Polaris är kodnamnet för AMD:s nästa grafikarkitektur

Permalänk
Melding Plague

Polaris är kodnamnet för AMD:s nästa grafikarkitektur

Med över fyra år på nacken är det dags för en ny grafikarkitektur att ta vid efter Graphics Core Next. Namnet är Polaris, som bland annat bjuder på dubblerad energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

You go AMD

Ge mig ett tyst och svalt kort med kraft lite över två R9 290 i CF för ca 3000Kr tack.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt mycket fram emot detta! Och Zen!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

You go AMD

Ge mig ett tyst och svalt kort med kraft lite över två R9 290 i CF för ca 3000Kr tack.

Hehe, man kan ju drömma iallafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Med namnet "Arctic Islands" har de ju lite att leva upp till så att säga. Snälla jobba hårt på att få korten svala och tysta så det blir svalt och tyst bland gnällspikarna också!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Samma sak gäller ju Nvidia. Även om arkitekturerna har olika namn så är de ändå i botten inte överdrivet olik Kepler.

Skrivet av SCORPIUS:

You go AMD

Det är väl allas dröm? Däremot att de skulle göra ett sådant hopp över en generation och till ett sådant lågt pris är ingen stor chans för alls. Inte om de dessutom vill hålla nere strömförbrukningen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med namnet "Arctic Islands" har de ju lite att leva upp till så att säga. Snälla jobba hårt på att få korten svala och tysta så det blir svalt och tyst bland gnällspikarna också!

Tycker de levererade vad man kunde förvänta sig när det kom till alla vulkanöarna så mina förhoppningar är höga

Då tar vi ånyo och hoppas att AMD levererar på riktigt denna gång! Hade varit kul att se Radeon-kort ur nya serien vara självklara prestandavalet så som nvidias kort varit under allt för lång tid när det gäller översta segmentet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra AMD presterar i DX12 så kanske AMD rent av kör om Nvidia med marginal.

Permalänk
Medlem

Nu AMD. Nu kan ni ta bitar av intel och nvidias halv monopol och ge konkurrens i CPU och GPU världarna. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är det dags för AMD att visa upp något riktigt bra!
Nu har ni chansen

Permalänk
Medlem

Polaris vs Pascal. Fight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, vi nVidia fanboys börjar få ont i halsen av allt gapande Dags att det blir lika så vi kan ta semester ;D

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Frågan är just hur stora skillnaderna är, känslan av att det är just en GCN 2.0 men med ett nytt marknadsföringsnamn som passar ihop med kodnamnen för nya generationens Radeon-kort är svår att skaka av sig. Låter bra dock, speciellt då AMD själva inte utåt verkar ha skiljt på namngivningen av den GCN som används i exempelvis HD7970, R9 290X och Fury X.

Ser fram emot mer info om korten. Ett R9 490 kan nog bli svårt att låta bli om det blir en fin prestandaförbättring mot mitt nuvarande R9 290.

Permalänk

Eftersom Polaris kommer använda Finfet process borde bara det ge ett hopp i prestanda. Detta kan bli något!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Polaris vs Pascal. Fight!

Det ska verkligen blir intressant att se hur stor del av den lägre strömförbrukningen hos Polaris som kommer från FinFET resp. ändringar i arkitekturen. Om en majoritet kommer från krympningen, och nvidia gör samma sak, ser Pascal ut att kunna bli riktigt bra (eftersom nvidia idag har en strömstrålare arkitektur).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Frågan är just hur stora skillnaderna är, känslan av att det är just en GCN 2.0 men med ett nytt marknadsföringsnamn som passar ihop med kodnamnen för nya generationens Radeon-kort är svår att skaka av sig. Låter bra dock, speciellt då AMD själva inte utåt verkar ha skiljt på namngivningen av den GCN som används i exempelvis HD7970, R9 290X och Fury X.

Ser fram emot mer info om korten. Ett R9 490 kan nog bli svårt att låta bli om det blir en fin prestandaförbättring mot mitt nuvarande R9 290.

Nej AMD har aldrig officiellt haft något annat namn på arkitekturen än GCN. Versionsnummer har andra hängt på i efterhand. Anandtech var snabba med att göra det och det verkar som att deras versionsnummer är de som används flitigast av andra. AMD själva sa att de ska köra GCN länge så jag är faktiskt lite förvånad över att de byter namn nu.

Sen angående GCN 2.0, Maxwell är ju bara Kepler 2.0 som var Fermi 2.0 som var Tesla 2.0.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Få se hur detta slutar, spännande år är det i alla fall.

Får hoppas AMD tar igen marknadsandelar och lanserar bra kort. Som någon tidigare nämnt så lägger AMD priserna efter åtgång och konkurrens. 7970 låg ju på 5000kr vid släpp ca, innan Nvidia kontra.

Var ju länge sen vi gick ner i nm. Får se hur adaptive-sync tar sig i år, många barnsjukdomar verkar ha fixas och verkar som tekniken har blivit riktigt bra mot slutet av året.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nej AMD har aldrig officiellt haft något annat namn på arkitekturen än GCN. Versionsnummer har andra hängt på i efterhand. Anandtech var snabba med att göra det och det verkar som att deras versionsnummer är de som används flitigast av andra. AMD själva sa att de ska köra GCN länge så jag är faktiskt lite förvånad över att de byter namn nu.

Sen angående GCN 2.0, Maxwell är ju bara Kepler 2.0 som var Fermi 2.0 som var Tesla 2.0.

Jo precis. Jag har inte följt numreringen så mycket då den dels inte är officiell och ändå inte säger så mycket. Intressantare att kolla mer på själva modellerna som använder en GCN-arkitektur då. Samt kodnamnen, Tahiti, Hawaii och Fiji förstås.

Jo, jag tvivlar på att AMD skulle skrota GCN med tanke på att man dominerar konsollbranschen med GCN-teknik (och VLIW5 eller vad det är i Wii U). Next Graphics Core Next kanske vore en bättre beskrivning av vad Polaris bör vara, och då slipper man också numreringen hehe.

Skrivet av Broken-arrow:

Få se hur detta slutar, spännande år är det i alla fall.

Får hoppas AMD tar igen marknadsandelar och lanserar bra kort. Som någon tidigare nämnt så lägger AMD priserna efter åtgång och konkurrens. 7970 låg ju på 5000kr vid släpp ca, innan Nvidia kontra.

Var ju länge sen vi gick ner i nm. Får se hur adaptive-sync tar sig i år, många barnsjukdomar verkar ha fixas och verkar som tekniken har blivit riktigt bra mot slutet av året.

Ovanligt spännande med tanke på hur trista de senaste åren faktiskt har blivit, speciellt (Intel) processorer som mest känns som samma sak som förra året.
Själv är jag egentligen mer nyfiken på Zen men även Radeon är ju viktigt och intressant. Intel är ett svårt företag att konkurrera med, viktigt att Zen blir bra och faktiskt används i färdigbyggda system och något konsumenten börjar fråga efter. Nvidia är inget direkt problem, så då AMD ligger i nivå med det företagets produkter.

Jo, runt fyra år sedan vi fick första 28nm-kortet HD7970 nu. Ett kort som fortfarande står sig bra med trots dess ålder, speciellt mot Nvidias dåvarande modeller. Skönt med en ny krympning, hoppas bara vi kan få några prestandaförbättringar i och med detta. Var lättare förut vid tidigare krympningar då vi nu är så nära gränsen på vad kisel faktiskt klarar.

Jag hoppas Intel officiellt börjar stöda VESA Adaptive Sync under året och får ut kompatibla produkter. Jag förmodar att de tänker släppa en ny CPU under även detta år så chansen är väl rätt stor. Vore bra om Nvidia hoppar på VESA Adaptive Sync också men viktigare om Intel gör det med tanke på hur de dominerar den mer traditionella datormarknaden sett till både CPU men också grafikkretsar. Att exempelvis få en laptop med stöd för Adaptive Sync har ju sina fördelar med. Även om man inte tänkt spela på den.

Fler skärmar lär dyka upp under året och jag hoppas att vi börjar nå ett läge mot slutet av året att större delen av de skärmar som lanseras följer AMD FreeSync/VESA Adaptive Sync så att man får lite fler skärmar att välja på, och gärna billigare modeller med. Nu finns det ju redan FreeSync-skärmar under 2000kr i handeln idag, lite över 2000kr för de billigaste 144Hz-spelskärmarna så vi är ändå på rätt väg. Själv är jag rätt nöjd med min AOC G2460 PF men hade gärna skaffat en 144Hz FreeSync skärm med IPS-panel under året. 1920x1080 troligen då det är betydligt mer lättdrivet än 2560x1440 i 144Hz. Även om det sistnämnda är vad jag egentligen vill ha. Och där finns det redan en del skärmar på marknaden med rätt höga priser.

Nåväl, det blir nog ett bra år iallafall. Mycket kommande produktsläpp som ser lovande ut med.

Fixade lite meningsbyggnadsfel. Mer kaffe behövs..
Permalänk
Medlem

lite orättvist va, amd har gjort bra grafikkort i princip hela tiden. Slåss de om den ultimata prestandakronan just nu? nej, men de är bra kort och bra prestanda. Samt kommer med nytt som mantle och freesync, all innovaton är bra

Tagit bort citat i enlighet med §5 (flamebait) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag googlade och eftersom det fanns så otroligt läckra bilder fortsatte jag och hamnade tillslut på wikipedia:

Citat:

....
Polaris (CPU) – en processor utvecklad i ett samarbete mellan Linköpings universitet och Intel

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ville att de nya korten skulle komma senast Q2

Permalänk
Medlem

Dags för 4K på singelkort! På riktigt. DX12 är som gjord för GCN så dags för AMD att visa vad de går för. Sägs att Pascal också kommer vara bättre anpassad till DX12 än föregående generationer fast det lär vara mer radikal än Polaris (fördel AMD). AMD har mer erfarenhet av HBM dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tycker de levererade vad man kunde förvänta sig när det kom till alla vulkanöarna så mina förhoppningar är höga

Då tar vi ånyo och hoppas att AMD levererar på riktigt denna gång! Hade varit kul att se Radeon-kort ur nya serien vara självklara prestandavalet så som nvidias kort varit under allt för lång tid när det gäller översta segmentet.

Skrivet av Mocka:

Japp, vi nVidia fanboys börjar få ont i halsen av allt gapande Dags att det blir lika så vi kan ta semester ;D

Om inte annat så för att jag inte orkar med de lustigheter som nättidningar skulle kräkas ur sig, med tanke på namnet. Vi vill ju inte att Arktis skall smälta bort...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

Det är nog inte möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grovlimpa:

Det ska verkligen blir intressant att se hur stor del av den lägre strömförbrukningen hos Polaris som kommer från FinFET resp. ändringar i arkitekturen. Om en majoritet kommer från krympningen, och nvidia gör samma sak, ser Pascal ut att kunna bli riktigt bra (eftersom nvidia idag har en strömstrålare arkitektur).

Sanning med modifikation. I prestandasegmenten skiljer det inte så överdrivet mellan AMD och Nvidias kort när det kommer till strömförbrukning. Jämför t.ex. med 980Ti.

Skrivet av Ratatosk:

Det är nog inte möjligt.

Håller med. Gnällspikarna kommer inte att sluta gnälla... Om de inte har något annat att gnälla på så gnäller de väl på att AMDs logga inte är grön.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om inte annat så för att jag inte orkar med de lustigheter som nättidningar skulle kräkas ur sig, med tanke på namnet. Vi vill ju inte att Arktis skall smälta bort...

Haha, episkt! Då kan ju det "gröna" laget kontra med nya serien "Greenpeace" xD

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

en lysande framtid med AMD

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Gillar namnet

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Polaris - med stjärntecken som modellnamn då? Jag gillar det.

Skrivet av anon5930:

Jo precis. Jag har inte följt numreringen så mycket då den dels inte är officiell och ändå inte säger så mycket. Intressantare att kolla mer på själva modellerna som använder en GCN-arkitektur då. Samt kodnamnen, Tahiti, Hawaii och Fiji förstås.

Jo, jag tvivlar på att AMD skulle skrota GCN med tanke på att man dominerar konsollbranschen med GCN-teknik (och VLIW5 eller vad det är i Wii U). Next Graphics Core Next kanske vore en bättre beskrivning av vad Polaris bör vara, och då slipper man också numreringen hehe.

Eller så kan dom kalla det GCN-X!!! För X är alltid bättre!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Ville att de nya korten skulle komma senast Q2

Ja, frågan är också när Nvidia kommer med sina . Har ju snackats om Q1-Q2 redan, lyckas de få ut kort tidigt så känns det väldigt sent med att AMD inte kommer med sina förrän till hösten. Ska bli intressant att se också vilket produktsegment de första korten kommer i också, personligen tror jag att det är extremt osannolikt att vi kommer att se de stora kretsarna med dubbla prestandan av dagens toppkort för en rimlig slant första vågen (om ens under 2016) iom tillverkningsprocessen.