Jobbat 100%, får lön för 75%. Lagligt?

Permalänk
Medlem

Jobbat 100%, får lön för 75%. Lagligt?

Hej!

Började i december på ett nytt jobb, vilket inleddes med utbildning på 100% i tre veckor. Själva tjänsten är på 75%, så kontraktet jag skrev på hade en viss månadslön specificerad. Nu en månad senare när jag får min lönespecifikation ser jag att jag endast fått månadslönen som var specificerad för 75%, och inget alls extra för att jag jobbade 100% i tre veckor.

Kan detta vara korrekt och lagligt? Jag tänkte självklart att jag skulle få betalt för de timmarna jag var på jobbet, speciellt eftersom man dessutom var tvungen att gå in och rapportera hur många timmar man jobbat varje dag (även fast jag ej har timlön).

Inte direkt konsumenträtt, men tänker att ni som hänger i de här delarna av forumet kanske har koll på detta.

Mvh David

Edit: Kanske bör tillägga att jag är anställd via bemanningsföretag, kanske förändrar situationen något!

Permalänk
Avstängd

@Hazelberg: är du med i något fack? finns det någon som representerar ett fack på ditt jobb?

Permalänk
Medlem

Om du har skrivit på ett avtal för 75 % ska du ha lön för 75 %.

Däremot om du arbetat 100 % i 3 veckor ska du ha mertid/fyllnadstid för det.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Hur många timmar jobbade du totalt för hela den månaden? 100% i tre veckor är ju i runda slängar 75% på en hel månad.

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, gå inte till facket i detta skede. Prata först med din chef och beskriv hur du upplever situationen, precis som du beskrivit för oss här. Har du en bra chef så kommer du få betalt för tre veckors heltid.

Går du till facket så riskerar du att fördärva relationen mellan dig och din chef. Försök alltid att lösa problem genom öppen dialog. Se snarare facket som rådgivning och i de fall som dialog ej löser problemet: en sista utväg.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Hazelberg: är du med i något fack? finns det någon som representerar ett fack på ditt jobb?

Är med i Unionen ja, finns en representant där. Vad ska jag säga till denne?

Skrivet av Xyze:

Om du har skrivit på ett avtal för 75 % ska du ha lön för 75 %.

Däremot om du arbetat 100 % i 3 veckor ska du ha mertid/fyllnadstid för det.

Japp, och inget extra har jag fått.

Skrivet av riccoo:

@Hazelberg: Hur många timmar jobbade du totalt för hela den månaden? 100% i tre veckor är ju i runda slängar 75% på en hel månad.

Jobbade 100% i tre veckor och sedan 75% resten av månaden. Lönen jag fått är exakt den månadslön som är specificerad för 75%, så det verkar inte som att de räknat på något alls utan bara gett mig lönen som står på kontraktet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hazelberg:

Är med i Unionen ja, finns en representant där. Vad ska jag säga till denne?

Precis det som du skrev här.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Det finns ingen lag som säger att du ska ha betalt alls eftersom Sverige inte har några lagar om minimilön.

Det som avgör är kollektivavtalet om sådant finns och vad som står i ditt anställningsavtal. Villkoren i kollektivavtalet gäller även om du inte är med i facket. Däremot kan du inte räkna med att facket ska hjälpa dig om du inte är medlem.

Som Xyze skrev är det normala att du får betalt för mertid upp till 100%.

Edit: En minut sen. Prata med Unionen och ta reda på vad avtalet säger.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Jubileumsmästare

Vi betalar övertid månaden efter.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Vi betalar övertid månaden efter.

Så enkelt kan det också vara. Tillägg som mertid, övertid och OB betalas oftast ut månaden efter.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svaniis:

Vi betalar övertid månaden efter.

Samma på vårat företag. Januari lönen baseras på December tex!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Så enkelt kan det också vara. Tillägg som mertid, övertid och OB betalas oftast ut månaden efter.

Jag får hela min lön månaden efter, kan det vara så att jag får övertidsbetalningen för december månad i februari?

Permalänk

Det är inte så att justering för mertid/övertid görs med en månads förskjutning? Väl inte helt ovanligt i samband med månadslön.
Edit femma på bollen.

Permalänk
Medlem

Prata med din chef är det bästa du kan göra. kanske blivit ett missförstånd eller något fel. Skulle det sedan visa sig att dem försöker lura dig så gå till facket. Skulle då även rekommendera att du söker nytt jobb.

Permalänk

Det är inte så att du har förtroendearbetstid?

En arbetstagare med förtroendearbetstid:
• har fått ett förtroende att själv disponera sin arbetstid,
• ska disponera sin arbetstid på det sätt som arbetsuppgifterna kräver,
• har inte någon bestämd ordinarie arbetstid att hålla sig till, och
• har inte rätt till särskild ekonomisk ersättning för övertidsarbete eller obekväm tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Det är inte så att du har förtroendearbetstid?

En arbetstagare med förtroendearbetstid:
• har fått ett förtroende att själv disponera sin arbetstid,
• ska disponera sin arbetstid på det sätt som arbetsuppgifterna kräver,
• har inte någon bestämd ordinarie arbetstid att hålla sig till, och
• har inte rätt till särskild ekonomisk ersättning för övertidsarbete eller obekväm tid.

Är i princip bara chefer som har det där, tycker inte trådskaparen låter så chefig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Det är inte så att du har förtroendearbetstid?

En arbetstagare med förtroendearbetstid:
• har fått ett förtroende att själv disponera sin arbetstid,
• ska disponera sin arbetstid på det sätt som arbetsuppgifterna kräver,
• har inte någon bestämd ordinarie arbetstid att hålla sig till, och
• har inte rätt till särskild ekonomisk ersättning för övertidsarbete eller obekväm tid.

Nej.

Skrivet av Megamannens:

Är i princip bara chefer som har det där, tycker inte trådskaparen låter så chefig

Ja, jag ligger snarare i den motsatta absoluten på det spektrumet...

Permalänk
Medlem

Ingen lön under utbildningen?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag får hela min lön månaden efter, kan det vara så att jag får övertidsbetalningen för december månad i februari?

kan mycket väl vara så, ta upp det med din personalchef eller liknande innan du vänder dig till facket, misstänker att du har provanställning också och om du går till facket efter första månaden kanske de väljer att säga upp dig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Börja med 3 veckors utbildning, vart fick du jobbet, hos Nasa eller? Ytterst få har haft så lång utbildning under en 10års arbetsperiod hos sin arbetsgivare. Och den första veckan brukar man få höra att antagligen så fakturerar man eller så får man sparken.

Jag tycker TS ska tänka sig för, väldigt många för göra väldigt mycket obetalt arbete i början, beroende på TS sits så får TS acceptera detta. Utbildning brukar dessutom vara något som man kan ha med sig till andra jobb.

Så hur TS ska hantera ärendet beror helt på denna sits, är detta ett engångsjobb inom någon som hen inte vill jobba med så är det det inte dumt att ta upp det med din personalansvarig. Ett bra exempel är jobb inom kommunal verksamhet, skola, vård etc.
Är det däremot systemutveckling, så begriper jag inte vad det är för generös arbetsgivare som låter dig börja med en sådan utbildning?
Man ska då tänka hur mycket arbetsgivaren har kostat på en, utbildning är t.ex. inte gratis, att börja bråka då, ja då blir man nog ej långvarig och räkna med referenser därefter.

Så enligt mig har omständigheterna en stor betydelse, det finns vissa som har gjort första månaden som praktik utan någon lön alls. Detta kan vara bra, men inte för ett skitjobb.

Permalänk
Avstängd

@Hazelberg: samma som du har skrivit här, ingen här kan hjälpa dig mer än den som är med i facket.

Permalänk
Medlem

Precis som @Oliver91 säger så hör med din löneenhet eller eran personalchef först. Det kan vara ett missförstånd, det kan vara så att du har en sullig chef (det finns det gott om -.-) som inte har lämnat underlag på att du ska ha mertid osv.

Det kan vara en enkel lösning på det hela.

Edit: Facket brukar vara den SISTA lösningen. Mycket går att fixa med kommunikation.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Som många andra skiver... Har du pratat med din chef eller med någon som har hand om lönerna, kan ju ha blivit ett fel, sånt händer..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall avvakta och se om du får betalt för övertid vid nästa lön så du inte inleder din anställning med att blanda in facket osv.. skulle du sedan inte få betalt så skit i det om det inte rör sig om en betydlig summa, vilket jag inte kan tänka mig att det gör..skulle du ändå vilja ta upp så det så gör det på en bra sätt direkt med din chef, påpeka helt enkelt att du jobbade 100% under 3 veckor men inte fått betalt för det och fråga om det blivit något fel, det kan ju lika gärna vara ett enkelt misstag.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

@Hazelberg: Det finns ingen lag som säger att du ska ha betalt alls eftersom Sverige inte har några lagar om minimilön.

Lag...vet jag inte. IF Metall har en minilön på 18 625 kr om jag minns rätt. Om man är under vet jag inte om det är "olagligt" men det är emot fackets regler. Klassas som lag eller ej?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
SpelClockers

Kan ju vara så att de har lagt det extra som komptid.
Fråga dem vad som sker om du jobbar mer än 75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Börja med 3 veckors utbildning, vart fick du jobbet, hos Nasa eller? Ytterst få har haft så lång utbildning under en 10års arbetsperiod hos sin arbetsgivare. Och de första veckan brukar få få höra att antagligen så fakturerar man eller så får man sparken.

Jag tycker TS ska tänka sig för, väldigt många för göra väldigt mycket obetalt arbete i början, beroende på TS sits så får TS acceptera detta. Utbildning brukar dessutom vara något som man kan ha med sig till andra jobb.

Så hur TS ska hantera ärendet beror helt på denna sits, är detta ett engångsjobb inom någon som hen inte vill jobba med så är det det inte dumt att ta upp det med din personalansvarig. Ett bra exempel är jobb inom kommunal verksamhet, skola, vård etc.
Är det däremot systemutveckling, så begriper jag inte vad det är för generös arbetsgivare som låter dig börja med en sådan utbildning?

Nu överdriver du en hel del. Visst mindre jobb där du har gått en yrkesutbildning eller mer som inte kräver någon utbildning kan du börja jobba direkt. Men att säga att ingen får utbildning är bara helt fel.

Det finns trainee program som varar över ett år. Det är även vanligt att personal skickas på utbildningar varje år.

Själv kan jag dra två väldigt simpla exempel från IT-Branshen och som konsult. Vi anställde en nyutexaminerad person och hans första arbetsvecka var att flyta till Stockholm för en veckas kurs. Detta då vi anser att det var snabbare och mer kostnadseffektivt än att lära upp denna person själv under en längre period.

Själv så hade jag 1-2 veckor utbildning per år under mina första 3 år i branschen. Därefter övergick det till seminarium och konferenser som gör att jag också är bortrest 1-2 veckor per år.

Inget av detta har varit obetalt, utan snarare betalt samt extra för restid och traktamente. Jag säger inte att alla har det så jag beskriver. Men du kan inte dra alla för en och samma kam.

Till OT så är enklast att fråga HR/Ekonomi hur detta hanteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Är i princip bara chefer som har det där, tycker inte trådskaparen låter så chefig

Nej. Typ alla tjänstemän har förtroendearbetstid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tino:

Nu överdriver du en hel del. Visst mindre jobb där du har gått en yrkesutbildning eller mer som inte kräver någon utbildning kan du börja jobba direkt. Men att säga att ingen får utbildning är bara helt fel.

Det finns trainee program som varar över ett år. Det är även vanligt att personal skickas på utbildningar varje år.

Själv kan jag dra två väldigt simpla exempel från IT-Branshen och som konsult. Vi anställde en nyutexaminerad person och hans första arbetsvecka var att flyta till Stockholm för en veckas kurs. Detta då vi anser att det var snabbare och mer kostnadseffektivt än att lära upp denna person själv under en längre period.

Själv så hade jag 1-2 veckor utbildning per år under mina första 3 år i branschen. Därefter övergick det till seminarium och konferenser som gör att jag också är bortrest 1-2 veckor per år.

Inget av detta har varit obetalt, utan snarare betalt samt extra för restid och traktamente. Jag säger inte att alla har det så jag beskriver. Men du kan inte dra alla för en och samma kam.

Till OT så är enklast att fråga HR/Ekonomi hur detta hanteras.

Ja olika arbeten är olika svårt att börja direkt på och beroende på vad just TS jobbar med så är situationen olika. Ju bättre man är, ju mer kan man kräva av företaget, vi andra får mer kämpa på för att komma in i den tuffa arbetsmarknaden. Jag skulle gissa på att spel-branschen tillhör bland det svåraste där folk får offra sig för att komma in och göra de mer exklusivare spelen.
Men TS vet bäst själv hur mycket det är värt att offra sig, är det drömjobbet eller ett skitjobb? Och som sagt att prata med sin chef eller någon kollega som man har bra kontakt med och fråga hur det fungerar är det enda vettiga, att prata med facket är lite som att blanda in en jurist/äktenskapsrådgivare direkt i ett förhållande.

Permalänk
Medlem

@lossah: Fackföreningarna och arbetsgivarna skriver avtal med varandra men några lagar är det inte. Det är helt lagligt för mig att anställa dig för 1:- i månaden. Om du vill ta jobbet är upp till dig

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W