Polaris är kodnamnet för AMD:s nästa grafikarkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Med tanke på hur bra AMD presterar i DX12 så kanske AMD rent av kör om Nvidia med marginal.

Kanske, eller så gjorde Nvidia rätt i att satsa på DX11 när det var aktuellt och DX12 med Pascal först när det är på ingång. DX11 kommer vara rätt dominant bland speltitlar ett tag till vilket gör deras satsning mer logisk. Men man kan ju intala sig själv vad man vill men i min värld har ett grafikkort en levnadstid på 2-3 år och för många här är det kortare än så.

Huruvida Pascal står sig mot AMD i DX12 lär väl utvisa sig under året.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo precis. Jag har inte följt numreringen så mycket då den dels inte är officiell och ändå inte säger så mycket. Intressantare att kolla mer på själva modellerna som använder en GCN-arkitektur då. Samt kodnamnen, Tahiti, Hawaii och Fiji förstås.

Jo, jag tvivlar på att AMD skulle skrota GCN med tanke på att man dominerar konsollbranschen med GCN-teknik (och VLIW5 eller vad det är i Wii U). Next Graphics Core Next kanske vore en bättre beskrivning av vad Polaris bör vara, och då slipper man också numreringen hehe.

Ovanligt spännande med tanke på hur trista de senaste åren faktiskt har blivit, speciellt (Intel) processorer som mest känns som samma sak som förra året.
Själv är jag egentligen mer nyfiken på Zen men även Radeon är ju viktigt och intressant. Intel är ett svårt företag att konkurrera med, viktigt att Zen blir bra och faktiskt används i färdigbyggda system och något konsumenten börjar fråga efter. Nvidia är inget direkt problem, så då AMD ligger i nivå med det företagets produkter.

Jo, runt fyra år sedan vi fick första 28nm-kortet HD7970 nu. Ett kort som fortfarande står sig bra med trots dess ålder, speciellt mot Nvidias dåvarande modeller. Skönt med en ny krympning, hoppas bara vi kan få några prestandaförbättringar i och med detta. Var lättare förut vid tidigare krympningar då vi nu är så nära gränsen på vad kisel faktiskt klarar.

Jag hoppas Intel officiellt börjar stöda VESA Adaptive Sync under året och får ut kompatibla produkter. Jag förmodar att de tänker släppa en ny CPU under även detta år så chansen är väl rätt stor. Vore bra om Nvidia hoppar på VESA Adaptive Sync också men viktigare om Intel gör det med tanke på hur de dominerar den mer traditionella datormarknaden sett till både CPU men också grafikkretsar. Att exempelvis få en laptop med stöd för Adaptive Sync har ju sina fördelar med. Även om man inte tänkt spela på den.

Fler skärmar lär dyka upp under året och jag hoppas att vi börjar nå ett läge mot slutet av året att större delen av de skärmar som lanseras följer AMD FreeSync/VESA Adaptive Sync så att man får lite fler skärmar att välja på, och gärna billigare modeller med. Nu finns det ju redan FreeSync-skärmar under 2000kr i handeln idag, lite över 2000kr för de billigaste 144Hz-spelskärmarna så vi är ändå på rätt väg. Själv är jag rätt nöjd med min AOC G2460 PF men hade gärna skaffat en 144Hz FreeSync skärm med IPS-panel under året. 1920x1080 troligen då det är betydligt mer lättdrivet än 2560x1440 i 144Hz. Även om det sistnämnda är vad jag egentligen vill ha. Och där finns det redan en del skärmar på marknaden med rätt höga priser.

Nåväl, det blir nog ett bra år iallafall. Mycket kommande produktsläpp som ser lovande ut med.

Jo ZEN enligt mig är mer spännande, men höll mig till artikeln i stället för att spåra iväg

Frågan är vilken teknik som nya korten kommer köra med, för när dom ändå måste göra strukturförändring nu när dom byter tillverknings process (så borde det inte bli så dyrt att ändra om GNC i samma veva). Kommer säkert vara riktigt aktuell med DX 12/vulcan , men då måste dom även lyckas göra arkitekturen mer strömsnål (mer än vad 16/14nm gör).

Skrivet av Tumnus:

Sanning med modifikation. I prestandasegmenten skiljer det inte så överdrivet mellan AMD och Nvidias kort när det kommer till strömförbrukning. Jämför t.ex. med 980Ti.

Håller med. Gnällspikarna kommer inte att sluta gnälla... Om de inte har något annat att gnälla på så gnäller de väl på att AMDs logga inte är grön.

Tidigare när AMD var bättre (alltså lika bra som Nvidia i pris,prestanda och watt och/eller bättre på någon punkt), så hittade gnällspikarna ändå någon liten detalj att gnälla på (när Nvidia gjorde liknande, så var det inte lika livat helt plötsligt).

Skrivet av anon75480:

Ja, frågan är också när Nvidia kommer med sina . Har ju snackats om Q1-Q2 redan, lyckas de få ut kort tidigt så känns det väldigt sent med att AMD inte kommer med sina förrän till hösten. Ska bli intressant att se också vilket produktsegment de första korten kommer i också, personligen tror jag att det är extremt osannolikt att vi kommer att se de stora kretsarna med dubbla prestandan av dagens toppkort för en rimlig slant första vågen (om ens under 2016) iom tillverkningsprocessen.

Om jag inte fattar det fel ska pascal ut till hösten och ska komma en upphottad GM204 som täcker upp till våren (men det är lösa rykten). Verkar som HBM kommer användas bara till vissa kort i alla fall från Nvidia eller inte alls (AMD vet jag inte).

Håller med, dom sparar troligen in lite på prestandan så dom kan sälja nästa gen kort också.

Skrivet av FredrikMH:

Kanske, eller så gjorde Nvidia rätt i att satsa på DX11 när det var aktuellt och DX12 med Pascal först när det är på ingång. DX11 kommer vara rätt dominant bland speltitlar ett tag till vilket gör deras satsning mer logisk. Men man kan ju intala sig själv vad man vill men i min värld har ett grafikkort en levnadstid på 2-3 år och för många här är det kortare än så.

Huruvida Pascal står sig mot AMD i DX12 lär väl utvisa sig under året.

Jo, dock har dom som köpt AMD´s kort en stor fördel (korten håller riktigt länge), inget bra för AMD själva, men en fördel för köparna.

Få se hur viktigt det är med hårdvarustöd i DX 12 nu (både AMD och Nvidia saknar vissa funktioner eller har äldre hårdvara/versioner).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

AMD har lagt upp en video på sin youtube kanal också om Polaris.

Där säger man att den ska tillverkas på 14nm FinFet betyder det att Samsung kommer stå för all tillverkning?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Swedish Berserk:

https://www.youtube.com/watch?v=5g3eQejGJ_A

Där säger man att den ska tillverkas på 14nm FinFet betyder det att Samsung kommer stå för all tillverkning?

Ja de har tydligen bytt till Samsung för både GPU och CPU nu. Samsung och GlobalFoundries som tidigare tillverkat AMDs CPUer kör samma process för 14 nm.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21482-samsung-och-globalfoun...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja de har tydligen bytt till Samsung för både GPU och CPU nu. Samsung och GlobalFoundries som tidigare tillverkat AMDs CPUer kör samma process för 14 nm.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21482-samsung-och-globalfoun...

Så var det! Tack för länken! Undra vilken Nvidia GPU de jämförde med i videon?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Så var det! Tack för länken! Undra vilken Nvidia GPU de jämförde med i videon?

Det är ett 950 de jämför med.

http://www.anandtech.com/show/9886/amd-reveals-polaris-gpu-ar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det ska verkligen blir intressant att se hur stor del av den lägre strömförbrukningen hos Polaris som kommer från FinFET resp. ändringar i arkitekturen. Om en majoritet kommer från krympningen, och nvidia gör samma sak, ser Pascal ut att kunna bli riktigt bra (eftersom nvidia idag har en strömstrålare arkitektur).

Jag svarar på min egen fråga (från anandtech):

Citat:

What isn’t mentioned in RTG’s key features for GCN 4 but is clearly a major aspect of the core architecture’s design is energy efficiency. While RTG will be drawing a significant amount of their energy efficiency gains from the switch to FinFET (more on this in a bit), the architecture will also play a large role here. RTG was upfront in telling us that on average the node shrink will probably count for more of Polaris's gains than architecture improvements, but this will also be very workload dependent. In order to make that happen the architecture team has been spending quite a bit of time on the matter, analyzing and simulating different workloads and architecture options to find ways to improve the architecture.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, dock har dom som köpt AMD´s kort en stor fördel (korten håller riktigt länge), inget bra för AMD själva, men en fördel för köparna.

Få se hur viktigt det är med hårdvarustöd i DX 12 nu (både AMD och Nvidia saknar vissa funktioner eller har äldre hårdvara/versioner).

Helt klart positivt eftersom det inte var något man räknade med innan man såg testerna. Har man redan köpt ett AMD-kort som man ansåg var prisvärt sett till DX11-prestanda så är ju detta en fin bonus.

Ska bli ett intressant år. Kommer väl flertal DX-12 titlar i år, även om det först lär bli vanligt mot slutet av året eller nästa år därpå.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Frågan är hur effektiv Pascal kommer att bli men Polaris verkar vara ett stort steg i effektivitet om man jämför med AMD tidigare kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är hur effektiv Pascal kommer att bli men Polaris verkar vara ett stort steg i effektivitet om man jämför med AMD tidigare kort.

Fiji är ju redan i nivå med Nvidias maxwell och de brukar ju anses vara effektiva. R9 nano ligger ca 5-10 w högre än GTX 980 och presterar iprincip jämnt med det i 1920x1080 och bättre i 1440 och 2160 upplösningar Så jag är inte förvånad om Polaris håller jämna steg med Pascal när det kommer till effektivitet.

Dock ser jag hellre att de drar till med något rejält och släpper ett kort med 250w tdp och mycket bra prestanda, än ett med 150w tdp och lite bättre prestanda än nuvarande. Och något nanoliknande för folk med små chassin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Med tanke på hur bra AMD presterar i DX12 så kanske AMD rent av kör om Nvidia med marginal.

Hoppas de nu stödjer DX12 fullt ut (vilket det inte gör idag). Fortfarande inte så många spel som använder sig av DX12.

Hur ser det ut med VR vs 4K, samma prestandakrav?

Tror 2016 blir ett bra år för AMD

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fiji är ju redan i nivå med Nvidias maxwell och de brukar ju anses vara effektiva. R9 nano ligger ca 5-10 w högre än GTX 980 och presterar iprincip jämnt med det i 1920x1080 och bättre i 1440 och 2160 upplösningar Så jag är inte förvånad om Polaris håller jämna steg med Pascal när det kommer till effektivitet.

Dock ser jag hellre att de drar till med något rejält och släpper ett kort med 250w tdp och mycket bra prestanda, än ett med 150w tdp och lite bättre prestanda än nuvarande. Och något nanoliknande för folk med små chassin.

Att ställa R9 Nano mot 980 är helt OK ur ett prestandaperspektiv och de drar ungefär lika mycket ström. Men att säga att AMD med detta "kommit ikapp" Maxwell i effektivitet är en sanning med en hel del modifikation.

Grafik är speciellt då det skalar extremt väl med "kärnor", vidare så skalar strömförbrukningen allt annat än linjärt när man börjar närma sig gränsen för den frekvens en design klarar. R9 Nano når sin perf/W genom att ha en massiv mängd "kärnor" som är klockade rätt lågt medan Maxwell har långt färre antal kärnor klockade högre.

Detta resulterar i att R9 Nano är en krets med 8,9 miljarder transistorer, det är 65% fler transistorer än de 5,3 miljarder transistorer som 980 har. Så även om man har samma perf/W "kostar" det väldigt mycket mer för AMD att nå dit idag, R9 Nano är helt enkelt inte en krets som kan konkurrera med 980 ur ett ekonomiskt perspektiv.

AMD måste tillbaka till vad man hade på VLIW-tiden, d.v.s. konkurrenskraftig prestanda fast med kretsar som typiskt var enklare (färre transistorer och därmed billigare att tillverka) än motsvarande Nvidia. Man måste i alla fall matcha Nvidias perf/transistor och perf/W då vad AMD behöver mer än något annat just nu är produkter med vettig marginal så man kan bli lönsamma igen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

Har det kommit några nya DX12 spel/tester? För vad det gäller Ashes of the Singularity så presterar numera 970 (referens) bättre än 390 sedan man insåg att "async shaders" är något som inte måste användas för alla arkitekturer utan bör användas där det är vettigt, d.v.s. GCN medan Kepler/Maxwell/Intel HD Graphics i bästa fall presterar lika bra med "async shaders" som utan.

Async shaders är inte en DX12 finess, däremot möjliggör DX12 användandet av t.ex. ACE i GCN.

Detta är den senaste mätning jag sett kring DX12 prestanda i AotS. Notera att det fortfarande handlar om ett spel i alpha-stadiet och det är en enda titel. Om du inte har fler resultat lär nog ingen i detta läge kunna säga något om hur DX12 kommer förändra relativ prestanda mellan GCN och Maxwell. Finns saker som talar för GCN och finns saker som talar för Maxwell, finns ju också alternativet att det blir samma relativa prestanda som idag

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon75480:

Ja, frågan är också när Nvidia kommer med sina . Har ju snackats om Q1-Q2 redan, lyckas de få ut kort tidigt så känns det väldigt sent med att AMD inte kommer med sina förrän till hösten. Ska bli intressant att se också vilket produktsegment de första korten kommer i också, personligen tror jag att det är extremt osannolikt att vi kommer att se de stora kretsarna med dubbla prestandan av dagens toppkort för en rimlig slant första vågen (om ens under 2016) iom tillverkningsprocessen.

En krympning ger inte dubbla prestandan per automatik men det ger tillräckligt för låt säga 50-60% av prestandan av dagens toppkort. Så de som köper ett 980Ti eller Fury X idag slänger pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Vad jag förstått används ACE till 10-20% i AoS. Så ingen vet än vilken kapacitet ACE har för framtiden spel eller applicaktioner. Inte ens PS4 som har 8 ACE använder ACE än. Cherny nänmde att när väl utvecklarna lär sig hur ACE kommer att användas, finns det upp till 40% mer prestanda att ta ut ur GCN i PS4. Men vem vet.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jävla tid det har tagit! Alla andra storlekar (nm) har kommit o gått så pass fort att jag aldrig hunnit märka vilken storlek de hade men 28mm e bannemej det segaste jag sett i hela mitt liv....

2016...Så 5(!) år fick vi stå ut med 28nm....vilket då betyder att vi kommer behöva stå ut med 14nm i minst 5 år också....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jävla tid det har tagit! Alla andra storlekar (nm) har kommit o gått så pass fort att jag aldrig hunnit märka vilken storlek de hade men 28mm e bannemej det segaste jag sett i hela mitt liv....

2016...Så 5(!) år fick vi stå ut med 28nm....vilket då betyder att vi kommer behöva stå ut med 14nm i minst 5 år också....

Orsaken är att det blir svårare att nå lägre nm, sen har nu vi nått så långt att fördelarna med krympning ger mindre fördelar (3d nand är viktigt för att fortsätta få fördelar).

Krympning i sig ger inte mycket, utan det är finfet som står för den större förändringen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Campaigner:

Både Samsung och Intel verkar ha 10 nm inom räckhåll. Intel räknar med att ha igång 10 nm 2017 och Samsung säger att de kommer börja produktion sent 2016 med produkter ute på marknaden 2017.

Efter det blir det dock svårt på riktigt. Senast jag hörde något från Intel räknade de med att fortsätta på kisel med EUVL, en teknik som ännu inte finns färdig i praktiken. TSMC har lekt lite de också men det saknas fortfarande användbara ljuskällor för extrem ultraviolett. Sen blir maskningen väldigt mycket krångligare och man börjar till och med få problem med shot noise så frågan är om det blir ekonomisk försvarbart att använda så små noder för massproduktion.

Jag skulle inte vara förvånad om vi ser mer avancerade 3D-strukturer innan vi ser en krympning från 10 nm. Sen får vi se vad det dyker upp för alternativa halvledare också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen känns det dom att det börjat hända något på grafikortsteknologi fronten igen

.ur! Istället att Amd/nvidia har
Använt INTEL tick tock strategi men mindre uppdatering, Jag.menar amd fick gå dubbel GPU på ett kort. nvidia fick dock göra 10 - 12 k kort och slakta sina CUDA kärnor för att göra dem billigare och betydligt.

Mindre energi Törstiga vilket ledde till mindre värme men svagare i andra saker som.fysik t, ex varmt, tyvärr gick int amd den vägen utan gjorde sina gcn kärir, det var många saker de skulle gjort sbbirrlunfs men de överlevde med hyfsat med Fin, största frågan nu när Dx12 kommer vilken av gpu tillverkarna mer behöv att se över sina arkitektur, på ren spekulation så
Tror jag att Amd kommer ha större vinster av dig om övergången till dx12

Så.det här blir nog Bra. Personligen storlag bara energi effektivitet in om det ger mig högrejer överklockning annars tar jag gärna ett kort på 500 Watt, pm jag hinnerbörba fä ihop tillräckligt när. Man är.sjukskriven på grund av sjada

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

@Yoshman:

Vad jag förstått används ACE till 10-20% i AoS. Så ingen vet än vilken kapacitet ACE har för framtiden spel eller applicaktioner. Inte ens PS4 som har 8 ACE använder ACE än. Cherny nänmde att när väl utvecklarna lär sig hur ACE kommer att användas, finns det upp till 40% mer prestanda att ta ut ur GCN i PS4. Men vem vet.

Vad jag läst så använde redan tidiga PS4 titlar olika former av GPGPU, t.ex. Infamous: Second Son, BF4. Även X1 använde GPGPU tidigt då det "DX11.2" som används tillåter detta (d.v.s. DX12 var inte ett krav), bl.a. Raise of the Tomb Raider (nämns bl.a. här).

Föga oväntat så har man hitta en del designmissar och flaskhalsar man inte tänkte på, vilket i praktiken alltid är fallet när man designar något nytt. Dels är CPU-delen en rejäl flaskhals i konsolerna (icke-problem för PC dock), dels bör CPU och GPU dela RAM för att det ska fungera riktigt bra (kommer till PC när/om HUMA blir något), men främsta problemet är kostnaden för att synkronisera CPU och GPU. Det sista verkar vara den riktiga akilleshälen, Second Son använder just av den anledning inte ACE för GPGPU utan man kör både grafik och compute i samma kö (vilket jag tror är precis vad man gör i AotS på Kepler/Maxwell numera).

Sedan måste man komma ihåg att ACE inte på något sätt ökar kapacitet hos kretsen, det är väldigt jämförbart med SMT (Intels HyperThreading). Fördelen med HT är att om en CPU-tråd utför 100 arbetsmoment per tidsenhet så kan man med HT totalt sett få ut 120-130 arbetsmoment per tidsenhet per CPU-kärna. Det är ju bra då man utnyttja beräkningsenheterna bättre. Problemet är att prestanda per CPU-tråd sjunker från 100 till 60-65!!! Det är ännu ett potentiellt problem främst på konsoler där GPUerna har svårt att hålla 30 FPS, börjar man även köra väldigt mycket "compute" samtidigt är ju risken att kapaciteten för grafik sjunker (även om totala mängden utfört arbete ökar).

Sedan har man nog börjat inse att vissa former av beräkningar lämpar sig inte för GPUn. Ubisoft har kommenterat GPU-beräkningar på GCN som "man måste ha minst 64+ beräkningar som kan utföras parallellt minst 95% av tiden för att det ska vara vettigt att köra på GPUn". Ett exempel på där man verkar helt valt bort GPU för fysikberäkningar är Just Cause 3, det trots att fysikberäkningarna är en rejäl flaskhals på konsolerna. Även om det blir en del bitar när man spränger en bro eller liknande blir nog inte tillräckligt många oberoende beräkningar för att det ska vara vettigt att köra på GPU. CPUn är också alltid bättre på att utföra beräkningar som innehåller villkorad körning, något som är fallet för i princip alla numeriska metoder (och därmed för simuleringar och fysikberäkningar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att ställa R9 Nano mot 980 är helt OK ur ett prestandaperspektiv och de drar ungefär lika mycket ström. Men att säga att AMD med detta "kommit ikapp" Maxwell i effektivitet är en sanning med en hel del modifikation.

Grafik är speciellt då det skalar extremt väl med "kärnor", vidare så skalar strömförbrukningen allt annat än linjärt när man börjar närma sig gränsen för den frekvens en design klarar. R9 Nano når sin perf/W genom att ha en massiv mängd "kärnor" som är klockade rätt lågt medan Maxwell har långt färre antal kärnor klockade högre.

Detta resulterar i att R9 Nano är en krets med 8,9 miljarder transistorer, det är 65% fler transistorer än de 5,3 miljarder transistorer som 980 har. Så även om man har samma perf/W "kostar" det väldigt mycket mer för AMD att nå dit idag, R9 Nano är helt enkelt inte en krets som kan konkurrera med 980 ur ett ekonomiskt perspektiv.

AMD måste tillbaka till vad man hade på VLIW-tiden, d.v.s. konkurrenskraftig prestanda fast med kretsar som typiskt var enklare (färre transistorer och därmed billigare att tillverka) än motsvarande Nvidia. Man måste i alla fall matcha Nvidias perf/transistor och perf/W då vad AMD behöver mer än något annat just nu är produkter med vettig marginal så man kan bli lönsamma igen!

Jag är medveten om att Nano är ett dyrare kort men det visar ju att de kan göra energieffektiva och små kort som presterar väldigt bra. Och detta med nuvarande teknik. Så jag tror polaris kommer vara rätt bra de med. Just nu är AMD lite som Nvidia var med GTX 200 GTX 400 och GTX 500 serien.
Men personligen hoppas jag de satsar på bra prestanda istället för energisnålhet i premium segmentet, att hårdvaran drar några watt extra spelar inte särskilt stor roll i mitt fall. Sen kan de alltid släppa Nano osv för folk med behov av snåla kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Broken-arrow:

Orsaken är att det blir svårare att nå lägre nm, sen har nu vi nått så långt att fördelarna med krympning ger mindre fördelar (3d nand är viktigt för att fortsätta få fördelar).

Krympning i sig ger inte mycket, utan det är finfet som står för den större förändringen.

En minskning med 50% borde väl dubbla prestandan? Sen FinFet ovanpå det ger ännu mer. Så trodde jag det var iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hjälpsam

https://www.youtube.com/watch?v=5g3eQejGJ_A

I videon ger de oss lite information vid 0,38.

Fjärde generationen GCN.
HDMI 2.0a
Displayport 1.3
4k h265 kodning och dekodning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

En minskning med 50% borde väl dubbla prestandan? Sen FinFet ovanpå det ger ännu mer. Så trodde jag det var iaf.

I teorin ja, tyvärr är verkligheten betydligt mer avancerad. Finfet står för den största förändringen.

Lägre nm gör ju också risken för strömläckage betydligt större.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är medveten om att Nano är ett dyrare kort men det visar ju att de kan göra energieffektiva och små kort som presterar väldigt bra. Och detta med nuvarande teknik. Så jag tror polaris kommer vara rätt bra de med. Just nu är AMD lite som Nvidia var med GTX 200 GTX 400 och GTX 500 serien.
Men personligen hoppas jag de satsar på bra prestanda istället för energisnålhet i premium segmentet, att hårdvaran drar några watt extra spelar inte särskilt stor roll i mitt fall. Sen kan de alltid släppa Nano osv för folk med behov av snåla kort.

Kan se poängen här, men tittar man på perf/W så är faktiskt GM200 (980ti/Titan X) den mest effektiva inkarnationen av Maxwell medan GM206 (950/960) är den minst effektiva. Så om Nvidia ville skulle de kunna designa ett lite mindre 980ti som är klockat så lågt att det matchar 980 i prestanda, det skulle dra mindre ström än dagens 980.

Är detta jag menar när man inte riktigt kan säga att AMD är i kapp. Visst, AMD har gjort ett R9 Nano medan Nvidia inte har ett hypotetiskt "980-nano" på marknaden. Men det hypotetiska 980-nano skulle inte heller vara affärsmässigt relevant då 980 "räcker" i dagens konkurrens och 980-nano skulle vara väsentligt mycket dyrare att tillverka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Eftersom både Nvidia och AMD nu talar sig varma om prestanda/watt så kanske man inte ska förvänta sig ett extremt prestandahopp till att börja med. Potentiella problem med läckage, värmeutveckling och därmed problem att få upp klockfrekvenser på kretsar med så många transistorer som de kommer ha. Vi får säkert se kontinuerliga ökningar med tiden, samtidigt som high power 14/16nm FF mognar. Fast det är mest en gissning från min sida. Blir ett spännande år oavsett.

Samtidigt kommer ökningen av bandbredd i och med HBM2 ge möjlighet för bättre prestanda. Speciellt om nya kretsarna är designade att utnyttja bandbredden. Sen så finns det många situationer då dagens spel inte så krävande. Men det krävs inte mycket för att få bandbreddskraven att rusa. Höga upplösningar med högkvalitativ AA till exempel.

Ser fram emot Polaris. Verkar lovande hittills från AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Ny tech också med bättre styrning av transistorernas power nivå bidar till deras låga watt.
Verkar vara en helt ny utvecklad teknologi av GCN.

artikel med Polaris från semiaccurate

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flopper:

Ny tech också med bättre styrning av transistorernas power nivå bidar till deras låga watt.
Verkar vara en helt ny utvecklad teknologi av GCN.

artikel med Polaris från semiaccurate

Säga vad man vill om Charlie, men han brukar ofta ha rätt, älskar också en del av hans formuleringar.

"Remember when an unnamed AMD interim CEO paused development as a way of saving money. What was the delight of Wall Street at the time lead to the loss of a lot of top talent, they saw this bubble coming but luckily that will soon be history."

Många tycker att han är provocerande, men det behövs röster som sticker ut.

edit Verkar som han tror att den stora besparingen kommer att ske via bättre minneskompression, mindre data som skyfflas via bussen sparar energi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

edit Verkar som han tror att den stora besparingen kommer att ske via bättre minneskompression, mindre data som skyfflas via bussen sparar energi.

Vilket han inte helt tagit ur luften. GCN 1.2 fick ju minneskompression och där ser man bättre perf/W jämfört med tidigare. Kepler hade redan minneskompression, men den förbättrades rätt mycket i Maxwell.

Jämför man effektiviteten hos GCN 1.2 med Kepler så verkar de ligga på en väldigt snarlik nivå, medan Maxwell är klart bättre. Så uppenbarligen finns det förbättringspotential just på den här punkten för AMD

Visa signatur