Permalänk
Medlem

Asus z170 pro gaming - annat kort?

Håller på att bygga ihop en ny dator (i stortsätt vinterdatorn 2015) men därifrån jag beställer allt så är z170 pro gaming slut i lager.
Visst, man kan ju beställa moderkort ifrån annan levrantör. Men jag tänkte se om det finns likvärdiga andra kort ifrån asus?

Finns det likvärdigt kort från asus som gör att jag inte förlorar någon "viktig" funktion?

Går jag miste om någon funktion om jag tex tar MSI eller gigabyte pro gaming kort?

har ni några tips?

Permalänk

Ett annat likvärdigt kort till Z170 Gaming Pro från ASUS är deras Z170-A. Det du "förlorar" är 2st externa 3.0/3.1 usb-portar och 2st interna 2.0 usb-portar. Dock så ersätts de 2st förlorade interna 2.0-portarna med 2st 3.0/3.1-portar, A-kortet har även lite mer interna saker än Pro Gaming men nää.. Största skillnaden förutom portarna är olika ljudchip, kan inte säga att jag är någon expert eller något men antar att Pro-kortets ljudchip är bättre.

Skulle man ersätta med antingen MSI eller Gigabyte spelar nog ingen roll, mycket är sig likt. Det som skiljer är att Gigabyte använder sig av en annat nätverkskretsar och "killer" (Qualcomm Atheros Killer) än vad MSI och ASUS gör (Intel). Annars är det mest småsaker som skiljer och upplägget på hur kortplatser sitter. Som de sa i Sweclockersvideon om Vinterdatorn2016 så spelar det inte så stor roll från vilken tillverkare man vill ha sitt kort då de flesta inom samma prisklass är likvärdiga. Nedan ser du de mest likvärdiga som finns från de olika tillverkarna..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3266699,3266701,3266678,3266685,3266686

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis Asus Z170 pro istället för Z170 gaming pro. Det var en hundring dyrare och jag tog det mest för utseendet.

*Vad jag kan se för skillnader så är det två olika ljudchip men oklart vilket som är bäst och båda har inbyggd hörlursförstärkare.
*Några USB portar är lite skiftade, vanliga pro kortet har lite mer möjligheter för USB.
*Vanliga pro kortet har inte 3 stycken PCI express 16x kanaler utan den tredje går bara i 4x vilket kan vara nackdel om man vill köra tre grafikkort.
*Lite små lull lull skillnader. Gamingkortet har t.ex. programvara som kan prioritera "gaming" trafik i det inbyggda nätverkskortet osv. Ingenting som har någon verklig betydelse skulle jag tro.
*Kan tänka mig det följer med en hög med gaming klisterlappar med gamingkortet

http://www.inet.se/jamfor?compare=1900008&compare=1902864