Jo precis. Jag har inte följt numreringen så mycket då den dels inte är officiell och ändå inte säger så mycket. Intressantare att kolla mer på själva modellerna som använder en GCN-arkitektur då. Samt kodnamnen, Tahiti, Hawaii och Fiji förstås.
Jo, jag tvivlar på att AMD skulle skrota GCN med tanke på att man dominerar konsollbranschen med GCN-teknik (och VLIW5 eller vad det är i Wii U). Next Graphics Core Next kanske vore en bättre beskrivning av vad Polaris bör vara, och då slipper man också numreringen hehe.
Ovanligt spännande med tanke på hur trista de senaste åren faktiskt har blivit, speciellt (Intel) processorer som mest känns som samma sak som förra året.
Själv är jag egentligen mer nyfiken på Zen men även Radeon är ju viktigt och intressant. Intel är ett svårt företag att konkurrera med, viktigt att Zen blir bra och faktiskt används i färdigbyggda system och något konsumenten börjar fråga efter. Nvidia är inget direkt problem, så då AMD ligger i nivå med det företagets produkter.
Jo, runt fyra år sedan vi fick första 28nm-kortet HD7970 nu. Ett kort som fortfarande står sig bra med trots dess ålder, speciellt mot Nvidias dåvarande modeller. Skönt med en ny krympning, hoppas bara vi kan få några prestandaförbättringar i och med detta. Var lättare förut vid tidigare krympningar då vi nu är så nära gränsen på vad kisel faktiskt klarar.
Jag hoppas Intel officiellt börjar stöda VESA Adaptive Sync under året och får ut kompatibla produkter. Jag förmodar att de tänker släppa en ny CPU under även detta år så chansen är väl rätt stor. Vore bra om Nvidia hoppar på VESA Adaptive Sync också men viktigare om Intel gör det med tanke på hur de dominerar den mer traditionella datormarknaden sett till både CPU men också grafikkretsar. Att exempelvis få en laptop med stöd för Adaptive Sync har ju sina fördelar med. Även om man inte tänkt spela på den.
Fler skärmar lär dyka upp under året och jag hoppas att vi börjar nå ett läge mot slutet av året att större delen av de skärmar som lanseras följer AMD FreeSync/VESA Adaptive Sync så att man får lite fler skärmar att välja på, och gärna billigare modeller med. Nu finns det ju redan FreeSync-skärmar under 2000kr i handeln idag, lite över 2000kr för de billigaste 144Hz-spelskärmarna så vi är ändå på rätt väg. Själv är jag rätt nöjd med min AOC G2460 PF men hade gärna skaffat en 144Hz FreeSync skärm med IPS-panel under året. 1920x1080 troligen då det är betydligt mer lättdrivet än 2560x1440 i 144Hz. Även om det sistnämnda är vad jag egentligen vill ha. Och där finns det redan en del skärmar på marknaden med rätt höga priser.
Nåväl, det blir nog ett bra år iallafall. Mycket kommande produktsläpp som ser lovande ut med.