Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Lforss. .. vad gör man kl 01:XX på natten..

Progress... http://i.imgur.com/HsM3r5N.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Jäklar, det tar sig!

Vad för typ av bädd kommer du ha? Har liknande "gaffeltruck" design som du men fått lite problem med att bädden sluttade lite med en 6mm aluminiumplatta på sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Jäklar, det tar sig!

Vad för typ av bädd kommer du ha? Har liknande "gaffeltruck" design som du men fått lite problem med att bädden sluttade lite med en 6mm aluminiumplatta på sig...

Ska prova 2mm metall 450x450mm.. får se hur det lirar.. kanske byta z system till remdriven med 1 motor för båda.

Progress...
http://i.imgur.com/oG18qja.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden ett par gånger nu och måste säga att det kliar något enormt i köpnerverna. Vad hade du/ni rekommenderat till en person som är helt novis? Mer än att läsa på såklart.

Har hittat i3 & i3x på ebay för 2,1k- 2,5k som kompletta kit, men är det värt chansningen med böjda stänger och liknande problem som folk stött på med dessa eller är det bättre att köpa på sig delarna och bygga själv?

Kommer jag mest troligt tröttna på den spetsen (0,3/0,4mm) som sitter på dessa default och vilja köpa en som klarar finare prints ändå?

Är det fortfarande Prusa som gäller eller finns det andra modeller i diy/billiga segmentet som är mer aktuella?

Är sjukt sugen på att komma igång

Permalänk
Medlem

@willeykk:
Kör en i3:a. finns mycket dokumenterat.
Hittar du med kulstav (ball screw) till Z-axeln så är det extra bra.

0.3 nozzle kör jag alltid med. 0.25 är dock snyggare. Jag hade nog inte gått lägre än 0.2 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

@willeykk:
Kör en i3:a. finns mycket dokumenterat.
Hittar du med kulstav (ball screw) till Z-axeln så är det extra bra.

0.3 nozzle kör jag alltid med. 0.25 är dock snyggare. Jag hade nog inte gått lägre än 0.2 iaf.

Tack för tipset! Blir att söka igenom eBay ikväll efter något kit som faktiskt konstaterar att det är komplett

Hur går det för dig förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Har skummat igenom tråden ett par gånger nu och måste säga att det kliar något enormt i köpnerverna. Vad hade du/ni rekommenderat till en person som är helt novis? Mer än att läsa på såklart.

Har hittat i3 & i3x på ebay för 2,1k- 2,5k som kompletta kit, men är det värt chansningen med böjda stänger och liknande problem som folk stött på med dessa eller är det bättre att köpa på sig delarna och bygga själv?

Kommer jag mest troligt tröttna på den spetsen (0,3/0,4mm) som sitter på dessa default och vilja köpa en som klarar finare prints ändå?

Är det fortfarande Prusa som gäller eller finns det andra modeller i diy/billiga segmentet som är mer aktuella?

Är sjukt sugen på att komma igång

Jag kör med 0.4 och 0.6 spetsar, har mest kört 0.6 nu då det går mycket snabbare och kör man låg lagerhöjd så blir det helt ok kvalitet med.
Jag har från 0.25 upp till 1.2 men har inte provat på dom än.

Permalänk
Medlem

Har ni några bra lösningar på att köra med två hotends?

Jag har skrivit ut den här
http://www.thingiverse.com/thing:471456
Men skulle gärna vilja ha nåt där man kan finjustera den ena hotenden för att få dom till exakt samma höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag kör med 0.4 och 0.6 spetsar, har mest kört 0.6 nu då det går mycket snabbare och kör man låg lagerhöjd så blir det helt ok kvalitet med.
Jag har från 0.25 upp till 1.2 men har inte provat på dom än.

Okej, olika preferenser från olika personer helt enkelt. Köpte den i länken nedan nyss, hoppas att jag blir nöjd Dock rem-driven z-axel då jag inte lyckades motivera prisskillnaden, får väl bygga om den i värsta fall!

Bara hoppas på att tullgubbarna är på bra humör när den passerar!

http://m.ebay.com/itm/131674047698?_mwBanner=1

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Okej, olika preferenser från olika personer helt enkelt. Köpte den i länken nedan nyss, hoppas att jag blir nöjd Dock rem-driven z-axel då jag inte lyckades motivera prisskillnaden, får väl bygga om den i värsta fall!

Bara hoppas på att tullgubbarna är på bra humör när den passerar!

http://m.ebay.com/itm/131674047698?_mwBanner=1

Skickades från m.sweclockers.com

Den där har trapetsskruv inte rem på z-axeln tror det var det mr2clean menade med ball screw.
Mycket bättre än M5 gängstång som en del kör med.
Z är uppåt och neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Den där har trapetsskruv inte rem på z-axeln tror det var det mr2clean menade med ball screw.
Mycket bättre än M5 gängstång som en del kör med.
Z är uppåt och neråt.

Det låter ju kanon! Tänkte "logiskt" att X Y var stående och Z var djupet, men det känns dumt nu i efterhand, det är ju höjden som skiljer 3d-skrivare ifrån 2d.

Permalänk
Medlem

Inte så dåligt för tredje försöket va? Printad i ganska låg hastighet dock. Lite för varmt på första lagret också misstänker jag?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Har skummat igenom tråden ett par gånger nu och måste säga att det kliar något enormt i köpnerverna. Vad hade du/ni rekommenderat till en person som är helt novis? Mer än att läsa på såklart.

Har hittat i3 & i3x på ebay för 2,1k- 2,5k som kompletta kit, men är det värt chansningen med böjda stänger och liknande problem som folk stött på med dessa eller är det bättre att köpa på sig delarna och bygga själv?

Kommer jag mest troligt tröttna på den spetsen (0,3/0,4mm) som sitter på dessa default och vilja köpa en som klarar finare prints ändå?

Är det fortfarande Prusa som gäller eller finns det andra modeller i diy/billiga segmentet som är mer aktuella?

Är sjukt sugen på att komma igång

Denna har jag, riktigt prisvärd, speciellt nu när den blivit så billig!
http://www.aliexpress.com/item/Hot-Full-Acrylic-Quality-High-Precision-Reprap-Prusa-i3-LCD-Acquired-DIY-3d-Printer-Kit-with/2026704108.html?spm=2114.01020208.3.10.ABII6L&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_4_10001_10002_10005_301_10006_10003_10004_62,searchweb201560_6,searchweb1451318400_6148

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Ser inte ut att skilja sig allt för mycket mot den jag köpte redan skickad och uppskattningsvis kommer den under löneveckan (26/1-3/2)! Legat sömnlös och läst på om problem (och lösningar) som folk haft med bygget och kalibreringar

http://m.ebay.com/itm/Upgraded-3D-Printer-For-Home-Use-Print-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Tack för tipset. Ser inte ut att skilja sig allt för mycket mot den jag köpte redan skickad och uppskattningsvis kommer den under löneveckan (26/1-3/2)! Legat sömnlös och läst på om problem (och lösningar) som folk haft med bygget och kalibreringar

http://m.ebay.com/itm/Upgraded-3D-Printer-For-Home-Use-Print-...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den är nog ganska så lik.

Oroa dig inte, så jobbigt är det inte, även om det kan vara lite frustrerande ibland. Men det finns alltid någon annan som haft dina problem före dig!

Permalänk
Medlem

Mina första lager blir kassa. De sitter inte ihop.
Högre temperatur på extruder/heat bed i början?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Mina första lager blir kassa. De sitter inte ihop.
Högre temperatur på extruder/heat bed i början?

Hade samma problem, löste sig delvis när jag sänkte hastigheten för de första lagrerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tgadler: Sänkte hastigheten på allt nu och lyckades få ut min första 3DBenchy-båt
Glömde ha på fläkten under hot end och gissar även på att jag körde lite väl varmt på extrudern (208 grader rapporterat, PLA).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Den här kommer bli rikgit grym att kör med på min nya printer! Aldrig mer manuell bed leveling.

http://3dreserven.se/products_info.php?action=show&ARTNR=2002

Väntar just nu på en 450x450mm stor metall platta innan jag sätter ihop Z-axeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Den här kommer bli rikgit grym att kör med på min nya printer! Aldrig mer manuell bed leveling.

http://3dreserven.se/products_info.php?action=show&ARTNR=2002

Väntar just nu på en 450x450mm stor metall platta innan jag sätter ihop Z-axeln.

Jag är på väg åt samma håll

Har inte kopplat in den än dock

Permalänk
Medlem

ska bli spännande när jag får hem min proximity verkar smidigt som F

Visa signatur

Fågel fisk eller mitt på dasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jag är på väg åt samma håll

https://i.imgur.com/tct2ue4.jpg

Har inte kopplat in den än dock

Inte för att göra dig besviken, men sensorn funkar bara om du har en plattform i metall, glas och pcb kommer inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Inte för att göra dig besviken, men sensorn funkar bara om du har en plattform i metall, glas och pcb kommer inte att fungera.

Jo jag vet det är därför jag inte har kopplat in den än.
Ska försöka få tag i nån aluminiumplatta att använda isället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Jo jag vet det är därför jag inte har kopplat in den än.
Ska försöka få tag i nån aluminiumplatta att använda isället.

Du får gärna säga till om du hittar någon för ett vettigt pris, letar efter en reserv till min då jag misstänker att min sviktar något.

Permalänk
Medlem

Du borde väl kunna kalibrera för skevheten i plattan med din proximity sensor?
Kanske bara just nu är en 3 punkts kalibrering (?) men borde inte vara så svårt att lägga till fler och definiera upp en parabol.

Fortsätter trenden med z sensorer

Permalänk

Trevlig tråd! Har läst och lärt mig en hel del här, och tänkte nu köpa en i3:a jag med. Är helt novis på 3d skrivare, men har gott om tid och erfarenhet av datorbyggen iallafall. Är det någon här i tråden som har koll på bra kompletta paket med en i3 just nu? Viktigast för mig är kvalitet, snarare än att spara 2 hundralappar. Men så billigt som möjligt såklart, och helst frakt på högst 2 veckor.. funkar det från kina isåfall?

Mycket frågor och varning på trådkapning, men kände att det var smart att hålla det här istället för ytterligare en tråd i forumet.

Tacksam för all hjälp!

/Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Trevlig tråd! Har läst och lärt mig en hel del här, och tänkte nu köpa en i3:a jag med. Är helt novis på 3d skrivare, men har gott om tid och erfarenhet av datorbyggen iallafall. Är det någon här i tråden som har koll på bra kompletta paket med en i3 just nu? Viktigast för mig är kvalitet, snarare än att spara 2 hundralappar. Men så billigt som möjligt såklart, och helst frakt på högst 2 veckor.. funkar det från kina isåfall?

Mycket frågor och varning på trådkapning, men kände att det var smart att hålla det här istället för ytterligare en tråd i forumet.

Tacksam för all hjälp!

/Linus

Kan ju inte svara angående vilken kvalitet som alla håller då jag själv är novis. Fick hem min 3d-printer idag. Utöver den förtvivlan som just nu råder (läs nedan) så tycker jag den känns rätt bra under byggprocessen. Leveranstiderna från ebay är sisådär. Min skrivare skulle kommit förra måndagen enligt "estimated delivery", beställde den 13e enligt paypalkvittot. Bör nämnas att det inte ingick varken manual eller filament till min skrivare.
--------------------------------------

Hola Nördmigos!
Har stött på ett litet problem som min feberyrande virrpanna inte lyckas lösa. Jag måste på något vis vända remfestena från liggandes till stående för att driva build platen/y axeln. Delarna jag har tillgodo finns på bild nedan, ett gäng skruv och mutter av samma storlek finns därtill. Hålbilden på den lilla plastbiten med 4st mutterhål stämmer överens med mitten på H-biten (Y axelns platta)

Legot;

Denna biten (x2) har jag lyckats montera på undersidan av H-et genom att köra en skruv upp igenom H-plattan med mutter i den lilla biten med mutterhål, problemet är att denna blir stående | medan remmen ifrån "the idler" och motorn är platt - vilket leder till att remmen måste vrida sig väldigt snävt när plattan kommer för långt fram eller bak.

Hjaeeeeeeelp!

*edit*
Efter ytterliggare inspektion av ebay-bilderna och ramen så ser det ut som att remmen ska gå fritt på undersidan och fästas på ovansidan. Är likförbannat helt förvirrad om hur jag ska få dit det. derp.

*edit 2*
Vilket jävla rikspucko jag är. Efter att ha letat på säljarens Q/A sida ett bra tag så hittade jag att manualen finns på det bifogade SD-kortet, detta har legat i sin orginalförpackning så tanken slog mig inte ens Lösningen var simplare än jag trott, den 'fyrkantiga' biten på ovansidan och 2st fästen på undersidan, dvs. de avlånga med två hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Trevlig tråd! Har läst och lärt mig en hel del här, och tänkte nu köpa en i3:a jag med. Är helt novis på 3d skrivare, men har gott om tid och erfarenhet av datorbyggen iallafall. Är det någon här i tråden som har koll på bra kompletta paket med en i3 just nu? Viktigast för mig är kvalitet, snarare än att spara 2 hundralappar. Men så billigt som möjligt såklart, och helst frakt på högst 2 veckor.. funkar det från kina isåfall?

Mycket frågor och varning på trådkapning, men kände att det var smart att hålla det här istället för ytterligare en tråd i forumet.

Tacksam för all hjälp!

/Linus

Sunhokey Prusa i3 är enligt mig det bästa och mest prisvärda kittet du kan få just nu, det är ca 500:- billigare nu än när jag köpte det, fri frakt och du har den jos dig på ca en vecka efter beställning (FedEx är grymt snabba). Du får med två rullar filament av valfri färg och material, även om det inte är något att hurra för så duger den bra till att komma igång!

Du får även med en cd med video på hur du monterar och lite övriga beskrivningar om hur du gör vissa moment, men även om manualen på vissa ställen lämnar vissa moment åt fantasin så är dem såpass små och få att man lätt löser dem på egen hand. Snubbarna på Sunhokey är lätta att fåtag i och jag har fått firmware'n skickad till mig så att jag själv kan ändra och tweaka min skrivare.

Rekommenderas av mig iaf.

Permalänk
Medlem

Har funderat på börja med 3d printing har kollat runt lite på modeller.
Fastnade för wanhao duplicator i3 V2. verkar ha fixat en del sjukdomar från den förra. stort plus verkar vara att den skriver hyffsat bra redan ur lådan.

Gör jag ett dumt val om ja väljer denna över dom billigare akryl? Wanhaon har ju dock snyggare design än många andra i mitt tycke.... det ja föll för å mindre tjafs med akryl plast.

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gebart:

Har funderat på börja med 3d printing har kollat runt lite på modeller.
Fastnade för wanhao duplicator i3 V2. verkar ha fixat en del sjukdomar från den förra. stort plus verkar vara att den skriver hyffsat bra redan ur lådan.

Gör jag ett dumt val om ja väljer denna över dom billigare akryl? Wanhaon har ju dock snyggare design än många andra i mitt tycke.... det ja föll för å mindre tjafs med akryl plast.

Reservdelarna kostar betydligt mer än akrylmodellerna. Personligen skulle jag inte satsa på en sådan då den känns mer begränsad för framtida bruk och förändringar. Genom att bygga ihop ditt eget kit så lär du dig också en hel massa kunskap du kommer att ha nytta av senare utifall du vill köpa en dyrare bättre printer om hur grunderna fungerar, och hur du löser ev. problem som uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Reservdelarna kostar betydligt mer än akrylmodellerna. Personligen skulle jag inte satsa på en sådan då den känns mer begränsad för framtida bruk och förändringar. Genom att bygga ihop ditt eget kit så lär du dig också en hel massa kunskap du kommer att ha nytta av senare utifall du vill köpa en dyrare bättre printer om hur grunderna fungerar, och hur du löser ev. problem som uppstår.

Jo det är väl iofs väldigt sant, Men kollat youtube klipp så sägs dom gå uppgradera.
Det är just akryl ramen som gör att jag tvekar på dessa billiga då dom går sönder relativt lätt och flexibla. man kanske kan bygga en ram i stabil mdf eller snickra ihop en metallram på något vänster. Sen eftersom det updateras säkert fort med delar till dessa så vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig för att hitta alla delar som behövs och passa med varandra. det finns det ju 3d printade kit på ebay som man kan köpa för att montera allt.

ex hotend. E3D V6 vs mk10 mk 8, och mk9. det är ju som sagt en djungel

Mina krav är ju iaf att kunna skriva större än 190x190x150

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ