Netonnet och fyndvaror

Permalänk
Medlem

Netonnet och fyndvaror

Hejsan!

Köpte en fyndvara på Netonnet och enligt deras hemsida gäller detta: "Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Varan är trasig och har skickats in till Netonnet som har undersökt den och kan enligt dem inte lagas. De skriver att varan inte finns kvar i sortimentet och att jag då inte kan få den utbytt. Jag fick alternativet att välja en annan vara eller presentkort (kommer kräva pengarna tillbaka på kortet/kontot om jag inte hittar någon produkt jag vill ha).

Dock finns exakt samma vara hemma i lager enligt deras hemsida (som ny artikel, inte som fyndvara).

Min fråga: Gäller konsumentköplagens rätt att kräva omleverans även för fyndvaror? Alltså har jag rätt att få den utbytt mot en sprillans ny när jag från första början köpte den som en fyndvara till nedsatt pris?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Omleverans är upp till företaget, de har ett antal val men säg att du antingen vill ha omleverans eller att köpet hävs helt och du får pengar tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag citerar ett inlägg av DavidtheDoom från denna tråd #16000090
Med tips om hur ett mail du skickar kan se ut där du helt enkelt talar om vad som gäller enligt svensk lag och kräver det nu vill kräva och har rätt till enligt lag.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag anser att ni har gjort helt fel angående en av mina pågående reklamationer:

Jag utgår att följande händelse och misshantering av denna reklamation beror på okunnig personal och att ni kommer hantera detta på bästa möjliga sätt.

Jag kommer lägga fram vad som har hänt, vad ni har erbjudit er göra, vilket lagstöd jag har och slutligen vad ni har gjort som är fel samt vilka alternativ som finns enligt lagen.

Händelseförlopp följer:
Jag köper en skärm på er fyndhörna.
Följaktligen:
Det finns inga notiser om att produkten är skadat, defekt eller på annat har en funktionsnedsättning från en ny vara. Jag köper skärmen i god tron att skärmen kommer fungera bra som en skärm, det visar sig att skärmen är defekt.

Undertecknad reklamerade därav produkten hos er:
Det ni erbjöd mig på reklamationen var:
1. Häva köpet och få pengarna tillbaka. Köpa en ny skärm för fullpris.

-----------------------------Följande är endast lagstöd och hur lagarna tolkas.------------------------------
Det jag vill hänvisa till nu är följande:

Konsumentköplagen(1990:932):
16§ - Fel på varan:
1:a stycket:
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används
o Produkten är defekt och omöjlig att använda.
3:e stycket:
Varan skall anses felaktig,
om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket.
(2a stycket:
4. Vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
o Ni inte hänvisa till att produkten såldes på fyndhörnan och således friskriva er från ersättning.)
Detta faller även inom:

17§ - Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
• Att produkten inte uppfyller det som det bör, en skärm skall vara en skärm, även om den säljs som fyndprodukt.

Med detta i åtanke är följaktligen det ni skall ersätta en fungerande produkt, en produkt som uppfyller ändamålet.
• Ni skall alltså ersätta mig med en produkt som fyller den funktionen som den produkten jag missleddes till att köpa eller på annat sätt avhjälpa mig med ersättning eller omleverans utan kostnad.

Understöd till att ni skall ersätta mig med kostnadsfri omleverans/avhjälpande eller ersätta kostnaden för produkten + skadestånd för täckköp utan kostnad finns i:
22§ Påföljder vid fel på varan.

26§
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.
• Ni skall således ersätta mig med omleverans med en fungerande skärm, avhjälpa mig(reparera eller byta ut den defekta skärmen) eller Ersätta mig för kostnaden (skadestånd) som produkten hade (om än dock endast om jag accepterar detta utfallet) men då infaller även 33§, även kallat täckköp. Dvs jag kan gå till en av era konkurrenter, köpa produkten och kräva ersättning från er med lagstöd, ni betalar således mig för produkten jag köpte hos er och mellanskillnaden för att köpa en fungerande skärm, även om den inte säljs i en fyndhöra så infaller 33§ enligt 16§, 17§ samt 26§.
• Samtliga metoder skall ske utan kostnad för mig.
o Detta innebär att jag skall kunna få avhjälpning och få en ny skärm (att jag betalar mellanskillnaden mellan en ny skärm och priset på fyndvaran är alltså orimligt och utan lagstöd).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Liknelse:
Om jag köper ett grafikkort på fyndhörnan, låt säga ett GTX 680 för 2000kr som sedan går sönder inom 2veckor innebär inte att butiken kan erbjuda mig ett grafikkort för 2000kr utan att de måste erbjuda mig en vara som kan uppfylla samma funktion(enligt 16§) förslagsvis ett GTX 680, 770 eller motsvarande produkt ur AMDs produktserie. Om jag personligen skall använda grafikkortet till t ex Cuda renderingar, Nvidia 3D gaming eller helt enkelt inte vill köpa ett AMD kort så klassas AMDs produkter helt enkelt inte som en likvärdig ersättningsprodukt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

För att peka ut några fel i ert tillvägagångssätt och återkoppla till era erbjudanden att hantera ärendet:
1. Att jag skall betala mellanskillnaden mellan den defekta produkten och en ny som fungerar.
a. Detta är rakt av fel då ni skall ersätta mig med en produkt som var på det sättet ni sålde varan, dvs ni sålde den som 100% fungerande. Följaktligen gäller 16§, 17§.
b. Jag skall enligt 26§ 3:e stycket “få avhjälpning eller omleverans utan kostand eller väsentlig olägenhet”. Att jag betalar mellanskillnaden för en ny skärm är således inte utan kostnad och 26§ följs då ej från er sida.
2. Få köpa en produkt hos er som kostar lika mycket som produkten kostade på fyndhörnan.
a. Nej, men jag kan häva köpet och då även kräva skadestånd enligt 33§ och köpa produkten någon annanstans och ni betalar mellanskillnaden så att 26§ 3:e stycket uppfylls åter igen.

Ett skärm av samma modell eller likvärdig produkt, dvs väldigt snarlik i färg, form, funktion som uppfyller samma ändamål, likt skillnaden mellan GTX 680 och GTX 770.

Jag åberopar Konsumentköplagen och 26§ enligt 22§. Då Varan såldes på Fyndhörnan men 17§ samt 16§ är applicerbar vilja jag att ni följer lagen och gör ett av följande:

Avhjälper mig med en ny fungerande skärm eller reparera befintlig skärm utan kostnad.
Ersätter mig med en fungerande produkt, en U2414H.
Ersätter mig med kostnaden för skärmen samt prisskillnaden för ett täckköp hos en annan återförsäljare.

All korrespondens sparas tills dess denna angelägenheten är avklarad.
Tack på förhand.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Senseye:

Hejsan!

Köpte en fyndvara på Netonnet och enligt deras hemsida gäller detta: "Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Varan är trasig och har skickats in till Netonnet som har undersökt den och kan enligt dem inte lagas. De skriver att varan inte finns kvar i sortimentet och att jag då inte kan få den utbytt. Jag fick alternativet att välja en annan vara eller presentkort (kommer kräva pengarna tillbaka på kortet/kontot om jag inte hittar någon produkt jag vill ha).

Dock finns exakt samma vara hemma i lager enligt deras hemsida (som ny artikel, inte som fyndvara).

Min fråga: Gäller konsumentköplagens rätt att kräva omleverans även för fyndvaror? Alltså har jag rätt att få den utbytt mot en sprillans ny när jag från första början köpte den som en fyndvara till nedsatt pris?

Jag hade ett extremt snarlikt ärende med NoN i somras. Köpte ett kort som såldes ut och då med rätt bra rea i Januari.
Ett år och tre månader senare gick kortet sönder och de hänvisade till att kortet inte fanns kvar i sortimentet. De erbjöd presentkort på samma belopp som inköpet (inte en chans).

Jag köpte HD7850 1GB. Efter 6-7veckor satt jag med ett R9 270 2GB som var det närmsta ersättningskortet de hade.
Det finns info i denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1376268-garanti-utbyte-...

Både jag och trådskaparen fick kort som var likvärdiga i prestanda mot vad ursprungskortet var. Bara att stå på dig.
Inlägget som @grizzly666 citerade har jag själv använt gällande ett headset (Fyndhörna) och har formulerat om det som ett mail för en skärm som en kille hade köpt på CDONs fyndhörna.

Skrivet av grizzly666:

Jag citerar ett inlägg av DavidtheDoom från denna tråd #16000090
Med tips om hur ett mail du skickar kan se ut där du helt enkelt talar om vad som gäller enligt svensk lag och kräver det nu vill kräva och har rätt till enligt lag.

Kul att den kanske blir använd igen!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Kundservice hävdar att det skiljer för mycket i pris mot en ny produkt och därför kan de inte byta ut den utan jag måste betala mellanskillnaden.

Då deras hemsida säger att fyndvaror har samma garantivillkor som deras andra produkter så tycker jag att det ska likställas med att jag köpt en ny produkt om det ej finns som fyndvara i lager.
Har även frågat om konsumentköplagen inte gäller på deras fyndvaror (gällande omleverans).

Har även skickat mitt mail till deras kundombudsman som jag hoppas få svar på imorgon, annars kanske jag lånar lite från ditt brev @DavidtheDoom

Det lustiga är att jag ska ha 7 års garanti på produkten från tillverkaren, men då får jag ju bekosta frakten och totalsumman med inköpspris + frakt slutar nog på samma som en helt ny produkt från en svensk återförsäljare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Senseye:

Tack för alla svar!

Kundservice hävdar att det skiljer för mycket i pris mot en ny produkt och därför kan de inte byta ut den utan jag måste betala mellanskillnaden.

Då deras hemsida säger att fyndvaror har samma garantivillkor som deras andra produkter så tycker jag att det ska likställas med att jag köpt en ny produkt om det ej finns som fyndvara i lager.
Har även frågat om konsumentköplagen inte gäller på deras fyndvaror (gällande omleverans).

Har även skickat mitt mail till deras kundombudsman som jag hoppas få svar på imorgon, annars kanske jag lånar lite från ditt brev @DavidtheDoom

Det lustiga är att jag ska ha 7 års garanti på produkten från tillverkaren, men då får jag ju bekosta frakten och totalsumman med inköpspris + frakt slutar nog på samma som en helt ny produkt från en svensk återförsäljare.

De dummar sig bara. De får kreditering från sin distributör för den trasiga produkten och de i sin tur av tillverkaren. Så pengaskillnaden är skitsamma om det är samma produkt som har samma artikelnummer från tillverkarens sida (inte det interna artikelnumret som ÅF använder).
De förlorar endast på hanteringen så om du är en "jobbig kund" och drar ut på hanteringen så kommer det kosta mer för dem än att bara byta produkten åt dig.

Tänk på att göra mailet så neutralt som möjligt. Kan ju skippa visa fraser eller formuleringar. Vissa gånger måste du även hänvisa till andra stycken eller specifika paragrafer än de jag har. (den ovan gäller ett leveransbeskymmer så kan vara så att ett av stycken:a måste modifieras).

Min uppfattning om NoNs konsumentombudsman är att de är relativt opålästa om KKöpL alt. försöker dra ut på det så man accepterar det som gynnar bolaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls det är konstigt att du helt enkelt får pengarna tillbaka. Du har köpt en vara som är rabatterad för att den inte håller måttet, saknar förpackning, är lite smådefekt eller liknande.
Visar den sig sen inte fungera alls ska du självklart ha tillbaka pengarna, men att kräva att få en sprillans ny likadan produkt känns lågt.

Hur stor är prisskillnaden mellan ditt rabatterade pris och originalpriset?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig kräva likvärdig vara om företaget hellre ger pengarna tillbaka, valet mellan dessa två lösningar är helt företagets.

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Jag tycker inte alls det är konstigt att du helt enkelt får pengarna tillbaka. Du har köpt en vara som är rabatterad för att den inte håller måttet, saknar förpackning, är lite smådefekt eller liknande.
Visar den sig sen inte fungera alls ska du självklart ha tillbaka pengarna, men att kräva att få en sprillans ny likadan produkt känns lågt.

Hur stor är prisskillnaden mellan ditt rabatterade pris och originalpriset?

Du tycker att kräva det man har RÄTT TILL ENLIGT LAG "känns lågt". Kul...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tänker samma som Mansonite
Köper man en fyndvara så är det just fynd, fungerar den dåligt ska man inte få en helt ny vara.
Tillverkaren kan få chans till att reparera den, men annars är det pengarna tillbaks, annars går ju butiken med dubbel förlust, Först för att de säljer en vara till lägre pris, sen För att de tvingas ge ut en ny och fungerande vara till det lägre priset.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Så länge det i annonsen står att varan fungerar sämre så ja DÅ kan jag hålla med om att man ej ska bli ersatt med en ny vara (heller få det som gör att den fungerar sämre reparerad).
Problemet är ju då att inga skulle handla några fyndvaror som är nån hundralapp billigare (i dom flesta fall) heller till och med dyrare som är långt ifrån ovanligt.

Står det som enda "nackdel" tex retur/demo/kan ha spår av användande/repor så är ju fortfarande funktionen 100% garanterad på varan.
Och därmed har man som svenks kund i svensk butik rätt enligt svensklag att få varan reparerad heller en omleverans av en annan vara butiken får då givetvis skicka ut en annan "fyndvara" istället för en ny MEN har dom endast nya varor så får dom således skicka ut en ny vara.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du tycker att kräva det man har RÄTT TILL ENLIGT LAG "känns lågt". Kul...

Saken är att man inte har den rätten, så länge säljaren hellre ger pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Saken är att man inte har den rätten, så länge säljaren hellre ger pengarna tillbaka.

Så kan man absolut göra, men då har man rätt till "täckköp" enligt ovan, till och med från en annan återförsäljare. Så det alternativet förlorar återförsäljaren generellt mer på att välja jämfört med att laga varan eller omleverera.

Edit: efter att ha läst om din fråga måste jag tillägga att enligt KKL så har inte säljaren rätt att välja att häva köpet förutom om köparen dröjer med betalningen, vid fel på varan har endast köparen rätt att välja att häva köpet enligt KKL.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De dummar sig bara. De får kreditering från sin distributör för den trasiga produkten och de i sin tur av tillverkaren. Så pengaskillnaden är skitsamma om det är samma produkt som har samma artikelnummer från tillverkarens sida (inte det interna artikelnumret som ÅF använder).
De förlorar endast på hanteringen så om du är en "jobbig kund" och drar ut på hanteringen så kommer det kosta mer för dem än att bara byta produkten åt dig.

Tänk på att göra mailet så neutralt som möjligt. Kan ju skippa visa fraser eller formuleringar. Vissa gånger måste du även hänvisa till andra stycken eller specifika paragrafer än de jag har. (den ovan gäller ett leveransbeskymmer så kan vara så att ett av stycken:a måste modifieras).

Min uppfattning om NoNs konsumentombudsman är att de är relativt opålästa om KKöpL alt. försöker dra ut på det så man accepterar det som gynnar bolaget.

Jo det är exakt samma produkt som de fortfarande har i lager.
Tråkigt om deras kundombudsman inte kan lagen, får väl se och återkomma när jag fått svar från dem. Vill ju helst att det ska gå så smidigt som möjligt.

Skrivet av Mansonite:

Jag tycker inte alls det är konstigt att du helt enkelt får pengarna tillbaka. Du har köpt en vara som är rabatterad för att den inte håller måttet, saknar förpackning, är lite smådefekt eller liknande.
Visar den sig sen inte fungera alls ska du självklart ha tillbaka pengarna, men att kräva att få en sprillans ny likadan produkt känns lågt.

Hur stor är prisskillnaden mellan ditt rabatterade pris och originalpriset?

Jag köpte produkten för att kunna använda den så länge jag har garanti, inte för att få tillbaka pengarna om den går sönder. Det är ju liksom ingen poäng att köpa fyndvaror som ska ha garanti om jag endast kan få pengarna tillbaka.

Hade de skrivit att garantivillkoren för fyndvaror är att jag endast kan få produkten utbytt om det finns en likadan fyndvara i lager så hade jag aldrig köpt en fyndvara till att börja med.

Eftersom tillverkaren ger garanti trots fyndvara så borde ju återförsäljaren också kunna göra det tycker man (tar det hellre genom återförsäljaren då jag slipper betala frakt).

Betalade 1499 och ordinarie pris var då 1999 (nu 2089).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag tycker inte alls det är konstigt att du helt enkelt får pengarna tillbaka. Du har köpt en vara som är rabatterad för att den inte håller måttet, saknar förpackning, är lite smådefekt eller liknande.
Visar den sig sen inte fungera alls ska du självklart ha tillbaka pengarna, men att kräva att få en sprillans ny likadan produkt känns lågt.

Hur stor är prisskillnaden mellan ditt rabatterade pris och originalpriset?

Skrivet av MacAllan:

Man kan aldrig kräva likvärdig vara om företaget hellre ger pengarna tillbaka, valet mellan dessa två lösningar är helt företagets.

Skrivet av moonblase:

Tänker samma som Mansonite
Köper man en fyndvara så är det just fynd, fungerar den dåligt ska man inte få en helt ny vara.
Tillverkaren kan få chans till att reparera den, men annars är det pengarna tillbaks, annars går ju butiken med dubbel förlust, Först för att de säljer en vara till lägre pris, sen För att de tvingas ge ut en ny och fungerande vara till det lägre priset.

Nio får ju självfallet tycka precis vad ni vill, alla har rätt till olika åsikter. Saken är fortfarande den att trådskaparen har rätt enligt Svensk Lag. Vad ni tycker eller inte tycker kommer aldrig påverka vad svensk lag säger.

För att adressera det som Moonblase skriver: Först för att de säljer en vara till lägre pris, sen För att de tvingas ge ut en ny och fungerande vara till det lägre priset.:

Svar: Så här fungerar det för ÅF. De köper Vara1 från tillverkare för 1000 kr. Den går sönder och kan ej repareras. Tillverkare ger tillbaks 1000 kr till ÅF. ÅF köper Vara2 från tillverkare för 1000kr och kund får då ny skärm. De förlorar på så sätt ingenting på byta ut skärmen till kund.

Det enda tillfälle de faktiskt kan tjäna på det är ifall de går back från början. På så sätt får de mer i kreditering än vad de betalar tillbaks till kund. Vilket fortfarande inte är rätt enligt lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Så kan man absolut göra, men då har man rätt till "täckköp" enligt ovan, till och med från en annan återförsäljare. Så det alternativet förlorar återförsäljaren generellt mer på att välja jämfört med att laga varan eller omleverera.

Edit: efter att ha läst om din fråga måste jag tillägga att enligt KKL så har inte säljaren rätt att välja att häva köpet förutom om köparen dröjer med betalningen, vid fel på varan har endast köparen rätt att välja att häva köpet enligt KKL.

Helt rätt att man kan ha rätt till "skadestånd" för täckköp, men det är en annan sak.

Det är tyvärr inte så enkelt som du säger, säljarens möjlighet att häva köpet via utebliven betalning gäller ju på felfri vara.
Köparen har inte heller rätt att kräva hävning om säljaren vill åtgärda problemet med lagning eller omleverans.

Tyvärr förutsätter KKL att säljaren inte vill häva ett köp för att lösa problemet, därför anges reparation eller omleverans som första alternativ och hävning som sista alternativ.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Senseye: 500kr är ingenting för ÅF. De får bita i äpplet och ge ersättningsprodukt, inte en chans att de kan komma undan med det hos ARN.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Nio får ju självfallet tycka precis vad ni vill, alla har rätt till olika åsikter. Saken är fortfarande den att trådskaparen har rätt enligt Svensk Lag. Vad ni tycker eller inte tycker kommer aldrig påverka vad svensk lag säger.

För att adressera det som Moonblase skriver: Först för att de säljer en vara till lägre pris, sen För att de tvingas ge ut en ny och fungerande vara till det lägre priset.:

Svar: Så här fungerar det för ÅF. De köper Vara1 från tillverkare för 1000 kr. Den går sönder och kan ej repareras. Tillverkare ger tillbaks 1000 kr till ÅF. ÅF köper Vara2 från tillverkare för 1000kr och kund får då ny skärm. De förlorar på så sätt ingenting på byta ut skärmen till kund.

Det enda tillfälle de faktiskt kan tjäna på det är ifall de går back från början. På så sätt får de mer i kreditering än vad de betalar tillbaks till kund. Vilket fortfarande inte är rätt enligt lag.

Du får gärna visa vilken lag det är som ger rätten att kräva omleverans.

Om du menar KKL så har du fel, där har säljaren rätt till att istället häva köpet om det medför en oskäligt hög kostnad med reparation eller omleverans.
Dock kan man i ett sådant fall ha rätt till skadestånd som ersätter kostnad för täckköp, men det är en fråga som man oftast får ta till ARN för att avgöra och i så fall vad skadeståndet skall vara.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MacAllan: 500kr är inga pengar alls att bråka om. Hade vi sagt 3000kr för en motsvarande produkt som kund köper för 1500kr så är det troligen svårt att hävda täckköp. Men 1500kr för köp och ersättningsprodukt på 2000kr. Varför bråkar butiken ens.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Får man pengarna tillbaka kan man inte kräva något mera, då har företaget gjort sitt. Sen som vissa påpekar att man kan kräva skadestånd ect visst men företaget kan också göra ett bruksavdrag/slitage avdrag precis som försäkrings bolagen gör.

Hur gör ni när ett klädesplagg skall reklameras? Kräver ni då likvärdig vara då också, eller nöjer ni er med pengarna tillbaka då?

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@MacAllan: 500kr är inga pengar alls att bråka om. Hade vi sagt 3000kr för en motsvarande produkt som kund köper för 1500kr så är det troligen svårt att hävda täckköp. Men 1500kr för köp och ersättningsprodukt på 2000kr. Varför bråkar butiken ens.

Det håller jag fullständigt med om och förstår inte heller varför dom bråkar, eller åtminstone erbjuder att man delar på mellanskillnaden.
Men det är ju inte samma sak som att man har rätten att kräva det.

Trotts den låga summan innebär troligen att butiken går minus om dom släpper ett nytt kort 500kr billigare, marginalerna är skit låga på dessa produkter.
Men det är synd att dom inte inser att dom vinner desto mer i goodwill på att göra det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sukero:

Får man pengarna tillbaka kan man inte kräva något mera, då har företaget gjort sitt. Sen som vissa påpekar att man kan kräva skadestånd ect visst men företaget kan också göra ett bruksavdrag/slitage avdrag precis som försäkrings bolagen gör.

Hur gör ni när ett klädesplagg skall reklameras? Kräver ni då likvärdig vara då också, eller nöjer ni er med pengarna tillbaka då?

Jupp! Se Arn 1999-4494

Skrivet av MacAllan:

Det håller jag fullständigt med om och förstår inte heller varför dom bråkar, eller åtminstone erbjuder att man delar på mellanskillnaden.
Men det är ju inte samma sak som att man har rätten att kräva det.

Trotts den låga summan innebär troligen att butiken går minus om dom släpper ett nytt kort 500kr billigare, marginalerna är skit låga på dessa produkter.
Men det är synd att dom inte inser att dom vinner desto mer i goodwill på att göra det.

Jo absolut, marginalerna är sämst. Men då kanske man ska börja neka återköp eller returer oftare. Finns många som missbrukar de rättigheterna.

500kr är dock ingenting mot att hålla en kund nöjd som kommer tillbaka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du får gärna visa vilken lag det är som ger rätten att kräva omleverans.

Om du menar KKL så har du fel, där har säljaren rätt till att istället häva köpet om det medför en oskäligt hög kostnad med reparation eller omleverans.
Dock kan man i ett sådant fall ha rätt till skadestånd som ersätter kostnad för täckköp, men det är en fråga som man oftast får ta till ARN för att avgöra och i så fall vad skadeståndet skall vara.

Konsumentköpslagen heter den. Du har en jättebra beskrivning vilka paragrafer som det gäller i typ trådens andra eller tredje inlägg som lyder...

Skrivet av grizzly666:

Jag citerar ett inlägg av DavidtheDoom från denna tråd #16000090
Med tips om hur ett mail du skickar kan se ut där du helt enkelt talar om vad som gäller enligt svensk lag och kräver det nu vill kräva och har rätt till enligt lag.

Kolla den delen som grizzle quotade från DavidSomething...

Permalänk
Medlem

Stå på dig, dom ska fixa det där åt dig.

Köpte själv ett moderkort från Komplett för ganska många år sedan. Det skulle ha gått på 3200kr nytt men jag hittade det på fyndhörnan för 2000kr. Det kom utan I/O-plåt och andra grejor, bara moderkortet alltså. Men jag sparade ju 1200kr och det var värt det enligt mig. Dock så visade det sig att när jag byggt ihop datorn så var den stendöd. Kom fram till att det måste vara moderkortet som är paj. Kontaktade Komplett, dom fixade returfrakt och skickade mig ett sprillans nytt moderkort av samma modell utan extra kostnad för mig. Det är så det bör gå till.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Senseye: ärligt talat tycker jag netonnets kundtjänst är riktig skit. köpte en dator (jag var för rädd o hade ingen kunskap om hur man bygger en dator) så köpte en färdig + skärm får hem den datorn startar men ingen bild jag byter sladdar ingenting funkar igen testade skärmen på en annan dator o de funkade fint så de var ju uppenbarligen någonting fel på datorn vi skrev ett brev och skickade tillbaka datorn med brevet men vi fick tillbaka den igen och dom sa att dom hittade inga fel på datorn! skickade den fram o tillbaka 3-4ggr sen tröttnade vi och krävde pengarna tillbaka gick till media markt och blev blåst på en dator som jag inte ens frågade efter. pekade ut en dator fick hem en annan men orkade inte bråka något mer. så nu väntar jag på pascal korten sen blir de jag som bygger en burk själv! aldrig mer kommer jag köpa en färdigbyggd aldrig i livet igen. sorry om de här inte hjälper någon men kände bara att jag måste skriva ned de någonstans så kanske någon som jag inte gör samma misstag. bygg för guds skull en egen dator köp inte färdigbyggda och skaffa kunskap om vad du behöver innan du köper någonting! till andra som möjligen är i samma situation

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vad företaget sätter för benämning (fynd, demo, rea, erbjudande, nyhet osv...) på prislappen är i princip oväsentligt beträffande reklamationsrätten. Det är funktion och egenskap som är viktigt. KKöpL utgår från att reparation eller omleverans sker i första hand. Vid omleverans skall en likvärdig produkt levereras, oavsett om det står fynd eller rea prislappen. Om det vid köpet framgår att fyndvaran har avvikande funktionalitet eller avvikande egenskaper så är det inte en självklarhet att en fabriksny produkt kan anses som likvärdig även om det är samma artikelnummer, modell, namn eller dylikt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

I mitt specifika fall gäller det ett nätagg, Corsair HX1000i.
Funderar om jag skulle föreslå att de ersätter med en Corsair RM1000i istället, då den är likvärdig i specifikation men är lite billigare (1890). Vet bara inte om det kan bli problem då det står HX1000i på mitt kvitto om jag behöver använda tillverkargarantin på 7 år efter att garantin från Netonnet är slut?

Känns mest snopet då jag kollade med Netonnet efter att jag köpte varan att garantin skulle gälla (alla 7 år) samt att de skriver på sin hemsida att fyndvaror har samma garantivillkor som vanliga varor. Kollade också med Corsair här på forumet att garantin skulle gälla även på en fyndvara. Hade Netonnet sagt att jag inte kunde få varan utbytt så hade jag inte köpt den som fyndvara.

Skrivet av iFraja:

Vad företaget sätter för benämning (fynd, demo, rea, erbjudande, nyhet osv...) på prislappen är i princip oväsentligt beträffande reklamationsrätten. Det är funktion och egenskap som är viktigt. KKöpL utgår från att reparation eller omleverans sker i första hand. Vid omleverans skall en likvärdig produkt levereras, oavsett om det står fynd eller rea prislappen. Om det vid köpet framgår att fyndvaran har avvikande funktionalitet eller avvikande egenskaper så är det inte en självklarhet att en fabriksny produkt kan anses som likvärdig även om det är samma artikelnummer, modell, namn eller dylikt.

I så fall borde jag ju kunna kräva omleverans (eftersom reparation inte var möjlig) då Netonnet skriver att "samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats".

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Det verkar ju finnas i internetbutiken https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/...

Om dom har det på lager så bör dom ju skicka ett sådant till dig, för det var ju trots allt ett sådant du har köpt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

En uppdatering: Har nu fått svar från Netonnet att de beklagar problemet med servicen och att det ska gå att byta till en ny utan att betala någon mellanskillnad. Synd att det ska vara tjorv från första början men jag förstår att det kan bli fel ibland, och så länge man kan erkänna det och göra rätt för sig så har de kvar mig som kund. Så det verkar lösa sig till det bästa.

Tack till alla som svarat!
Det är skönt att kunna få lite andra synvinklar, både de som argumenterar för och emot mig

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med CDON och har både citerat KKöpL och ARN beslut och ändå fick jag precis det här svaret från CDON.

"Hej!

Eftersom att detta var en fyndvara så har vi ingen möjlighet att skicka ut en ny produkt utan vi kan endast erbjuda en återbetalning.

Jag kan bekräfta att ditt köp nu är hävt.

Har du betalt via faktura eller delbetalning kommer vårt faktureringsbolag Qliro att kontakta dig via e-post och hjälpa dig med återbetalningen. Du kan såklart även kontakta dem själv via deras hemsida, www.qliro.se eller på telefonnummer 08-40 900 300.

I det fall du har valt betalningssätt kort eller direktbetalning kommer återbetalningen av beloppet finnas tillgängligt på ditt konto inom 2-5 bankdagar.

Återkom gärna om det finns något annat vi kan hjälpa dig med!

Är du nöjd med mitt svar? - Lämna din feedback här!

Med vänliga hälsningar

Tobias"

Visa signatur

Intel i7 9900k 5,0GHz | G. Skill 32Gb 3800MHz | Asus Maximus X Hero
EVGA 1080 FTW | Corsair AX 860i