Partionera din SSD, nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Jag brukar partionera för att ha Skrivbordet, Mina dokument osv i en egen partition. Då vet man att man inte förlorar nåt alls ifall man skulle behöva formatera om Windows. Det går väl lika bra att använda nån molntjänst till det nuförtiden dock, så undviker man en hårdvarukrasch dessutom

Permalänk
Medlem

@Stora Sture: De tekniska anledningarna till att har flera partitioner som fanns förut är åtgärdade i moderna system. Att dela upp hårddisken gör ju bara att du nyttjar det lediga utrymmet sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Besvärligt om OS behöver mer plats än vad som råkar finnas på partitionen (för Windows.old t.ex) och slöseri med plats om man skapar stor marginal för att det ska finnas plats för sånt.

Partitionerade senast för kanske 6 år sen, ser ingen poäng med det längre.

Du är medveten om att du partitionerar även om du bara skapar en enda partition som tar allt utrymme på disken. En disk utan någon partition kan inte användas. Såvida du inte låtit bli att skaffa någon ny disk de senaste 6 åren tror jag inte på att du aldrig partitionerat på 6 år. Först skapar man partitionen (partitionerar), sedan skapar man filsystem ovanpå partitionen (formaterar).

Finns i och för sig filsystem som allokerar utrymme automatiskt. ZFS t.ex. kan ju ha många filsystem på samma partition, även fördelade över flera diskar eller diskarrayer. Så det här med att ett filsystem är begränsat till endast en partition stämmer inte heller alltid. Man kan ju boota på en raid och där har varje disk egen partition som det lagras data på, men filsystemet ligger i en högre nivå som fördelar ut det över flera diskar och flera partitioner. Windows har sina dynamiska diskar och på Linux finns det LVM som gör att man egentligen inte behöver tänka på hur diskarna är layoutade. Men det är väl överkurs när det gäller grundfrågan om hur man gör med en SSD som man ska installera operativsystemet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ni som påstår att det inte behövs några partitioner kan ju ta och studera disklayouten och återkomma i tråden och förklara hur det fungerar med enbart opartitionerat utrymme...

Tror nog de flesta är rörande överens om att det är behovet att partitionera manuellt utöver dem som Windows automatiskt skapar vid installation som åsyftas. Dessutom har väl ingen antytt att det kan fungera med opartitionerat utrymme, det vore något nytt!?

Vad är det för bra med overprovisioning på en enkel SSD?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör 3 partitioner jämt. swap, / samt /home.
Har en separat disk till förvaring av "bös" samt en annan disk där windows får ligga och skräpa. Båda dessa kör bara 1 partition.
Hade jag lirat Windows som huvud-OS hade jag nog kört 2 partitioner för det är så jag alltid hade det förr^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessutom har väl ingen antytt att det kan fungera med opartitionerat utrymme, det vore något nytt!?

Det går alldeles utmärkt att bygga ett filsystem på en disk så att filsystemet även upptar det utrymme som normalt bebos av partitionstabellen.

Permalänk
Medlem

Ska man partitionera sin ssd?

Om du vill ha "provisioning" så ja. Dvs, minska slitaget på minnescellerna, men samma effekt går nog att få bara genom att inte fylla hela diskutrymmet med data. Jag har minst 30-40 GB på min 256 GB disk som är opartitionerat. Det gör att det utrymmet inte allokeras, men som jag förstår det så skrivs ny data till vilket fritt block som helst på ssd:en, så i praktiken borde det inte finnas några "orörda block" som det blir med en vanlig hårddisk, just på grund av att en ssd kartlägger hur många skrivningar olika block får och gör wear leveling eller något sånt.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du är medveten om att du partitionerar även om du bara skapar en enda partition som tar allt utrymme på disken. En disk utan någon partition kan inte användas. Såvida du inte låtit bli att skaffa någon ny disk de senaste 6 åren tror jag inte på att du aldrig partitionerat på 6 år. Först skapar man partitionen (partitionerar), sedan skapar man filsystem ovanpå partitionen (formaterar).

Finns i och för sig filsystem som allokerar utrymme automatiskt. ZFS t.ex. kan ju ha många filsystem på samma partition, även fördelade över flera diskar eller diskarrayer. Så det här med att ett filsystem är begränsat till endast en partition stämmer inte heller alltid. Man kan ju boota på en raid och där har varje disk egen partition som det lagras data på, men filsystemet ligger i en högre nivå som fördelar ut det över flera diskar och flera partitioner. Windows har sina dynamiska diskar och på Linux finns det LVM som gör att man egentligen inte behöver tänka på hur diskarna är layoutade. Men det är väl överkurs när det gäller grundfrågan om hur man gör med en SSD som man ska installera operativsystemet på.

I de flesta moderna "vardagliga" sammanhang åsyftas begreppet partitionera med att helt enkelt ägna tid åt att skapa mer än en partition på en fysisk enhet, då enkel partitionering görs mer eller mindre automatiskt vid installation av OS.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stora Sture:

Hallå kära Sweclockers medlemmar! Jag startar denna tråd för att ha något att presentera för min kära far som närmar sig de 50. Min far har lärt mig det mesta jag kan om datorer och när vi var små fick vi ofta höra att "Man måste partitionera sin hårddisk! Det handlar om att hålla det rent och städat om man vill ha en snabb dator!" Detta sitter hårt i mig varpå alla mina system är väl partitionerade (ej många partitioner endast nog för att särskilja det viktiga från det mindre viktiga). Nu är det så att min far sitter och håller i en SSD som vi skall installera framåt helgen. SSD.n i fråga är på 256GB varpå jag anser att vi skall partitionera disken så att han får C: för OS och ytterligare en partition där han kan lägga de viktigaste spelen han spelar, far däremot har av någon anledning ändrat sig och säger att "nej nej det är bara jobbigt och onödigt gör en disk istället". Han system kommer att bestå av 1st 256GB SSD och 1st 1TB HDD. Jag har förstått att när man hade HDD så fanns det prestanda att tjäna på att ha den väl partitionerad, SSD.n kan jag inte se att det gör någon skillnad på varpå frågan uppstår...

Är det verkligen lönt att partitionera upp sin SSD? Innan ni svarar att "Ja det är bra om man vill ha det städat" Jo, det är ju givet men vad tycker ni? Skriv era åsikter, varför bör man eller varför bör man inte Skall bli kul att ha denna tråd att visa upp för han och se vad han tycker! Diskutera på!

// Sten Sture den ENORMT Store

Har han även en 1TB disk så har han ju minst två "partitioner", en 256GB som råkar ligga på SSD'n och en på hårddisken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om du vill ha "provisioning" så ja. Dvs, minska slitaget på minnescellerna, men samma effekt går nog att få bara genom att inte fylla hela diskutrymmet med data. Jag har minst 30-40 GB på min 256 GB disk som är opartitionerat.

För de flesta användare så är slitage inget att bry sig i, en bra SSD kommer normalt inte hinna bli utsliten under dess livstid. Däremot så får man ju lite bättre prestanda av att ha en del ledigt utrymme, men återigen tveksamt om det faktiskt gör någon verklig skillnad för en normal användare. Sen har ju många SSDer redan extra utrymme inbyggt, 850 EVO 250 GB har t.ex. i själva verket 275 GB med minne. Så jag ser ingen större anledning för en normal användare att lämna ännu mer utrymme oallokerat om de inte har någon bra anledning för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För de flesta användare så är slitage inget att bry sig i, en bra SSD kommer normalt inte hinna bli utsliten under dess livstid. Däremot så får man ju lite bättre prestanda av att ha en del ledigt utrymme, men återigen tveksamt om det faktiskt gör någon verklig skillnad för en normal användare. Sen har ju många SSDer redan extra utrymme inbyggt, 850 EVO 250 GB har t.ex. i själva verket 275 GB med minne. Så jag ser ingen större anledning för en normal användare att lämna ännu mer utrymme oallokerat om de inte har någon bra anledning för att göra det.

Tack för det, jag har inte stenkoll men som du säger är det väldigt olika från fall till fall och olika SSD:er. Det kan stämma att en hemanvändare inte störs av prestandaskillnader som provisioning ger, samsung har ett prestandafokus med sina diskar så det kanske inte är så konstigt att de har ett provisioning/ompartitionerings verktyg inuti samsung magician.
Nu har jag haft sönder SATA strömporten på min 840 pro så bara pinnarna är oskadda och tvingats limma ihop det. Jag hoppas det håller till disken inte gör det

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det går alldeles utmärkt att bygga ett filsystem på en disk så att filsystemet även upptar det utrymme som normalt bebos av partitionstabellen.

På vilket sätt relaterar ditt svar med min kommentar på Ronnylovs inlägg menar du? Går det "alldeles utmärkt" att installera Windows på en SSD utan att först partitionera enheten? Det har då jag aldrig lyckats med...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror nog de flesta är rörande överens om att det är behovet att partitionera manuellt utöver dem som Windows automatiskt skapar vid installation som åsyftas. Dessutom har väl ingen antytt att det kan fungera med opartitionerat utrymme, det vore något nytt!?

Vad är det för bra med overprovisioning på en enkel SSD?

Jo jag förstod ju vad som avsågs men kände ändå att folk använder lite slarvigt språk här. Normalt sett partitionerar man alltid en diskenhet med minst en partition (det kan ske automatiskt av operativsystemet men det görs ändå). Folk som säger att de aldrig partitionerar sina diskar har alltså fel rent tekniskt.

Overprovisioning gör att SSD-enheten får mer reservkapacitet att ersätta trasiga minnesceller med och man kan alltså få längre hållbarhet. Å andra sidan hinner väl de flesta byta ut sin SSD på grund av att den är för liten eller för långsam långt innan den hinner bli utsliten så det är väl egentligen överkurs det också. Men visst, jag har väl lämnat 10% av utrymmet opartitionerat på någon SSD, tror det var den i servern eftersom jag tänkte den får jobba hårt som cache-disk.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

På vilket sätt relaterar ditt svar med min kommentar på Ronnylovs inlägg menar du? Går det "alldeles utmärkt" att installera Windows på en SSD utan att först partitionera enheten? Det har då jag aldrig lyckats med...

Windows' bootloader är ett spett med många finesser. Det går att boota en bunt olika filsystemtyper, t ex WIF. Vid installation av en WIF-image kan den placeras tillsammans med bootloadern på en helt oformaterad disk, bootloadern kommer ändå att hitta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har svårt att tro att någon misstolkade min post, men absolut, rent tekniskt så har jag faktiskt en partition på min diskar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

jag gillar att ha en C:-partition.
varför man partitionerade mekaniska diskar vet jag inte då man nog mer förlorar prestanda. så fort något ska skrivas från ena partitionen till den andra på samma disk så måste läshuvudet både läsa och skriva frenetiskt. om de vore på samma så tar ju sådant här ingen tid då ingen data egentligen flyttas.
om något läses på andra partitionen så tar ju fortfarande OSpartitonen en prestandasmäll.
vart får man eventuell prestandavinst?

med SSD går allt fort att kopiera hur som. skulle ändå ha en till / (windows och program) och en /home (spel och dokument osv)

men egentligen så finns det få anledningar.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Numera är det mest en fråga om vad man föredrar personligen. En del föredrar att organisera sina filer i mappar, andra vill ha det uppdelat i partitioner. Har ingen betydelse i praktiken längre med SSD. Själv tycker jag bara det är onödigt arbete att ha mer än en parttition, men jag kommer inte sätta morgonkaffet i halsen av ilska om någon annan föredrar att skapa flera partitioner

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

jag gillar att ha en C:-partition.
varför man partitionerade mekaniska diskar vet jag inte då man nog mer förlorar prestanda. så fort något ska skrivas från ena partitionen till den andra på samma disk så måste läshuvudet både läsa och skriva frenetiskt. om de vore på samma så tar ju sådant här ingen tid då ingen data egentligen flyttas.
om något läses på andra partitionen så tar ju fortfarande OSpartitonen en prestandasmäll.
vart får man eventuell prestandavinst?

med SSD går allt fort att kopiera hur som. skulle ändå ha en till / (windows och program) och en /home (spel och dokument osv)

men egentligen så finns det få anledningar.

Det var väl just för att OS-partitionen skulle samla ihop filerna för operativsystemet till ett begränsat utrymme som man ansåg det kunde ge prestandavinst. Kör man bara en enda stor partition kan filerna bli mer utspridda när filsystemet blir fragmenterat och då får läsarmen åka mera. Men en SSD har ingen läsarm så där spelar det ingen roll.

En annan aspekt var att en mekanisk hårddisk var snabbast i början av disken (data lagras först längst ut på skivan där hastigheten är snabbare). Då kunde man göra en liten partition i början där man lagrade det som skulle vara snabbast, d.v.s. systempartitionen. Det kallades short-stroking. detta har ju heller ingen betydelse på en SSD som är lika snabb överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

... Då kunde man göra en liten partition i början där man lagrade det som skulle vara snabbast, d.v.s. systempartitionen. Det kallades short-stroking. detta har ju heller ingen betydelse på en SSD som är lika snabb överallt.

Hur vet man att partitionen lägger sig i början av disken? om man har en disk på 500gb och vid installation av windows skapar en partion c: på 100gb, och d på 400gb. blir då c automatiskt i början av disken?
jag har då alltid gjort på detta sättet, men endast för att det ska bli lättare att installera om datorn ifall något inträffar. om man har bilder, filmer och annat på d: så blir det väldigt smärtfritt att formatera c: vid ominstallation.
gillar dessutom att ha mappstruktur i stil med:
e:\downloads
e:\bilder
e:\spel
e:\program

snarare än:
c:\users\*användare*\bilder
c:\program files x86/
c:\program files/
...och så vidare

Indexeringen gör ju att man lätt kommer åt nerladdningar, etc. men det kan bli lite drygt att hitta det man söker när man använder program/installationer utan tillgång till indexeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

hahaha Det är roligt att se hur splittrade folk är! Jag tror denna tråd kommer säga mer om användarna än om vad som faktiskt egentligen är bäst men det spelar ingen roll egentligen då det är lika intressant! Som sagt brukar jag själv göra det enkelt, jag har en HDD med en enkel partition där jag dumpar alla mina bilder filmer etc samt äldre spel som jag inte tjänar något att dra runt på SSD. Min SSD är delad i 2 partitioner där den enda är OS (70gb) och resten är Spel (resterande mängd) För mig gör det allt mycket enklare då jag snabbt hittar filer etc när jag skall modda m.m. för mig är det så galet viktigt att ha ett rent C: avskyr när det blir kluddigt och man skall börja fippla för att få det rent igen!

Oerhört kul att höra era åsikter! Det uppskattas något oerhört!

Vill du veta vad som är bäst så skall du läsa på Microsofts hemsida om fördelarna med att partionera en hårddisk.
Det finns t.ex oavsett hårddisktyp fördelar med att flytta swap-filen till en annan enhet.
Dessutom kan det minimera dataförluster vid hårddiskras.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av taubot:

Hur vet man att partitionen lägger sig i början av disken? om man har en disk på 500gb och vid installation av windows skapar en partion c: på 100gb, och d på 400gb. blir då c automatiskt i början av disken?
jag har då alltid gjort på detta sättet, men endast för att det ska bli lättare att installera om datorn ifall något inträffar. om man har bilder, filmer och annat på d: så blir det väldigt smärtfritt att formatera c: vid ominstallation.
gillar dessutom att ha mappstruktur i stil med:
e:\downloads
e:\bilder
e:\spel
e:\program

snarare än:
c:\users\*användare*\bilder
c:\program files x86/
c:\program files/
...och så vidare

Indexeringen gör ju att man lätt kommer åt nerladdningar, etc. men det kan bli lite drygt att hitta det man söker när man använder program/installationer utan tillgång till indexeringen.

Normalt sett läggs varje ny skapad partition i början på det lediga utrymmet på disken. Så med en tom disk blir partition 1 först, 2 sedan o.s.v. När jag installerar windows så skapar jag ofta "C" partition enbart under installationen (ställer in en den storlek jag vill ha för att lämna utrymme till övriga partitioner senare. Sedan efter installationen går jag in i diskhantering och skapar övriga jag kan behöva. Detta minimerar risken att man råkar välja fel partition att installera på. Ofta skapas det någon extra liten systempartition på några hundra MB först men den är så liten att det kvittar (den syns heller inte i windows).

Permalänk

jag brukar partitionera c: till 60gb just för att kunna ha en backup på nyinstallationen som inte tar megastor plats. har jag hela min 250gb ssd som en partition så kräver ju backupen lika mycket.

sen efter backupen brukar jag göra om partitionen till hela disken efter backupen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag brukar partitionera c: till 60gb just för att kunna ha en backup på nyinstallationen som inte tar megastor plats. har jag hela min 250gb ssd som en partition så kräver ju backupen lika mycket.

sen efter backupen brukar jag göra om partitionen till hela disken efter backupen.

När du backar, tar du med alla oallokerade block också? Det verkar lite onödigt...

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

När du backar, tar du med alla oallokerade block också? Det verkar lite onödigt...

använder windows inbyggda backupprogram och där måste man välja en hel partition att backa upp.

har inte orkat sätta mig in i 3e parts backupprogram men blir ändå bortåt 30gb med alla program jag använder installerade.

har du tips på något smidigt backupprogram så pmá gärna tipset.
ända kravet jag har är att det ska göras från windows slippa brännabootskivor å krångla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Historiskt har jag partitionerat hårddiskar men det känns inte lönt längre. Tycker lösningen som föreslogs lät bra. En SSD som systemdisk och ytterligare en disk för lagring.

Permalänk

Jag har inte partitionerat diskar på en massa år men nu när jag köpte en 1TB 850 Evo ssd så delade jag upp den i två partitioner, en C: på 200GB och en D: på 731GB.

System, program och filer ligger på C: medan spel och annat ligger på D:. Som backup kör jag förutom onedrive även filhistorik till E: som är en 1TB 2.5" hd. Allt man vill ha med i filhistoriken tex firefox profilen med inloggningar, bookmarks, onedrive filerna etc är bara att lägga i ett filbibliotek.

Ominstallation av W10 är ganska enkelt. Bara att köra en manuell filhistorik om man vill få med det absolut senaste sen en W10 återställning utan att spara filer på systempartitionen.

När nya fräscha W10 är igång igen är det bara att installera om Steam, Uplay, Origin klienterna så behöver inget tankas ned. Resten återställs med filhistorik.

För mig funkar det bra, allt sköts automatiskt med ett minimum av arbete. Dock kör jag ingen offsite backup (dvd, exthd, nas etc) så om ett jobbigt ransomware virus slår till så är jag rökt om även backupen krypteras.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag tackar hjärtligast för alla svar! det är alltid underhållande att läsa hur andra gör och vad andra tycker Jag är dessutom en som alltid är villig att förändra saker varpå jag har tagit era råd och ej partitionerat SSD.n som någon av er sade så blir det som att man har 2 partitioner i vilket fall med SSD och HDD tillsammans Tack återigen för alla era svar!

// Sten Sture den smiskaktige!