Om det var riksdagsval idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

En nation är ett avgränsat område befolkat av en folkgrupp med ett språk, en religion och en kultur. Det finns idag inga sådana områden i världen och vi har sett försök att skapa dessa. Oavsett om det handlar om utrensningar i Jugoslavien, Sydsudan eller Turkiets försök att krossa den kurdiska identiteten så har alla försök att skapa en nation på ett eller annat sätt involverat att man försökt utrota eller göra sig av med de som inte passat in, även i Sverige där vi steriliserade Samer och Romer.

Konceptet Nation kommer ju dö ut förr eller senare...det kanske tar 1000år men det kommer hända. Om man har studerat historia så förstår man att det rör sig i den riktningen. Total globalisering. Tror även många språk och minoritetskulturer kommer försvinna. På extremt lång sikt lär vi alla tala samma språk.

Men nu blev det lite filosofiskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag gillar att du tolkar in hur mycket som helst i det jag skrev helt ur tomma luften Jag är långt ifrån vänsterpartist till att börja med. Och kommer själv från början från en liten ort i Värmland. Så jag skulle väl då ingå i din beskrivning av "bönder". Jag tror helt klart det finns fler människor som inte är politiskt insatta som röstar på SD än andra partier. Men det är bara en gissning, det går ju inte att bevisa på något sätt om man inte gör någon form av studie. Man kan där emot kolla antalet högutbildade väljare vs lågutbildade och där är det ju också vissa partier som är överrepresenterade. Tycker dock även det är ett dåligt mått, finns många otroligt duktiga politiker som inte är högutbildade.

Min största kritik mot SD är deras dolda agenda, som ingen SD:are vill erkänna att den finns. Deras många förslag som är rent odemokratiska. Samt deras enorma okunskap i andra politiska frågor än invandring. Men jag tror inte vi behöver dra igång någon sådan diskussion, det har diskuterats av och ann hur mycket som helst. Andra partier har även de sina brister, just nu skulle jag nästan kunna tänka mig att rösta blankt för alla är så sjukt handlingsförlamade och håller sig inte till sin egen politik och sina löften.

Tycker du FI, V och MP är värre eller samma som SD? de har ju inte heller någon verklighetsförankring i sin politik.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Röstar inte längre.

- "mycket tjöt lite verkstad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tycker du FI, V och MP är värre eller samma som SD? de har ju inte heller någon verklighetsförankring i sin politik.

Dock så har V eller iaf MP iaf en grundläggande respekt för demokrati och mänskliga rättigheter, till skillnad från SD.

Om jag måste välja mellan två partier som båda saknar verklighetsförankring så tar jag nog hellre det som respekterar mig som människa och mina demokratiska rättigheter.

Permalänk
Medlem

Konceptet Nation kommer ju dö ut förr eller senare...det kanske tar 1000år men det kommer hända. Om man har studerat historia så förstår man att det rör sig i den riktningen. Total globalisering. Tror även många språk och minoritetskulturer kommer försvinna. På extremt lång sikt lär vi alla tala samma språk.

Men nu blev det lite filosofiskt.

Man får ju hoppas, tycker det är så fånigt med alla dessa "landsgränser". Är ju bara ett sätt för ledarna att "mäta penis" och skapar krig, hat, fientlighet och andra otrevligheter.

Själv tror jag att kinesiska eller spanska kommer bli det allmänna språket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja, det kan jag nog tycka i vissa avseenden. MP och V har ju i alla fall lite bredare kompetens rent politiskt, men Fi är inte mognat än som parti. Är ju egentligen också ett rent enfrågeparti. SD vinner dock på flest odemokratiska förslag.

EDIT: Vill poängtera att jag i stort gillar "den svenska modellen" och dessa små partier med tydliga "hjärtefrågor" tillför en bra balans till den politiska debatten. Men jag ogillar dessa desperata koalitioner som nu har bildats som är helt handlingsförlamade. M och S måste vakna upp och ta lite mer ansvar för Sverige. Ska bli spännande att se va de kan hitta på inför nästa val.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dock så har V eller iaf MP iaf en grundläggande respekt för demokrati och mänskliga rättigheter, till skillnad från SD.

Om jag måste välja mellan två partier som båda saknar verklighetsförankring så tar jag nog hellre det som respekterar mig som människa och mina demokratiska rättigheter.

På vilket sätt menar du att SD saknar "grundläggande respekt för demokrati och mänskliga rättigheter"?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du föredrar att lite på uppenbara lögnhalsar som inte ens själva tror på det dom säger ? Herregud...

Har jag påstått att jag litar på någon av dom? Att lita på en politiker skulle aldrig falla mig in. Men skulle Åsa inte vara en lögnhals då menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

På vilket sätt menar du att SD saknar "grundläggande respekt för demokrati och mänskliga rättigheter"?

På alla sätt.

Permalänk
Inaktiv

Utan att blinka, SD.
Har tidigare röstat på Moderaterna, men skulle aldrig lägga min röst på de igen oavsett vad de säger och gör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ixos:

På alla sätt.

Konkreta exempel som inte gäller eller går att hitta för andra partier då tack.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Man skulle behöva en egen forumdel för att gå igenom alla odemokratiska utspel som SD har gjort. Men det senaste är väl sättet de tolkar asylrätten på, där de effektivt sätt vill göra det omöjligt för människor att söka asyl i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt - här har du en turkisk kvinnlig forskares syn på kulturens betydelse för sexuella övergrepp. Anser du att även hon har fel, hon som växt upp i den näst mest moderata muslimska nationen i världen och berättar om hur det till och med där är i princip omöjligt att som kvinna åka kollektivt för att man blir tafsad på, och det är helt otänkbart att röra sig utom på nyårsaftonen?

Anser du fortfarande att kulturens betydelse för människors beteende är noll och intet och att svenska ateistmän förtrycker kvinnor precis lika mycket som turkiska (eller somaliska, marockanska, egyptiska (du har fortfarande inte kommenterat det faktum att 98% av egyptiska kvinnor blivit utsatta för sexuella övergrepp), irakiska osv.) muslimska män?

http://www.svd.se/visst-handlar-kvinnosyn-om-olika-kulturer

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Entusiast

Man skulle behöva en egen forumdel för att gå igenom alla odemokratiska utspel som SD har gjort. Men det senaste är väl sättet de tolkar asylrätten på, där de effektivt sätt vill göra det omöjligt för människor att söka asyl i Sverige.

Syftar du på första säkra land? Tolkningen idag gör ju att folk går igenom hela säkra Europa för att söka asyl i Sverige. Vill man inte tumma på reglerna kring vem som får asyl, eller söka, får man ju med öppna gränser då minska förmånerna för asylsökande, så att de är samma som i hela EU, och något gemensamt regelverk.

Tidigare hade ju EU yttre gränser och människor hade inte samma möjlighet att fly hit. Då kunde man ju ge sken av att ha öppna gränser och en human flyktingpolitik, fast bara i teorin då man inte räknade med att behöva ta emot en massa flyktingar på riktigt. Som vi ser idag då regeringen fick åtgärda denna värdelösa politik med en massa panikåtgärder. Vad förväntade folk sig egentligen?

Annars kommer ju alla fortsatt söka asyl i de mest ekonomiskt och socialt generösa länderna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Konkreta exempel som inte gäller eller går att hitta för andra partier då tack.

Min kollega sitter med i kommunen för Göteborg, och såfort SD fick en plats var deras huvudmål och syssla att förstöra övriga partiernas demokratiska process antingen genom formalia, genom att vägra rösta eller genom andra löjliga sätt att vägra olika saker och slösa bort övrigas tid om inte alla utan undantag gick på SDs partilinje.

Det finns liknande exempel på hur SD har försökt saboterat normala demokratiska proccesser på andra (alla) nivåer och andra ställen i landet.

Vidare är det rätt självklart att ett parti anser att "Svenskhet" bör avgöra vilka rättigheter man har som medborgare inte har mänskliga rättigether högst på dagordningen. Hur "Svenskhet" skall bedömmas verkar dock inte vara definierat i SDs partiprogram...

Du får gärna klargöra vem som är Svenskast, eller varför Zlatan inte är att räkna som Svensk nog.

Permalänk
Medlem

Det är snarare de andra partierna som handlar fel. Enligt utlänningslagen måste en flykting komma direkt från hemlandet till Sverige för att få asyl i Sverige. Enligt Dublinförordningen skall asyl sökas i det första EU-land flyktingen kommer till, de har alltså inte rätt att åka genom hela EU bara för att Sverige har de mest generösa reglerna.

Menar du att alla som vill komma till Sverige skall beviljas asyl här, helt i strid med gällande regler och förordningar?

Nå, om det nu "skulle behövas en hel forumdel" så kan det väl inte vara så svårt att rada upp fem-sex exempel på hur SD inte respekterar mänskliga rättigheter? Jag väntar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Syftar du på första säkra land? Tolkningen idag gör ju att folk går igenom hela säkra Europa för att söka asyl i Sverige. Vill man inte tumma på reglerna kring vem som får asyl, eller söka, får man ju med öppna gränser då minska förmånerna för asylsökande, så att de är samma som i hela EU, och något gemensamt regelverk.

Annars kommer ju alla fortsatt söka asyl i de mest ekonomiskt och socialt generösa länderna.

Jag är mer inne på S linje i denna fråga om att fet borde kvoteras över alla länder i EU efter ekonomiska resurser eller någon liknande lösning. Men enligt SDs förslag så blir det ju effektivt sätt bara några få länder som tvigas ta emot alla asylsökande, det funkar ju inte heller. Sen bör det även utredas vilka länder som är "mogna" nog att ta emot asylsökande och som har en fungerande integrationspolitik. Länder om Rumänien, Bulgarien osv har svårt nog med jämställdhet i samhället, tror inte de klarar av att ta hand om ett par tusen flyktingar på ett bra sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är snarare de andra partierna som handlar fel. Enligt utlänningslagen måste en flykting komma direkt från hemlandet till Sverige för att få asyl i Sverige. Enligt Dublinförordningen skall asyl sökas i det första EU-land flyktingen kommer till, de har alltså inte rätt att åka genom hela EU bara för att Sverige har de mest generösa reglerna.

Menar du att alla som vill komma till Sverige skall beviljas asyl här, helt i strid med gällande regler och förordningar?

Nå, om det nu "skulle behövas en hel forumdel" så kan det väl inte vara så svårt att rada upp fem-sex exempel på hur SD inte respekterar mänskliga rättigheter? Jag väntar.

Men du inser väl att det inte funkar heller. Inte som att flyktingar bokar flyg och landar på arlanda, de har ju inte ens pass många gånger. Dublinförslaget måste helt klart ses över, det är praktiskt omöjligt att implementera. De närmaste länderna kommer ju då få ta emot flera hundra tusen människor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Man får ju hoppas, tycker det är så fånigt med alla dessa "landsgränser". Är ju bara ett sätt för ledarna att "mäta penis" och skapar krig, hat, fientlighet och andra otrevligheter.

Själv tror jag att kinesiska eller spanska kommer bli det allmänna språket

Varför skulle det vara dom språken? Enda anledningen att dom överhuvudtaget ligger nära Engelskan i antal som pratar språket är för att Kina har en sådan stor befolkning (Asien överhuvudtaget) och det finns väldigt många spansktalande länder. Men jämför med hur många som har språket i fråga som första språk, andra språk och hur många som studerar det. Engelskan är ju det så kallade "världsspråket" eftersom inte bara har det flest som talar språket utan det är väldigt utspritt utöver hela världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_language

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Min kollega sitter med i kommunen för Göteborg, och såfort SD fick en plats var deras huvudmål och syssla att förstöra övriga partiernas demokratiska process antingen genom formalia, genom att vägra rösta eller genom andra löjliga sätt att vägra olika saker och slösa bort övrigas tid om inte alla utan undantag gick på SDs partilinje.

Det finns liknande exempel på hur SD har försökt saboterat normala demokratiska proccesser på andra (alla) nivåer och andra ställen i landet.

Vidare är det rätt självklart att ett parti anser att "Svenskhet" bör avgöra vilka rättigheter man har som medborgare inte har mänskliga rättigether högst på dagordningen. Hur "Svenskhet" skall bedömmas verkar dock inte vara definierat i SDs partiprogram...

Precis som alla andra partier röstat emot SDs förslag, även när de överensstämmt med den egna politiken? Hur man vägrar rösta med SD oavsett om det betyder att man tvingas bryta vallöften eller slopa utlovade förändringar? Hur man inte ens röstar på sin egen budget, bara för att SD röstar på den?

Då hoppas jag verkligen att du tycker att alla riksdagspartier saboterar normala demokratiska processer och bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Bara för att man inte håller med en högerextrem åsikt betyder inte att man blir extremvänster.
Jag läser oftare att folk utnämns av sina motdebattörer som vänsterextrema, än högerextrema.

"Om man verkligen försöker så kan man integrera redan dem som kommer hit utan att kunna svenska. Det är realistiskt om vi skulle vilja. Men det verkar inte som att vi vill."

" I första hand handlar det om socioekonomiska klyftor."

Jag skulle personligen påstå att dessa formuleringar osar extremvänster. "Allt går om vi bara vill". Tveksamt. Att språk inte är viktigt är däremot urbota dumt, helt enkelt.

Det andra är ju tveksamt det också. Vissa saker gör kanske det, ex beror arbetslösheten på lågt humankapital, vilket vissa kanske skulle anse vara en socioekonomisk faktor. Men svenskar i samma ekonomiska och utbildningsmässiga sits begår inte lika många brott, inte ens nära.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du inser väl att det inte funkar heller. Inte som att flyktingar bokar flyg och landar på arlanda, de har ju inte ens pass många gånger. Dublinförslaget måste helt klart ses över, det är praktiskt omöjligt att implementera. De närmaste länderna kommer ju då få ta emot flera hundra tusen människor.

"Flera hundra tusen" - precis som Sverige alltså? Menar du att den svenska invandringpolitiken är ohållbar? Är du Sverigedemokrat eller bara fascist (för det vet ju alla att kritik mot invandringspolitiken alltid grundas i rasism, fascism eller nazism och aldrig något annat)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Problemet är att du inte kan göra en individuell bedömning med hänsyn till statistiska avvikelser. När en person döms eller på annat sätt behandlas i rättsväsendet så rör det sig om digitala förhållanden: ja eller nej. Inte indicier eller sannolikheter. Men visst finns det läkare som är för ålderskontroller men den samstämmiga bilden från yrkeskåren är tveksamhet och ovilja.

Du menar på samma sätt som rikets poliser är samstämmiga med att bästa sättet att hantera situationen är att lägga locket på allt som händer där det råkar vara en invandrare med i bilden? Bara för att chefen och PR avdelningen säger något betyder det inte på något sätt att experterna och utövarna håller med.

Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna och orkar inte gräva upp en källa, men det var typ hög säkerhet att personen är inom plus minus 2 år från vad ett test anger. Höj det ett år till och det är osanolikt att ett ända barn som skulle visats som 21 år eller äldre av de som anlänt till Sverige och sagt de var 17 år faktiskt var under 18.

Permalänk
Medlem

"Flera hundra tusen" - precis som Sverige alltså? Menar du att den svenska invandringpolitiken är ohållbar? Är du Sverigedemokrat eller bara fascist (för det vet ju alla att kritik mot invandringspolitiken alltid grundas i rasism, fascism eller nazism och aldrig något annat)?

Jag har aldrig sagt att jag tycker de andra partierna har den perfekta invandrarpolitiken. Och det är stor skillnad mot dagens extrema situation än läget vi hade innan Syrienkriget. Just nu har vi en akut situation att lösa, efter det kommer tillflödet att normaliseras. Tror hela EU blev tagna på sängen med den massiva våg som kom nu, och det gäller att alla länder hanterar det gemensamt, det är ingen orimlighet och det tål ekonomin utan problem. På lång sikt tror jag även det kommer tillföra ekonomisk tillväxt, men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Varför skulle flyktingar inte kunna ha pass eller ID-handlingar? Få tar ju upp frågan över hur många av de som får asyl i Sverige som ens räknas som flyktingar enligt FN. Minns jag rätt får ju de flesta stanna av "ömmande" skäl.

Sen påpekade ju du att SD är odemokratiska och inte står upp för regler, men det är väl de andra partierna som gör det, för med nuvarande lagstiftning ska ju i princip ingen söka asyl i Sverige, hur rimligt eller orimligt det än låter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tidigare hade ju EU yttre gränser och människor hade inte samma möjlighet att fly hit. Då kunde man ju ge sken av att ha öppna gränser och en human flyktingpolitik, fast bara i teorin då man inte räknade med att behöva ta emot en massa flyktingar på riktigt. Som vi ser idag då regeringen fick åtgärda denna värdelösa politik med en massa panikåtgärder. Vad förväntade folk sig egentligen?

Det kan jag säga att jag också skulle gjort i deras situation. Du får tänka på att de flesta som kommer tillhör medelklassen och överklassen, dom är alltså som större delen av Sveriges befolkning. Självklart vill man ju komma till landet man kan få bäst förutsättningar i

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Entusiast

Jag har aldrig sagt att jag tycker de andra partierna har den perfekta invandrarpolitiken. Och det är stor skillnad mot dagens extrema situation än läget vi hade innan Syrienkriget. Just nu har vi en akut situation att lösa, efter det kommer tillflödet att normaliseras. Tror hela EU blev tagna på sängen med den massiva våg som kom nu, och det gäller att alla länder hanterar det gemensamt, det är ingen orimlighet och det tål ekonomin utan problem. På lång sikt tror jag även det kommer tillföra ekonomisk tillväxt, men det är en helt annan diskussion.

Du verkar ha fått något om bakfoten. Även om man bortser ifrån alla syrier så kom det extremt många flyktingar. Således kommer "flödet"(rasism för några år sedan), inte normaliseras så tillvida man inte aktivt normaliserar det. Något som nog lär hända(händer ju just nu), och folket blundar nog då rätt partier genomför det.

Skulle snarare se detta som en folkvandring. Fattiga människor söker sig till de rikare delarna av världen, för att de nu kan, och för att vi fram tills nu låtit dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten, "de har ju inte ens pass många gånger" visar ju hur otroligt naiv du är. Det som händer är att de de kommer till första EU-land (oftast Ungern) och precis innan gränsen slänger de passet och säger att de kommer från Syrien. Två ungerska journalister gjorde ett reportage om det, där de på en rastplats hitta hundratals bortslängda pass från hela Nordafrika och Mellanöstern. Jag kan inte hitta artikeln nu, men här skrivs det lite om det: http://www.news.com.au/world/europe/refugee-crisis-in-europe-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför skulle det vara dom språken? Enda anledningen att dom överhuvudtaget ligger nära Engelskan i antal som pratar språket är för att Kina har en sådan stor befolkning (Asien överhuvudtaget) och det finns väldigt många spansktalande länder. Men jämför med hur många som har språket i fråga som första språk, andra språk och hur många som studerar det. Engelskan är ju det så kallade "världsspråket" eftersom inte bara har det flest som talar språket utan det är väldigt utspritt utöver hela världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_language

Värst vad du vart förolämpad/aggressiv du får tro att det kommer bli engelska, men jag tror ändå att det lutar mot spanska eller kinesiska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten, "de har ju inte ens pass många gånger" visar ju hur otroligt naiv du är. Det som händer är att de de kommer till första EU-land (oftast Ungern) och precis innan gränsen slänger de passet och säger att de kommer från Syrien. Två ungerska journalister gjorde ett reportage om det, där de på en rastplats hitta hundratals bortslängda pass från hela Nordafrika och Mellanöstern. Jag kan inte hitta artikeln nu, men här skrivs det lite om det: http://www.news.com.au/world/europe/refugee-crisis-in-europe-...

Finns tyvärr mer som bekräftar detta. Dessa siffrorna är rätt skrämmande, och var faktiskt inte i närheten av lika dåliga på den tiden där det fanns krav på pass för att få komma in. (Konstigt att det blev svårare att få med sig dessa när kravet släpptes...?) Med andra ord så finns det mycket att tjäna på att inte ta med sig pass när man söker asyl i Sverige - varför då göra det?

Merit Wagners blogg - % som saknar pass

Utöver detta så röstade jag på L (FP) förra valet, osäker på hur det blir detta. Men det blir absolut inte SD (en sminkad gris är likväl en gris). Och inte MP. Inte FI, V, M, L, C, S, eller KD. Finns det ens något seriöst kvar...?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8