Permalänk
Medlem

Snabb RAM fråga ang Z170

Hej!

Fungerar dessa CMK16GX4M2B3000C15.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3281463
på ett Asus Z170 pro gaming kort? räknas z170 till 100 series?

Är rädd att de inte gör det och att det är anledningen till att datorn inte bootar, kan det vara anledningen?

Permalänk

ska inte skylake ha 1.2V minnen? kanske något jag bara fått för mig.

om du kommer så långt som till uefi/bios iaf prova att ladda xmp profilen och se om det hjälper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

kommer inte till post, så antog att det var minnena men kan ju vara helt ute o cykla. Köptes idag så kanske kan bytas.

Permalänk

har du provat att flytta runt dem i minnesportarna? provat med bara ena stickan i?

rensat cmos så allt står på default?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

MObo+processor+ram är införskaffat idag och kommer inte till post med booten. Verkar som att 1.2 är standard så ska byta minnena om jag kan. tack för hjälpen

Permalänk

jo men flytta runt minnen samt rensa cmos kan du göra utan att boota datorn.

testa det först innan du skickar tillbaks dem.

kan vara så att det bara är en sticka som är trasig eller att du helt enkelt måste rensa bioset till default för att de ska hoppa igång ordentligt.

börja med att prova att rensa bioset sen lek runt med stickorna styckvis i de olika portarna.

kan ju vara så att du råkat böja en pinne i sockeln när du monterade cpu så en eller flera portar på moderkortet inte fungerar som de ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kolla på moderkortets vendor list.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

MObo+processor+ram är införskaffat idag och kommer inte till post med booten. Verkar som att 1.2 är standard så ska byta minnena om jag kan. tack för hjälpen

Minnet du köpt använder 1.2volt vid standardhastighet, men 1.35 vid sin specade hastighet.
Minnet går också i 2133MHz om du inte vet med dig att du har ställt in något annat själv..

Men testa en sticka i taget först....

Sen händer det ingenting när du testar starta datorn? eller händer det något?
Kan ju vara nått annat än minnet som krånglar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

jag hann att åka till butiken och byta till ett minne som kör 1.2V som standard.

Har dock lite problem fortfarande. Jag kommer inte in i BIOS, trots att jag kommer igenom post. Kommer till och med till boot på SSDn men kan inte boota eftersom jag måste installera om windows. Dock kommer den inte alltid det. Allting förvirrar mig jäkligt mkt.

Jag kommer alltid igenom POST, får se alternativ för att gå in i BIOS genom att klicka på F2 eller Del. Inget av det fungerar trots att mitt tangentbord lyser upp. Tangentbordet är kopplat till en USB2 port och har testat att ha den på en USB3. Tangetbordet har USB2.

Alla fläktar och så startar.

Ibland kommer jag till boot på SSD, ibland inte. När jag inte gör det är skärmen bara svart. Jag har aldrig kommit in i BIOS, o det är det jag behöver för att kunna boota från CD.

Har jag bara CDn ikopplad kan jag boota från CDn, men då hittar jag inte SSD att installera windows på. någon som har en lösning på hur jag kommer runt detta? Behöver komma in i BIOS för att fixa boot order tänker jag.

Permalänk

kan va så att ditt tangentbord inte hinner laddas in ordentligt förrän du är förbi post.

om du har testa ett gammalt ps/2 tangentbord eller en adapter från usb.

kan ju även prova något annat usb tangenbord med för den delen om du har är värt ett försök.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lyckades köra CDn från CMD. Har dock stött på problemet att jag inte har drivare till den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprekkt:

Lyckades köra CDn från CMD. Har dock stött på problemet att jag inte har drivare till den...

Om det är Windows 7 så behöver du skaffa fram drivrutiner som du slipstreemar in på Skiva, eller USB, alt läsa in vid rätt tillfälle.
Det är krångligt att installera Windows 7 på Z170 moderkort.

Sägs att moderkortstillverkana har verktyg för att fixa bootbara USB stickor som fungerar för Windows 7/ Z170, kolla.

Ska väl nämnas att Windows 10 funkar rakt av utan dessa problem.

Sen CD/DVD drive behöver inga drivare, det är kontrollern som behöver, i detta fall SATA portarna med dess kontroller Z170

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vilka ramminnen är bäst som är redo för intels skylakeplattform? här är 3 alternativ vilka är egentligen bäst eller finns det fler än dom här?
Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz Fury Black
HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX Svarta
söker 16 gb
vilka av dom här är bäst att använda sig av med nya i5an 6600K skylake och moderkortet MSI Z170A-S02 INET Edition Motherboard?
alla dom jag skrev är redo för Intels Skylakeplattform.
finns det ytterligare kanske bättre ramminnen?

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |

Permalänk

Corsair är iaf teoretiskt snabbare baserat på vad prisjakt anger för timingen (cl13) än hyperx (cl14) minnena.

hur de står sig mot mot kingstons högre frekvens (2666) men sämre timing (cl15)

men tror kingston vinner med ~0.0056ms svarstid mot corsairs 0.0066ms svarstid

kan ha räknat fel osäker på hur man beräknar detta det är iaf vad jag får när jag räknar timing/frekvens.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ok tack då vet

Visa signatur

i7 6700K | be quiet! Pure Rock | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 | HyperX Fury Black DDR4 2133MHz CL14 32 GB | Evga GTX 1080 Classified | Corsair SSD 120GB | Seagate SSHD 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | ASUS ROG SWIFT PG278Q G-Sync 144hz | Fractal Design Define R5 Black | HyperX Cloud 2 | Corsair Gaming Strafe RGB MX Silent| Arozzi Torretta Gaming Chair Black | Windows 10 Pro x64 | Laptop Acer Aspire E5-771G | PS4 |