Samsung presenterar Galaxy S7 med stöd för Vulkan-grafik på MWC

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Yes. Och de har blivit stämda för det

Detta är också anledningen till varför jag tycker Apple är dåliga produkter. TLC minne i en svindyr telefon... som 1 månad senare blir seg som F, speciellt för de priserna de tar för mer lagring?
De har bra ideér ibland, ingen tvekan om det, och det ser ut som kvalitet. Men under huven är det skräp allt för ofta :=/

Jag kan ändå byta batteriet så, spelar mig ingen roll egentligen.

Om samsung gjorde så hade de tappat kunder till LG eller någon annan. Om Apple gör så, då köper kunderna en ny Iphone. Säger en hel del om deras kunder

Dagens laptops är med rätt ofta de med. Jobb datorn, du spiller kaffet, slår igen locket mm. Ungarna leker med den hemma... Husdjuren knuffar ner den från bordet... u name it.
Man ser snabbt skillnaden på en som sköter och är rädd om sina enheter vs en som inte är, oavsett enhet

Precis, dom blev hårt brända på det, men tillverkare lämnar ofta 1 år på batteri och resten 2 år.

Byta själv är inte svårigheten, utan att inte bryta garantin.

Hur som, vet man använder laptops över allt, men inte på samma vis som mobilen.

Jo tlc minnen gick inte bra på deras 128gb mobil, fick be Samsung om hjälp:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Kom igen, medvetet så det höll ett år? Suure Min iPad 2 må inte va så pigg som den en gång var men batteriet är det definitivt inget fel på trots sina 5 år nu. De har haft strul med batterier (iPhone 5) men hade då också ett kostnadsfritt utbytesprogram för drabbade enheter.

Var ipad 1 och som högre upp sa så blev Apple stämnda för detta.

Ingen tillverkare lämnar mer än 1 års garanti på batteriet (men Apple tog steget längre och valde batterier som skulle hålla precis ett år ungefär).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är helt såld på grafikdelen och skärmen! Vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

@Petterk:

Både Samsung och Vivante är medlemar i HSA foundation så gissar att nästa generation av deras SW och HW kommer vara HSA anpassat. I mobil sammanhang med Vulkan gör att det blir mer energieffektivt och full utnyttjande av HW. Förutom AMD så har jag för mig Mediatek med sin MIPS arkitektur är närmast att släppa HSA anpassad HW

Det är Imagination (ImgTec) som äger MIPS. Deras PowerVR-grafik används främst av SoC:ar som kör ARM inte mips, och deras egna utvecklingskort kör inte ens en krets med processor från Imagination utan en egen implementering av MIPS av en kinesisk firma. Någon helhetslösning med MIPS, PowerVR och HSA-stöd som IP-lösning finns inte från Imagination – men ARM stödjer arbetet i HSA också så det spelar väl ingen roll. Det var 20 år sedan MIPS egna kärnor var intressanta nästan. Många som använt ISA kommer gå vidare till annat tyvärr. HSA har inte samma betydelse när det gäller grafik eller saker man gör i shadingspråk eller OpenCL (som har C++-stöd sedan 2.1) och har en annan marknad, det är mer för att köra högnivåspråk på hårdvaran. En stor skillnad är att Nvidia inte är med i HSA-samarbetet (HSA Foundation) medan de anammat Vulkan. Just Nvidia kommer nog rikta sig mer mot automotive med deras ARM-kretsar och där är något som vulkan viktigt. Även om Nvidia inte kommer ge stöd för HSA-runtime osv så kommer de däremot att implementera samma koncept som krävs i hårdvaran för de behöver också sånt som fast context switching, unified address space osv.

Utanför akademiska kretsar är det inte HSA som det arbetas med och vi har ett mycket bredare industristöd för Vulkan eller sånt som OpenCL – SPIR-V används av både OpenCL och Vulkan samt är baserat på SPIR från tidigare OpenCL så de är nära anknutna. Däremot trevligt att det arbetas med hårdvara (och annan mjukvara) för att bättre stödja GPGPU. Här med Vulkan har vi skarpa lanseringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var ipad 1 och som högre upp sa så blev Apple stämnda för detta.
Ingen tillverkare lämnar mer än 1 års garanti på batteriet (men Apple tog steget längre och valde batterier som skulle hålla precis ett år ungefär).

Att de blivit stämda betyder ju ingenting. Apple blir stämda för allt, så fort advokater ser en liten chans Det är ju inte alls samma sak som att vara skyldig. De blev tex stämda för att de släppte en ny iPad för tätt inpå en annan.
Hittar ingen information om det du påstår däremot trådar med folk som har gen 1 iPad som fungerar utmärkt flera år efter release (som denna: https://www.reddit.com/r/apple/comments/171j7j/how_many_peopl....
Hade de problem var de mycket troligare en dålig batch än något medveten strategi att batteriet skulle dö efter ett år.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Att de blivit stämda betyder ju ingenting. Apple blir stämda för allt, så fort advokater ser en liten chans Det är ju inte alls samma sak som att vara skyldig. De blev tex stämda för att de släppte en ny iPad för tätt inpå en annan.
Hittar ingen information om det du påstår däremot trådar med folk som har gen 1 iPad som fungerar utmärkt flera år efter release (som denna: https://www.reddit.com/r/apple/comments/171j7j/how_many_peopl....
Hade de problem var de mycket troligare en dålig batch än något medveten strategi att batteriet skulle dö efter ett år.

För att bli dömda behövs bevis, även i USA. Var första batchen (apple fixa det rätt fort sen). Men i alla fall batterierna kunde bevisas att dessa valdes antingen för priset (som användes som bevis att det var medvetet ).

Men planerat åldrande finns i allt idag. Inget ska hålla för länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För att bli dömda behövs bevis, även i USA. Var första batchen (apple fixa det rätt fort sen). Men i alla fall batterierna kunde bevisas att dessa valdes antingen för priset (som användes som bevis att det var medvetet ).

Men ni skriver stämda, stor skillnad från dömda. Jag hittar fortfarande inget om det så du får hemskt gärna länka till en källa, skulle vilja läsa om det.

Skrivet av Broken-arrow:

Men planerat åldrande finns i allt idag. Inget ska hålla för länge.

Absolut är det så, det håller jag med om.

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Det krävs mer ström för att belysa en större yta, oavsett antalet pixlar.

Om det hade varit en LCD-skärm, ja. Men varje pixel i en OLED-skärm är en egen ljuskälla.

"AMOLED (active-matrix organic light-emitting diode)"

"The amount of power the display consumes varies significantly depending on the color and brightness shown. As an example, one commercial QVGA OLED display consumes 0.3 watts while showing white text on a black background, but more than 0.7 watts showing black text on a white background, while an LCD may consume only a constant 0.35 watts regardless of what is being shown on screen. Because the black pixels actually turn off, AMOLED also has contrast ratios that are significantly better than LCD."

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Feeku: Nej nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om det hade varit en LCD-skärm, ja. Men varje pixel i en OLED-skärm är en egen ljuskälla.

"AMOLED (active-matrix organic light-emitting diode)"

"The amount of power the display consumes varies significantly depending on the color and brightness shown. As an example, one commercial QVGA OLED display consumes 0.3 watts while showing white text on a black background, but more than 0.7 watts showing black text on a white background, while an LCD may consume only a constant 0.35 watts regardless of what is being shown on screen. Because the black pixels actually turn off, AMOLED also has contrast ratios that are significantly better than LCD."

Tankeexperiment: Du har en AMOLED-pixel som är 1 kvadratmillimeter stor, och en som är en kvadratmeter stor.

Vilken tror du drar mest ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Förklara för mig på vilket sett S7 Edge är "gjord från scratch"? Det är ju uppenbart att de modiferat S6 Edge och inte designat något från scratch.

Vad jag kan se så är den större med mindre bezel? Förövrigt exakt likandan som S6 Edge.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Men ni skriver stämda, stor skillnad från dömda. Jag hittar fortfarande inget om det så du får hemskt gärna länka till en källa, skulle vilja läsa om det.

Absolut är det så, det håller jag med om.

Sorry för OT

Då måste du missförstått min text. För jag skrev både stämning och att dom åkte dit (har för mig att jag skrev åt det hållet).

Synd du inte hittar domen, men jag såg detta på en dokumentär (vet inte vad den heter). Var en gruppåtalan, men vara rätt många år sen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då måste du missförstått min text. För jag skrev både stämning och att dom åkte dit (har för mig att jag skrev åt det hållet).

Synd du inte hittar domen, men jag såg detta på en dokumentär (vet inte vad den heter). Var en gruppåtalan, men vara rätt många år sen nu.

Då ställer jag mig högst skeptisk till den informationen, om den enda källa som finns är någon namnlös dokumentär. Det du påstår är ju ingen liten grej och borde definitivt ha uppmärksammats. Är ju inget problem att hitta information om stämningar för andra, klart lindrigare anklagelser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Att de blivit stämda betyder ju ingenting. Apple blir stämda för allt, så fort advokater ser en liten chans Det är ju inte alls samma sak som att vara skyldig. De blev tex stämda för att de släppte en ny iPad för tätt inpå en annan.
Hittar ingen information om det du påstår däremot trådar med folk som har gen 1 iPad som fungerar utmärkt flera år efter release (som denna: https://www.reddit.com/r/apple/comments/171j7j/how_many_peopl....
Hade de problem var de mycket troligare en dålig batch än något medveten strategi att batteriet skulle dö efter ett år.

De har haft denna taktiken förr, och tecken är att de har den igen.

Det hela började med iPod:
http://www.macworld.com/article/1045105/ipodsuit.html
Som avgjordes utanför rätten... om de är oskyldiga, varför betala?
Och de har ersatt folk för det:
http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/apples-ipo...

Och deras sätt att hantera dessa "defekta" Iphone 5 är skrämmande dåliga (om det nu är defekter, som du tycker):
http://www.cultofmac.com/293234/apple-replacing-batteries-iph...

Och listan fortsätter:
http://www.iphonehacks.com/2013/04/apple-iphone-warranty-sett...

Du har dock rätt att de inte har bevisats skyldiga, då de medvetet aldrig låter det gå så långt. Skulle döda deras PR...
Men de har fifflat med batterier, och mycket annat. Deras enda syfte är att du ska köpa en ny enhet så snabbt som möjligt igen => mer $$$. Det skrämmande är just att folk gör det.
Detta företag skiter fullständigt i dig, som de flesta andra... enda de vill ha är mer $$$. Och att lura kunder som ändå kommer tillbaka är vinnande koncept för detta.

Om andra företag "försöker lura" sina kunder (Mercedes kvalitén 2000 talet, VW förra året avgasfusk, Samsung SSD fiaskot 2014, LG värmeproblemen de förnekade, Nvidia 3DMark fusken tidigt 2000-tal, osv) så förlorar de också alla sina kunder på det. Så det lönar sig sällan att göra så, då du går över till konkurrenten istället. Apples kunder köper som sagt bara en ny Apple produkt istället, för premium pris, vilket är bara löjligt.

Apple blir stämda hit och dit, vet. Men jämför med Microsoft, Samsung, LG eller någon annan så är det extremt många fall av folk som stämmer Apple, och advokater gör inte detta om de inte har någon grund att stå på. Någon måste framkalla dessa fall av problem, och med tanke på att allt Apple gör ska vara high-end, så förstår jag inte varför de har så mycket problem med sina produkter.

Som sagt, mitt Samsung 2000mAh batteri är 5 år gammalt, och håller bra än. Finns det ens någon Apple produkt som har bra batteri efter 5 år? Nej. Det skulle vara katastrof för deras inkomst.

Permalänk
Medlem

@Gender Bender: De vill väl konkurera mot Apple och lägger sig därför på samma pris som dem

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De har haft denna taktiken förr, och tecken är att de har den igen.
...
Som sagt, mitt Samsung 2000mAh batteri är 5 år gammalt, och håller bra än. Finns det ens någon Apple produkt som har bra batteri efter 5 år? Nej. Det skulle vara katastrof för deras inkomst.

Fast det är ju massa skitsnack. Som jag redan nämn har jag själv en iPad 2 (5 år gammal) och batteriet är utmärkt även om enheten är slö förövrigt. Samma gäller många av mina bekanta som fortfarande har sina iPad 2, batteriet är inte problemet med dessa enheter. Och vad gäller iPhone 5 så var min enhet en av de drabbade, inga som helst problem att byta.

Självklart kan företag ha problem med batcher av batterier, händer knappast bara Apple. Och självklart skall företaget i fråga då betala/fix problemet för de drabbade. Men att påstå att me medvetet gjort att batteriet skulle dö efter ett år är en helt annan sak och rent skitsnack döma av alla de Apple enheter jag haft (vilka är en hel del nu) sen 2007...

Edit: Samsung är ju förövrigt en av leverantörerna som Apple använt sig av för batterier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Fast det är ju massa skitsnack. Som jag redan nämn har jag själv en iPad 2 (5 år gammal) och batteriet är utmärkt även om enheten är slö förövrigt. Samma gäller många av mina bekanta som fortfarande har sina iPad 2, batteriet är inte problemet med dessa enheter. Och vad gäller iPhone 5 så var min enhet en av de drabbade, inga som helst problem att byta.

Självklart kan företag ha problem med batcher av batterier, händer knappast bara Apple. Och självklart skall företaget i fråga då betala/fix problemet för de drabbade. Men att påstå att me medvetet gjort att batteriet skulle dö efter ett år är en helt annan sak och rent skitsnack döma av alla de Apple enheter jag haft (vilka är en hel del nu) sen 2007...

Edit: Samsung är ju förövrigt en av leverantörerna som Apple använt sig av för batterier...

Du kan ju börja med att läsa länkarna innan du häver ur dig "din erfarenhet" av något. De hade just designat Ipod:en på exakt detta sätt, och det har varit dokumentärer om det också.

De avgör inte domstolsbeslut för miljoner utan anledning. Och varför måste man just stämma Apple för att ens få sin Iphone 5 fixad? Lite dumt om det nu är som du säger, "självklart skall företaget i fråga då betala/fix problemet för de drabbade". Det var inte självklart, utan det behövdes domstol för att ens göra det.

Oavsett. Vill du vara en av de kunder som fortsätter övertala dig själv att de är "the good guys", så får du vara det... det är pga sådana som de lever gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan ju börja med att läsa länkarna innan du häver ur dig "din erfarenhet" av något. De hade just designat Ipod:en på exakt detta sätt, och det har varit dokumentärer om det också.

De avgör inte domstolsbeslut för miljoner utan anledning. Och varför måste man just stämma Apple för att ens få sin Iphone 5 fixad? Lite dumt om det nu är som du säger, "självklart skall företaget i fråga då betala/fix problemet för de drabbade". Det var inte självklart, utan det behövdes domstol för att ens göra det.

Oavsett. Vill du vara en av de kunder som fortsätter övertala dig själv att de är "the good guys", så får du vara det... det är pga sådana som de lever gott.

Jaså, ser absolut inget i dina länkar bevisar att det var "designat" så. Man behövde inte stämma Apple för få sin iPhone 5 fixad.

Ser de absolut inte som "good guys" men knappast värre än någon annan i branschen. Apple använder inte några unika batterier i sina enheter, det är samma tredjepartsleverantörer, bland annat Samsung, som levererar till andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De har haft denna taktiken förr, och tecken är att de har den igen.

Det hela började med iPod:
http://www.macworld.com/article/1045105/ipodsuit.html
Som avgjordes utanför rätten... om de är oskyldiga, varför betala?
Och de har ersatt folk för det:
http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/apples-ipo...

Och deras sätt att hantera dessa "defekta" Iphone 5 är skrämmande dåliga (om det nu är defekter, som du tycker):
http://www.cultofmac.com/293234/apple-replacing-batteries-iph...

Och listan fortsätter:
http://www.iphonehacks.com/2013/04/apple-iphone-warranty-sett...

Du har dock rätt att de inte har bevisats skyldiga, då de medvetet aldrig låter det gå så långt. Skulle döda deras PR...
Men de har fifflat med batterier, och mycket annat. Deras enda syfte är att du ska köpa en ny enhet så snabbt som möjligt igen => mer $$$. Det skrämmande är just att folk gör det.
Detta företag skiter fullständigt i dig, som de flesta andra... enda de vill ha är mer $$$. Och att lura kunder som ändå kommer tillbaka är vinnande koncept för detta.

Om andra företag "försöker lura" sina kunder (Mercedes kvalitén 2000 talet, VW förra året avgasfusk, Samsung SSD fiaskot 2014, LG värmeproblemen de förnekade, Nvidia 3DMark fusken tidigt 2000-tal, osv) så förlorar de också alla sina kunder på det. Så det lönar sig sällan att göra så, då du går över till konkurrenten istället. Apples kunder köper som sagt bara en ny Apple produkt istället, för premium pris, vilket är bara löjligt.

Apple blir stämda hit och dit, vet. Men jämför med Microsoft, Samsung, LG eller någon annan så är det extremt många fall av folk som stämmer Apple, och advokater gör inte detta om de inte har någon grund att stå på. Någon måste framkalla dessa fall av problem, och med tanke på att allt Apple gör ska vara high-end, så förstår jag inte varför de har så mycket problem med sina produkter.

Som sagt, mitt Samsung 2000mAh batteri är 5 år gammalt, och håller bra än. Finns det ens någon Apple produkt som har bra batteri efter 5 år? Nej. Det skulle vara katastrof för deras inkomst.

Nu får du sluta yra i nattmössan. Du kan söka på google och få upp hur många stämningar som helst mot Samsung, både från vanliga människor till företag, regeringar och organisationer för mänskliga rättigheter. Du verkar snarare vara ett offer för medias hjärntvättning, och då särskilt enbart från den media du själv följer.

När det gäller batteritiden så har jag en över fem år gammal iPod touch, inga problem med batteritiden där. Min gamla iPhone 5 (såldes i höstas) hade inga större problem med batteriet heller, trots att enligt Apples hemsida så var den batchen berättigad till gratis batteribyte. Min gamla Macbook Pro 13" som nu är fem år gammal har inga problem med batteritiden, och den använder jag fortfarande flitigt varje dag. Kanske dags att du skaffar dig en Apple-produkt så att du faktiskt vet vad du pratar om istället för att basera dina åsikter på vad media rapporterar om, och då särskilt negativ rapportering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Nu får du sluta yra i nattmössan. Du kan söka på google och få upp hur många stämningar som helst mot Samsung, både från vanliga människor till företag, regeringar och organisationer för mänskliga rättigheter. Du verkar snarare vara ett offer för medias hjärntvättning, och då särskilt enbart från den media du själv följer.

Yes. På nån TV, ett kylskåp mm. De har trots allt ett stort produktområde Samsung har.
Google får ca 480k träffar, redan sida 5 så börjar träffarna handla om allt från Nvidia till mot andra företag. Många av dem är även tips hur du ska fixa saker eller tom en enda person som startar en stämning.

Låt oss ändra det till Apple, 1,4M träffar, där typ första 10 sidorna iaf är större mål om detta. I flesta fallen är det miljonbelopp och stora mål som tas upp, därför naturligtvis blir det också mer media.

Vill du visa mig fel här så hitta något annat företag med hög kvalitet på sin stämpel som har fler stämningar. Annars står jag vid min åsikt. Apple, om det är så hög kvalitet, borde inte ha så mycket problem med att folk blir sura på deras produkter.

Skrivet av md7:

När det gäller batteritiden så har jag en över fem år gammal iPod touch, inga problem med batteritiden där. Min gamla iPhone 5 (såldes i höstas) hade inga större problem med batteriet heller, trots att enligt Apples hemsida så var den batchen berättigad till gratis batteribyte. Min gamla Macbook Pro 13" som nu är fem år gammal har inga problem med batteritiden, och den använder jag fortfarande flitigt varje dag. Kanske dags att du skaffar dig en Apple-produkt så att du faktiskt vet vad du pratar om istället för att basera dina åsikter på vad media rapporterar om, och då särskilt negativ rapportering?

Är trevligt att du har batteritid. Men detta är väl inget konstigt, utan snarare så det borde vara för priset dessa varor har kostat. Jag har dock både HP laptops och Samsung telefoner mm som har precis lika bra batteritid med gamla batterier.

Visst håller jag med dig att media trycker på det negativa. Men tänk efter själv då, när tänkte du samma sak själv om tex Samsung (som du själv valde att solla ut nyss)?

Personligen skiter jag i märket, för det som intresserar mig är mer vad som är under huven och vad man får för pengarna. Betalar jag premium, oavsett vad det är, förväntar jag mig också kvalitén därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Yes. På nån TV, ett kylskåp mm. De har trots allt ett stort produktområde Samsung har.
Google får ca 480k träffar, redan sida 5 så börjar träffarna handla om allt från Nvidia till mot andra företag. Många av dem är även tips hur du ska fixa saker eller tom en enda person som startar en stämning.

Låt oss ändra det till Apple, 1,4M träffar, där typ första 10 sidorna iaf är större mål om detta. I flesta fallen är det miljonbelopp och stora mål som tas upp, därför naturligtvis blir det också mer media.

Vill du visa mig fel här så hitta något annat företag med hög kvalitet på sin stämpel som har fler stämningar. Annars står jag vid min åsikt. Apple, om det är så hög kvalitet, borde inte ha så mycket problem med att folk blir sura på deras produkter.

Det är inte bara på TV och kylskåp, utan även mobiler. Sen gör du det väldigt enkelt för dig. Du kan inte jämföra företagen rakt av med varandra, och inte heller med hur många träffar du får på Google. Exempelvis så säljer Apple betydligt bättre än vad Samsung gör i USA, därav fler enheter på marknaden vilket får till följd att fler drabbas vid händelse av fel. Överhuvudtaget så säljer Apple bättre än andra mobiltillverkare när det gäller premiumsegmentet = fler som drabbas vid eventuella fel. För det andra så är det väldigt populärt att skriva om Apple, till skillnad från andra företag. Ett exempel är när det gäller arbetsvillkoren på Apples underleverantörer. Det är såklart Apple det skrivs om, inte många andra företag, trots att även de företagen har samma underleverantörer. Tar vi exempelvis, igen, Samsung som har blivit stämda av den brasilianska regeringen, diverse organisationer för mänskliga rättigheter och andra för brott mot arbetsvillkoren/mänskliga rättigheter i deras egna fabriker (inte underleverantörer) och framröstade som tredje värsta företagen i världen för några år sedan när det gällde mänskliga rättigheter så har det knappt skrivits någonting om det. Däremot när det gäller Apple, då jäklar, då skrivs det spaltmeter om hur onda de är för att deras underleverantörer har anställt en minderårig. Väldigt snedvriden nyhetsrapportering. Ska man få något hum om hur verkligheten ligger till så får vi söka efter domstolsutdrag, det är dock inget jag har tid med.

Skrivet av Paddanx:

Är trevligt att du har batteritid. Men detta är väl inget konstigt, utan snarare så det borde vara för priset dessa varor har kostat. Jag har dock både HP laptops och Samsung telefoner mm som har precis lika bra batteritid med gamla batterier.

Det är absolut inget konstigt. Men det var du som skrev "Finns det ens någon Apple produkt som har bra batteri efter 5 år? Nej. Det skulle vara katastrof för deras inkomst.", vilket är bara rent skitsnack från din sida.

Trevlig att du har en HP laptop, har jag också. Den är också ca fem år på nacken. Batteriet är dock helt dött på den. Betyder det då att HP är sämst och försöker lura sin kunder enligt dig?

Skrivet av Paddanx:

Visst håller jag med dig att media trycker på det negativa. Men tänk efter själv då, när tänkte du samma sak själv om tex Samsung (som du själv valde att solla ut nyss)?

Anledningen till att jag valde att skriva om Samsung är för att Samsung är en rätt stor spelare på marknaden och därmed visa att även Samsung har många olika problem. Sen försöker jag inte låta det mig påverkas alltför mycket över om en produkt är bra eller dålig bara för att det finns några sura kunder som råkat få en dålig batch. Det händer alla företag, så är inget unikt för varken Apple eller Samsung. Förövrigt, se ovan angående snedvriden nyhetsrapportering.

Skrivet av Paddanx:

Personligen skiter jag i märket, för det som intresserar mig är mer vad som är under huven och vad man får för pengarna. Betalar jag premium, oavsett vad det är, förväntar jag mig också kvalitén därefter.

Det gör jag också, och i nuläget så anser jag att får mest för pengarna av Apple-produkter i form av nöjdhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Gender Bender: De vill väl konkurera mot Apple och lägger därför på samma pris som dem

Mycket möjligt. Dock lär det vara något som de förlorar på i längden. Jag har i alla fall mina ögon på Huawei och Xiaomi inför nästa köp. Då jag är en sån som gärna byter mobil var och vartannat år så tycker jag inte att 8000kr är värt pengarna för något där värdet faller fortare än en pensionär utan broddar. Fan jag köpte min LG G4 för 6000kr för knappt ett år sedan och nu har jag sett den gå för närmare 3000kr. Nej då köper jag nog hellre en telefon för 3-4000kr varje år i stället, men det är ju jag det

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eeeh... du tappar din telefon ofta, eller? (j/k)

Vad ska du med så många till om man får vara nyfiken?

Hehe. Jag borde varit lite tydligare. Beställde till alla mina anställda som jobbat ett tag i företaget och till mig själv såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Det är inte bara på TV och kylskåp, utan även mobiler. Sen gör du det väldigt enkelt för dig. Du kan inte jämföra företagen rakt av med varandra, och inte heller med hur många träffar du får på Google. Exempelvis så säljer Apple betydligt bättre än vad Samsung gör i USA, därav fler enheter på marknaden vilket får till följd att fler drabbas vid händelse av fel. Överhuvudtaget så säljer Apple bättre än andra mobiltillverkare när det gäller premiumsegmentet = fler som drabbas vid eventuella fel. För det andra så är det väldigt populärt att skriva om Apple, till skillnad från andra företag. Ett exempel är när det gäller arbetsvillkoren på Apples underleverantörer. Det är såklart Apple det skrivs om, inte många andra företag, trots att även de företagen har samma underleverantörer. Tar vi exempelvis, igen, Samsung som har blivit stämda av den brasilianska regeringen, diverse organisationer för mänskliga rättigheter och andra för brott mot arbetsvillkoren/mänskliga rättigheter i deras egna fabriker (inte underleverantörer) och framröstade som tredje värsta företagen i världen för några år sedan när det gällde mänskliga rättigheter så har det knappt skrivits någonting om det. Däremot när det gäller Apple, då jäklar, då skrivs det spaltmeter om hur onda de är för att deras underleverantörer har anställt en minderårig. Väldigt snedvriden nyhetsrapportering. Ska man få något hum om hur verkligheten ligger till så får vi söka efter domstolsutdrag, det är dock inget jag har tid med.

Säger bara en sak... kolla din länkade sökning... och alt 7 på första sidan:
Apple's Facing a Class-Action Lawsuit Over a Data Leak Bug
Säger en hel del när du specifikt söker på Samsung galaxy och får upp Apple law suit

Men visst är det snedvriden rapportering. Jag menar... Apple är ju originalet (obs ironiskt sagt)

Ang minderårig/slav jobben så är det hemskt oavsett. Detta problem finns i tex klädesbranchen och i elektronik hårdvara också. Och på den punkten håller jag med dig att här ska alla brännas lika.

Då lägger vi lite fakta bakom detta, så får vi se.
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
Marknadsandelar i USA 2015 på lite olika månader. I runda slängar har Apple ca 42-44% marknad, mot 27-28% för Samsung.
Ändå har Apple rätt många gånger stämningar fler, bara på iOS/Iphone, än hela det du kunde skaka fram på din sökning ovan.

Sen tillverkar Samsung både budget och high-end, så kvalitén är därefter. Samsung använder 3:e part OS i en del enheter, men har nu börjat med sitt eget. Tekniken är dock sedan lång tid tillbaka väldigt generell och allmän, både med Android OS och med ARM cpuer. Det var ju först med Qualcomm's problem som Samsung bytte CPU tom, medan andra bara sa... inget fel, vi kör på. De insåg dock att den CPUn inte höll och fixade det innan launch. Hur kan dessa budget och premium enheter inte gå sönder minst lika ofta som Apples då?

Var är budget Apple dessutom? Om nu hela reda rangen är så high-end som alla påstår, så borde inte det vara så mycket olika problem med deras enheter. Apple har ju 100% kontroll över enheterna, både i hårdvara, mjukvara och även leverantörer. Så visst är det lätt att skylla på en underleverantör, men vem är det som faktiskt designar, tillverkar och testar dem? Jo Apple själva. Vem är det som gör mjukvara till samma hårdvara? Jo Apple.

Ändå är där rätt många olika fall med just dessa enheter, och man undrar då vf det är som pågår. Sen har du helt rätt i att fler enheter = mer media. Detta blev Samsung varse om med sina 840 SSDer, detta trots att tecken nu börjar komma att enheter från flera andra tillverkare kan ha samma problem.

Skrivet av md7:

Det är absolut inget konstigt. Men det var du som skrev "Finns det ens någon Apple produkt som har bra batteri efter 5 år? Nej. Det skulle vara katastrof för deras inkomst.", vilket är bara rent skitsnack från din sida.

Du må tro det är skitsnack, men detta är från kusiner och vänner som har dessa enheter och springer med laddare halva dagarna, och klagar på det. Detta är deras kunder, vem annars ska jag lyssna på? Min ena kusin är gift med en Apple arbetare... tom han reagerade på batteriet på en del enheter. Så du har din version, jag har min. Jag har dock mer än en sida av det.

Dock ja, du har nog rätt att det finns någon Apple enhet med 5+ års batteri. Låter bra och jag erkänner att min dumma kommentar förtjänar att få denna kritik.

Skrivet av md7:

Trevlig att du har en HP laptop, har jag också. Den är också ca fem år på nacken. Batteriet är dock helt dött på den. Betyder det då att HP är sämst och försöker lura sin kunder enligt dig?

Nej, men det beror ju också vilken prisklass det är. Även HPs batterier finns i bra och billiga versioner. Här var de japanska kvalitetcellerna betydligt bättre förr, och du kan få dessa än, om du väljer rätt modell.

För en premium 6000k+ telefon, där man inte kan byta batteri, förväntar jag mig inget annat än just dessa celler, egentligen. Men på en budget som laptop man kan byta batteri enkelt på så förstår jag att kvalitén på cellerna blir sämre.

Nu har celler från andra ställer i världen kommit i kapp, men du kan ju titta på vilka celler Tesla använder tex... det är inte lågkvalitet celler. Så tekniken finns, men kostar. Så premium enheter bör ju kunna få detta utan problem.

Skrivet av md7:

Anledningen till att jag valde att skriva om Samsung är för att Samsung är en rätt stor spelare på marknaden och därmed visa att även Samsung har många olika problem. Sen försöker jag inte låta det mig påverkas alltför mycket över om en produkt är bra eller dålig bara för att det finns några sura kunder som råkat få en dålig batch. Det händer alla företag, så är inget unikt för varken Apple eller Samsung. Förövrigt, se ovan angående snedvriden nyhetsrapportering.

Notera en viktig sak som jag tror du har missförstått från mig. Jag säger inte att Samsung bara gör bra saker, för de gör de verkligen inte. Finns mycket skräp under huven och skelett i garderoben. Men när de gör high-end, då brukar de faktiskt lägga i en hel del extra för att det ska vara just det. De har hård konkurrens på typ allt, och har inte råd att göra bort sig.

Skrivet av md7:

Det gör jag också, och i nuläget så anser jag att får mest för pengarna av Apple-produkter i form av nöjdhet.

Det viktiga är att du är nöjd, utan tvekan. Men ibland... stanna och titta med kritiska ögon, för det är lätt att stirra sig blind på ett märke, och tro att allt de gör är bra.

Denna S7an ser jag som potential för mig. Inte för att det står Samsung på den, utan för den talar till mig med bra batteri, bra kamera, mer än nog kraft, vulkan grafik (något så klart andra enheter också får utom Apple som vägrar ha det), plats för SD kort och bra skärmar. Sen har de fixat "felen" med den tidigare enheten, vilket är så jag vill att företag ska jobba. Så för mig, tror jag denna kommer göra mig nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger bara en sak... kolla din länkade sökning... och alt 7 på första sidan:
Apple's Facing a Class-Action Lawsuit Over a Data Leak Bug
Säger en hel del när du specifikt söker på Samsung galaxy och får upp Apple law suit

Men visst är det snedvriden rapportering. Jag menar... Apple är ju originalet (obs ironiskt sagt)

Ang minderårig/slav jobben så är det hemskt oavsett. Detta problem finns i tex klädesbranchen och i elektronik hårdvara också. Och på den punkten håller jag med dig att här ska alla brännas lika.

Då lägger vi lite fakta bakom detta, så får vi se.
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
Marknadsandelar i USA 2015 på lite olika månader. I runda slängar har Apple ca 42-44% marknad, mot 27-28% för Samsung.
Ändå har Apple rätt många gånger stämningar fler, bara på iOS/Iphone, än hela det du kunde skaka fram på din sökning ovan.

Sen tillverkar Samsung både budget och high-end, så kvalitén är därefter. Samsung använder 3:e part OS i en del enheter, men har nu börjat med sitt eget. Tekniken är dock sedan lång tid tillbaka väldigt generell och allmän, både med Android OS och med ARM cpuer. Det var ju först med Qualcomm's problem som Samsung bytte CPU tom, medan andra bara sa... inget fel, vi kör på. De insåg dock att den CPUn inte höll och fixade det innan launch. Hur kan dessa budget och premium enheter inte gå sönder minst lika ofta som Apples då?

Var är budget Apple dessutom? Om nu hela reda rangen är så high-end som alla påstår, så borde inte det vara så mycket olika problem med deras enheter. Apple har ju 100% kontroll över enheterna, både i hårdvara, mjukvara och även leverantörer. Så visst är det lätt att skylla på en underleverantör, men vem är det som faktiskt designar, tillverkar och testar dem? Jo Apple själva. Vem är det som gör mjukvara till samma hårdvara? Jo Apple.

Ändå är där rätt många olika fall med just dessa enheter, och man undrar då vf det är som pågår. Sen har du helt rätt i att fler enheter = mer media. Detta blev Samsung varse om med sina 840 SSDer, detta trots att tecken nu börjar komma att enheter från flera andra tillverkare kan ha samma problem.

Du må tro det är skitsnack, men detta är från kusiner och vänner som har dessa enheter och springer med laddare halva dagarna, och klagar på det. Detta är deras kunder, vem annars ska jag lyssna på? Min ena kusin är gift med en Apple arbetare... tom han reagerade på batteriet på en del enheter. Så du har din version, jag har min. Jag har dock mer än en sida av det.

Dock ja, du har nog rätt att det finns någon Apple enhet med 5+ års batteri. Låter bra och jag erkänner att min dumma kommentar förtjänar att få denna kritik.

Nej, men det beror ju också vilken prisklass det är. Även HPs batterier finns i bra och billiga versioner. Här var de japanska kvalitetcellerna betydligt bättre förr, och du kan få dessa än, om du väljer rätt modell.

För en premium 6000k+ telefon, där man inte kan byta batteri, förväntar jag mig inget annat än just dessa celler, egentligen. Men på en budget som laptop man kan byta batteri enkelt på så förstår jag att kvalitén på cellerna blir sämre.

Nu har celler från andra ställer i världen kommit i kapp, men du kan ju titta på vilka celler Tesla använder tex... det är inte lågkvalitet celler. Så tekniken finns, men kostar. Så premium enheter bör ju kunna få detta utan problem.

Notera en viktig sak som jag tror du har missförstått från mig. Jag säger inte att Samsung bara gör bra saker, för de gör de verkligen inte. Finns mycket skräp under huven och skelett i garderoben. Men när de gör high-end, då brukar de faktiskt lägga i en hel del extra för att det ska vara just det. De har hård konkurrens på typ allt, och har inte råd att göra bort sig.

Det viktiga är att du är nöjd, utan tvekan. Men ibland... stanna och titta med kritiska ögon, för det är lätt att stirra sig blind på ett märke, och tro att allt de gör är bra.

Denna S7an ser jag som potential för mig. Inte för att det står Samsung på den, utan för den talar till mig med bra batteri, bra kamera, mer än nog kraft, vulkan grafik (något så klart andra enheter också får utom Apple som vägrar ha det), plats för SD kort och bra skärmar. Sen har de fixat "felen" med den tidigare enheten, vilket är så jag vill att företag ska jobba. Så för mig, tror jag denna kommer göra mig nöjd.

Jag håller med dig i allt du säger. Jag tycker Samsung har gjort det bra. Det viktiga för oss konsumenter är att giga företaget lyssnar och rättar till problem och önskemål som vi har och det har de lyckas med i S7an. Till skillnad från Apple så skiter de i och gör precis som de vill, som inte är en nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

@simon253: Oneplus kommer tyvärr att minska sin försäljning troligtvis under detta år. Visst Oneplus one var en jäklig bra telefon och den slog ut så att företaget blev relativt känd. Men fortfarande har de deras dumma invite system, tänk dig som kund du är villig att ge pengar för en vara men behöver en ologisk invite för att kunna få den. Så du ska först vänta en lång tid för att kunna få en telefon som du betalar för, ingen logik i hela systemet och det är det som kommer döda Oneplus i slutändan. Det är efter några månader som Oneplus desperat tog bort invites för X och 2an för att öka försäljningen men de kanske borde förstå att konsumenter är inte hunder som är lojala och stannar för evigt utan de kommer lägga sina pengar någon annanstans. Oneplus har förövrigt utvecklats väldigt dåligt efter först telefonen och jag förväntar mig inte någon värsting från dem i år.

Och nej nej nej Oneplus 2 slog ingenting, Samsung var fortfarande ledande prestanda mässigt, Exynos var den starkaste CPUn i marknaden varv Apples kom efter och sen SD810. Sen kanske du måste förstå att Oneplus kan ju inte direkt ta 7000 kronor för en telefon som varken var den snabbaste, hade inget SD kort, hade en okej kamera (inte den bästa) och var relativt buggig när den kom ut (Har kollat på forumet en del och de har klagat relativt på buggs).

Huawei och Xiaomi kommer krossa Oneplus på budget telefoner. De gör väldigt bra telefoner till ett billigt pris och Huawei har lagt mycket på att expandera mer ut i världen.

På tal om Samsung och att folk kallar de som "skaparna" av Android har jag aldrig hört det och visst det är en subjektiv bedömning att kalla en telefon dålig för att man hatar klottrat OS. Kanske ska se när den testas irl och hur den verkligen är. För mig låter 7300 helt rimligt med tanke på S6 när den släpptes och nu får du dessutom Samsung VR när du förhandsbokar (värd 1500 kr).

Du förstår inte varför oneplus var TVUNGNA att använda ett invitesystem? Inte direkt så ett nystartat bolag med minimala vinstmarginaler har enorma mängder rörligt kapital? OP2 slog kanske inte så bra som man kunde önska, men företaget lyckades galant med OPX. Och snälla jämför inte telefoner för 7-8k med konkurrenter i ett helt annat prissegment, lika intressant/relevant som att jämföra en Peugeot med en Porsche..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger bara en sak... kolla din länkade sökning... och alt 7 på första sidan:
Apple's Facing a Class-Action Lawsuit Over a Data Leak Bug
Säger en hel del när du specifikt söker på Samsung galaxy och får upp Apple law suit

Men visst är det snedvriden rapportering. Jag menar... Apple är ju originalet (obs ironiskt sagt)

Rätt skrämmande att du försöker få Googles sökresultat till någon form av sanning, vilket var precis det jag försökte visa i mitt förra inlägg att du kan inte göra. Det är mer populärt att skriva om Apple än andra företag, såväl inom nyhetsrapportering som på forum, därav får du upp fler sökresultat när det gäller Apple än Samsung.

Och nej, det säger ingenting angående alternativ 7 på första sidan. Och jodå, jag kollade min länkade sökning innan jag skrev den så jag var fullt medveten om att den länken fanns där. Och går man in på länken så ser man att de nämner Samsung Galaxy, trots att själva artikeln handlar om Apple, därav så dyker den upp i sökresultatet.

Skrivet av Paddanx:

Då lägger vi lite fakta bakom detta, så får vi se.
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
https://www.comscore.com/Insights/Market-Rankings/comScore-Re...
Marknadsandelar i USA 2015 på lite olika månader. I runda slängar har Apple ca 42-44% marknad, mot 27-28% för Samsung.
Ändå har Apple rätt många gånger stämningar fler, bara på iOS/Iphone, än hela det du kunde skaka fram på din sökning ovan.

Först så begriper jag inte varför du lägger fram de länkarna, de bekräftar det jag skrev i mitt förra inlägg. Men visst, kan vara bra för andra att veta.
Hur vet du att Apple har rätt många gånger fler stämningar? Har du gått igenom alla stämningar som har hamnat hos domstolen så att du har statistik på detta? För att söka på Google och tro att det överensstämmer med verkligheten när nyhetsrapporteringen är helt snedvriden är att göra det väldigt enkelt för sig.

Skrivet av Paddanx:

Sen tillverkar Samsung både budget och high-end, så kvalitén är därefter. Samsung använder 3:e part OS i en del enheter, men har nu börjat med sitt eget. Tekniken är dock sedan lång tid tillbaka väldigt generell och allmän, både med Android OS och med ARM cpuer. Det var ju först med Qualcomm's problem som Samsung bytte CPU tom, medan andra bara sa... inget fel, vi kör på. De insåg dock att den CPUn inte höll och fixade det innan launch. Hur kan dessa budget och premium enheter inte gå sönder minst lika ofta som Apples då?

Återigen, hur vet du att dessa enheter inte går sönder minst lika ofta som Apples? Har du någon statistik på detta, och då inte Googles sökresultat?

Skrivet av Paddanx:

Var är budget Apple dessutom? Om nu hela reda rangen är så high-end som alla påstår, så borde inte det vara så mycket olika problem med deras enheter. Apple har ju 100% kontroll över enheterna, både i hårdvara, mjukvara och även leverantörer. Så visst är det lätt att skylla på en underleverantör, men vem är det som faktiskt designar, tillverkar och testar dem? Jo Apple själva. Vem är det som gör mjukvara till samma hårdvara? Jo Apple.

Ändå är där rätt många olika fall med just dessa enheter, och man undrar då vf det är som pågår. Sen har du helt rätt i att fler enheter = mer media. Detta blev Samsung varse om med sina 840 SSDer, detta trots att tecken nu börjar komma att enheter från flera andra tillverkare kan ha samma problem.

De säljer väldigt mycket enheter. Det är inte helt lätt att göra allt perfekt. De blir tvungna till kompromisser (till exempel dela upp tillverkningen av en viss krets till flera underleverantörer) för att kunna leverera ett visst antal enheter under en viss tidsperiod. Bara för att ta ett exempel så sålde Samsung sex miljoner Galaxy S6 och Galaxy S6 Edge första månaden. Apple sålde 13 miljoner enheter första helgen, väldigt stor skillnad. Hårdvarufel och mjukvarufel inträffar i alla typer av enheter, men att basera sin åsikt på antal sökresultat Google visar upp är väldigt fel, anser jag.

Skrivet av Paddanx:

Du må tro det är skitsnack, men detta är från kusiner och vänner som har dessa enheter och springer med laddare halva dagarna, och klagar på det. Detta är deras kunder, vem annars ska jag lyssna på? Min ena kusin är gift med en Apple arbetare... tom han reagerade på batteriet på en del enheter. Så du har din version, jag har min. Jag har dock mer än en sida av det.

Dock ja, du har nog rätt att det finns någon Apple enhet med 5+ års batteri. Låter bra och jag erkänner att min dumma kommentar förtjänar att få denna kritik.

Fast nu har både jag och @S_Z rapporterat om att våra Apple-enheter har alldeles utmärkt batteritid, trots flera år på nacken. Men visst, jag kan väl också dra upp en kompis som har två Samsung Galaxy Mini (osäker på versionen, tror det är femman). Visst, det är kanske ingen "top-end"-mobil, men bör hålla betydligt bättre kvalité än vad hans enheter har visat. Han klagar hela tiden på batteritiden, och nu har även laddningskontakten gått sönder på den ena mobilen, medan på den andra mobilen så kan han av någon anledning inte skicka sms, plus andra fel. Så det han gör när han ska ladda sitt batteri på den mobil som "fungerar" är att ta ut batteriet och sätta in i den andra mobilen, ladda upp batteriet för att sen sätta in det i den mobil som fungerar. Däremot så skulle han ju aldrig få för sig att använda en Apple-enhet eftersom de är så fruktansvärt dåliga, enligt honom själv, trots att han aldrig har använt en Apple-enhet. Lite komiskt kan jag tycka. Så även jag har mer än en sida av det. Jag försöker dock inte se världen som svart eller vit, utan jag förstår att den är betydligt mer komplex än så.

Skrivet av Paddanx:

Nej, men det beror ju också vilken prisklass det är. Även HPs batterier finns i bra och billiga versioner. Här var de japanska kvalitetcellerna betydligt bättre förr, och du kan få dessa än, om du väljer rätt modell.

För en premium 6000k+ telefon, där man inte kan byta batteri, förväntar jag mig inget annat än just dessa celler, egentligen. Men på en budget som laptop man kan byta batteri enkelt på så förstår jag att kvalitén på cellerna blir sämre.

Nu var min HP ingen budget-laptop utan en laptop för 10000+ (kommer inte ihåg exakt pris). Likväl så är batteriet kasst.

Skrivet av Paddanx:

Nu har celler från andra ställer i världen kommit i kapp, men du kan ju titta på vilka celler Tesla använder tex... det är inte lågkvalitet celler. Så tekniken finns, men kostar. Så premium enheter bör ju kunna få detta utan problem.

Visst, det beror ju helt och hållet på vad folk är beredda att betala för. Men det får vi verkligen hoppas att tekniken fortsätter utvecklas och bli billigare med tiden.

Skrivet av Paddanx:

Notera en viktig sak som jag tror du har missförstått från mig. Jag säger inte att Samsung bara gör bra saker, för de gör de verkligen inte. Finns mycket skräp under huven och skelett i garderoben. Men när de gör high-end, då brukar de faktiskt lägga i en hel del extra för att det ska vara just det. De har hård konkurrens på typ allt, och har inte råd att göra bort sig.

Så som jag ser det så det Samsung gör är att lura sina kunder. Att slänga in en 4+-kärnig CPU i en mobil är ju bara korkat. De enda applikationer som utnyttjar alla de kärnorna är benchmark-program, inte många andra. Så det du betalar för är en massa kärnor som knappt aldrig kommer att användas. Likaså med megapixel-racet när det gäller kamera. Nu har de dock sänkt antal pixlar i kameran för S7:an för att göra pixelsensorerna större, så det anser jag som positivt.

Skrivet av Paddanx:

Det viktiga är att du är nöjd, utan tvekan. Men ibland... stanna och titta med kritiska ögon, för det är lätt att stirra sig blind på ett märke, och tro att allt de gör är bra.

Jag tittar hela tiden med kritiska ögon, men med fallet Apple så är allt de gör bra, utifrån de erfarenheter jag har utav de enheter jag använder. Innan jag gick över till Apple så satt jag med Windows i ca 20 år, och då allt från laptops till stationära, såväl färdigbyggda som egenbyggda. Och i nuläget så föredrar jag Apples produkter och ekosystem. Sen är inte Apple perfekta, finns som sagt fall på nätet man kan läsa om som har råkat ut för problem. Det jag riktar min främsta kritik är mot att använda Googles sökresultat och tro att den återspeglar verkligheten på ett bra sätt.

Skrivet av Paddanx:

Denna S7an ser jag som potential för mig. Inte för att det står Samsung på den, utan för den talar till mig med bra batteri, bra kamera, mer än nog kraft, vulkan grafik (något så klart andra enheter också får utom Apple som vägrar ha det), plats för SD kort och bra skärmar. Sen har de fixat "felen" med den tidigare enheten, vilket är så jag vill att företag ska jobba. Så för mig, tror jag denna kommer göra mig nöjd.

Det är ju jättebra för dig att du är nöjd med S7:an. Själv så ser jag samma sak med iPhone 6S, därav så skaffade jag den. För den tilltalade mig med bra batteritid, "bra kamera" (använder främst systemkamera), bättre prestanda än alla andra mobiler på marknaden, samverkan mellan enheterna (i mitt fall iPhone, iPad, Macbook Pro), miljön och mycket annat. Och även här så tycker jag Apple tar åt sig kritik och lyssnar på sina användare. I fallet med iPhone 6 som böjdes "lätt". De fixade de med att ha ett starkare material i iPhone 6S.

Såvitt jag vet så har inte Apple vägrat att ha Vulkan på sina enheterna. De har utvecklat sitt egna gränssnitt, Metal som har funnits nu ett tag. Sen om Apple kommer att implementera Vulkan på sina enheter framöver får framtiden utvisa.

Permalänk
Medlem

@Danmyr: Inte jag som jämförde utan det är han som förväntade sig värsta grejerna. Men eftersom att Oneplus dom själva ansåg att 2an var en "flagshipkiller 2016" så det inte vårt fel att vi jämför den med S7. Men hur som helst så gick det bra för Oneplus X som budgettelefon men klart man inte kan jämföra Xan med s7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mycket möjligt. Dock lär det vara något som de förlorar på i längden. Jag har i alla fall mina ögon på Huawei och Xiaomi inför nästa köp. Då jag är en sån som gärna byter mobil var och vartannat år så tycker jag inte att 8000kr är värt pengarna för något där värdet faller fortare än en pensionär utan broddar. Fan jag köpte min LG G4 för 6000kr för knappt ett år sedan och nu har jag sett den gå för närmare 3000kr. Nej då köper jag nog hellre en telefon för 3-4000kr varje år i stället, men det är ju jag det

Skulle jag byta varje år så skulle jag absolut hålla med dig där, man är ju inte gjord av pengar
Jag är också nyfiken på många olika lurar, problemet är väl att jag är så van vid Samsung att det skulle kännas så konstigt med ett annat märke... nåja, någon gång måste man ju släppa taget...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Feeku:

Kvittar vad jag säger till dig. Skulle kunna lägga fram bevis som finns över hela internet men bryr mig faktiskt inte om det mer än att jag svarade på din "kritik på andras kritik", jag har sagt det jag vill säga i mitt första inlägg och så är det med det.

Saken är ju den att S7/Edge verkar vara en fantastik telefon på alla håll och kanter till skillnad från förgående modeller.