Jag ska byta från iPhone till android, har några frågor

Permalänk
Medlem

Jag ska byta från iPhone till android, har några frågor

Nu har jag haft varannan generation av iphone enda sedan iphone 4. Jag hade alltså 4:an, 5:an och nu 6:an... Tyvärr har min iphone pajjat och apple vägrar ta det på garantin, jag har därmed börjat kolla på andra telefoner blandannat Samsungs galaxy S6. Själva telefonen har jag idag hållit och känt på i affären och tycker den är otroligt snygg... Jag har även kollat på massa videon på youtube.

Nu till frågan, ni som har bytt från iOS till android:
Vad var det positiva med att byta?
Vilka funktioner gillade du som inte fanns i iOS?
Fanns det något du saknade i android som fanns i iOS?
Hur är batteriet på respektive?

Jag håller väl mest på med snapchat, facebook messenger, instagram, mycket musik(spotify) samt ta selfies på fester osv... standard "ungdoms-aktiviteter". En grej som jag tycker verkar sjukt najs i android tillexempel är den lilla FB-messenger bubblan som jag kan öppna vart som helst.. Jag behöver alltså inte öppna själva appen för att kunna skriva med vänner.
Jag brukar alltid jailbreaka min iphone då jag anser att det finns så många tweaks som gör iphonen så mycket skönare att använda.

Så vad tror ni? kommer android passa mig? Dela gärna med av era erfarenheter när ni har bytt telefon/OS. Och snälla gör detta inte till nå' flamewar, alla får tycka och tänka vad dom vill.....

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Batteriet är mycket bättere på samsung enligt mig.
Samma all den möjlig att så kallat ändra utseendet är betydligt bättre. Själv upplever jag kameran och snabbheten mycket bättre på s6.
valde s6 edge över iphone 6s

Gillar den väldigt mycket och friheten du kan göra meden.
Anser att du kommer gilla den. Kameran är snabb framtagen och jäkligt bra. Kan dock rekomendera ett skal så att kameran inte repas

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Batteriet är mycket bättere på samsung enligt mig.
Samma all den möjlig att så kallat ändra utseendet är betydligt bättre. Själv upplever jag kameran och snabbheten mycket bättre på s6.
valde s6 edge över iphone 6s

Gillar den väldigt mycket och friheten du kan göra meden.
Anser att du kommer gilla den. Kameran är snabb framtagen och jäkligt bra. Kan dock rekomendera ett skal så att kameran inte repas

tack för svar.
Har du haft iphone innan?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Bytte nyligen från iphone 6 till Samsung s6. Haft iphone 3, 4 och 5 dessförinnan. Bytte mest för bytandets skull, har nördat ner mig en del på äldre dar. Upplever batteriet som väsentligt sämre. Positivt är naturligtvis friheten som öppnas upp jämfört med ios. Kommer att köpa android även vid nästa byte.

Permalänk
Medlem

@breakwin:
Jag själv hade en iphone 4s sen den kom ut. Då den var på topp.
Sen som sagt valde jag emellan s6 edge och iphone 6s och valde s6 och har inte ångrat mig.
Hade dock ångrat mig om jag valt iphonen för dena är betyldigt bättre personligen.

Permalänk
Medlem

Vill inte på något sätt kapa tråden, men vill du ha den bästa upplevelsen av Android är det en Nexus-telefon som gäller om du frågar mig. Föreslagsvis Nexus 6P när du ändå är inne på lurar med toppspec. Men visst en Galaxy S6 går väl an också.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vill inte på något sätt kapa tråden, men vill du ha den bästa upplevelsen av Android är det en Nexus-telefon som gäller om du frågar mig. Föreslagsvis Nexus 6P när du ändå är inne på lurar med toppspec. Men visst en Galaxy S6 går väl an också.:)

5.7" är alldeles för stort för min smak... Tyckte iPhone 6 hade perfekt storlek på 4.7" så samsungs galaxy S6 känns tillochmed snäppet för stort för mig haha. Större än så kommer jag inte klara av.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Just nu är jag i princip säker på att jag vill ha en galaxy s6, det enda jag oroar mig för är batteritiden. På min iphone kan jag lämna telefonen utan laddning under natten/hela dagen och då har den bara tappat 2-3%.....

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

@breakwin: Kan varmt rekommendera LG G4 då. Mitt batteri räcker utan problem en hel dag. Fördelen med G4 gentemot många andra mobiler är att batteriet är helt utbytbart. Det är alltså bara att sätta i ett nytt batteri när det som följer med börjar tappa kapacitet. Att man kan sätta i eget minneskort är asnice också om man vill lagra mycket film eller så på telefonen.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Just nu är jag i princip säker på att jag vill ha en galaxy s6, det enda jag oroar mig för är batteritiden. På min iphone kan jag lämna telefonen utan laddning under natten/hela dagen och då har den bara tappat 2-3%.....

Standby är väsentligt sämre på Samsungen, gick från iPhone 6 till Galaxy S6 edge. Tyckte batteritiden var bedrövlig, kommer förhoppningsvis fixas men android 6.0 som har börjat rullas ut på vissa marknader. Bör nå Sverige inom kort.

Idag har jag en Galaxy s6 edge + som är fruktansvärt trevligt! Storleken är inget bekymmer, man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

Det är ju knappast så att batteriet regelmässigt är bättre/sämre på android/iphone. Det varierar ju från modell till modell, batterierna skiljer och på androidsidan finns det olika firmware och egen software so drar olika mycket. Snarare än att lyssna på enstaka erfarenheter på SC så borde du väl kolla testsidor i stället som gör systematiska test under samma förhållanden. (gsmarena t.ex.)

Men framför allt är det ju olika appar som vi själva installerar och inställningar som vi inte gör som drar en massa batteri. Jag kör dessutom Juice defender (som dock inte utvecklas längre) och jag får ut 4 dygn på en laddning på min LG Optimus Pro med nästan 4 års gammalt batteri.

Permalänk
Medlem

Har du inte massa program igång i bakgrunden och telefonen får ligga orörd så kommer alla telefoner dra några frå % bara. Annars är det nått fel på dem. Men om det ringer eller om du är å pillar på den så drar det ju givetvis mer. Friheten med antroid är så mycket skönare, har iofs inte haft en iphone på länge. Men när jhag hade den så var man sjuktbegränsad. De jag känner nu som har iphone är också lite låsta jämfört med android.
Ett tips jag gjorde för att spara jävla massa batteri är att stänga av 4G så du bara kör på 3G, hade t o m på 2G en sväng. Batteriet håller lätt 2 dagar med spel å att ringa. Då jag inte använder så mycket surf så, samt att mottagningen blir bättre. Vill man vid något tillfälle surfa mycket så kan man slå på 3/4G igen.

Visa signatur

.

Permalänk

Jag har bytt MINST 10ggr fram och tillbaka (så fort ett nytt flaggskepp har kommit). Just nu är jag tillbaks på iPhone 6s. Tycker alltid Android är fränt och kul en stund men inser varje gång att jag bara kollar mail samt surfar på min lur.

Detta fungerar för mig personligen alltid smidigast, snyggast och stabilare med iOS. Var jättenöjd med min Samsung S6 men bytte mest pga batteritiden. Klarar mig på att ladda varannan natt på 6s.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Om batteritiden oroar dig och du kan vänta några veckor så sägs kommande Galaxy S7 ha en väldigt bra batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Standby är väsentligt sämre på Samsungen, gick från iPhone 6 till Galaxy S6 edge. Tyckte batteritiden var bedrövlig, kommer förhoppningsvis fixas men android 6.0 som har börjat rullas ut på vissa marknader. Bör nå Sverige inom kort.

Idag har jag en Galaxy s6 edge + som är fruktansvärt trevligt! Storleken är inget bekymmer, man vänjer sig.

Jag trodde android 6.0 redan kommit hit? I princip alla på youtube använder det.

Skrivet av guermantes:

Det är ju knappast så att batteriet regelmässigt är bättre/sämre på android/iphone. Det varierar ju från modell till modell, batterierna skiljer och på androidsidan finns det olika firmware och egen software so drar olika mycket. Snarare än att lyssna på enstaka erfarenheter på SC så borde du väl kolla testsidor i stället som gör systematiska test under samma förhållanden. (gsmarena t.ex.)

Men framför allt är det ju olika appar som vi själva installerar och inställningar som vi inte gör som drar en massa batteri. Jag kör dessutom Juice defender (som dock inte utvecklas längre) och jag får ut 4 dygn på en laddning på min LG Optimus Pro med nästan 4 års gammalt batteri.

Kollade på GSMarenas recension, enligt dem har den lika bra batteritid som iphone 6. Men alla andra säger tvärtemot på youtube osv..

Skrivet av SimpanDirr:

Jag har bytt MINST 10ggr fram och tillbaka (så fort ett nytt flaggskepp har kommit). Just nu är jag tillbaks på iPhone 6s. Tycker alltid Android är fränt och kul en stund men inser varje gång att jag bara kollar mail samt surfar på min lur.

Detta fungerar för mig personligen alltid smidigast, snyggast och stabilare med iOS. Var jättenöjd med min Samsung S6 men bytte mest pga batteritiden. Klarar mig på att ladda varannan natt på 6s.

Anledningen till att jag vill prova android är att jag alltid jailbreakar min iphone och håller på med tweaks.

Skrivet av milo_:

Om batteritiden oroar dig och du kan vänta några veckor så sägs kommande Galaxy S7 ha en väldigt bra batteritid.

Kan tyvärr inte vänta då jag behöver mobil snarast :/ annars hade jag lätt gjort det!
När brukar samsung göra sin släpp?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Batteritiden är klart bättre på marshmallow. Speciellt i vila. Förväntar mig att de mobiler som får Android 6 ser en klar förbättring.

Min nexus 5x med ett förhållandevis litet batteri tappar 1-2% över natten uppkopplat på wifi givetvis. Inget annat avstängt. Sedan är det kanske mindre bloat på nexuslurar som påverkar positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Kan tyvärr inte vänta då jag behöver mobil snarast :/ annars hade jag lätt gjort det!
När brukar samsung göra sin släpp?

Runt mars-månad men just S7:an ska tydligen släppas redan den 21:a februari. Eller i alla fall visas upp.

Permalänk
Medlem

Köpte en Sony Xperia z5 Premium i höstas har haft iphones sen 3G. Kan säga att jag kommer inte gå tillbaka till ios.

Bara den smarta funktionen med "mini apps" som gör att du kan ha en app i fönsterläge är helt fantastisk, nu kan jag äntligen låsa skärmen medan jag har youtube igång. Sen är det så skönt att slippa itunes. Kör en app som heter Wifi file transfer kostade 9kr. Behöver bara slå på share funktionen i appen sen kan jag koppla upp mig på datorn via wifit. Behöver aldrig koppla den till datorn, jag vet att itunes har en liknande funktion men jag fick aldrig de att fungera.

Sen finns de massa appar som ändrar utseendet, de tråkiga med ios var att man var tvungen att jailbreaka den för att ändra tema osv, här tankar du hem en app så är de klart.

Dock kommer jag nog inte köpa en lika stor då z5 premium är lite bökig att ha i fickan men riktigt skönt på tuben när man kollar twich/youtube/facebook med den stora skärmen.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag trodde android 6.0 redan kommit hit? I princip alla på youtube använder det.

Android 6 släpptes i Oktober 2015, men samtliga utan en Nexus (stock Android) får vänta på att tillverkaren av deras telefon lägger in sin bloatware innan uppdateringarna skickas ut till telefonerna, för Samsung 6S började 6.0 rulla ut nu i veckan. Själv sitter jag på 6.0.1 sedan December.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Jag trodde android 6.0 redan kommit hit? I princip alla på youtube använder det.

Kollade på GSMarenas recension, enligt dem har den lika bra batteritid som iphone 6. Men alla andra säger tvärtemot på youtube osv..

Anledningen till att jag vill prova android är att jag alltid jailbreakar min iphone och håller på med tweaks.
Kan tyvärr inte vänta då jag behöver mobil snarast :/ annars hade jag lätt gjort det!
När brukar samsung göra sin släpp?

S7 kommer förmodligen presenteras på Sön, då dom har unpack event och då får man veta när den släpps. Samsung släppte Android 6 BETA Dec och det är vad folk kört med. Det officiella började rulla ut för några dagar sen.
Vänta på vad S7/S7 Edge har att erbjuda först och bestäm sen om det är värt att vänta på den istället för S6.
Det går fortfarande att roota telefonen, men Samsung Pay kommer inte att fungera vid root.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av breakwin:

Just nu är jag i princip säker på att jag vill ha en galaxy s6, det enda jag oroar mig för är batteritiden. På min iphone kan jag lämna telefonen utan laddning under natten/hela dagen och då har den bara tappat 2-3%.....

En positiv sak med s6:an är ju också att den har snabbladdning och laddar up på ca 1 timme.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog tills måndag och ser vad som presenteras. Om det är nått bra får jag leva utan telefon i en månad. Hoppas bara de faktiskt släpper telefonen ganska snart också

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd

Vad var det positiva med att byta?

Ingenting, tyvärr.

Vilka funktioner gillade du som inte fanns i iOS?

Ingen.

Fanns det något du saknade i android som fanns i iOS?

Enkelheten. Enhetligheten. Flytet.

Hur är batteriet på respektive?

Med tanken på att jag knappt använde androidlurarna så är det svårt att säga men batteriet höll ju mycket längre på dem än iOS.

De jag har ägt är Samsung Galaxy S3 och S4. Båda var jobbtelefoner.

Varför någon med liknande behov som jag skulle välja att byta till android är för mig fullkomligt obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

5.7" är alldeles för stort för min smak... Tyckte iPhone 6 hade perfekt storlek på 4.7" så samsungs galaxy S6 känns tillochmed snäppet för stort för mig haha. Större än så kommer jag inte klara av.

Nexus lär väl troligen trötta ut dig oxå om du är van vid iPhones fina UI. Kollat på Z5 compact?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd

Jag satt och funderade på moto x force och s6 till z5 och velade som fan sen vart det 249kr månaden på tre med en honor 7 deal tänkte fuck it... och tog en sån och är riktigt nöjd med den sen emotion ui får den att kännas som en android med drag av iphone och efter ha haft den ett tag så ångrar jag mig inte det minsta och är olåst med 1 år spräcka skärmen garanti och känns rapp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Väldigt glad att jag väntade med att köpa S6 Edge. Har nu istället beställt en S7 Edge Svart från komplett. Jag tror/hoppas på att jag kommer bli nöjd, första android mobilen nu.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Jag har bytt mellan android och iphone ex antal gånger. Lika "missnöjd" med båda. Dock har jag abolsut vart nöjdast med iphone när den är jailbreakad, alternativt Nexus. Jag har haft Nexus 4 och 5, och iphone 4s,5 och 6. Just nu duger iPhone 6 perfekt för mig. Du får gärna tagga mig och berätta upplevelsen med S7 Edge så det kanske får bli en sån nästa gång!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni som gnäller på Samsung, ni vet att det inte är rent Android/Vanilla?
Samsung/=/(stock)Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Väldigt glad att jag väntade med att köpa S6 Edge. Har nu istället beställt en S7 Edge Svart från komplett. Jag tror/hoppas på att jag kommer bli nöjd, första android mobilen nu.

Du blir nog nöjd, ingen tvekan om det. Lite ovant kommer det vara till en början men det är ju inget oväntat, hade jag bytt till ios som jag aldrig använt skulle jag ha stora problem till en början. :-). Så se till att ha lite tålamod om något krånglar. Är mitt största tips.

Har en polare vars syrra bytte från ios till android på hans uppmaning och min erfarenhet från hennes byte är att om det finns en funktion i ios du saknar i android, eller något annat du stör dig på så utgå inte från att det inte går att lösa. Oftast kan du ändra det på ett önskvärt sätt. Googla bara eller fråga någon som har en android då löser det sig säkert. Man måste man ju våga experimentera lite med en ny och okänd produkt liksom, det som är det bästa när man köper nytt tycker jag!

Tänkte mest så du är förberedd på att saker kommer vara annorlunda. Viktigt att ha det i åtanke. Tänk också på att appar kan förändra mobilen rätt drastiskt. Så stör du dig på något kanske en 3e parts app kan hjälpa dig.

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Administrativ avgift

@breakwin en oneplusX är nog det rätta valet för dig, försök hitta om någon har en 50 dollar kupong så blir den ännu billigare. Bättre mobil får du inte, jag tog bara min S6:a för att jag fick den för ca 2500kr :P. https://oneplus.net/se/x Hade den funnits när jag köpte min S6:a så hade jag tagit OneX

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3