Inget souround ljud i Quake III!

Permalänk

Inget souround ljud i Quake III!

Har ett ljudkort med digital spdif utgång som jag kör till förstärkaren för att få souround ljud (5,1).
Funkar bra när man kållar på DVD, andra filmer, musik m.m.
När jag kör Quake III så får jag dock inget ljud i högtalarna, och ingen signal kommer till förstärkaren, någon som vet hur man fixar detta??????

Visa signatur

Drick en kopp kaffe, pissa två.....

Permalänk
Medlem

q3 + surroundljud via EAX eller creatives kort = falskt
du får väl ställa in och köra som vanligt..
lite svårt att hjälpa någon när man inte vet vad personen ifråga har för hårdvara..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
q3 + surroundljud via EAX eller creatives kort = falskt
du får väl ställa in och köra som vanligt..
lite svårt att hjälpa någon när man inte vet vad personen ifråga har för hårdvara..

Jo visst, håller med på den punkten.

Min hårdvara är som följer:
Ljudkort: M-Audio Audiofiles 2496
Förstärkare: Sony STR XXX
CPU: P4 2,8 GHz
1 GB RAM 433 MHz
Gigabyte Radeon 9700
+ en massa onödigt krafs

Kan understryka att det fungerar felfritt i tex spel som Battelfield 1942 och liknande.
Q3 har ju för övrigt vad jag vet inga inställnings möjligheter för ljud än vol +/- (!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kör via SPDIF så kan du inte få surroundljud i annat än film. Det beror på att signalen måste vara en AC3(Dolby Digital), vilket det är på DVD-film. När du spelar så skickas det bara en vanlig tvåkanalig PCM.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem

Undrar dessutom hur du får fram surround i Battlefield med ett Audiophile? Mig veterligen har Audiophile varken stöd för DirectSound Positional eller EAX... Kan dock ha missat något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Undrar dessutom hur du får fram surround i Battlefield med ett Audiophile? Mig veterligen har Audiophile varken stöd för DirectSound Positional eller EAX... Kan dock ha missat något.

Du verkar ha missat en heldel!

Övrigt: Är det ingen som vet hur man kan fixa detta, tex någon mjukvaruavkådnings program som kan konvertera ljudet till AC3 eller liknande i real tid?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Hur gör du då?

ÖÖhhhh
Väljer att förstärkaren ska ta emot en SPDIF signal från datorn, på exakt samma sätt om jag vill spela upp musik eller film från datorn och sen startar jag Battelfield!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert att det inte bara är ProLogic?

Permalänk
Medlem

Hehe. Vilken lirare IT-generalen är. Har inte en aning vad han snackar om.

IT-generalen. Vad jag förstod det som så fick du inget ljud alls i Q3 och om så nu är fallet så kan du försöka kolla i dina ljudkortsinställningar om där finns någon funktion som heter "digital output only" eller dylikt. Och om du nu skulle vilja ha lite surround på det så kan du göra som Teetow här ovan sa. Använda Dolby ProLogic/ProLogicII eller ännu bättre DTS Neo 6:0 om din förstärkare nu stödjer detta.

Visa signatur

Du vet att mamma regerar

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, om han lyckats med det han påstår så är det feta credz till DICE som gäller...