon trial-version som räcker tills jag fått hem mitt USB, om det finns kommer det gå att aktivera windows utan att installera om, får man separat nyckel eller hur kan det tänkas funka 2016? Anledningen att jag ska installera Win10 typ omgående är för att använda Xbox ONE kontroll. Så "orkar" inte vänta 30 dagar. Samtidigt så vill jag inte sätta mig i en sits där man måste installera om datorn 2 gånger.

Helst undviker jag att ladda hem en kopia av windows 10 för att jag är orolig att min nyckel ska "försvinna" om det går att "aktivera" det vid senare tillfälle!
Hur löser jag detta? Förövrigt så har jag ingen CD-rom så endast USB för min del.

Tack på förhand

EDIT: Ingen har svarat ännu men ändå värt att nämna att jag inte kan uppgradera till Windows 10, har ett fuskbygge utav Windows 7 för tillfället.

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]
Processor: [Intel i7 4790K 4Ghz] Grafikkort: [GTX 780 3GB PhysX]
RAM: [Corsair 16GB CL10 Vengeance LP] Hårddisk: [Samsung EVO 840 120GB + 250GB]
Skärm: [BenQ 24" LED 144hz] Tangentbord: [Corsair Vengeance K70]
Hörlurar: [Sennheiser PC360]

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är att vänta på USB minnet eller ladda ner Windows 10 från Microsoft hemsida.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använd MediaCreationTool för det syftet. En testversion kan du, precis som tidigare OS använda i 30 dagar.

Permalänk

@tcntad: Håller sällan på med OS, kan jag ladda ner en .exe (starta den > blåsa datorn > clean install > fungerar 30 dagar > aktivera med mitt som kommer senare)?

Någon som vet om man får med en nyckel som är skriven på papper eller dy.l. eller är det något "inlagt" på USB?

Visa signatur

Chassi: [Obsidian 750D] Nätagg: [Corsair AX860 Platinum] Moderkort: [MSi Z97 Gaming 3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SavageRS:

@tcntad: Håller sällan på med OS, kan jag ladda ner en .exe (starta den > blåsa datorn > clean install > fungerar 30 dagar > aktivera med mitt som kommer senare)?

Någon som vet om man får med en nyckel som är skriven på papper eller dy.l. eller är det något "inlagt" på USB?

Nyckeln får du i kartongen du får med.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SavageRS:

Som jag skrev.

Mediacreationtool kommer från MS för att underlätta alla så de kan byta till Windows 10. Där avbockar du "Rekommenderade för denna dator" så kan du välja version, språk, arkitektur själv. Samt om du vill ha båda 32bit och 64bit.

I nästa steg väljer du om du vill ha en ISO-fil eller göra ett bootbar usbminne.

Permalänk

@Cooling23: Tack!

Visa signatur

Permalänk

@tcntad: Typ som Rufus fast ändå inte? Tack iallafall. Ska nog installera nu och bara aktivera senare!

Visa signatur

Permalänk

Jag tog en helt annan väg. Tankade hem en kopia av Windows 10 som jag inte använde... utan tog hem någon windows 10 från Microsofts hemsida. Antar att det är 10 och 64-bit startade setup och kom fram till CD-KEY. Använde CD från den nedladdade versionen. Nu gör jag en clean install. Har köpt en e-license av Win10 tror det var 32 och/eller 64-bit. Får väl den på torsdag om ingen jobbar i morgon. Har dock en fråga... jag såg att det gick att byta CD-KEY via CMD vet inte om det stämmer. Gjorde ingen vidare research! Någon som vet hur man går tillväga, kanske kan länka en lathund så jag vet när jag fått min nyckel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför gjorde du inte som vi skrev? Enklare och lagligare. Hur fick du den nyckeln? ..
Tankade hem en kopia du inte använde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SavageRS:

Jag tog en helt annan väg. Tankade hem en kopia av Windows 10 som jag inte använde... utan tog hem någon windows 10 från Microsofts hemsida. Antar att det är 10 och 64-bit startade setup och kom fram till CD-KEY. Använde CD från den nedladdade versionen. Nu gör jag en clean install. Har köpt en e-license av Win10 tror det var 32 och/eller 64-bit. Får väl den på torsdag om ingen jobbar i morgon. Har dock en fråga... jag såg att det gick att byta CD-KEY via CMD vet inte om det stämmer. Gjorde ingen vidare research! Någon som vet hur man går tillväga, kanske kan länka en lathund så jag vet när jag fått min nyckel?

Väldigt luddigt vad du menar.

Du kan byta CD-key genom att gå till Start -> Settings -> Update & Security -> Activation -> Change Product Key.
För övrigt så kan man installera Windows 10 utan cd-key och sen lägga till en i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Thofiman:

Väldigt luddigt vad du menar.

Du kan byta CD-key genom att gå till Start -> Settings -> Update & Security -> Activation -> Change Product Key.
För övrigt så kan man installera Windows 10 utan cd-key och sen lägga till en i efterhand.

Vad bra om det är så lätt, läste det när jag googlade men tydligen fungerar det inte för många. Men det finns ju antingen det eller CMD-kommandot om det inte fungerar.

Det jag menade var att jag tankade hem Win10 på pirate bay och fick CD-KEYs där för varje version... sen tog jag hem windows setup från Microsoft > använde nyckel från pirate bay för att kunna starta installationen > byta till nyckeln jag köpt när jag får den om 5-7 dagar. Hoppas det kanske blev lite tydligare. Alltså inte en kopia med massa AdWare och annat skit. Däremot så förstörde jag allt för när den gjorde första rebooten under installation så satt ett av alla mina bootable usbs i datorn... så då började den med win7 installation, och allt fuckade ur såklart. Nu har jag inget OS får väl installera Win7 och börja om... när tid finns.

Förövrigt så har jag 3st usbs med Win7 (bootable). USB "1" & "2" funkar i min dator. USB "2" funkar i en annan dator. USB "3" lirar inte alls. Alla är gjorda i CMD på samma sätt... brukar det bli så för er med eller funkar ett och samma i varje?

Telefonen vill t.ex skriva piraterna istället för pirate bay....
Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SavageRS:

Vad bra om det är så lätt, läste det när jag googlade men tydligen fungerar det inte för många. Men det finns ju antingen det eller CMD-kommandot om det inte fungerar.

Det jag menade var att jag tankade hem Win10 på pirate bay och fick CD-KEYs där för varje version... sen tog jag hem windows setup från Microsoft > använde nyckel från pirate bay för att kunna starta installationen > byta till nyckeln jag köpt när jag får den om 5-7 dagar. Hoppas det kanske blev lite tydligare. Alltså inte en kopia med massa AdWare och annat skit. Däremot så förstörde jag allt för när den gjorde första rebooten under installation så satt ett av alla mina bootable usbs i datorn... så då började den med win7 installation, och allt fuckade ur såklart. Nu har jag inget OS får väl installera Win7 och börja om... när tid finns.

Förövrigt så har jag 3st usbs med Win7 (bootable). USB "1" & "2" funkar i min dator. USB "2" funkar i en annan dator. USB "3" lirar inte alls. Alla är gjorda i CMD på samma sätt... brukar det bli så för er med eller funkar ett och samma i varje?

Du får läsa på §7 lite mer.
Gör som jag skrev istället och använd allt från MS. Du behöver ingen nyckel för att installera som sagt.

Varför krångla...

Om din USB-fråga: Ja.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §7*

Observera att all piratkopiering är strängt förbjudet, vilket tyvärr tvingar mig att låsa tråden.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...