Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mhj:

I den här frågan fick vi inte gränserna som du skrev där utan vi ska ta reda på de själva utifrån en mängd. Sen när man ritat upp bilder så är min fråga hur man ser att man ska gå från -2 till 0 i triangeln, och inte från 0 till -2.

Hur var problemet formulerat?

Man skulle nog rent allmänt kunna säga att det man oftast arbetar med är integraler från ett mindre x till ett större x. Så från −2 till 0 är vanligare än från 0 till −2.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Standard är ju att gå i positiv riktning längs koordinataxlarna. Men visst, du kan ju gå åt andra hållet också men då får du som sagt ett negativt värde istället. Ibland kan det vara enklare att byta plats på gränsvärdena och gå åt andra hållet men kom då ihåg minustecknet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag hade som tidigare nämnt matteprov idag, och den sista uppgiften kunde jag inte lösa. Kan någon förklara för mig, av ren nyfíkenhet?

En rektangel har två hörn på x-axeln, och två hörn på kurvan y=1/x²+4. Rektangeln har arean 10 areaenheter. Bestäm längden på sidorna.

När jag frågade läraren om en annan formulering på frågan bad han mig att rita ut grafen för att få en bättre bild av det, så jag försökte få fram olika koordinater för att få en bild på så vis. Om x=0 är y=4. Om x=1 är y=5. Om x=2 är y=4,25. Om x=3 är y=4,111.... Jag klarade som sagt inte av uppgiften och jag fick lämna klassrummet med stora frågetecken.

Vad är lösningen?

Skriver en lösningsgång för att utveckla min förmåga att förklara och för att det är kul.

Det behövs en bild för att förstå något:

Vad vet vi? Jo, vi vet hur man uttrycker arean på en rektangel: basen gånger höjden. Basen i rektangeln är, som vi kan se på bilden, 2x och höjden är y. Vi vet också att arean på rektangeln ska vara 10 areaenheter. Därmed kan vi ställa upp följande ekvation:

2x · y = 10

(Notera att x alltså är halva basen i rektangeln.)

Vad vet vi mer? Jo, vi vet från frågeställningen att punkten (x, y) ligger på kurvan y = 1/x² + 4.

Den sistnämnda ekvationen låter oss ersätta y med 1/x² + 4, eftersom de är LIKA MED varandra; de är samma sak. Vi gör nu detta i vår ekvation för arean:

2x · y = 10
2x · (1/x² + 4) = 10
2x/x² + 2x · 4 = 10
2/x + 8x = 10

Multiplicera båda leden med x för att "få bort" divisionen med x:

2 + 8x² = 10x
2 + 8x² − 10x = 10x − 10x
2 + 8x² − 10x = 0
8x² − 10x + 2 = 0
x² − 10x/8 + 2/8 = 0
x² − (5/4)x + 1/4 = 0

PQ-formeln:

x = −(−5/4)/2 ± √(((−5/4)/2)² − 1/4)
x = (5/4)/2 ± √((−5/8)² − 1/4)
x = 5/8 ± √((−5)²/8² − 1/4)
x = 5/8 ± √(25/64 − 16/64)
x = 5/8 ± √(9/64)
x = 5/8 ± √9/√64
x = 5/8 ± 3/8

x1 = 5/8 − 3/8 = 1/4
x2 = 5/8 + 3/8 = 1

Det finns alltså två lösningar. (Kom nu ihåg att x är halva basen.) För x1 gäller att

2x1 · y1 = 10
x1 · y1 = 5
y1 = 5 / x1
y1 = 5 / (1/4) = 5 · 4 = 20

Dvs sidorna är 20 och 1/2.

För x2 gäller likadant att

2x2 · y2 = 10
x2 · y2 = 5
y2 = 5 / x2
y2 = 5 / 1 = 5

Dvs sidorna är 5 och 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka av följande funktioner är inte definierade för x=o?

a) y=x^-2
b) y=4/x^-3
c) y=x^-7/3
d) y=3x^-5

Svaren är tydligen C och D. Men a är väl inte heller definierat? Skulle även behöva hjälp med hur man gör om dessa tal för att kunna se i en graf. T.ex. "x^-2" skriver man som "1/x^2"

Hittade bara en video om detta online också om jag sökte på "potensfunktioner med negativa exponenter".

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Vilka av följande funktioner är inte definierade för x=o?

a) y=x^-2
b) y=4/x^-3
c) y=x^-7/3
d) y=3x^-5

Svaren är tydligen C och D. Men a är väl inte heller definierat? Skulle även behöva hjälp med hur man gör om dessa tal för att kunna se i en graf. T.ex. "x^-2" skriver man som "1/x^2"

Hittade bara en video om detta online också om jag sökte på "potensfunktioner med negativa exponenter".

OK, negativa exponenter. Some fine shit right there!

Det stämmer att likheten xa = 1 / xa gäller. Men varför är det så? Hur kan vi förstå "någonting upphöjt till något negativt"? Vi observerar några potenser med positiva exponenter:

54 = 5 · 5 · 5 · 5 = 625
53 = 5 · 5 · 5 = 125
52 = 5 · 5 = 25
51 = 5

Vi ser att när vi ökar exponenten med 1 blir hela potensen 5 gånger så stor (eftersom basen är 5). När vi minskar exponenten med 1 blir hela potensen en femtedel så stor (dvs dess värde delas med 5).

Detta gäller även när vi "fortsätter neråt" på exponenten:

50 = 51 / 5 = 1
5−1 = 50 / 5 = 1 / 5 = 1 / 51
5−2 = 5−1 / 5 = (1/5) / 5 = 1 / (5 · 5) = 1 / 52
5−3 = 5−2 / 5 = (1/52) / 5 = 1 / (52 · 5) = 1 / 53

Motsvarande gäller förstås oavsett vilken bas potensen har: Hade basen varit 3 istället för 5 hade en ökning av exponenten trefaldigat potensens värde medan en minskning hade delat värdet med 3.

Över till frågorna!

a) y = x−2 = 1 / x2

Sätt x = 0:

y(0) = 1 / 02 = 1 / 0

Division med noll! Det vet vi inte vad det blir; 1 / 0 är odefinierat. Funktionen är alltså odefinierad för x = 0.

b) y = 4 / x−3 = 4 · (1 / x−3) = 4 · x3 = 4x3

y(0) = 4 · 03 = 0

Inga problem.

c) y = x−7/3 = 1 / x7/3

y(0) = 1 / 07/3 = 1 / 0

Division med noll! Funktionen är odefinierad.

d) y = 3x−5 = 3 · (1 / x5) = 3 / x5

y(0) = 3 / 05 = 3 / 0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

OK, negativa exponenter. Some fine shit right there!

Det stämmer att likheten xa = 1 / xa gäller. Men varför är det så? Hur kan vi förstå "någonting upphöjt till något negativt"? Vi observerar några potenser med positiva exponenter:

54 = 5 · 5 · 5 · 5 = 625
53 = 5 · 5 · 5 = 125
52 = 5 · 5 = 25
51 = 5

Vi ser att när vi ökar exponenten med 1 blir hela potensen 5 gånger så stor (eftersom basen är 5). När vi minskar exponenten med 1 blir hela potensen en femtedel så stor (dvs dess värde delas med 5).

Detta gäller även när vi "fortsätter neråt" på exponenten:

50 = 51 / 5 = 1
5−1 = 50 / 5 = 1 / 5 = 1 / 51
5−2 = 5−1 / 5 = (1/5) / 5 = 1 / (5 · 5) = 1 / 52
5−3 = 5−2 / 5 = (1/52) / 5 = 1 / (52 · 5) = 1 / 53

Motsvarande gäller förstås oavsett vilken bas potensen har: Hade basen varit 3 istället för 5 hade en ökning av exponenten trefaldigat potensens värde medan en minskning hade delat värdet med 3.

Över till frågorna!

a) y = x−2 = 1 / x2

Sätt x = 0:

y(0) = 1 / 02 = 1 / 0

Division med noll! Det vet vi inte vad det blir; 1 / 0 är odefinierat. Funktionen är alltså odefinierad för x = 0.

b) y = 4 / x−3 = 4 · (1 / x−3) = 4 · x3 = 4x3

y(0) = 4 · 03 = 0

Inga problem.

c) y = x−7/3 = 1 / x7/3

y(0) = 1 / 07/3 = 1 / 0

d) y = 3x−5 = 3 · (1 / x5) = 3 / x5

y(0) = 3 / 05 = 3 / 0

Skrev du fel i b uppgiften? Ska det inte bli 4*(1/x^3) istället för 4*(1/x^-3)?

Det ska väl inte vara minustecken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Treant:

Skrev du fel i b uppgiften? Ska det inte bli 4*(1/x^3) istället för 4*(1/x^-3)?

Det ska väl inte vara minustecken?

Nej, det är faktiskt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, det är faktiskt rätt.

Då förstår jag inte.. hur kan det bli så?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Treant:

Då förstår jag inte.. hur kan det bli så?

4 / x−3 = 4 · (1 / x−3)

Det är den likheten du undrar över?

Om jag skriver så här:

4 / a = 4 · (1 / a)

Köper du det? Ser du att det är samma slags omskrivning som ovan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

4 / x−3 = 4 · (1 / x−3)

Det är den likheten du undrar över?

Om jag skriver så här:

4 / a = 4 · (1 / a)

Köper du det? Ser du att det är samma slags omskrivning som ovan?

Men hur blir exponenten positiv?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Treant:

Det händer genom att en negativ exponent är detsamma som 1/den positiva versionen. Sedan är det lite klurigt att förklara men att dividera ett tal med ett bråk är samma sak som att multiplicera med det uppochnedvänt t.ex. 1/(1/2) = 1*(2/1) = 2

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Treant:

Förklarade i början av det inlägget hur man ska tolka negativa exponenter. Gå tillbaka dit och läs om du är osäker.

4 / x−3 = 4 · (1 / x−3) = 4 · x3

I det första steget händer verkligen inget konstigt alls. Jag plockar bara ut fyran ur bråket:

Det är i det andra steget som det intressanta händer: Där skickar jag upp x−3 och då ändras tecknet i dess exponent.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mhj:

I den här frågan fick vi inte gränserna som du skrev där utan vi ska ta reda på de själva utifrån en mängd. Sen när man ritat upp bilder så är min fråga hur man ser att man ska gå från -2 till 0 i triangeln, och inte från 0 till -2.

Kanske har ett ännu bättre svar på din fråga nu när jag funderat lite. Om problemet till exempel lyder så:

f(x) = −2 − x

Integralen av f(x) från a till b är 2 (på matematiska: [ab] f(x) dx = 2). Vilket av följande alternativ är korrekt?

a) a = −2, b = 0
b) a = 0, b = −2
c) a = 0, b = 2
d) a = 2, b = 0

Det mest straightforward man kan göra är väl att bruteforcea fram svaret genom att räkna ut nämnda integral för var och en av de fyra kombinationerna av a och b. Först tar vi fram den enklaste primitiva funktionen till f, eftersom vi behöver den när vi räknar ut integraler:

F(x) = −2xx2 / 2

a)
[−2 → 0] f(x) dx = F(0)F(−2)

Vi räknar ut F(0) och F(−2) enskilt för att lösningsgången ska bli enkel och lätt att följa:

F(0) = −2 · 0 − 02 / 2 = 0 − 0 = 0
F(−2) = −2 · (−2) − (−2)2 / 2 = 4 − 2 = 2
[−2 → 0] f(x) dx = 02 = −2

Vi fick att integralen är −2 när a = −2 och b = 0. Därmed kan a) inte vara rätt svar.

b)
[0 → −2] f(x) dx = F(−2)F(0)
[0 → −2] f(x) dx = 20 = 2

Se där ja! Vi fick att integralen är 2 när a = 0 och b = −2. Rätt svar på frågan är alltså b). Vi fortsätter ändå med c) och d) för att lära oss:

c)
[0 → 2] f(x) dx = F(2)F(0)
F(2) = −2 · 2 − 22 / 2 = −4 − 2 = −6
[0 → 2] f(x) dx = −60 = −6

Vi fick −6 när a = 0 och b = 2.

d)
[2 → 0] f(x) dx = F(0)F(2)
[2 → 0] f(x) dx = 0(−6) = 6

Vi fick 6 när a = 2 och b = 0.

Notera nu integralens värde på a) och b) respektive c) och d). Omvänd ordning på a och b gav omvänt tecken på integralen, vilket i någon mån bekräftar "regeln" att integralens värde får omvänt tecken när vi går "från höger till vänster" jämfört med när vi går "från vänster till höger".

Notera även att det enda vi behövde göra för att se detta var att räkna ut integraler på det helt vanliga sättet:

[ab] f(x) dx = F(b) − F(a)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

http://i.imgur.com/XyKLeUG.jpg

Kanske har ett ännu bättre svar på din fråga nu när jag funderat lite. Om problemet till exempel lyder så:

f(x) = −2 − x

Integralen av f(x) från a till b är 2 (på matematiska: [ab] f(x) dx = 2). Vilket av följande alternativ är korrekt?

a) a = −2, b = 0
b) a = 0, b = −2
c) a = 0, b = 2
d) a = 2, b = 0

Det mest straightforward man kan göra är väl att bruteforcea fram svaret genom att räkna ut nämnda integral för var och en av de fyra kombinationerna av a och b. Först tar vi fram den enklaste primitiva funktionen till f, eftersom vi behöver den när vi räknar ut integraler:

F(x) = −2xx2 / 2

a)
[−2 → 0] f(x) dx = F(0)F(−2)

Vi räknar ut F(0) och F(−2) enskilt för att lösningsgången ska bli enkel och lätt att följa:

[−2 → 0] f(x) dx = 02 = −2

Vi fick att integralen är −2 när a = −2 och b = 0. Därmed kan a) inte vara rätt svar.

b)
[0 → −2] f(x) dx = F(−2)F(0)
[0 → −2] f(x) dx = 20 = 2

Se där ja! Vi fick att integralen är 2 när a = 0 och b = −2. Rätt svar på frågan är alltså b). Vi fortsätter ändå med c) och d) för att lära oss:

c)
[0 → 2] f(x) dx = F(2)F(0)
[0 → 2] f(x) dx = −60 = −6

Vi fick −6 när a = 0 och b = 2.

d)
[2 → 0] f(x) dx = F(0)F(2)
[2 → 0] f(x) dx = 0(−6) = 6

Vi fick 6 när a = 2 och b = 0.

Notera nu integralens värde på a) och b) respektive c) och d). Omvänd ordning på a och b gav omvänt tecken på integralen, vilket i någon mån bekräftar "regeln" att integralens värde får omvänt tecken när vi går "från höger till vänster" jämfört med när vi går "från vänster till höger".

Notera även att det enda vi behövde göra för att se detta var att räkna ut integraler på det helt vanliga sättet:

[ab] f(x) dx = F(b) − F(a)

Okej då är jag med, stort tack för hjälpen!

Om man har integralen e^(x^2) och området begränsas av sträckorna mellan (0,0), (-1, 0) och (-1,1). Blir gränserna då 0 till -x för dy och -1 till 0 för dx?

Permalänk
Skrivet av mhj:

Okej då är jag med, stort tack för hjälpen!

Om man har integralen e^(x^2) och området begränsas av sträckorna mellan (0,0), (-1, 0) och (-1,1). Blir gränserna då 0 till -x för dy och -1 till 0 för dx?

Kan du förtydliga frågan? Finns det någon bild? Skriv gärna av den exakta problemformuleringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite of topic men så fort jag känner mig smart så brukar jag kika på den här tråden och vips så är jag på jorden igen

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan du förtydliga frågan? Finns det någon bild? Skriv gärna av den exakta problemformuleringen.

Man ska bara beräkna dubbelintegralen av e^(x^2) där området D begränsas av sträckorna mellan (0,0), (-1, 0) och (-1, 1). Så utifrån rektangeln där tar man fram gränserna sen integrerar man som vanligt bara. Men vet inte om mina gränser är rätt, är de rätt?

Permalänk
Skrivet av mhj:

Man ska bara beräkna dubbelintegralen av e^(x^2) där området D begränsas av sträckorna mellan (0,0), (-1, 0) och (-1, 1). Så utifrån rektangeln där tar man fram gränserna sen integrerar man som vanligt bara. Men vet inte om mina gränser är rätt, är de rätt?

Kan tyvärr inte dubbelintegraler, men tror att det behövs antingen fyra eller två (om man antar att sidorna är vertikala och horisontella) punkter för att definiera en rektangel.

Vet inte hur man gör, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Det blir de nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Är det inte en triangel då? Du har fått tre punkter.

Har du ritat upp punkterna i ett koordinatsystem? Var inte lat, för då kommer du aldrig klara dig. Rita upp området i VARJE uppgift du gör, det är ett måste. Sedan gör du så som Jonas Månsson visar, att du kollar först i x-led eller y-led beroende på vilken ordning det är lättast att integrera i. Den innersta integralen lär ha en variabel i någon av gränserna medan den yttre bara har siffror.

Men om vi nu förutsätter att det är en triangel du menar (vilket jag antar att det är eftersom du bara har tre punkter) så skulle gränserna i y-led kunna vara t.ex 0 till -x och gränserna i x-led -1 till 0. Hur kan jag veta detta? Jo, jag ritar upp triangeln (i detta enkla fall så räckte det för mig att visualisera den i huvudet). Vi vet att en av sidorna till triangeln är x-axeln och drar vi ett streck från den rakt uppåt (positiv y-led) så stöter vi på linjen y = -x. Alltså måste det vara den som är övre gränsen. Sedan vet vi att i x-led så är vi som längst vänster -1 och som längst till höger 0. Detta är då den yttre integralen (dx) och den ska därför inte ha någon variabel i gränserna. Den inre integralen (dy) har ju ett x i sina gränser.

Observera att om du integrerar med avseende på t.ex y så kan du inte ha y i gränserna och samma om du integrerar med avseende på x så kan du inte ha x i någon av gränserna till den integralen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det blir de nog.

Skrivet av Kalium:

Är det inte en triangel då? Du har fått tre punkter.

Har du ritat upp punkterna i ett koordinatsystem? Var inte lat, för då kommer du aldrig klara dig. Rita upp området i VARJE uppgift du gör, det är ett måste. Sedan gör du så som Jonas Månsson visar, att du kollar först i x-led eller y-led beroende på vilken ordning det är lättast att integrera i. Den innersta integralen lär ha en variabel i någon av gränserna medan den yttre bara har siffror.

Men om vi nu förutsätter att det är en triangel du menar (vilket jag antar att det är eftersom du bara har tre punkter) så skulle gränserna i y-led kunna vara t.ex 0 till -x och gränserna i x-led -1 till 0. Hur kan jag veta detta? Jo, jag ritar upp triangeln (i detta enkla fall så räckte det för mig att visualisera den i huvudet). Vi vet att en av sidorna till triangeln är x-axeln och drar vi ett streck från den rakt uppåt (positiv y-led) så stöter vi på linjen y = -x. Alltså måste det vara den som är övre gränsen. Sedan vet vi att i x-led så är vi som längst vänster -1 och som längst till höger 0. Detta är då den yttre integralen (dx) och den ska därför inte ha någon variabel i gränserna. Den inre integralen (dy) har ju ett x i sina gränser.

Observera att om du integrerar med avseende på t.ex y så kan du inte ha y i gränserna och samma om du integrerar med avseende på x så kan du inte ha x i någon av gränserna till den integralen.

Aa menade triangel så klart men då var gränserna som jag trodde, då kör jag på! Tack!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt att fråga detta i den här tråden (mod får gärna flytta inlägget om det inte passar)

Vilken Mattebok rekommenderar ni om man vill repetera Matte A och eventuellt B? (heter väl 1a-c och 2a-c nuförtiden?)

Har kollat lite på Matematik 5000 på Tradera, som komplement hade jag tänkt använda mig av Matteboken.se.

Vill repetera eftersom jag så småningom ska göra HP, och när jag sitter med tidigare provuppgifter så märker jag att det mycket som jag har glömt av. (ex räkning med potenser och andra räkneregler)

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Hur kan jag tänka när jag visualiserar icke linjära funktioner? T.ex. en jobbig som 8/x+12/x^4?

Linjära funktioner är ju aslätt. Man ser att en timme arbete ger en viss lön. Två timmar ger dubbla lönen.

Men när jag kollar på dessa funktioner så blir grafen helt konstig och jag har svårt att verkligen förstå vad det är jag kollar på.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Treant:

Hur kan jag tänka när jag visualiserar icke linjära funktioner? T.ex. en jobbig som 8/x+12/x^4?

Linjära funktioner är ju aslätt. Man ser att en timme arbete ger en viss lön. Två timmar ger dubbla lönen.

Men när jag kollar på dessa funktioner så blir grafen helt konstig och jag har svårt att verkligen förstå vad det är jag kollar på.

Tänk dig exempelvis att du tittar på mindre enkla saker I princip allt beskrivs i verkligheten av icke linjära funktioner. Du kanske tittar på vattentrycket ut ur ett litet hål på en hink då du tillför en konstant mängd vatten eller något annat kul.

I princip alla beteenden i motorer, saker som rör sig / accelererar, krafter, elektricitet och så vidare är icke linjära.

EDIT: kan ju ta din som exempel 8/x +12/x^4
Här ser du ju att du minskar linjärt för varje x du lägger till, dessutom minskar det med en exponentiell term när x ökar.

Tittar vi på den från x = 0 och framåt kommer vi alltså börja i oändligheten och plana ut (x = 1 ger 20) mot 0 då x ökar. Som exempel kanske det skulle kunna beskriva något explosivt förhållande såsom tryckfallet i en exploderande ballong eller något annat Trycket minskar alltså kraftigt och planar ut mot normaltryck eller något sånt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Vet inte om det är rätt att fråga detta i den här tråden (mod får gärna flytta inlägget om det inte passar)

Vilken Mattebok rekommenderar ni om man vill repetera Matte A och eventuellt B? (heter väl 1a-c och 2a-c nuförtiden?)

Har kollat lite på Matematik 5000 på Tradera, som komplement hade jag tänkt använda mig av Matteboken.se.

Vill repetera eftersom jag så småningom ska göra HP, och när jag sitter med tidigare provuppgifter så märker jag att det mycket som jag har glömt av. (ex räkning med potenser och andra räkneregler)

Jag tipsar med jämna mellanrum på forumet om Sommarmatte. Det täcker det mesta/allt av gymnasiematten och mer därtill om man väljer att titta vidare på kursmaterialet.

Här är ett exempelinlägg där jag skriver om kursen. Du måste givetvis inte gå den som "kurs", men materialet är fritt att ladda hem och går att köra på egen hand. Uppstår frågor finns bl a just denna tråd .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Det viktiga är väl att du kan tolka grafer i allmänhet, ty det fungerar likadant oavsett hur "svår" funktionen är: Varje x-värde i definitionsmängden ger exakt ett y-värde, som visualiseras som "hur högt ovanför sagda x-värde grafen befinner sig".

Om du utifrån vilken graf som helst kan utläsa rätt y-värde (med någorlunda precision) för godtyckligt x-värde samt plotta vilken funktion som helst (på ett ungefär) genom att sätta in några x-värden och rita ut motsvarande y-värden tycker jag att du kan det.

Det är även bra om man känner till hur vissa vanliga funktioner ser ut, till exempel att en andragradsfunktion y = ax2 + bx + c ser ut som en "glad mun" om a är positivt och som en uppochnedvänd sådan om a är negativt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska beräkna integralen {{xdxdy där D bestäms av x^2 + 2xy + 4y^2 <= 1, x >= 0, y>=0. Men hur kan jag rita upp det området som beskrivs där? Vet inte riktigt hur jag kan rita upp x^2 + 2xy + 4y^2 utan att kolla wolfram typ.

Permalänk
Medlem

Funktionen x^2+2x-3 har väl minipunkten -1, -4?

Om inte, kan några förklara hur man räknar ut det? När jag kollar i en graf så är det iaf så..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Om inte, kan några förklara hur man räknar ut det? När jag kollar i en graf så är det iaf så..

Jepp Wolframalpha är ett otroligt bra hjälpmedel när man kört fast. http://www.wolframalpha.com/input/?i=minimize+x%5E2%2B2x-3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

En trevlig metod för att se sådant är att kvadratkomplettera. I det här fallet får man
(x+1)^2 - 4,
där man, genom att inse att (x+1)^2 inte kan bli negativ, direkt ser att det minsta möjiga värdet är -4 och att det erhålles då x+1 = 0.