Netflix får hårdare regionskontroll

Permalänk
Melding Plague

Netflix får hårdare regionskontroll

Videotjänsten Netflix rullar ut nya verktyg och skärper regionskontrollen. Målet är att komma åt användare som strömmar utbud från andra länder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gjorde inte EU detta olagligt?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Stackars oss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Åter igen driver man publiken i armarna på piraterna... bra jobbat!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Så jävla kasst. Men vad säger man, money talks...men rent tekniskt hur tror ni det fungerar? När man reggar kontot så reggar man väll det i sitt eget land eller ? de kan väll bara kolla på om man tex betalar med ett VISA som är Svenskt så får man bara tillgång till Svenska utbudet.

Sen om jag använder en proxy till usa , reggar ett konto därifrån och betalar med paypal ifrån usa, då borde de inte kunna se att jag kollar ifrån Sverige endå? hur svårt är det att se om man sitter på en VPN eller proxy?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Svenska Netflix är helt enkelt inte värt priset, jobba på den sidan av problemet istället.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

Gjorde inte FN detta olagligt?

Är EU och inte FN. Men ligger mest på bordet som förslag och är inte klubbat. Skönt dock om det går igenom.

http://feber.se/webb/art/340099/eu_vill_ta_bort_geoblockering...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Här försöker man vara laglig å allt... Nu går jag tillbaka till xbmc å allt de godis man kan få... GRATIS

Permalänk
Medlem

Lyckas Netflix, HBO och andra aktörer få igenom "samma content i hela världen" (minimum USA + Europa), är det bara att korka upp skumpan

Permalänk
Medlem

Smart drag av Netflix om dom vill bli av med kunder.

Permalänk
Master of Overkill

Tack netflix bara börja tanka igen

Idioter

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend

Shit vad alla gnäller? Tycker fortfarande att Netflix är den bästa tjänsten för film och serie strömning som finns. HBO har bra utbud men navigeringen är ju ett jävla skämt. Viaplay är bättre men inte värt.

Utbudet har blivit bättre med tiden tycker jag hos Netflix och rent juridiskt ser jag inte problemet alls. Jag har Netflix för att chilla framför. Nostalgitripp med klassiska filmer som annars skulle kostat 19-29:- att KÖPA senare har vi serier med många säsonger för flera jäkla tusen och till det många relativt nya filmer som hår loss på upp till 299:-

Och ni klagar på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

That means in coming weeks, those using proxies and unblockers will only be able to access the service in the country where they currently are.

Hur ska Netflix kunna se vilket land folk är i? Borde väl vara rätt svårt att blockera VPN, eller?

Använder inte Netflix själv men jag är övertygad om att detta gjorde att några föredetta pirater tog på sig piratkroken igen. Samtidigt förstår jag ifall de måste göra något med tanke på det juridiska. Tror personligen inte detta är för att jävlas med sina kunder.

Användarna behöver nog inte oroa sig alltför mycket, det kommer snart komma en väg runt detta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror inte Netflix är så sugna på det här egentligen utan vill väl inte få dyra böter.
Idioti att ha geografiska gränser och hoppas EU & resten av världens ledare fattar detta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Shit vad alla gnäller? Tycker fortfarande att Netflix är den bästa tjänsten för film och serie strömning som finns. HBO har bra utbud men navigeringen är ju ett jävla skämt. Viaplay är bättre men inte värt.

Utbudet har blivit bättre med tiden tycker jag hos Netflix och rent juridiskt ser jag inte problemet alls. Jag har Netflix för att chilla framför. Nostalgitripp med klassiska filmer som annars skulle kostat 19-29:- att KÖPA senare har vi serier med många säsonger för flera jäkla tusen och till det många relativt nya filmer som hår loss på upp till 299:-

Och ni klagar på detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men det du säger stämmer. Jag bara älskar när Netflix Sverige har 2-3 säsonger av en serie jag vill se, när Netflix USA har 11. Finns inget bättre. Då brukar jag glida ner i soffan, le och tänka "vad roligt för er amerikaner" och sedan är det inget mer med det.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Så länge min VPN fungerar för att se på Netflix från USA så kommer jag ha kvar min prenumeration. Om det försvinner så säger jag upp prenumerationen.

Jag förstår inte hur företagen fungerar, folk (eller jag i det här fallet) står med pengar i handen och vill betala. "This content is not available in your region" t.ex. när jag vill köpa High Resolution FLAC på Megadeths Peace Sells från 1986 från hdtracks.com. Jävligt tröttsamt.

Sen undras det varför folk tankar saker? Fan, se till att sakerna är tillgänglia för försäljning eller hyra digitalt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är EU och inte FN. Men ligger mest på bordet som förslag och är inte klubbat. Skönt dock om det går igenom.

http://feber.se/webb/art/340099/eu_vill_ta_bort_geoblockering...

lite borta här på morgonen

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Så länge min VPN fungerar för att se på Netflix från USA så kommer jag ha kvar min prenumeration. Om det försvinner så säger jag upp prenumerationen.

Jag förstår inte hur företagen fungerar, folk (eller jag i det här fallet) står med pengar i handen och vill betala. "This content is not available in your region" t.ex. när jag vill köpa High Resolution FLAC på Megadeths Peace Sells från 1986 från hdtracks.com. Jävligt tröttsamt.

Sen undras det varför folk tankar saker? Fan, se till att sakerna är tillgänglia för försäljning eller hyra digitalt.

Verkar ju som att Netflix vill att allt ska finnas tillgängligt för alla regioner (om inte jag läser helt fel) men att det inte är något dom bara kan bestämma. Dom vet nog med sig att dom förlorar kunder genom att blockera användare från andra länder att koppla upp sig emot USA och se serier och filmer så detta är nog inget dom gör med ett leende på läpparna direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så dra upp en vps i valfritt land och kör all trafik där igenom, om dom skulle försöka blocka vanliga vpn tjänster, eller?

Permalänk
Entusiast

Mycket gnäll och de som gnäller verkar inte ha bemödat sig med att läsa mer än rubriken i vanlig ordning. Hade man läst resten av texten hade man vetat att Netflix jobbar på att få samma utbud överallt men det är tyvärr rätt komplicerat. Netflix måste ha rättigheter från distributionsbolagen för att få visa material och det får man i olika regioner. Det kan vara olika bolag i olika områden för att göra saker ännu roligare. Avtalen ser också olika ut och regelverken skiljer sig. Att Netflix nu spärrar VPN och liknande är garanterat relaterat till vad mediabolagen säger. Netflix själva har inget att vinna direkt men de måste stå nära de som sitter på visningsrättigheterna. Så räkna med att det är påtryckningar uppifrån.

Ska bli intressant att se vad EU kommer fram till för ska de få bort geografiska begränsningar i utbudet så måste de samtidigt fixa vettiga upphovsrättslagar som gäller för hela EU. Det kan vara bra med uppdaterade lagar för upphovsrätten och det kan bli dåligt, beroende på vems intressen som får styra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dom vill ju verkligen inte att det ska lyckas. Det måste ju vara definitionen av att skjuta sig i foten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Mycket gnäll och de som gnäller verkar inte ha bemödat sig med att läsa mer än rubriken i vanlig ordning. Hade man läst resten av texten hade man vetat att Netflix jobbar på att få samma utbud överallt men det är tyvärr rätt komplicerat. Netflix måste ha rättigheter från distributionsbolagen för att få visa material och det får man i olika regioner. Det kan vara olika bolag i olika områden för att göra saker ännu roligare. Avtalen ser också olika ut och regelverken skiljer sig. Att Netflix nu spärrar VPN och liknande är garanterat relaterat till vad mediabolagen säger. Netflix själva har inget att vinna direkt men de måste stå nära de som sitter på visningsrättigheterna. Så räkna med att det är påtryckningar uppifrån.

Ska bli intressant att se vad EU kommer fram till för ska de få bort geografiska begränsningar i utbudet så måste de samtidigt fixa vettiga upphovsrättslagar som gäller för hela EU. Det kan vara bra med uppdaterade lagar för upphovsrätten och det kan bli dåligt, beroende på vems intressen som får styra.

Jag tycker det är så märkligt att många har svårt att förstå detta.
För på vilket sätt skulle Netflix tjäna pengar på att ha sämre utbud i sverige än i Usa?
Det finns ju en drös konkurrenter i Norden som Viaplay, Cmore, hbonordic etc, om Netflix då i norden skulle få sända lika mycket som i USA så skulle en stor del av konkurrenterna byta till Netflix.

Så ren logisk tänkande ger en svaret att det är någon som hindrar NetFlix från att sända allt amerikansk material i norden.

Permalänk
Medlem

Värsta blir ju när man ska åka på semester och inte längre kommer åt sin Netflix som man annars kommit åt via Hola, suck

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lysande i vanlig ordning. "Det räcker inte att ni betalar för vår tjänst, ni ska dessutom använda den exakt så som vi föreskrivet". Det här kommer säkert uppmuntra till fortsatt användning av lagliga alternativ.. Eller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Är EU och inte FN. Men ligger mest på bordet som förslag och är inte klubbat. Skönt dock om det går igenom.

http://feber.se/webb/art/340099/eu_vill_ta_bort_geoblockering...

Handlar det inte om Geoblockering inom EU mellan EU-länderna? Det får jag intrycket av att kolla på kartan, så även om lagen går igenom så kommer vi inte få amerikansk utbud ändå.

Permalänk
Medlem

Någon som har exempel på titlar som är tillgängliga för USA regionen och inte EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Värsta blir ju när man ska åka på semester och inte längre kommer åt sin Netflix som man annars kommit åt via Hola, suck

Fast hola bör du inte använda oavsett. Vet inte om det blivit motbevisat, men det senaste jag läste var att hola sålde ut klienters IP för användning i botnät.
Källa

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Snusfri

Detta är bara spel för gallerierna så att de som producerar de filmer och tv-serier Netflix erbjuder blir nöja.

Bakom kulisserna kommer det inte vara någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Fast hola bör du inte använda oavsett. Vet inte om det blivit motbevisat, men det senaste jag läste var att hola sålde ut klienters IP för användning i botnät.
Källa

Oj, det låter ju inte alls bra. Fast om man är på Hotell och använder Hola så blir ju hotellets IP drabbat?
Dock fortfarande inte skäl att använda tjänsten, mest att jag undrade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Handlar det inte om Geoblockering inom EU mellan EU-länderna? Det får jag intrycket av att kolla på kartan, så även om lagen går igenom så kommer vi inte få amerikansk utbud ändå.

Nä kanske inte allt som finns i USA men måste iallafall mångdubbla utbudet man får se. Antar att brittiska utbudet inte är mycket sämre än amerikanska osv.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro