Asus Crosshair IV Formula moderkortsdrivrutiner behöver jag dom vid uppdatering till Win10?

Permalänk

Asus Crosshair IV Formula moderkortsdrivrutiner behöver jag dom vid uppdatering till Win10?

Tänkte uppgradera till Win10 och efter det göra en ren installation.
Men när jag kollar på Ausu sida.
Där kan jag inte hitta det här moderkortet, hur gör jag då med alla moderkorts drivrutiner?
Men jag har ju fått "uppdatera till Win10" i Win7 som jag kör nu, o enligt den rutan så ska min dator vara kompatibel?
Hur löser jag det här med moderkortsdrivrutinerna?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Där kan jag inte hitta det här moderkortet, hur gör jag då med alla moderkorts drivrutiner?
Men jag har ju fått "uppdatera till Win10" i Win7 som jag kör nu, o enligt den rutan så ska min dator vara kompatibel?

Du kan backa upp dem via program (bara för det minns jag inte vilka jag använde när jag jobbade med datorer).
Annars tror jag drivrutinerna hänger på när man installerar w10, eller att man kan ha det som alternativ kanske?
Jag uppgraderade till 10 och behövde inte göra jack shit iaf.

Permalänk
Inaktiv

Det finns inga särskilda "moderkortsdrivrutiner". Chipset-drivrutiner kommer ifrån AMD och för den integrerade nätverkskretsen och allt det andra hittar du drivrutiner på respektive tillverkares webbplatser (typ realtek).

Så det är bara att köra på, lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle det här då vara den Chipset-drivrutinen från AMD jag har ju AMD 890FX Chipset.
Förstår inte varför det står AMD display driver men det står ju chipset där man kan göra en nedladdning.

Kollar jag sedan på Marvell lan drivrutiner så hittar jag inget som är nyare än från 2013?

Finns det kanske någon sökfunktion i Win 10 som gör att man kan hitta rätt drivrutiner?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Skulle det här då vara den Chipset-drivrutinen från AMD jag har ju AMD 890FX Chipset.
Förstår inte varför det står AMD display driver men det står ju chipset där man kan göra en nedladdning.

Kollar jag sedan på Marvell lan drivrutiner så hittar jag inget som är nyare än från 2013?

Finns det kanske någon sökfunktion i Win 10 som gör att man kan hitta rätt drivrutiner?

Det där ska vara chipset drivers, ja. Men jag har faktiskt aldrig behövt käbbla särskilt mycket med det där eftersom det mesta för ljud och lan finns inbyggt.

Jag hade väl installerat chipset först och sedan grafik, tror att grafikdrivrutinerna medföljer chipset och då kanske den blockerar installationen. Egentligen tror jag inte att det är problem där heller eftersom dessa också brukar följa med Windows.

Blir det problem får du återkomma i tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jopp det ska jag göra men får hoppas det blir problemfritt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort, gjorde en ren installation till win 10 för någon vecka sedan. Gick helt utan problem, alla drivrutiner för lan, ljud osv installerades automatiskt. Annars finns eventuella drivrutiner här

Permalänk

Stesor det låter bra att allt funkade automatiskt.
Men länken du skickade till Asus sida där kan jag inte se några drivrutiner för Win10 fick just ett svar från Asus som förklarar varför.
Men funkar det automatiskt spelar det ingen roll.

Svar från Asus.
"Hi

We do not recommend a w10 upgrade for your system, it might in theory be compatible but we will not release any specific drivers for your system.

Best Regards,
Sebastian
ASUS Nordic
Technical Support Department"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av stesor:

Har samma moderkort, gjorde en ren installation till win 10 för någon vecka sedan. Gick helt utan problem, alla drivrutiner för lan, ljud osv installerades automatiskt. Annars finns eventuella drivrutiner här

Har installerat Win 10 rent allt ser ut att fungera som det ska.
Men ska fråga en annan sak eftersom du sitter på samma moderkort.
Startar din dator trotts att du tryckt på stäng av, alltså inte från strömsparläge. Bara av att du trycker på tangentbordet vilken knapp som helst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Mr Dirkschneider: Nej det gör den inte, kan vara att du har någon funktion i BIOS? Gjorde den likadant med det förra OS:et du hade installerat?

Permalänk
Skrivet av stesor:

@Mr Dirkschneider: Nej det gör den inte, kan vara att du har någon funktion i BIOS? Gjorde den likadant med det förra OS:et du hade installerat?

En fråga har du ändrat något i energilägena i Windows?
Hittar en inställning i Bios som heter "power on by PS/2" men det underliga är att den står i disabled. Så jag fattar noll.
Det dumma är att jag inte vet om jag hade samma problem på Win 7, men har mycket svårt att tänka mig att det var så.
Har läst lite om att avstängningen av datorer blev annorlunda från Win 7 till Win 8 men kan inte riktigt förstå att det skulle ha med operativsystemet att göra.
Det underliga är att den nya datorn beter sig på samma sätt, det är ett Asus Maximus VIII Hero moderkort.
Fattar inget alls.

Visa signatur