Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har gjort samma tabbe som de flesta: du länkar till något som listar mängd allokerad mängd VRAM. Gör du ett sådan test på t.ex. Titan X så finns det ju ingen anledning för drivarna att slänga ut saker från VRAM innan man fyllt alla 12 GB, kör du i stället på ett 4 GB kort så måste man ju slänga ut saker när man når 4 GB. Men om spelet inte aktivt använder mer än 4 GB så kommer prestanda inte påverkas negativt på 4 GB korten.

Jag har överhuvudtaget inte kunnat hitta något spel som i standardutförande (finns kanske något hemmasnickrat modpack som ändar detta) där mängden VRAM är en flaskhals i 970, även om man tittar på 4k upplösning. Däremot är 970 inte kraftig nog att dra runt moderna spel i 4k, men det handlar om att beräkningskapacitet och bandbredd är för låg inte att det är för lite VRAM.

Ta Skyrim som du nämner ovan, grävde fram ett test där man kör med bl.a. 2 GB 960 i 2560x1440 med 8x MSAA / Ultra. Är helt uppenbart från prestandaresultatet att 2 GB VRAM överhuvudtaget inte är en flaskhals med dessa inställningar.

Du har säkert rätt i det du säger - men (hihi) det förutsätter som du säger att man kör spel i standardutförande. Nischar vi oss mot specifika titlar, moddar osv - så räcker det inte på långa vägar. Och visst, det blir lite långsökt men det blir det om man utgår från att man överklockar och uppnår viss råprestanda också. Bethesdas spel är väl de jag syftar på i första hand och GTA V i andra - men det går inte att undvika då dessa spel får anses som stortitlar och framför allt Bethesdas spel är gjorda för att moddas.

Skrivet av robsen:

@MsSmith:
"Dock är det under inga omständigheter intressant att jämföra vid samma klockhastigheter anser jag - eftersom 290 är ett kort från 2013 och 390 från 2015. Olika förutsättningar och jag klockar personligen inte. Men visst är ett 390 ett upphottat 290 (kanske drar mindre ström också?) och ser man värdet i det så kvarstår min ståndpunkt att det är bättre att köpa ett 390."[/b]
Givetvis är det intressant att jämföra de vis samma klockhastigheter eftersom att 390 prestandaövertag endast är attribuerad till dess högre klockhastighet d.v.s. att vid samma hastighet som 290 så kommer de prestera EXAKT detsamma. Nu handlade tråden om 290x vs 390 och inte som tidigare nämnt (290 vs 390). Angående din motivering för VRAM, med risk för att låta otrevlig, läs detta högt för dig själv ett par fåtal gånger "The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM." Vid crossfire är det helt andra puckar och där har du en poäng men detta är inte fallet.

Det är väl enbart intressant att jämföra om du har två exempel framför dig som du vet presterar i önskad klockfrekvens. Står man i butik och skall välja och inte är så insatt så kan man gott gå efter att man får vad man betalar för.
Gällande din sista citering - inget otrevligt alls, bara helt felaktig. Sak samma om det är 8gb eller 64gb vram om jämförelsen är 4gb vram. Effekten/problemet uppstår över 4gb. Bara fråga alla användare med Geforce 970 med deras 3,5+0,5gb som har fått problem.

Citat:

"Min utgångspunkt är ytterst personlig, dvs jag klockar inte - så där i ligger syftet att välja det snabbaste kortet för minsta pengar Så då känns valet 290 mot 390 sunt och i mitt fall hade jag valt 390 eftersom jag vet vad jag kommer använda kortet till. Om vi leker med tanken att målet är att nå samma klockfrekvens så hade jag personligen satsat på det som från början ligger närmast. Mina 290 i crossfire går aldrig över 70 grader så temperatur är inte ett hinder just i min situation, men då jag behöver VRAM i mängder så skulle jag själv överväga att byta till 390 med 8gb just för att upplevelsen blir bättre - även om fpsen i praktiken är densamma.

Skulle inte chansa på ett lotteri om jag vill uppnå 'garanterad' prestanda - då hade jag valt det som var snabbast från början, dvs 390, och anse att oddsen är med mig."

Återigen det är 290x mot 390. 290x är billigare, mätbart samt märkbart snabbare vid samma klockhastigheter som 390 och presterar identiskt som 390x vid samma klockhastigheter vilket är uppnåeligt med nästan majoriteten av 290x kort så länge det inte är referens. Vilket enligt mig är en tillräcklig motivering för att välja 290x över 390 speciellt om man klockar kortet lätt och kan uppnå samma prestanda som 390x men som har en saftigare prislapp på cirka 1500kr.

Ja men det gör det inte till fakta. Din åsikt är att man skall överklocka och på det viset spara pengar medan jag anser att överklockning mot ett specifikt mål är ett spel och man kan lika gärna förlora som att dra hem storvinsten. Så någonstans måste det vara upp till respektive konsument kan jag tycka

Permalänk
Datavetare

@MsSmith: Tråden handlar om 290X och 390. Jämför man 290X referens med de 390 kort som faktiskt går att köpa (finns ingen referens av 390) så presterar de med alla tänkbara mått exakt lika. Enligt SweC prestandaindex skiljer det mellan 3-5% vilken är totalt omöjligt att märka i ett blindtest. Notera att det är mot 290X referens, en 290X med eftermarknadskylare kommer antagligen vara (marginellt) högre klockad och kunna ta igen de 3-5% som skiljer, vem vet kanske till och med blir 3-5% övervikt för 290X

När VRAM verkligen tar slut så blir det totalt ospelbart, man kommer få "frame-drops" ner mot 0 FPS, det kommer bli horribel "stutter" o.s.v. Så går liksom inte att missa. Frågan är då: kan du peka på något spel med inställningar som är rimliga för dessa kort där 4 GB VRAM inte är fullt tillräckligt?

Ska man välja mellan dessa kort skulle i alla fall jag gå efter:

1. vilken har tystast kylare

2. vilken är billigast

3. om ovan är identisk, ta 390 då den har mer VRAM

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@MsSmith: Tråden handlar om 290X och 390. Jämför man 290X referens med de 390 kort som faktiskt går att köpa (finns ingen referens av 390) så presterar de med alla tänkbara mått exakt lika. Enligt SweC prestandaindex skiljer det mellan 3-5% vilken är totalt omöjligt att märka i ett blindtest. Notera att det är mot 290X referens, en 290X med eftermarknadskylare kommer antagligen vara (marginellt) högre klockad och kunna ta igen de 3-5% som skiljer, vem vet kanske till och med blir 3-5% övervikt för 290X

När VRAM verkligen tar slut så blir det totalt ospelbart, man kommer få "frame-drops" ner mot 0 FPS, det kommer bli horribel "stutter" o.s.v. Så går liksom inte att missa. Frågan är då: kan du peka på något spel med inställningar som är rimliga för dessa kort där 4 GB VRAM inte är fullt tillräckligt?

Ska man välja mellan dessa kort skulle i alla fall jag gå efter:

1. vilken har tystast kylare

2. vilken är billigast

3. om ovan är identisk, ta 390 då den har mer VRAM

Så kom Yoshman in och dödade ytterligare en tråd med vettiga och faktabaserade argument. GOD DAMNIT

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Skyrim, Fallout och GTA V med moddar Vet inte om du ser det som "rimligt" när de är moddade men du är välkommen ned till metropolen Nynäshamn så kan du få en personlig demonstration.
Skyrim är bara gammalt men övriga två är lite mer luriga. Visst är det specifika titlar, men det är heller inte några dussinspel. Gällande just dessa titlar vet jag precis vad jag svamlar om

I din lista hade jag lagt till vilket kort som går svalast - det har visat sig att ett Radeon som går svalare drar mindre energi för att uppehålla samma prestanda.

EDIT

Tillägg

Här visar HardOCP vad jag menar, speciellt mellan 81-101 samt 290-310, när båda korten är klockade till samma hastighet

"performance on the R9 290 4GB dipped significantly lower than what we experienced on the R9 390 8GB before rebounding. It would be fair to attest this difference in performance to the additional memory"

http://www.hardocp.com/article/2015/09/21/xfx_r9_390_double_d...

Och visst är det så att FPS är densamma med båda kort men variationerna är högre - eftersom minnesstorleken varierar

Är det värt att betala för att slippa dipparna? Upp till var och en
Två andra, relaterade, exempel:
1. Jag upplever inte microstuttering i Crossfire hur uppenbart det än är för andra
2. Jag ser inte regnbågseffekter från DLP projektorer trots att andra gör det på samma projektor

Vart jag vill komma är att det måste vara upp till var och en, fps är inte allt.

Permalänk
Medlem

390. Har ett själv o det funkar bra. Fallout4 väljer att köra det i ultra. tyst o svalt. Inget coilwhine på mitt.

Visa signatur

Amd 7600xl Asus B650E-F gaming l 2x16GB DDR5 6000mhz cl30 l Noctua NH-U14s l RX 6600XTl Define R5 l Crosair RM1000x l Crucial P5Plus cooler 1TB l Razer viper mus l

Permalänk
Datavetare

@MsSmith: så där ska det se ut! Nu finns ju faktiskt något konkret att diskutera runt och är ju uppenbart att HardOCP hittat ett fall där 390 uppför sig bättre än 290X. Frågan är sedan: beror detta verkligen på att VRAM är slut eller finns det andra förklaringar?

Grävde lite själv och hittade The Techreport test av ASUS Strix R9 Fury. I testet har man med bl.a. 290X och 390 och man kör spelen med inställningarna så långt uppskruvade som rimligen möjligt för Fury.

Det som är intressant här är att titta efter fall där "Time spent beyond X ms" har fall där kort börjar få fall där det finns scentider som i flera fall är mycket lägre än vad man uppmätt att kortet kan komma under i 99% av fallen, "99th percentile frame time". Det är tecken på "frame-drop/stutter". Finns egentligen bara ett sådan fall, Far Cry 4 som man kör i 4k.

Här ser man samma fenomen som HardOCP såg i GTAV, alla AMDs kort med 4 GB uppvisar detta problem. Så spelet använder uppenbarligen mer än 4 GB VRAM i detta fall, eller?

Titta på 970 och framförallt titta på 780Ti med 3 GB VRAM, ingen av dessa upp visar något som tyder på att VRAM inte räcker till. Att 780Ti får några scener över 50 ms är förväntat då kortet inte är starkare än att 99% gränsen faktiskt ligger väldigt nära 50 ms (ligger på 44,2 ms) så vissa scener är helt så pass komplicerade att man tippar över 50 ms på ett 780Ti.

Hittade också ett test som HardOCP gjort på GTAV, där kör man bl.a. 970 SLI i 2560x1440 absolut totalt maxat, finns inget som tyder på att VRAM tar slut. Däremot orkar inte alls 290 CF max inställningar och läser man texten så har denna konfiguration problem med stutter trots lägre inställningar än 970 SLI.

"This is amazing, but what you will see here is that GeForce GTX 970 SLI also allows us to play this game at the highest in-game settings possible at 1440p. Performance is on the edge of what we consider playable, but there is a certain smoothness to SLI in this game that feels different compared to AMD CrossFire in this game. Indeed, this game feels a bit more choppy/stutter with AMD CrossFire. That means SLI can get by with a little bit lower FPS, since it actually feels smoother."

Så får nog ändra mig på 290X vs 390 punkten, dock inte p.g.a. att spel faktiskt använder mer än 4 GB VRAM utan p.g.a. undermålig hantering av VRAM i drivers för Radeon så får dessa kort problem i vissa titlar, problem som uppenbarligen avhjälps genom att addera mer VRAM. Kanske faktiskt är så att 285 inte har några problem rent GPU-mässigt, men 2 GB VRAM gör att den undermåliga VRAM hanteringen i drivarna kommer till ytan i lågt fler titlar än för 4 GB modellerna. Nvidia har uppenbarligen inte detta problem, även 2 GB korten hanterar ju i princip alla dagens spel i de upplösningar/inställningar som faktiskt är rimligt för korten.

Och angående 970 "3,5 GB VRAM". Det är 4,0 GB VRAM och trots 3,5 + 0,5 uppdelningen har bl.a. Guru3D visat att när man faktiskt närmar sig och passerar 4 GB gränsen så uppför sig 970 och 980 väldigt snarlikt, prestanda degraderar 1-3% snabbare på 970 vilket i praktiken är omöjligt att upptäcka. Så ur alla praktiska hänseenden uppför sig 970 som ett 4,0 GB kort, däremot väljer drivaren att inte använda 0,5 GB delen så långt som möjligt.

"On GTX 980, Shadows of Mordor drops about 24% on GTX 980 and 25% on GTX 970, a 1% difference. On Battlefield 4, the drop is 47% on GTX 980 and 50% on GTX 970, a 3% difference. On CoD: AW, the drop is 41% on GTX 980 and 44% on GTX 970, a 3% difference. As you can see, there is very little change in the performance of the GTX 970 relative to GTX 980 on these games when it is using the 0.5GB segment."

Så i korthet: mellan 290X och 390 ändrar jag mig, 390 är det bättre valet i min mening!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Wall of text...

Så i korthet: mellan 290X och 390 ändrar jag mig, 390 är det bättre valet i min mening!

Fast vi får inte glömma att ta med prisbilden i frågan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Fast vi får inte glömma att ta med prisbilden i frågan.

Helt sant, är därför jag lade till "i min mening". Personligen värderar jag hög lägsta FPS extremt högt, den prisskillnad som är mellan 290X och 390 är för mig helt irrelevant om den dyrare har bara lite mindre "stutter" och "frame-drops" (valde t.ex. 5775C till stor del för L4-cachen verkar hjälpa just med att höja lägsta FPS). Andra gör en annan prioritering.

Så länge dessa diskussionstrådar försöker hålla sig till att belysa skillnader som faktiskt man mätas i stället för att bara innehålla massa tyckande och hörsägen är det ju möjligt för andra att göra sin egen prioritering/bedömning baserad på den information som framkommit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant, är därför jag lade till "i min mening". Personligen värderar jag hög lägsta FPS extremt högt, den prisskillnad som är mellan 290X och 390 är för mig helt irrelevant om den dyrare har bara lite mindre "stutter" och "frame-drops" (valde t.ex. 5775C till stor del för L4-cachen verkar hjälpa just med att höja lägsta FPS). Andra gör en annan prioritering.

Så länge dessa diskussionstrådar försöker hålla sig till att belysa skillnader som faktiskt man mätas i stället för att bara innehålla massa tyckande och hörsägen är det ju möjligt för andra att göra sin egen prioritering/bedömning baserad på den information som framkommit

Håller helt med, högre lägsta fps och mindre framedrops är högt prioriterat.
Som jag skrev tidigare så ser jag inte microstutter, och det har hänt en del i drivrutinerna för AMDs kort i GTA, så där upplever jag det som väldigt smärtfritt i crossfire - kan av naturliga skäl inte jämföra med Geforce - och fpsen är hög och trevlig. Med det har inteslagit mig för ens nu att drivarna också är skyldiga till hur vram användningen används. Tänk vad man lär sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Kan göra en mer eller mindre kvalificerad gissning.

970 är nu den överlägset mest använda dGPUn på Steam, första dGPU någonsin att vara mer populär är Intels iGPUer.
Nästa år kommer spelen, precis som i år, vara designade för konsoler. PS4/XBO kommer ha samma begränsning på 2-3 GB RAM för grafik även nästa år (är ju totalt 8 GB, ca 5-6 GB verkar vara användbart för spel och det delas med CPU).

Så min kristallkula säger att spelen som lanseras nästa år kommer maximalt kräva så mycket VRAM som PS4/XBO/970 kan hantera

Trodde faktiskt att jag hittat ett spel där 2 GB VRAM i 1920x1080 är kört, nämligen Just Cause 3. Visade sig att det var brist på minne, fast inte VRAM... Tydligen är 8 GB RAM för lite för detta spel, alla fall i Win10, rätt säker på att det fungerade i Win8.1 på samma maskin. Stoppade precis i 8 GB till i datorn och nu fungerar det så bra man kan förvänta sig på ett 860M, d.v.s runt 30-40 FPS men nu är alla frame-drops och "stutter" borta -> verkar som detta spel faktiskt inte aktivt använder mer än 2 GB VRAM.

Så nära ett prestandatest från 2017 man kan komma.
Jag utgår från min erfarenhet, av hur "mer än tillräckligt" minne blivit otillräckligt med åren, mitt HD6950 är fortfarande dugligt i spel och presterar ungefär som ett GTX750 Ti (även om det drar betydligt mer effekt), har även ägt ett HD4850 där erfarenheten var motsatt önskade att jag köpt ett på 1GB i stället ett på ½GB.

Ditt fall med 8GB vs 16GB arbetsminne var mycket intressant, jag har länge haft den känslan att man med mera arbetsminne kan lyfta grafiken ordentligt men inte direkt kunnat peka på så mycket konkreta fall.
Förutom att man cachar en massa data i den extra mängden minne, ger den ju också större mängd delat minne, som grafiken kan använda som texturcache, något som verkar användas föredömligt här.

Nvidia har varit duktigare på att hantera detta, men AMD verkar ha hämtat in en hel del iaf vad gäller Fury, där går inte kortet i botten även när det börjar bli ont om minne.

Angående detta att en GPU inte" orkar" använda mycket minne, den behöver inte orka använda mycket minne, för att ändå ha glädje av det.
När man byter perspektiv snabbt, tex genom att snurra runt, ändras också vilka texturer som skall användas blixtsnabbt, det är givetvis en fördel om dessa redan finns i grafikminnet.

Används en gamepad, kan man ju inte snurra runt, eller panorera lika snabbt, jag misstänker att detta är en stark orsak till att många PC spel i dag är så insnöade på gamepad, med en långsam panorering hinner grafikmotorn hämta in de nya texturerna.

Slutligen en tanke om minne, att ha marginal är aldrig fel. gäller främst arbetsminnet men även videominnet.

edit Så du köpte dig en 5775C, skulle jag köpa Intel i dag skulle nog även jag satsa på en sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Datavetare

@Ratatosk: det du nämner om snabbare panoreringar är något som syns i denna jämförelse mellan PS4 och XBO när de kör Just Cause 3.

För XBO droppar FPS när man snabbt ändrar "view". Ser inte samma fenomen på 860M när den ställs mot 970, däremot inbillar jag mig att 860M systemet (som är väldigt snarlik ett 750Ti i prestanda) ibland tar lite tid på sig innan texturer långt bort faktiskt visas om man snabbt byter "view". Personligen tycker jag lite "pop-ins" på texturer är ett långt mindre problem än att FPS droppar, fast att undvika båda problem är ju att föredra

Naturligtvis är det inte dumt att ha marginal, men i de flesta fall så har de kort som haft mer VRAM eller nya finesser som majoriteten av samtida modeller saknar aldrig haft nytta av det. Ett klassiskt exempel är Radeon 7200 som fanns i 64 MB version och den var först med tre texturenheter. Spel börjar efter en tid använda både fler än två texturenheter och mer än 32 MB VRAM, men när det väl inträffade var ändå beräkningskraften i Radeon 7200 inte i närheten tillräckligt för att driva de spelen.

Hoppet från ett krav på minst 0,5 GB upp till minst 2 GB VRAM skedde ganska snabbt, förklaringen är nästan garanterat att PS3/360 hade 256/512 MB VRAM medan PS4/XBO kan använda använda motsvarande 2-3 GB VRAM.

Vidare är VRAM långt ifrån den enda flaskhalsen. Den största nyheten med DX12 är billigare "draw-calls", idag kan konsolspel ha fler "draw-calls" och därmed en mer varierad / mer komplex geometri än även de snabbast PC. När DX12 spelen väl börjar dyka upp finns ju möjligheten att rejält jacka upp geometrin, inget att fundera på om man väljer mellan 290X och 390 då dessa har exakt samma geometrikapacitet per MHz, men väl något att tänka på om man väljer mellan 390 och 970 då den senare har nästa dubbla geometrikapaciteten.

Att gissa framtiden är väldigt svårt, blir oftare fel än rätt så man ska nog absolut först och främst till på vad som bäst fyller det behov man har idag.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

För mig är kostnaden en stor faktor även om den är irrelevant för dig. Kostnaden för majoriteten av konsumenter är helt avgörande. Hade priset varit en icke fråga så hade alla entusiaster köpt top tier kort. Anledningen till att jag överhuvudtaget har yttrat min åsikt i denna debatten är för att jag tyckte det var märkligt att R9 390 ansåg vara det bästa kortet över hela brädet när man kunde få tag på ett R9 290x för ett antal hundralappar billigare, det förhållandet kan ha förändrats nu, det vet jag inte.

Jag förstår ditt resonemang men kostnaden anser jag hör hemma i samma diskussioner som, högsta, lägsta, medel FPS samt värmeutveckling etc. Detta för att alla behov skall täckas upp och att inte debatten blir skev.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare

@Dinoman: menade inte att kostnaden är helt irrelevant, menade att den relativt lilla skillnad i pris som finns mellan 290X och 390 känns irrelevant då det faktiskt verkar finnas problem med 290X som 390 saknar. Fast åter igen, förstår att det är en personlig prioriteringsfråga!

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Angående framtidssäkerhet, verkar som att vi inte kommer att få mycket till DX12 spel innan Pascal och Polaris, det talar för att inget av dagens kort kommer att prestera bra i DX12.

Det gick betydligt fortare att koda till Mantle.

Misstänker också att vi kommer att få två grenar i DX12 en Nvidia och en AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Offtopic: Har också kikat på en 5775C. Hur upplever du den? TDP:n är ju lite lägre på den jämfört med andra generationer i7:or.

Provat att klocka något, hur ser temperaturer ut osv?

Tack på förhand.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n @Ratatosk

Vill inte köra denna tråd off-topic, har skrivit lite om systemet här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@Dinoman: menade inte att kostnaden är helt irrelevant, menade att den relativt lilla skillnad i pris som finns mellan 290X och 390 känns irrelevant då det faktiskt verkar finnas problem med 290X som 390 saknar. Fast åter igen, förstår att det är en personlig prioriteringsfråga!

390 är given idag.

Skrivet av Ratatosk:

Angående framtidssäkerhet, verkar som att vi inte kommer att få mycket till DX12 spel innan Pascal och Polaris, det talar för att inget av dagens kort kommer att prestera bra i DX12.

DX12 som alla andra Dx tar tid innan utvecklare får fram en grafikmotor för att sen göra spel med dem.
DICE även om de suger på spel idag har ju BF5 eller vad det nu heter med DX12 i år.
BF5 kommer att suga totalt i spelkänsla men se snyggt ut och låta bra i DX12.
DX12 gäller för alla kort därav standard därav heter det inte Mantle utan bytte namn till Dx12.
Mantle används dock fortfarande bla till VR

2017 är det tidigaste vi får mer mass producerade spel med Dx12.
2016, BF5 och kanske nåt annat dice spel.
i övrigt lär det vara tunt med diverse spel men några lär bli patchade från dx11 till dx12.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

DX12 som alla andra Dx tar tid innan utvecklare får fram en grafikmotor för att sen göra spel med dem.
DICE även om de suger på spel idag har ju BF5 eller vad det nu heter med DX12 i år.
BF5 kommer att suga totalt i spelkänsla men se snyggt ut och låta bra i DX12.
DX12 gäller för alla kort därav standard därav heter det inte Mantle utan bytte namn till Dx12.
Mantle används dock fortfarande bla till VR

2017 är det tidigaste vi får mer mass producerade spel med Dx12.
2016, BF5 och kanske nåt annat dice spel.
i övrigt lär det vara tunt med diverse spel men några lär bli patchade från dx11 till dx12.

Hmm, utveckling av DX12 påbörjade faktiskt innan utvecklingen av Mantle påbörjades. DX12 startade som senast hösten 2012.

Mantle är nedlagt men användes som startpunkt för Vulkan. Vulkan har utvecklas The Khronos Group, samma gäng som idag har hand om bl.a. OpenGL och OpenCL.

Skrivet av Ratatosk:

Jag misstänker att det blir minst tre grenar, en för Intel också.

Faktum är att iGPU i Skylake är den första GPU att ha "fullt stöd" för DX12 oavsett vems definition av "full DX12 stöd" man använder. Läser man det whitepaper som Intel släppt för GPUn i Skylake ser man att även den form av "async compute" som AMD anser måste finnas stöds av Skylake. (Personligen anser jag att AMD har fel på denna punkt, DX12 säger ingenting om hur compute-kön ska schemaläggas i förhållande till grafikkön).

Sedan kan man diskutera om något spel faktiskt hade stöd för Mantle. Ja det fanns en Mantle-backend, men spelen var ändå främst designade för DX11 och därmed designade med begränsningarna i DX11 som ram. Ska man tro på PR-tugget så möjliggör DX12/Vulkan ju saker som överhuvudtaget inte är möjligt i DX.

Så "riktiga" DX12 spel kommer vi inte se förrän det börjar hitta ut spel som är helt designade för DX12 (och/eller Vulkan) utan tanke på DX11. Är nog många år dit än!

Visa signatur

Permalänk

Till Ts, 390, go for it.

Till alla hårdkokta 290x fanboys, och särskilt de som propagerar för 290x med priset som en selling point, var så snäll och ge åtminstonde 2 källor på billigare 290x kort som du anser är bättre köp än den R9 390 Sapphire som går för 3290:- för tillfället.

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Till Ts, 390, go for it.

Till alla hårdkokta 290x fanboys, och särskilt de som propagerar för 290x med priset som en selling point, var så snäll och ge åtminstonde 2 källor på billigare 290x kort som du anser är bättre köp än den R9 390 Sapphire som går för 3290:- för tillfället.

Vad ska du med två "källor" till? 290X tri-x gick ju för 2690kr på netonnet nu.

Vet inte heller varför det skulle vara fanboyism att tycka att en full hawaii-krets är bättre än en nerskalad hawaii-krets. Den ena är ju objektivt bättre än den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av chipw00t:

Vad ska du med två "källor" till? 290X tri-x gick ju för 2690kr på netonnet nu.

Vet inte heller varför det skulle vara fanboyism att tycka att en full hawaii-krets är bättre än en nerskalad hawaii-krets. Den ena är ju objektivt bättre än den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför jag vill ha 2 källor (länkar) borde ju vara uppenbart, för jag vill ju se att de kostar vad du/ni säger det kostar och att de faktiskt går komma över för de pris de snackas om, eftersom priset är just ett av de största argumenten ni 290x fanboys har. Och jaaa, fanboys är så uppenbara för andra, de ser sällan sin egen fanboyism.

Söker på netonnet " 290X " "Tyvärr hittade vi ingenting som matchade din sökning". Söker manuelt i grafikkort kategorin i pris mellan 1500 - 3600 fortfarande inget 290x.

Så ja återigen, länka, VAR finns alla dessa billiga 290x kort?

Prisjakt visa endast ETT 290x billigare än r9 390, 2990:- på webhallen

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Varför jag vill ha 2 källor (länkar) borde ju vara uppenbart, för jag vill ju se att de kostar vad du/ni säger det kostar och att de faktiskt går komma över för de pris de snackas om, eftersom priset är just ett av de största argumenten ni 290x fanboys har. Och jaaa, fanboys är så uppenbara för andra, de ser sällan sin egen fanboyism.

Söker på netonnet " 290X " "Tyvärr hittade vi ingenting som matchade din sökning". Söker manuelt i grafikkort kategorin i pris mellan 1500 - 3600 fortfarande inget 290x.

Så ja återigen, länka, VAR finns alla dessa billiga 290x kort?

Prisjakt visa endast ETT 290x billigare än r9 390, 2990:- på webhallen

Uppenbarligen så är det slutsålt, jag såg själv att Netonnet sålde Sapphire tri-x 290x för 2690kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Skyrim, Fallout och GTA V med moddar Vet inte om du ser det som "rimligt" när de är moddade men du är välkommen ned till metropolen Nynäshamn så kan du få en personlig demonstration.
Skyrim är bara gammalt men övriga två är lite mer luriga. Visst är det specifika titlar, men det är heller inte några dussinspel. Gällande just dessa titlar vet jag precis vad jag svamlar om

I din lista hade jag lagt till vilket kort som går svalast - det har visat sig att ett Radeon som går svalare drar mindre energi för att uppehålla samma prestanda.

EDIT

Tillägg

Här visar HardOCP vad jag menar, speciellt mellan 81-101 samt 290-310, när båda korten är klockade till samma hastighet

http://www.hardocp.com/images/articles/1442758859TI3n7Rv0Fc_9_2.jpg

"performance on the R9 290 4GB dipped significantly lower than what we experienced on the R9 390 8GB before rebounding. It would be fair to attest this difference in performance to the additional memory"

http://www.hardocp.com/article/2015/09/21/xfx_r9_390_double_d...

Och visst är det så att FPS är densamma med båda kort men variationerna är högre - eftersom minnesstorleken varierar

Är det värt att betala för att slippa dipparna? Upp till var och en
Två andra, relaterade, exempel:
1. Jag upplever inte microstuttering i Crossfire hur uppenbart det än är för andra
2. Jag ser inte regnbågseffekter från DLP projektorer trots att andra gör det på samma projektor

Vart jag vill komma är att det måste vara upp till var och en, fps är inte allt.

Fast nu fattar jag inte riktigt, varför jämför du 390 och 290? Det var ju 290X och 390 som skulle jämföras?

Permalänk
Skrivet av Eldorado:

Uppenbarligen så är det slutsålt, jag såg själv att Netonnet sålde Sapphire tri-x 290x för 2690kr.

Ok, sooo? Thats it? Ett kort för 2690:- sågs på netonnet, och jag vågar med god säkerhet säga att de förmodligen var en fyndvara exemplar. Då jag kollade efter komponenter för ca 2 månader sedan hade netonnet 290x tri-x för 2990.

Så de enda kort jag kan hitta genom prisjakt iaf är Gigabyte 290x för 2990:-, alltså 300kr billigare än R9 390.

Om TS vill spara in på 300 kronor och sitta på 94grader då han spelar hellre än 70-74, varsågod.

20 grader kallare kort, BARA detta borde vara nog. R9 390 FTW. Har haft både Nvidia och Amd kort, skiter helt i fanboyism, jag går efter pris/prestanda.

http://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-radeon-r9-290x-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Ok, sooo? Thats it? Ett kort för 2690:- sågs på netonnet, och jag vågar med god säkerhet säga att de förmodligen var en fyndvara exemplar. Då jag kollade efter komponenter för ca 2 månader sedan hade netonnet 290x tri-x för 2990.

Så de enda kort jag kan hitta genom prisjakt iaf är Gigabyte 290x för 2990:-, alltså 300kr billigare än R9 390.

Om TS vill spara in på 300 kronor och sitta på 94grader då han spelar hellre än 70-74, varsågod.

20 grader kallare kort, BARA detta borde vara nog. R9 390 FTW. Har haft både Nvidia och Amd kort, skiter helt i fanboyism, jag går efter pris/prestanda.

Jag håller med dig om att 390 är en mycket bättre affär, påpekade endast att de sålde ett eller flera kort för 2690kr.
Ifall att jag skulle köpa ett av de korten idag så skulle jag helt klart köpa ett 390.

Permalänk
Avstängd

På vilken planet går 290X upp i 94C @Oneirogen? Mitt som ska vara kortet med den sämsta kylaren någonsin ligger på 75-80C i stock och går lite varmare om jag sätter det i 1050/5800 utan att röra spänningen.

Det är nog du som fanboyar här.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av Eldorado:

Jag håller med dig om att 390 är en mycket bättre affär, påpekade endast att de sålde ett eller flera kort för 2690kr.
Ifall att jag skulle köpa ett av de korten idag så skulle jag helt klart köpa ett 390.

Nä ok, du kanske inte var en av fanboysen då :P, mitt svar var mest riktat till de.
Tycker det är rätt löjligt till vilka längder de går för att "bevisa" att 290x är bättre köp än r9 390.

Visa signatur

Permalänk

@chipw00t:

Till skillnad från andra som snackar skit och slänger påståenden vänster och höger så postade jag en länk till en rescension av kortet som jag nämner vid dess specifika tillverkare. Men du skummade väl förbi och plockar lite hur de passar dig Mr fanboy.

OBS! SE LÄNK NEDAN. (helloooo look at me!!)

Edit. Ifall en rescension inte räcker till http://www.techspot.com/review/727-radeon-r9-290x/page10.html

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Oneirogen:

@chipw00t:

Till skillnad från andra som snackar skit och slänger påståenden vänster och höger så postade jag en länk till en rescension av kortet som jag nämner vid dess specifika tillverkare. Men du skummade väl förbi och plockar lite hur de passar dig Mr fanboy.

OBS! SE LÄNK NEDAN. (helloooo look at me!!)

Registrerad 2001 men beter dig och skriver som en tolvåring. Den ekvationen får jag inte ihop.

Visa signatur

Permalänk

@Dinoman:

Jo, jag känner att jag måste liksom sänka mig till nivån som är redan etablerad. Sen så skulle jag under andra förhållanden kunnat nu fortsätta kommentera off topic på vilka märkliga karaktärsdrag en människa kan ha då man totalt förbiser argumenten, istället snokar i ens profil och fäller en patetisk kommentar angående mognad, och inte minst på något väldigt konstigt sett försöker koppla det till datumet personen registrerade sig. Men det kanske inte är så passande för forumet, och dessutom går det off topic, mer än vad du redan orsakat genom din totalt värdelösa , tomma kommentar och min väl behövda svar till dig.

Så var snäll nu och håll dig till ämnet, eller gärna kommentera något utav de jag sagt. Men bespara mig gärna dina personliga åsikter om min datum för registrering och min nivå av mognad, tack.

Visa signatur