Chromebook får datortillverkare att lämna budgetmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Chromebook får datortillverkare att lämna budgetmarknaden

Om marknaden börjar bli mer tunnsådd på bärbara datorer i budgetsegmentet framöver kan det bero på att modeller enligt konceptet Chromebook tar allt större plats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem köper en Chromebook? Mer begränsat än vad Windows RT var. Känner flera som har lämnat tillbaka sina.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa en sådan alltså finns väl mindre och billigare hos elgiganten typ acer eller vad alla nu heter.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@NoNamesWayne: En och annan skola satsar på Chromebook... Och de som använder datorn till att enbart surfa och skriva dokument.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Räknas inte dessa chromebooks in i datortillverkarnas budgetsegment? Någon tillverkar väl dem och de säljs på marknaden så jag förstår inte riktigt problemet. Om chromebook blir populära så får väl fler tillverkare sälja dem helt enkelt.

Skulle jag själv skaffa en chromebook hade det första varit att lägga in en riktig linuxdist istället så man slipper bli bunden till google. Men det är inte alltid helt rättfram att byta OS på dessa vad jag sett på nätet. Men förstår att det ändå duger till många som ändå bara har datorn att surfa till surfning, sociala medier och youtube. Kan också vara vettiga skoldatorer så att ungarna inte slösar bort tiden med massa spel och annan skit istället för att göra skolarbeten. Men de hittar säkert sätt att göra annat än skolarbeten ändå...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@NoNamesWayne: Budgetmedvetna konsumenter och studenter uppges vara utgöra en stor del av skaran som köper Chromebooks. Med tanke på att bärbara Windows-pc:s i prisklassen 3000-4000 kr tenderar att vara tämligen usla är det inte så konstigt att Chromebooks har blivit mer populära. De må vara begränsade, men det de stöder gör de bra till skillnad från de flesta budget-pc:s i samma prisklass.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Har använt en asus chromebox på jobbet det senaste halvåret.
Vi använder den för att jämföra pdf:er och produkten, och den klarar inte av att ladda fler än två pdf:er åt gången, totalt värdelös.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ronnylov: För en tekniskt bevandrad användare är det så klart ett alternativ att stoppa in en resurssnål Linuxdist på en Chromebook, men majoriteten av dessa enheter lär säljas till konsumenter som inte har den tekniska kunskapen som fortfarande krävs som Linuxanvändare. Moderna distar som Ubuntu och Linux Mint är väldigt lättanvända, men det är fortfarande ett långt steg för gemene konsumenten som kanske aldrig installerar något OS utöver det som kommer förinstallerat på datorn.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NoNamesWayne:

Vem köper en Chromebook? Mer begränsat än vad Windows RT var. Känner flera som har lämnat tillbaka sina.

Chromebook är guld för t.ex. skolor. i stort sett noll administrationskostnad per enhet (men naturligtvis finns en kostnad för central administration). Skolan där mina barn går använder för tillfället MBA, men de kör till 100% med Google apps så deras MBA är ur skolans perspektiv bara en väldigt dyr Chromebook. Är det inte just i skolorna där Chromebook har rönt störst framgångar, där backar Ipad till förmån för Chromebooks då främst i USA för tillfället om jag förstått rätt?

Visst är en Chromebook begränsad, men skulle ändå säga att för typiskt kontorsarbete är en Ipad mer begränsad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Tycker att det är helt idiotiskt att inte skeppa datorerna med Ubuntu istället. Kan någon förklara varför ingen tillverkare gör det?

Är själv Windowsanvändare men hade valt Ubuntu eller någon annan Linuxdistribution framför Chrome OS alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vet folk som skulle vilja äga en chromebook jag själv en av dem. De verkar jätte trevliga snabb uppstart och trevlig att surfa på. sen när det kommer till att den är begränsad så är inte det riktigt ett problem om man bara tänker till, sant du kan inte spela cs:go på den men allt som inte är jätte känsligt för lag kan man ju alltid ssh eller fjärrstyra sin stationära hemma dator då chromebooks i allmänhet vad jag har märkt bra stöd för det och helt plötsligt kan du göra nästan allt på den trots att du har bra med batteri.

Så jag förstår varför det är svårt att konkurrera mot dem.

Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x

Permalänk
Medlem

@loevet: Visst är det så, jag håller med dig. Som jag skrev så passar konceptet bra för många människor och det är väl därför de trots allt är poulära. Chrome OS har ju minst dubbelt så stor marknadsandel som Linux totalt sett har på skrivbordet.

Jag personligen gillar att trixa lite och skulle alltså kunna tänka mig köpa en chromebook i syfte att köra Linux om det var en modell som andra lyckats bra med att köra Linux på. Jag är alltså en potentiell kund. Det är ju ganska fin hårdvara i de där (skärm och sådant) och priset är OK med tanke på vad man får.

Permalänk
Avstängd

Förstår att datortillverkare lämnar budgetmarknaden, men kanske borde dom börja kränga Chromebooks istället?

Chromebooks är skitbra. Dom är ofta billiga, och superlätta att använda, dom blir inte sega, får inga virus, och skräp.
Chromebook är inte för alla, inte för dom som vill syssla med musikproduktion, filmredigering, CAD, spel, etc.
Men för allra flesta användare så är Chromebook superbra.

Vi hade Windows PC hemma, det var hemskt, den segade hela tiden, fick hela tiden virus, hela tiden strulade saker och hela tiden var det jag som fick fixa det.
Nu har vi Chromebook hemma, och allting bara funkar hela tiden, jag behöver inte lägga ner någon tid alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tycker att det är helt idiotiskt att inte skeppa datorerna med Ubuntu istället. Kan någon förklara varför ingen tillverkare gör det?

Är själv Windowsanvändare men hade valt Ubuntu eller någon annan Linuxdistribution framför Chrome OS alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen är man rädd för det och väljer något som inte kräver mer än ett medvetande för att kunna använda

Permalänk
Inaktiv

Farlig utveckling om budgetsegmentet med laptops skulle minska mycket eller försvinna. En Chromebook är snudd på värdelös då operativsystemet är så pass låst på dessa, väldigt få scenarion där dessa kan anses vara relevanta.

Kanske vore dags för en satsning på att få bättre budget laptops, gärna med högre upplösning än 1366x768 och bättre konstruktion i övrigt. Många av de billiga modeller som säljs är lite för billiga och just upplösningen får man tyvärr ofta betala ganska mycket extra för. Betydligt mer påkostade skärmar i mobiler och tablets ofta, även i billigare modeller.

Permalänk
Medlem

Har en chromebook som jag köpte för ca 2000. Hur smidig som helst att surfa, mejla och skriva enklare dokument på. För att få samma flyt på en dator i de programmen på en windowsmaskin krävs betydligt dyrare dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon99339:

Tycker att det är helt idiotiskt att inte skeppa datorerna med Ubuntu istället. Kan någon förklara varför ingen tillverkare gör det?

$$$ is king!
Det finns aktörer som har sålt maskiner på Ubuntu men de har ej varit populära, dessutom så kostar Windows inte så mycket för en tillverkare.
T.ex en helt vanlig student som råkade köpa en Ubuntu laptopp istället för Windows och det blev lite problem: https://www.youtube.com/watch?v=5Qj8p-PEwbI

Annars jag tycker tanken med Chromebooks är bra, man skaffar sig en rejäl server hemma som man fjärrstyr ifrån sin billiga laptop och man kan köra program så att det ser ut som att de i verkligheten körs på laptopen.
Frågan är bara varför ska man välja CromeOS istället för Android eller iOs för detta ändamål?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att Microsoft får konkurrens så det blir annat att välja på än enbart Windows i budgetsegmentet. Apples produkter räknar jag inte in i budgetsegmentet om man ser på datorer. Fast visst många kör ju på iPad istället, speciellt skolor. Men ett riktigt tangentbord ger ändå övertaget till en chromebook jämfört med en surfplatta tycker jag.

De som kör Windows vinner också på om Microsoft får större konkurrens. Då anstränger sig Microsoft mera för att göra Windows bättre.

Datortillverkarna får väl ge det folket vill ha. Vill folk ha chromebooks så är det väl bara att leverera sådana istället för att gnälla om att bli utkonkurrerade.

Permalänk
Medlem

Med lite hopp kanske det blir en satsning på fyrkärniga skylake H laptops utan dedikerat grafikkort istället... För den marknaden existerar inte idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på att Microsoft blir avundsjuka och gör Edgebook, eller något knäppt.

Dessa maskiner passar inte mig, då de är för begränsade. Men med det sagt så är det väldigt många som inte vill ha mycket mer än just facebook, web och kanske nån app och de är prisvärda då du inte måste ha svindyr Intel CPU med X86.

@anon5930 problemet är att datorn du beskriver är inte budget, den är mellanklass eller bättre. Och mobiltelefoner med bra skärmar kostar 3000-5000+ kr för en liten skärm, litet batteri, klen CPU och en bråkdel av vad en dators övriga delar kostar + OS (om det är Windows). Det kostar rätt mycket mer att göra 15" skärm än 5-10", oavsett upplösning. 1366x768 är billig för den är vanlig redan. Så jag ser aldrig detta ske.. tyvärr. Man väljer att lägga ner det istället då exakt den datorn du vill ha inte lönar sig att sälja till det priset du vill betala.

Permalänk
Medlem

På skolan där jag arbetar kör både personal och elever med Chromebooks och Google Apps. Visst det är lite begränsande att inte kunna installera windowsappar, men det fungerar ändå väldigt bra!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Chromebook är guld för t.ex. skolor. i stort sett noll administrationskostnad per enhet (men naturligtvis finns en kostnad för central administration). Skolan där mina barn går använder för tillfället MBA, men de kör till 100% med Google apps så deras MBA är ur skolans perspektiv bara en väldigt dyr Chromebook. Är det inte just i skolorna där Chromebook har rönt störst framgångar, där backar Ipad till förmån för Chromebooks då främst i USA för tillfället om jag förstått rätt?

Visst är en Chromebook begränsad, men skulle ändå säga att för typiskt kontorsarbete är en Ipad mer begränsad.

Har Apple börjat subventionera skoldatorer igen? De höll ju på med det på 90-talet för att försöka slå tillbaks på Windows som höll på att ta över på hemmamarknaden. Eller råkar det bara sitta Applefantaster på några kritiska positioner i kommunerna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Farlig utveckling om budgetsegmentet med laptops skulle minska mycket eller försvinna. En Chromebook är snudd på värdelös då operativsystemet är så pass låst på dessa, väldigt få scenarion där dessa kan anses vara relevanta.

Kanske vore dags för en satsning på att få bättre budget laptops, gärna med högre upplösning än 1366x768 och bättre konstruktion i övrigt. Många av de billiga modeller som säljs är lite för billiga och just upplösningen får man tyvärr ofta betala ganska mycket extra för. Betydligt mer påkostade skärmar i mobiler och tablets ofta, även i billigare modeller.

"En Chromebook är snudd på värdelös då operativsystemet är så pass låst på dessa, väldigt få scenarion där dessa kan anses vara relevanta."
Må stämma för privatkonsumenter, men inte alls för företag, administration och skolor!
Vet du hur enkelt det är att supporta Chromebooks? Du slipper ActiveDirectory, Exchange, loginscripts, skrivarinstallationer, wifi-lösenord...
Du kan sätta upp så att allt i princip sköts automatiskt för alla Chromebooks som är anslutna till enheten.
Nytt wifi-lösenord? No problem, lägg in det i adminpanelen så uppdaterar den inställningarna på alla chrombooks automatiskt. Ny skrivare eller ny personal som vill ansluta till skrivaren? Samma sak där.
Pajar den är det bara att beställa en ny, logga in på sitt skol/företags-konto och wips så har du allting precis som på din gamla chromebook, alla appar, alla dokument, alla inställningar, alla sparade lösenord ect ect.

En person skulle kunna klara av att supporta ca 100-150 chromebooks.

Permalänk

Jag förstår inte att så många klankar ner på Chromebooks? Pröva att använda en Windows laptop för 3000 spänn så tröttnar ni nog snabbt på den. Däremot kan man inte förstå nu när Chromebooks visat sig vara populära att man inte testar att sälja laptops med Ubuntu eller annan större Linux distribution på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Har Apple börjat subventionera skoldatorer igen? De höll ju på med det på 90-talet för att försöka slå tillbaks på Windows som höll på att ta över på hemmamarknaden. Eller råkar det bara sitta Applefantaster på några kritiska positioner i kommunerna?

Gissar på det sista. Fast klagar inte, känns ändå lite som med all skatt man betalar kan man ju unna kidsen en OK dator
Fast utgår ändå från att skolorna inte betalar listpris för sina MBA.

Angående Chromebook kontra t.ex. Ubuntu som nämns i tråden: fördelen med Chromebook är främst lägre administrationskostnad än någon annan typ av enhet, kör man "vanlig" Linux är det ju som vilken dator som helst ur den aspekten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av twk:

På skolan där jag arbetar kör både personal och elever med Chromebooks och Google Apps. Visst det är lite begränsande att inte kunna installera windowsappar, men det fungerar ändå väldigt bra!

Att det inte går att installera windowsprogram kan ju vara en fördel i en skolmiljö också. Mindre risk för malware och mindre risk att eleverna sitter och spelar hela lektionerna. Vet att min syster var rätt trött på sina elevers eviga spelande på sina Ipadar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

...
T.ex en helt vanlig student som råkade köpa en Ubuntu laptopp istället för Windows och det blev lite problem: https://www.youtube.com/watch?v=5Qj8p-PEwbI

Tack för årets skratt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahu:

Nytt wifi-lösenord? No problem, lägg in det i adminpanelen så uppdaterar den inställningarna på alla chrombooks automatiskt.

Blir nog ganska svårt när alla enheterna har tappat anslutningen iom det bytta lösenordet.
Förstår idén och vad du menar, tyckte bara just den delen var lite komisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Att skriva i google documents passar ju bra för grupparbeten och liknande i skolan eftersom fler personer samtidigt kan redigera samma dokument från olika platser i världen. Rätt fräckt när man ser textstycken ploppa in som andra skriver samtidigt som man själv jobbar i dokumentet. Tror absolut att chromebook är något som fler skolor borde satsa på istället för dessa iPads som de kör med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gahu:

"En Chromebook är snudd på värdelös då operativsystemet är så pass låst på dessa, väldigt få scenarion där dessa kan anses vara relevanta."
Må stämma för privatkonsumenter, men inte alls för företag, administration och skolor!
Vet du hur enkelt det är att supporta Chromebooks? Du slipper ActiveDirectory, Exchange, loginscripts, skrivarinstallationer, wifi-lösenord...
Du kan sätta upp så att allt i princip sköts automatiskt för alla Chromebooks som är anslutna till enheten.
Nytt wifi-lösenord? No problem, lägg in det i adminpanelen så uppdaterar den inställningarna på alla chrombooks automatiskt. Ny skrivare eller ny personal som vill ansluta till skrivaren? Samma sak där.
Pajar den är det bara att beställa en ny, logga in på sitt skol/företags-konto och wips så har du allting precis som på din gamla chromebook, alla appar, alla dokument, alla inställningar, alla sparade lösenord ect ect.

En person skulle kunna klara av att supporta ca 100-150 chromebooks.

Eller för päronen! Efter att jag rekommenderade Chromebooks till dem så har min telefonräkning med supportärende blivit väldigt liten!
Jag skulle själv aldrig skaffa en, men Chromebooks är perfekt för vanliga svennar som bara till skriva lite dokument och surfa på nätet utan att själva maskinen kostar en förmögenhet.