Om det var riksdagsval idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Värst vad du vart förolämpad/aggressiv du får tro att det kommer bli engelska, men jag tror ändå att det lutar mot spanska eller kinesiska

Skickades från m.sweclockers.com

Helt enkelt förvånad över hur många, t.o.m lärare som påpekat detta, utan några som helst förklaringar på varför dom tycker så när det egentligen är helt ologiskt.

Permalänk
Medlem

Kriget i syrien har lite med situationen att göra.

Totalt sett var dryga 30% av alla asylsökande syrianer. (eller om man får tro ovan kommentar, sa att de kom från syrien).

Av de ensamkommande "barnen" var 66% afganer.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PV52:

Det kan jag säga att jag också skulle gjort i deras situation. Du får tänka på att de flesta som kommer tillhör medelklassen och överklassen, dom är alltså som större delen av Sveriges befolkning. Självklart vill man ju komma till landet man kan få bäst förutsättningar i

Jaha, okej. Då är allt lugnt, för du hade ju gjort samma sak.

Vadå medelklassen och överklassen? Hur är de som en större del av sveriges befolkning? Av syrier är ju kring 10% högutbildade, och bland somalier och afghaner är det fler analfabeter än högutbildade.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

@Huzzbutt - här har du en turkisk kvinnlig forskares syn på kulturens betydelse för sexuella övergrepp. Anser du att även hon har fel, hon som växt upp i den näst mest moderata muslimska nationen i världen och berättar om hur det till och med där är i princip omöjligt att som kvinna åka kollektivt för att man blir tafsad på, och det är helt otänkbart att röra sig utom på nyårsaftonen?

Anser du fortfarande att kulturens betydelse för människors beteende är noll och intet och att svenska ateistmän förtrycker kvinnor precis lika mycket som turkiska (eller somaliska, marockanska, egyptiska (du har fortfarande inte kommenterat det faktum att 98% av egyptiska kvinnor blivit utsatta för sexuella övergrepp), irakiska osv.) muslimska män?

http://www.svd.se/visst-handlar-kvinnosyn-om-olika-kulturer

Ska man vara krass så finns det inga bevisade kausala samband mellan kultur och beteende även om det nu finns korrelation.
Jag förstår dock inte varför du drar upp den här frågan, den hör överhuvudtaget inte till vad vi diskuterade om. Sen så blir jag förstås lite tveksam till varför du tror att forskarens härkomst skulle ha någon betydelse.

Skrivet av lanbonden:

Du menar på samma sätt som rikets poliser är samstämmiga med att bästa sättet att hantera situationen är att lägga locket på allt som händer där det råkar vara en invandrare med i bilden? Bara för att chefen och PR avdelningen säger något betyder det inte på något sätt att experterna och utövarna håller med.
Jag kommer inte ihåg de exakta siffrorna och orkar inte gräva upp en källa, men det var typ hög säkerhet att personen är inom plus minus 2 år från vad ett test anger. Höj det ett år till och det är osanolikt att ett ända barn som skulle visats som 21 år eller äldre av de som anlänt till Sverige och sagt de var 17 år faktiskt var under 18.

Det är synnerligen onödigt att tillskriva mig åsikter som jag inte yttrat.
Men nej, statistiska avvikelser eller säkerheter är irrelevanta när det kommer till domstolsärenden. Bevisningen är absolut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Alla som kommer till Sverige skall få en broschyr på sitt hemspråk som berättar om vad som gäller i Sverige - alla människors lika rättigheter osv.

Invandrare som begår brott där fängelse finns i straffskalan skall om de ej är svenska medborgare utvisas omedelbart, på livstid.

Här ser vi klart o tydligt vad "alla människors lika rättigheter" betyder för dig.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Kriget i syrien har lite med situationen att göra.

Totalt sett var dryga 30% av alla asylsökande syrianer. (eller om man får tro ovan kommentar, sa att de kom från syrien).

Av de ensamkommande "barnen" var 66% afganer.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Syrien var ett av de största flyktingmottagande länderna innan kriget bröt ut. När det bröt ut så tvingades inte bara Syrier utan även Palestinier, Iraker osv. på flykt igen. Sen så är det så att Afghanistan återigen blivit instabilt.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Kan du skriva om det på normal Svenska så det går att förstå vad du menar? För det där osammahängande dravlet kan jag inte förstå?

Nej inga av de övriga riksdagspartierna saboterar den demokratiska proccessen eller har mindre respekt för mänskliga rättigheter enligt min erfarenhet.

Mod: text borttagen enligt §1.

Moderaterna lade ned rösterna på sin egen budget, eftersom Alliansen annars skulle ha bildat regering med implicit stöd från SD, och det går ju inte för sig. Förstår du inte hur odemokratiskt det är att lämna ifrån sig makten till sina meningsmotståndare och helt ignorera sina egna väljare, bara för att man inte vill att det skall se ut som att man har stöd av SD?

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har aldrig sagt att jag tycker de andra partierna har den perfekta invandrarpolitiken. Och det är stor skillnad mot dagens extrema situation än läget vi hade innan Syrienkriget. Just nu har vi en akut situation att lösa, efter det kommer tillflödet att normaliseras. Tror hela EU blev tagna på sängen med den massiva våg som kom nu, och det gäller att alla länder hanterar det gemensamt, det är ingen orimlighet och det tål ekonomin utan problem. På lång sikt tror jag även det kommer tillföra ekonomisk tillväxt, men det är en helt annan diskussion.

Det finns INGET som tyder på att asylinvandringen någoinsin blir en ekonomisk tillgång. Den har varit en utgift i 30 år, och det blir bara värre och värre. Hur länge de än bott i Sverige så är det bara runt 60-65% som jobbar (utslaget på alla asylinvandrare; vissa grupper, som bosnier och iranier, har jobb i lika hög grad som svenskar eller högre, de klarar sig också bättre i skolan). Det behövs en sysselsättningsgrad på ca. 86% för att Sverige skall gå plus minus noll. Utslaget på alla invandrare så är varje asylinvandrad person en minuspost i budgeten på 70 000 kr per år.

http://www.tino.us/2015/12/langtidsutredningen-ett-bombnedsla...

Den här länken visar hur sysselsättningsgraden sett likadan ut i decennier; vad får dig att tro att ett mirakel skulle ske just nu? http://www.tino.us/2015/11/folkhemmets-overlevnad-satsas-pa-e...

Nationalekonomer pratar om invandringens kostnader: http://www.tino.us/2015/12/nationalekonomer-om-invandringens-...

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Helt enkelt förvånad över hur många, t.o.m lärare som påpekat detta, utan några som helst förklaringar på varför dom tycker så när det egentligen är helt ologiskt.

Då spanska är rätt vanligt världen över både som första, andra och även tredjespråk, så ökar ju chansen för en majoritet att tala och förstå spanska. Sen är det ju lite så med språk att ju fler som talar det desto mer utbildning(fel ordval, men du fattar) sker av det språket.

Dock så det jag syftade på är en utopi om ca 1000 år där en globalisering utan påhittade gränser, dock så har jag svårt att se männnskligheten överleva så långt...

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Syrien var ett av de största flyktingmottagande länderna innan kriget bröt ut. När det bröt ut så tvingades inte bara Syrier utan även Palestinier, Iraker osv. på flykt igen. Sen så är det så att Afghanistan återigen blivit instabilt.

majoriteten av afghanerna kommer från Iran och inte Afghanistan.

Oavsett så finns det en stor vinning i att "tappa" bort sina papper, både i hänseende till nationalitet och ålder. Ekonomiska migranter är ett vedertaget begrepp.

Visst flyr många krig och förföljelse, men det finns en andel (säkerligen större än vi tror) som "fuskar" sig in i EU för att skapa sig ett bättre liv, men helt saknar skyddsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Här ser vi klart o tydligt vad "alla människors lika rättigheter" betyder för dig.

Då antar jag att ingen i Sverige tror på människors lika rättigheter, eftersom invandrare som begår brott utvisas även idag?

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jaha, okej. Då är allt lugnt, för du hade ju gjort samma sak.

Vadå medelklassen och överklassen? Hur är de som en större del av sveriges befolkning? Av syrier är ju kring 10% högutbildade, och bland somalier och afghaner är det fler analfabeter än högutbildade.

Snälla, större delen av de fattiga har inte råd att ta sig hit...

Och när jag skrev att dom är som en större del av befolkningen, så syftade jag på medelklassen och överklassen, så snälla du, läs hela stycken och meningar, citera inte delar av dom.

Tack på förhand

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Då spanska är rätt vanligt världen över både som första, andra och även tredjespråk, så ökar ju chansen för en majoritet att tala och förstå spanska. Sen är det ju lite så med språk att ju fler som talar det desto mer utbildning(fel ordval, men du fattar) sker av det språket.

Dock så det jag syftade på är en utopi om ca 1000 år där en globalisering utan påhittade gränser, dock så har jag svårt att se männnskligheten överleva så långt...

Vanligare än dom flesta språk som andraspråk och främmande språk, men jämfört med engelskan så är dom inte ens i närheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Oavsett så finns det en stor vinning i att "tappa" bort sina papper, både i hänseende till nationalitet och ålder. Ekonomiska migranter är ett vedertaget begrepp.
Visst flyr många krig och förföljelse, men det finns en andel (säkerligen större än vi tror) som "fuskar" sig in i EU för att skapa sig ett bättre liv, men helt saknar skyddsskäl.

(Iran ger inte uppehållstillstånd till Afghaner, de har alltså ett skyddsbehov i juridisk bemärkelse.)
I ärlighet så bryr jag mig inte särskilt mycket om skyddsskäl, det viktiga är att folk ska in i arbete och där måste man lägga om politiken, inte stänga gränserna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

appropå att tjäna på att uppge en lägre ålder...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22157512.ab

Svenska rättsväsendet står handfallna. Vad är det för utveckling vi går mot? Vad känns rimligt? Kan jag som är 35 säga att jag är 16 om jag skulle begå något brott? Eftersom de inte kan fastställa min ålder....

jag blir mer och mer rädd för utvecklingen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

(Iran ger inte uppehållstillstånd till Afghaner, de har alltså ett skyddsbehov i juridisk bemärkelse.)

I ärlighet så bryr jag mig inte särskilt mycket om skyddsskäl, det viktiga är att folk ska in i arbete och där måste man lägga om politiken, inte stänga gränserna.

Och då är det dublinförordningen som gäller, första säkra land. OM allt hade fungerat som det skulle. Istället tar man sig till det land som ger bäst förmåner - Sverige. Och har alla afganer per automatik skyddskäl?

Skyddskäl är väl i allra högsta grad viktigt vid en bedömning rörande uppehållstillstånd eller ej? Däremot är det viktigt att man OM man får uppehållstillstånd kommer i arbete så snart som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Klart det finns. Tror inte att någon påstår att det inte existerar dem som står för för en rent "ekonomisk" migration. Däremot kan man förmoda att den största delen är riktiga krigsflyktingar. Frågan man bör ställa sig då är: Vill vi riskera att hjälpa några för många än alldeles för få?

Sedan tycker jag att det diskuteras alldeles för lite om att andra länder i EU borde ta ett större ansvar. Att EU inte heller hade någon form av plan för detta tycker jag är häpnadsväckande.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Det enda SD bryr sig om är invandringen, i alla resterande frågor är de totalt talanglösa, och personerna som representerar partiet är en skam.

Bryr man sig om invandringen kan man lika väl rösta på Moderaterna.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

"Om man verkligen försöker så kan man integrera redan dem som kommer hit utan att kunna svenska. Det är realistiskt om vi skulle vilja. Men det verkar inte som att vi vill."

" I första hand handlar det om socioekonomiska klyftor."

Jag skulle personligen påstå att dessa formuleringar osar extremvänster. "Allt går om vi bara vill". Tveksamt. Att språk inte är viktigt är däremot urbota dumt, helt enkelt.

Det andra är ju tveksamt det också. Vissa saker gör kanske det, ex beror arbetslösheten på lågt humankapital, vilket vissa kanske skulle anse vara en socioekonomisk faktor. Men svenskar i samma ekonomiska och utbildningsmässiga sits begår inte lika många brott, inte ens nära.

Ja DU personligen kan uppenbarligen påstå det.
Det var också exakt min poäng, att det flängs runt med benämningar av andra.

Men jag tar det som att du tycker Sverige är ett såpass lågutvecklat och handikappat land att om vi bestämde oss för att få även den anländande generationen att ta del av samhället fullt ut, så skulle det inte gå. Det är inte ens någon tidsaspekt nämnd.. Jag ser det som självklart att det skulle gå, med undantag givetvis. Men det kostar. Jag har endast påstått att det inte verkar som att vi är beredda att betala. Vad menar du saknas? Är det pengar? Motivationen? Lusten? Modet? Viljan hos dem som anländer här, är det jag utgår ifrån att du menar saknas.

Vad har brott att göra med något jag pratat om? Är alla som inte "blivit integrerade" våldsamma?

Och ang. språk vet jag inte vad du syftar på? Jag har redan besvarat att man inte lär sig Svenska samma sekund som man kommer hit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är synnerligen onödigt att tillskriva mig åsikter som jag inte yttrat.
Men nej, statistiska avvikelser eller säkerheter är irrelevanta när det kommer till domstolsärenden. Bevisningen är absolut.

I den perfekta världen ja men så ser det inte ut någonstans, inte ens i Sverige, det finns garanterat oskyldia personer i våra fängelser. Är det bra? absolut inte men att förneka det är bara naivt.
Sen hur man ska resonera om det är alltid svårt, i många fall känns det som att bevisbördan är för hög då "uppenbart skyldiga" personer går fria för att den sista pusselbiten saknas samtidigt som en felaktigt dömd person är bland det värsta man kan prestera. Men verkligheten är tyvärr sådan att någon minimal andel måste offras för att någon överhuvudtaget ska kunna dömmas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Det enda SD bryr sig om är invandringen, i alla resterande frågor är de totalt talanglösa, och personerna som representerar partiet är en skam.

Bryr man sig om invandringen kan man lika väl rösta på Moderaterna.

Du tror att din i min mening värdelösa och oinformerade åsikt utgör ett argument?

SD har i princip ensamt förespråkat en upprustning av försvaret under 2000-talet samtidigt som övriga riksdagspartier tävlat i att nedrusta.

SD är ensamt starkt EU-kritiskt.

SD har en tydligt politik vad gäller brott och straff.

Tre blytunga områden där SD är i princip ensamma om det de vill samtidigt som de andra riksdagspartierna inte har några idéer utöver besparingar.

Och sen råkar det ju vara så att den som är lite vuxen sådär inser att politik handlar om prioriteringar. Spenderar du 200 miljarder på ett utgiftsområde måste de pengarna tas någon annanstans. Eller hur? Tröttsamt med folk som aldrig någonsin kan fatta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Spenderar du 200 miljarder på ett utgiftsområde måste de pengarna tas någon annanstans.

Nejdå, bara att höja skatten! Rösta S! /sarcasm

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PV52:

Snälla, större delen av de fattiga har inte råd att ta sig hit...

Och när jag skrev att dom är som en större del av befolkningen, så syftade jag på medelklassen och överklassen, så snälla du, läs hela stycken och meningar, citera inte delar av dom.

Tack på förhand

Må så vara att de som kommer hit tillhör de övre samhällsklasserna i sina länder. De har fortfarande inte ens i närheten samma utbildningsnivå som svenskar i genomsnitt. Du sa: "dom är alltså som större delen av Sveriges befolkning" ordagrant, vilket jag starkt motsatte mig.

Om du syftar på just klasser så är medelklass och överklass inte samma sak i olika länder, då det är relativt till resten av befolkningen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Och då är det dublinförordningen som gäller, första säkra land. OM allt hade fungerat som det skulle. Istället tar man sig till det land som ger bäst förmåner - Sverige. Och har alla afganer per automatik skyddskäl?

Skyddskäl är väl i allra högsta grad viktigt vid en bedömning rörande uppehållstillstånd eller ej? Däremot är det viktigt att man OM man får uppehållstillstånd kommer i arbete så snart som möjligt.

Dublinförordningen är ju skit, är det realistiskt att ett fåtal länder ska hantera alla asylsölande samtidigt som vi kritiserar deras integrationspolitik.

Vi har ju i princip gjort reklam för att alla är välkomna, alltså alla utan några speciella krav med en naiv tro på dublinförordnignen. Tacka våra karriärpolitiker som hellre fiskar röster, i slutändan är det ju ändå vi som väljer så kanske inte politikerna man ska skylla på.

Permalänk
Medlem

Då antar jag att ingen i Sverige tror på människors lika rättigheter, eftersom invandrare som begår brott utvisas även idag?

Fast det är inte rikitgt så.
Det ska vara troligt att personen kommer att göra ytterligare brott i framtiden eller att brottet är särskilt allvarligt. Och utvisning kan vara på visstid också. Det är domstolen som bestämmer.
Det är inte så att alla som begår brott automatiskt utvisas på livstid.
Dessutom, jag pratade inte om hur det är nu, jag ville bara påpeka hur DU ser på "människors lika rättigheter".

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

Javisst. :>

Vi höjer till 300%

Problem solved!

Permalänk
Skäggig legend

Radikalvänster som ung, började tänka ekonomiskt, blev moderat, efter Reinfeldts uttalande "öppna era hjärtan" aka: "öppna era plånböcker" fick det bli SD. Anders Borg var en makalös finansminister som höll Sverige flytande när andra länder drunknade, därav ingen riktigt förstod hur bra Sverige var och att krisen aldrig blev så extrem som den kunde varit = äh, moderaterna har inte gjort någonting...

Det brukar bli så när ett parti sitter länge, folk vill ha förändring för att de stör sig på saker. Ingen märkte av hur bra de hade det med sin ekonomi/jobben. När flyktingkrisen blev allt större tog Mumin ett ansvar; öppna era hjärtan, vilket inte alla höll med om, de förlorade valet. (spekuleras mycket om det och enligt min analys stämmer det.)

SD fick min först och skulle få det idag ifall det skulle röstas här och nu. Just för att de pratar om en sanning alla andra partier (förutom på senaste tiden Moderaterna) inte vill ta i. Vuxenmobbing i hög grad.

Det många inte har förstått är att Moderaterna idag har en strängare flyktingpolitik än SD, ändå klassas SD som det mest flyktingfientliga partiet i riksdagen(?) Jag säger Öppna era munnar och prata om problemen, folket kommer ha respekt för dig då.

Nästan att jag skulle starta ett eget parti med namn: Anti kränk Partiet. Alla idag blir så kränkta av allt och ingenting. Såg en hör och häpna: NYHET?!? på AB att en mamma anmälde en skola för att ha visat Alfons och monstret på tv. Mitt barn får mardrömmar! HERREGUD.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Nu blev det många inlägg, hinner inte vara på allt. Men det finns många rapporter och analyser som visar på att invandring tillför positiv ekonomisk utveckling på sikt. Sysselsättningsgraden är inte hela sanningen. Läs bland annat Svensk Näringslivs Rapporter:
http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/invandring...
Och reforminstitutet:
http://www.reforminstitutet.se/wp/wp-content/uploads/2015/06/...

Men helt klart det mycket som vi kan förbättra gällande integrationen och smygrasismen. Både integration och fördomar spelar en stor roll i att sysselsättningsgraden ökar långsamt för vissa invandrargrupper. Det är bara att kolla på hur segregerat samhället är och hur mkt svårare det är att få jobb om man har invandrarbakgrund, även om man är högutbildad.

Tyvärr tror jag inte vi kommer hitta någon gemensam grund då många av er redan har en mycket bestämd åsikt och inte tar in information som motsäger den åsikten. Istället länkar ni bara information som stryker det egna påståendet utan att ta in alla aspekter. I praktiken är detta en mycket komplicerad fråga med många aspekter som bör tas med i beräkningen. Men om vi kollar rent historiskt så är jag högst tveksam till att Sverige idag skulle vara en så stark ekonomi om vi inte hade någon invandring från 50-talet och framåt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det många inte har förstått är att Moderaterna idag har en strängare flyktingpolitik än SD, ändå klassas SD som det mest flyktingfientliga partiet i riksdagen(?) Jag säger Öppna era munnar och prata om problemen, folket kommer ha respekt för dig då.

Jag har inget emot strängare flyktingspolitik om det görs rätt.
Däremot, inga andra partier sätter "Svenskar" MOT "Invandrare" på samma sätt som SD gör.
Inga andra skyller alla problem i samhället på invandringen på samma sätt som SD gör.
Inga andra vill bestämma vad som är "Svenskhet" och vilka får vara svensk eller ej på samma sätt som SD gör.
Det är därför SD klassas som Invandrarfielntliga och främlingsfientliga och inte dom andra partier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3 regler för att argumentera på rätt sätt från Dr. Anthony Wolf.

1. Be polite and don't let your argument include any bickering, sniping, or anything malicious. Remeber that it's about resolving a disagreement, not hurting the other party (or parties).

2. Stay on topic. Remember what you're arguing about and don't move on to other topics just because your emotions are running higher than usual.

3. Remember that it's more important to diffuse the tension than resolve an argument. Many arguments can just be let go because they're not important. Don't struggle to always get the last word in.

2. och 3. är det som de flest misslyckas med. När A skriver något som B inte håller med om måste B komma med något påstående för att försöka få det som att A har fel. Detta är okej, men inte om man byter ämne.

T.ex så skrev jag tidigare i denna tråd om vad min upplevelse av SD väljare var, och hur jag har upplevt dom i min närhet. Dvs endast från min erfarenhet. Ändå är bland de första svaren ett lååångt inlägg om hur fel jag har och att det inte kan vara så. Anledning till att denna person gjorde det inlägget var för att han trodde att jag menade alla SD-väljare när jag skrev inlägget, vilket jag tydligt skrev att jag inte gjorde. Han påstod också att jag inte kunde ta till mig fakta. Hur detta går ihop förstår jag inte, då jag skrev utifrån mina erfarenheter och inte fakta. Mina erfarenheter kan inte baseras på någon annans fakta. Hade jag skrivit om alla SD-väljare hade man såklart varit tvungen att ta till fakta, och inte tankar och vad jag tror.

Hur som helst, ett tips är att, läs varandras inlägg noggrannare, försökt förstå vad personen menar. Innan ni kommer och påstår att personen har fel, skriv ditt påstående och jämför det med inlägget du citerar och sen tänk en stund. "Stämmer det jag verkligen påstår nu om denna person?"

Nedan är bara ett exempel på en argumentation som spårade ur total, redan efter svar 1. Det finns betydligt fler exempel och personer i denna tråd som gör precis samma sak, och på båda sidor i debatten.

T.ex så började jag ett inlägg med att säga att "jag är rädd att de flesta som klickar på sd knappen är främlingsfientliga och bla bla bla." (notera, inte alla). Sen skriver jag vidare att "ni är.." och "ni tänker" osv. Med "ni" menas då de som är främlingsfientliga. Trycker du på knappen och inte är främlingsfientlig så behöver du inte skriva "Jag är inte främlingsfientlig".

Jag höftar sedan till med en siffra att jag tror (återigen, inte fakta) 2/3 av de SD väljarna är främlingsfientliga, vilket jag avslutar med att säga "Nu säger jag detta från egna erfarenheter, och jag vet att det jag skrivit inte stämmer överens med alla fall."

Ändå får jag påhopp om att jag påstått saker/är något/sagt något så som:
Du verkar vara fundamentalt inkapabel att ta till dig fakta - Jag har inte ens pratat om fakta innan detta påhopp kom, så vad baseras detta på?
Sluta stoppa en massa dumma fördomar om Sverigedemokrater ner i halsen på andra. Min röst på SD har inget med främlingsfientlighet att göra. - Inga fördommar, det är mina erfarenheter och jag har inte sagt att hans röst har med främlingsfientlighet att göra
Sverige är inte genomsyrat av rasism och främlingsfientlighet förövrigt. - Vilket jag inte ens diskuterat eller påstått
Alla människor blir inte hippie-feminister för att de korsar sveriges gräns, varför skulle det förändra deras värderingar? - Ytterligare någon jag inte ens diskuterat eller påstått

Sedan börjar personen gå in på mord och våldtäkter med mer.. dvs går så långt ifrån mitt inlägg så man undrar vad som egentligen hände här.

När jag sedan svara på påstående efter påstående att jag inte har påstått något sådant, då är det tydligen en "härskarteknik"...

Så ett tips till alla, försök hålla er till det ni argumenterar om, sväva inte ut allt för långt och in i andra ämnen. Då kommer det aldrig ta slut. Påstår er opponent att ni påstått något som ni faktiskt inte gjort, ge er inte in i diskutionen, utan skriv bara att ni inte påstått något sådan och låt det vara. Det finns ingen mening med att gå vidare

Blev ett långt inlägg nu, men hoppas det öppnar upp några ögon och får detta att flyta på lite lugnare

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu blev det många inlägg, hinner inte vara på allt. Men det finns många rapporter och analyser som visar på att invandring tillför positiv ekonomisk utveckling på sikt. Sysselsättningsgraden är inte hela sanningen. Läs bland annat Svensk Näringslivs Rapporter:
http://www.svensktnaringsliv.se/material/rapporter/invandring...
Och reforminstitutet:
http://www.reforminstitutet.se/wp/wp-content/uploads/2015/06/...

Båda rapporterna verkar luta sig mot arbetskraftsinvandring och inte asyl- och anhöriginvandring. Ingen ifrågasätter att arbetskraftsinvandring är positivt för Sverige. Extra positivt när folk arbetat klart här och flyttar hem. Problemet är asyl- och anhöriginvandringen där folk med lågt humankapital kommer hit och stannar resten av sina liv.

Du har helt rätt i att sysselsättningsgraden inte är hela sanningen. Du måste också ta hänsyn till förvärvsinkomst och nyttjande av det offentliga. Inget av vilket är asylinvandrarna till fördel. Det finns noll och inget som visar på att den svenska invandringsmodellen någonsin kommer att vara den inhemska befolkningen till fördel.

Skrivet av Zorrox:

Jag har inget emot strängare flyktingspolitik om det görs rätt.
Däremot, inga andra partier sätter "Svenskar" MOT "Invandrare" på samma sätt som SD gör.
Inga andra skyller alla problem i samhället på invandringen på samma sätt som SD gör.
Inga andra vill bestämma vad som är "Svenskhet" och vilka får vara svensk eller ej på samma sätt som SD gör.
Det är därför SD klassas som Invandrarfielntliga och främlingsfientliga och inte dom andra partier.

Så varför pratar alla om att få ner volymerna? Man gör det därför att man ställer det svenska samhället MOT asyl- och anhöriginvandring. Nu är så gott som alla överens om att gårdagens politik lett till stora motsättningar mellan "vi" och "dem".

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10