Permalänk
Medlem

Behöver starta om routern varje dag

Hej!

Har nyligen köpt en ny billig router, och behöver starta om den typ 1 gång per dag pga att jag blir disconnectad då. Vad kan detta bero på? Är inte internet som är dåligt utan det är bra. Men funderar på om det är någon inställning i min router som ska ändras kanske? Har inte ändrat något i routern sen jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej!

Har nyligen köpt en ny billig router, och behöver starta om den typ 1 gång per dag pga att jag blir disconnectad då. Vad kan detta bero på? Är inte internet som är dåligt utan det är bra. Men funderar på om det är någon inställning i min router som ska ändras kanske? Har inte ändrat något i routern sen jag köpte den.

Det skulle hjälpa om du talade om vilken router du har, eller är det hemligt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det skulle hjälpa om du talade om vilken router du har, eller är det hemligt?

Nejdå, glömde nämna det bara. Har den här routern: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/171337-a...

Permalänk

Lämna tillbaka; defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Lämna tillbaka; defekt.

Alright ska kolla upp om jag fortfarande har öppet köp, tror det tyvärr gått ut :/

Permalänk
Medlem

Hade du inte nyligen köpt en? Isf så har du ju öppet köp kvar. Ett tips är att köp en dyrare minst runt 1000 kr. Annars kommer du råka ut för sånt där att du måste starta om den varje vecka. Det är normalt för konsumentprodukter. Får man ett litet bättre ex så går det upp till 1 år innan det börjar bli fel och man måste boota om dem. Då är det bara köpa ny.
Ett tips som kan funka, om du inte har öppet köp längre, är att du kan se om du kan lägga in dd-wrt lr liknande på den istället för skiten som tillverkaren lägger in.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hade du inte nyligen köpt en? Isf så har du ju öppet köp kvar. Ett tips är att köp en dyrare minst runt 1000 kr. Annars kommer du råka ut för sånt där att du måste starta om den varje vecka. Det är normalt för konsumentprodukter. Får man ett litet bättre ex så går det upp till 1 år innan det börjar bli fel och man måste boota om dem. Då är det bara köpa ny.
Ett tips som kan funka, om du inte har öppet köp längre, är att du kan se om du kan lägga in dd-wrt lr liknande på den istället för skiten som tillverkaren lägger in.

Fick den i julklapp så var ett tag sedan den köptes. Vad är dd-wrt?

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Fick du den i julklapp så kan du reklamera den eftersom den inte uppfyller köpavtalet då den behöver startas om varje dag, om det inte uttryckligen står i manualen, eller ett specifikt köpavtal. Eftersom det är mindre än 6 månader sedan den köptes, så måste butiken bevisa att du har skadat den vilket låter ganska osannolikt då du i princip skulle behövt fysiskt våld mot den.

Om du först provar att återställa den, borde finnas en resetknapp på den och det inte hjälper så är det utbyte som gäller.

Att uppdatera firmware är som att uppdatera moderkortets BIOS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@mhj:
Okej då var det ett tag sen DD-WRT är ett alternativt till mjukvaran/firmware som finns på routrar med mera. De gör routern mycket mer stabil, så du slipper boota om dem. Du kan läsa lite mer på: http://www.dd-wrt.com/site/index kolla där om din router stöds. Om den gör det så står det hur du ska göra. Några ggr så ska man uppgradera den 2 ggr för att det ska fungera. Jag har några linksys routrar som jag flashat till dd-wrt. De fungerar hur bra som helst, behöver aldrig starta om dem. Även efter flera månader t o m uppåt året i uptime. Tuffar på hur bra som helst. Innan dessa hade jag några dlink och netgear varianter. Men de höll ganska exakt 1 år sen fick man slänga dem för de behövs startas om efter några dagar. Oftast snabbare om de belastas lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Alright ska kolla upp om jag fortfarande har öppet köp, tror det tyvärr gått ut :/

Det är inte öppet köp som gäller, utan garantin. Lämna tillbaka, få fungerande. Minst ett år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhj:

Alright ska kolla upp om jag fortfarande har öppet köp, tror det tyvärr gått ut :/

Det är ett garantiärende om den är defekt

Permalänk
Medlem

Garantin är ju 1:a alternativet. Som nr 2 skulle jag prova med en annan nätadapter. Dom som är medskickade är ju billigaste sorten. Har just fixat en printserver på det viset. Har en antik skrivare som fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det är inte öppet köp som gäller, utan garantin. Lämna tillbaka, få fungerande. Minst ett år.

Skrivet av cider123:

Det är ett garantiärende om den är defekt

Skrivet av stigw:

Garantin är ju 1:a alternativet. Som nr 2 skulle jag prova med en annan nätadapter. Dom som är medskickade är ju billigaste sorten. Har just fixat en printserver på det viset. Har en antik skrivare som fortfarande fungerar.

Okej men det känns bökigt då kvittot är hos en i en annan stad, så eftersom den kostade 200kr kan jag bara köpa en ny bättre isåfall och ha kvar den där ifall jag behöver den för något litet. Har ni förslag på någon vettigare router? Som inte kostar mer än 1000kr kanske.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mhj:

Okej men det känns bökigt då kvittot är hos en i en annan stad, så eftersom den kostade 200kr kan jag bara köpa en ny bättre isåfall och ha kvar den där ifall jag behöver den för något litet. Har ni förslag på någon vettigare router? Som inte kostar mer än 1000kr kanske.

Jag har en n56u från asus, funkar bra. Vet inte riktigt vad annars man ska rekommendera, kan tänka mig att den modellen du har nu skulle passa utmärkt för dig när du har ett fungerande exemplar. Angående avståndet så beroende på butik kanske dom godtar en bild på kvittot, vet inte dock.

Vet inte om jag vill rekommendera n56u, då den kostar 799kr just nu och är en 6 år gammal modell. Hade kört på något nyare om jag var dig, kanske med AC nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag har en n56u från asus, funkar bra. Vet inte riktigt vad annars man ska rekommendera, kan tänka mig att den modellen du har nu skulle passa utmärkt för dig när du har ett fungerande exemplar. Angående avståndet så beroende på butik kanske dom godtar en bild på kvittot, vet inte dock.

Vet inte om jag vill rekommendera n56u, då den kostar 799kr just nu och är en 6 år gammal modell. Hade kört på något nyare om jag var dig, kanske med AC nätverk.

Okej har du förslag någon annan router för några hundra som är bra?