Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG på väg att överge 3D-tv

För bara några år sedan var 3D det stora försäljningsargumentet för tv-apparater, men bristande intresse såväl som innehåll gör att tillverkarna börjar fasa ut konceptet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När nyhetens behag lagt sig är det till slut för mycket meck med extra glasögon. Blir intressant att se om samma öde drabbar VR

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Glasögonsfri 3D är ett måste skulle jag säga, dessutom 3D som inte kräver att man sitter exakt stilla på en och samma plats och knappt kan röra på sig.

T.ex. New 3DS så har Nintendo hyfsat lyckas med det för en gång skull, vilket gör att det faktiskt är riktigt trevligt att spela med 3D på, inte riktigt samma när det gäller de äldre modellerna då man var tvungen att sitta riktigt still en viss position vilket gjorde att man knappt utnyttjade funktionen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

jag är fortfarande sugen på och se en välvd skärm med liknande 3d som sitter i Nintendo 3DS. skulle nog funka utmärkt på en dator skärm.

Permalänk
Medlem

Tycker 3D är trevligt och det är synd att det fasas ur. Känns som en liten kostnad för TV-tillverkarna?

För filmer kanske det inte är nödvändigt. Kan ge en extra dimension i vissa fall (hehe) men oftast lika bra med 2D.

Spel kan däremot vara ganska spännande med 3D. Körde en bilsimulator med ratt och pedaler och visst gav det bättre inlevelse.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Då många skärmar som ger 3D effekt utan behov av glasögon börjat visas så tror jag att framtiden för 3D, om den alls finns, ligger där.
VR skulle man kunna tänka sig för evenemang, filmer osv också... men tror att vi, när vi sitter vid TV'n vill ha kontakt med varandra på ett sätt som VR än så länge blockerar. AR kanske kan vara ett första steg, men om VR kan avbilda oss inne i VR världen i framtiden så tror jag att VR kommer kunna få stort genomslag för exempelvis sport osv.
Men, man skall inte glömma fördelen med TV produktioner och de olika kameravinklarna man får se. Att kastas runt mellan olika vinklar i en VR-värld tror jag det hade varit svårt att sälja in

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Äntligen!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Skitliv.. 3D är ju guld.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Tycker 3D är trevligt och det är synd att det fasas ur. Känns som en liten kostnad för TV-tillverkarna?

För filmer kanske det inte är nödvändigt. Kan ge en extra dimension i vissa fall (hehe) men oftast lika bra med 2D.

Spel kan däremot vara ganska spännande med 3D. Körde en bilsimulator med ratt och pedaler och visst gav det bättre inlevelse.

Hade oculus dk2 körde asseto corsa och project cars med ratt å pedaler. Redigt häftigt dk2 har ju sina begränsningar men ser stort fram emot mitt Oculus!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Ingen högoddsare direkt. Skulle inte förvåna mig om VR går samma öde till mötes med tanke på fantasipriserna de vill ha för det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3D var och förblir ett skämt. Har haft både nVidias 3D vision grejer och 3D tv och det är inget man orkar med i längden, alltför obekvämt och opraktiskt. Av samma orsak tror jag inte heller på VR.

Permalänk
Medlem

3D förstör bildkvalitén totalt, gör mig inget att det försvinner.
Väntar på glasögonfri 3D där bildkvalitén behålls.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ingen högoddsare direkt. Skulle inte förvåna mig om VR går samma öde till mötes med tanke på fantasipriserna de vill ha för det.

yeap på samma sätt som pc gick samma öde till mötes pga fantasipriserna

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att VR kommer sluta på samma sätt. Igen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

yeap på samma sätt som pc gick samma öde till mötes pga fantasipriserna
http://media.techeblog.com/images/classics_.jpg

Ja för på den tiden pratades det ju verkligen om att "PC'n ska in i var mans vardagsrum".. Eller nä, det var visst senare.

Och sen sjönk ju PC'n till typ 10% av det.. Så visst.. om Occulus Rift går ner till 700Kr inom ett år så kan jag ta tillbaka mitt uttalande då. För i så fall känns det mer som vi är nere på nivåer som kan få de flesta att överväga ett köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När nyhetens behag lagt sig är det till slut för mycket meck med extra glasögon. Blir intressant att se om samma öde drabbar VR

Jag tror ändå om det vore så att folk verkligen uppskattade 3d så hade det nog funkat trots glasögonhindret. Förespråkare för 3D i hemmet eller på bio på den delen (där glasögon-problemet är mindre) hör man inte ofta, av de jag umgås med så föredrar många 2D och resten bryr sig faktiskt inte i huvudtaget så länge dom ser vad som händer på skärmen. 3D ger imo alldeles för lite mervärde redan från första början för att kompensera för alla dess problem Största problemet för mig är crosstalk, har aldrig sett någon 3d bild som har varit lika skarp som en 2d, det i kombination av betydligt sämre kontrast (eller snarare ljusstyrka) iaf på bio gör det bara till en negativ upplevelse. Och i hemmet är det bara värre, imo bör en 3D-bild täcka en större del av synfältet för att ha någon positiv effekt, det blir bara märkligt på en 40-65" när man sitter några meter bort, för mig blir effekten snarare en distraktion än något som leder till mer immersion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja för på den tiden pratades det ju verkligen om att "PC'n ska in i var mans vardagsrum".. Eller nä, det var visst senare.

Och sen sjönk ju PC'n till typ 10% av det.. Så visst.. om Occulus Rift går ner till 700Kr inom ett år så kan jag ta tillbaka mitt uttalande då. För i så fall känns det mer som vi är nere på nivåer som kan få de flesta att överväga ett köp.

Ingen har sagt att VR ska in i var mans vardagsrum nu... Du får gärna hitta det uttalande från Oculus, facebook, valve eller HTC om du kan

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ingen högoddsare direkt. Skulle inte förvåna mig om VR går samma öde till mötes med tanke på fantasipriserna de vill ha för det.

fantasipriser ? jag la betydligt mer pengar på mina swift skärmar än vad förbokningen av oculus rift gå på..... ny teknik är ju dyrt, alltid varit kommer alltid att vara så.

Jag kommer skina upp som en sol när jag ser ett positivt inlägg från dig, världen är inte alltid så negativt https://www.youtube.com/watch?v=JNHVdqL5bcE

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tycker 3D är trevligt och det är synd att det fasas ur. Känns som en liten kostnad för TV-tillverkarna?

För filmer kanske det inte är nödvändigt. Kan ge en extra dimension i vissa fall (hehe) men oftast lika bra med 2D.

Spel kan däremot vara ganska spännande med 3D. Körde en bilsimulator med ratt och pedaler och visst gav det bättre inlevelse.

Håller med att det är nynd då extrakostnaden för TV-tillverkare troligtvis egentligen är extremt låg.

Det är synd att de valt att bara ha det på dyrare modeller, troligtvis enbart för att tvinga intresserade att betala mer. Det gjorde att spridningen blev ganska liten och ganska få upplevt det mer än nån enstaka biofilm. Marknaden för film och spel i 3D har såldes varit för liten.

Tycker det bidrar ganska mycket i några enstaka filmer. Andra filmer är +-0 och vissa förstör det mer än det tillför p.g.a. TV:ns begränsningar i kontrast och glasögonens passform. Skönt ändå med de flesta 3D-filmer där man får alternativet att se på det sätt man vill.

Dock finns många haters som absolut avskyr 3D (och ofta allt annat som inte är "modernt").

Permalänk
Avstängd

Äntligen...bort med skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är helt övertygad om att VR kommer sluta på samma sätt. Igen.

Möjligen för spelbranschen i början, men Facebook kommer ju säkert sälja VR-events för sport, teater, bio, extremsport, NASA osv och amerikanska massorna kommer att gå på det (men antagligen se mest VR-porr)... Men who knows, det kanske floppar det också.

Jag gör som vanligt; jag väntar till gen-3 eller gen-4 och köper då (om spel-innehållet intresserar). När det alltså fungerar som gen-1 skulle ha gjort alltså... Tills dess kör jag det på jobbet, där det passar bättre än hemma.

3D-TV har varit ett bottennapp sedan början dock, så VR kommer att gå bättre.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja för på den tiden pratades det ju verkligen om att "PC'n ska in i var mans vardagsrum".. Eller nä, det var visst senare.

Och sen sjönk ju PC'n till typ 10% av det.. Så visst.. om Occulus Rift går ner till 700Kr inom ett år så kan jag ta tillbaka mitt uttalande då. För i så fall känns det mer som vi är nere på nivåer som kan få de flesta att överväga ett köp.

Men nu sa ju du att du tror VR kommer få samma öde som 3D TV eftersom det har ett högt pris nu. VR är ett så banbrytande medium i sig vilket gör att det aldrig kommer gå under på samma sätt om 3D TV'n gör. Och om du haft lite koll så har ingen sagt att VR ska vara i var mans vardagsrum 2016, utan alla stora profiler har sagt att det är ett långsiktigt mål att få VR mainstream.

En liten fråga: Har du provat på ordentlig VR någon gång? (Alltså inte Cardboard eller liknande)

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Bra 3d, alltså enheter som kan visa det utan CrossTalk tycker jag är riktigt trevligt. Jag lever mig in i filmen betydligt mer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker om 3d som koncept, men som nämns tidigare i tråden saknas glasögonfritt och crosstalk-fritt för att det ska vara en kompromisslös uppgradering, som det är nu kan det i vissa fall förhöja upplevelsen marginellt, vilket inte motiverar funktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

fantasipriser ? jag la betydligt mer pengar på mina swift skärmar än vad förbokningen av oculus rift gå på..... ny teknik är ju dyrt, alltid varit kommer alltid att vara så.

Jag kommer skina upp som en sol när jag ser ett positivt inlägg från dig, världen är inte alltid så negativt https://www.youtube.com/watch?v=JNHVdqL5bcE

Kan tyvärr inte göra annat än att hålla med. Inget illa menat, men bittrare människa på swec får man leta efter

Tycker att priserna för VR är fullt rimliga med tanke på att det är de första riktiga varianterna. De kommer kosta och det är inte billig teknik vi snackar om heller för den delen. Med tanke på hur länge de utvecklats så är det inte konstigt att de vill ha betalt, misstänker att de går med stora brakförluster om de säljer det för 700 kr som Ozzed verkar tycka låta rimligt.

edit: just ja, Huzzbutt är bra på att vara bitter i politikrelaterade trådar också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är helt övertygad om att VR kommer sluta på samma sätt. Igen.

De som är lite äldre minns säkert att det var mycket snack om VR någon gång under senare halvan av 90-talet. Både i spel och på webben. Detta dog dock snabbt ut. Bl.a. var inte tekniken redo, men det verkar den inte vara nu heller om man kollar på priserna och nackdelarna.

En vanlig 2D-skärm kan man bara sätta sig ner framför och köra, vilket är ett stort argument. Inga glasögon, headset, kvaltetsförlust o.s.v. Bara sitta->titta.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Synd, det känns ju som att det först är den senaste tiden som 3D blivit bra på TV i.o.m. 4K. Jag tror att 3D hade kunnat bli större om de börjat med det i samband med 4K, 3D på 1080p har för stora brister för de flesta. Tidigare så har ju problemet varit att aktiv 3D lider av cross talk och otympliga glasögon, medan man med passiv 3D endast får halva den horisontella upplösningen (d.v.s. 1080p blir i princip 540p). Med passiv 3D på en 4K-TV så slipper man cross talk, och eftersom man har dubbelt så många pixlar i varje riktning så kan TVn visa två 1080p-bilder samtidigt utan att man förlorar upplösning.

Jag har en LG av 2015 års modell med passiv 3D, och den fungerar riktigt bra tycker jag. Jag skaffade clip-on glasögon som jag kan sätta fast på mina vanliga glasögon, de märks knappt (till skillnad mot aktiva glasögon på bio som jag verkligen avskyr). Problemet är mest som artikeln tar upp bristen på material, det är inte så många filmer som görs i 3D, och inte alla som har bra 3D heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag är helt övertygad om att VR kommer sluta på samma sätt. Igen.

Det är roligt att folk här på SweClockers har så starka åsikter om VR när man inte ens har provat det. För jag är helt övertygad om att om man har provat bra VR skulle man aldrig göra ett sådant uttalande.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Avstängd

Skiter i vilket. Däremot OLED 4k i bra prisklass är de mest intressanta just nu.

Tycker kvalitén på OLED skärm gör mer skillnad än ex vanlig 1080skärm mot en vanlig 4k skärm.

Billigaste just nu på ca 18k och standard är väl 25k för dem LG skärmarna. Om något år så ligger dem förhoppningsvis på lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

fantasipriser ? jag la betydligt mer pengar på mina swift skärmar än vad förbokningen av oculus rift gå på..... ny teknik är ju dyrt, alltid varit kommer alltid att vara så.

Jag kommer skina upp som en sol när jag ser ett positivt inlägg från dig, världen är inte alltid så negativt https://www.youtube.com/watch?v=JNHVdqL5bcE

Det finns massvis av positiva inlägg från mig, men inte om Occulus. Om du specifkt menar det så lär det inte hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.