Netonnet är ett billigt skämt

Permalänk
Medlem

@vrmlnd: Köpte dock ingen billig fyndvara. Köpte hela min dator, och valde NetOnNet pga att de var billigast.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har handlat många gånger av Netonnet och har aldrig haft några problem med dom. Alltid varit väl packade varor! Har även handlat hos deras lagerbutiker och även där har allt fungerat bra, tycker även dom är bra när man vill utnyttja ångerrätten osv.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Medlem

TS skriver i sitt första inlägg:

"När paketet väl kom så såg det ut att blivit överkört. Postens hantering men också väldigt dåligt packat av Netonnet.
Inget trasigt så jag börjar bygga..."

Hur sjutton kan man genom att bara titta på en produkt se att den är fullt fungerande?? TS första tabbe var att ens packa upp varan om hen nu ansåg att paketet var skadat.

Vad man ska göra i såna här fall är att kontakta butiken man köpt varan ifrån, så att dom i sin tur kan lägga en notis om att paketet var skadat vid leverans. Skulle då produkten visa sig inte fungera, så har man där bra med belägg för att få varan ersatt.

Angående nätagget så vet jag inte vad reglerna säger angående "fyndvara". Men jag kan säkert tänka mig att en fyndvara absolut inte behöver vara i nyskick utan kan vara av det begagnade slaget.

Ser inte något fel hos NetOnNet i denna histora, bara misstag av TS desvärre.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig haft problem med någon produkt från NoN, men tycker att deras leveranstider är förjävligt jobbiga. Känns som att dem drar ut det för att man ska betala extra för "expressfrakt".

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem

Har beställt en del komponenter ifrån netonnet. Samt handlat i butik.
Lämnade tillbaka ett grafikkort som inte dög till annat än stillbilder. Kontrollen utav varan vid återlämningsdisken kändes lite oseriös. Men det gick väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Tro mig, jag kollade reglerna för skadade paket innan jag öppnade det. Dokumenterade allt med foton. Vad gäller nätagget så, visst, det kan ha varit använt tidigare. Det är en del av fyndvarans historia. Men att Netonnet får tillbaka något som är så uppenbart använt och dammigt, inte kolla om det funkar, inte rengöra det, och skeppa det vidare till nästa kund är under all kritik. Jag har följt Netonnets egna riktlinjer till punkt och pricka: https://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/ErroredDe...
Då inga förpackningar i det större paketet var tillplattade eller kantstötta (ja, det går bra att öppna det yttre embalaget så länge du sparar det) så går det att dra slutsaten att inget verkar skadat. Vad gäller nätagget så kan jag först veta när jag öppnar paketet vad de stoppat i för något. Även det dokumenterat med foto såklart.

Klart att en kan vara efterklok och tänka att jag borde skickat tillbaka nätagget direkt. Men efter en otroligt långsam frakt från Netonnet så var deadlinen snäv.

Vad tycker fortfarande att Netonnet är helt skuldfria?

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Kan hålla med alla om att fyndvaror är av naturen ett lotto. Men samtidigt är det ett finger på pulsen i hur leverantören hanterar dessa varor. Att inte kolla upp ett återköpt nätagg är under all kritik. Samma sak med paketeringen av varorna. Anledningen till att jag godkände paketet var att jag hade deadline på när datorn skulle vara ihopplockad, samma sak med nätagget när det var damm i det. Miss, helt klart, nu i efterhand. Blir inga fler inköp för min del från Netonnet, även om de håller bra priser.

Varför beställer du delarna (i form av fyndvaror dessutom!) när du har en så pass snäv deadline?

Jag har aldrig haft några problem med NetOnNet och ser faktiskt inte vad de skulle ha begått för fel i det här fallet. Du beställer varor som hanterats av Posten och upptäcker vid leverans att paketet är skadat. Du beställer fyndvaror där varken funktionalitet eller skick garanteras och upptäcker vid montering att nätaggregatet inte fungerar. Är något av detta NetOnNets fel?

När det gäller fyndvaror så är det billigare att bara skicka ut en ny produkt i de fall den är trasig istället för att bekosta felsökning och köra en massa tester vilket är anledningen till att de flesta bara gör en okulär besiktning innan produkterna packas ner i sin förpackning igen och säljs till nedsatt pris.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

@ågren: Hahaha, den snäva deadlinen är ett direkt resultat av att Netonnet tog 8 dagar på sig att få varorna till mig. Ingen garanti på fyndvaror. Såhär skriver Netonnet själva:

"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Visa signatur

OSX Core i7 4790K 4,0GHz , AMD Radeon HD 7970, 2 x 850 EVO Series 250Gb, 2Gb Thoshiba P300, X GA-Z97X-GAMING 3, Corsair Vengeance 16GB 1600MHz DDR3, Define R5 Black Pearl, Hyper 212 Evo, Drobo 4 Bay usb3, Dell UltraSharp U2412M, M-Audio AV 40, M-Audio Fast Track Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Bara goda erfarenheter men å andra sidan brukar jag inte beställa från dem utan bara prisjakta skiten ur saker och handla i butik om de är billigast

Samma här enbart prisjakt bestämmer inköpsställe som det bör vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

@ågren: Hahaha, den snäva deadlinen är ett direkt resultat av att Netonnet tog 8 dagar på sig att få varorna till mig. Ingen garanti på fyndvaror. Såhär skriver Netonnet själva:

"Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats. Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Åtta dagar låter helt normalt eftersom de skriver på sin hemsida att det kan ta upp till två arbetsdagar innan paketet skickas. Naturligtvis lämnas garanti på fyndvaror, det jag menade var att de sällan kan garantera att produkterna är felfria och fungerande av den anledning jag nämnde i mitt förra inlägg. Jag skrev dessutom aldrig att de inte ger någon garanti på fyndvaror, kanske ett tolkningsfel från din sida?

Det är så klart lite roligt att de har den där texten på sin hemsida men man ska nog ta den med en nypa salt om det inte gäller en nischad butik. De flesta som sitter i kassan på NetOnNet vet antagligen inte ens vad ett nätaggregat är eller hur de ser ut. Hade det gällt Inet, Komplett eller någon annan komponentinriktad butik hade jag däremot blivit väldigt förvånad och besviken då dessa oftast har egna serviceverkstäder där återköp testas och återställs innan de säljs vidare.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Åtta dagar låter helt normalt eftersom de skriver på sin hemsida att det kan ta upp till två arbetsdagar innan paketet skickas. Naturligtvis lämnas garanti på fyndvaror, det jag menade var att de sällan kan garantera att produkterna är felfria och fungerande av den anledning jag nämnde i mitt förra inlägg. Jag skrev dessutom aldrig att de inte ger någon garanti på fyndvaror, kanske ett tolkningsfel från din sida?

Det är så klart lite roligt att de har den där texten på sin hemsida men man ska nog ta den med en nypa salt om det inte gäller en nischad butik. De flesta som sitter i kassan på NetOnNet vet antagligen inte ens vad ett nätaggregat är eller hur de ser ut. Hade det gällt Inet, Komplett eller någon annan komponentinriktad butik hade jag däremot blivit väldigt förvånad och besviken då dessa oftast har egna serviceverkstäder där återköp testas och återställs innan de säljs vidare.

Du beställer fyndvaror där varken funktionalitet eller skick garanteras och upptäcker vid montering att nätaggregatet inte fungerar.
Hur menade du då? Och ang garantier mm. Jag vill gärna kunna lita på att det som står på en leverantörs hemsida stämmer, men jag fattar vad du menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag handlar dock alltid i deras butik och jag har märkt att man får samma varor som på andra ställen fast billigare eller är exakt samma varor på andra ställen bättre för att dom är dyrare=?

Ja uppenbarligen

/s

Permalänk
Medlem

Hur skulle NetOnNet påverka leveranstiden hade du tänkt?

Permalänk
Avstängd

Än så länge har jag inte upplevt dålig service av Netonnet. Har en butik i närheten och det är en stor fördel.

Permalänk
Medlem

Hade svåra problem att få kontakt med supporten den enda gång jag beställde någonting hos dem. Var möjligtvis bara en dålig dag, men upplevelsen sätter sig.

Permalänk
Proffsmobbare

En nära vän jobbade i många år som servicetekniker på NoN Slagsta.

Kan bekräfta att returer ofta hamnar på direkt i butikshyllan utan någon som helst kontroll, och att stora delar av det som säljs är gråimport. Gråimport gör att tillverkargarantier och erbjudanden inte gäller, så det är enbart butiksgaranti mot kunden som finns kvar.

Det gäller att se upp med vad man köper. Mycket ansvar ligger på kunden vid köp hos NoN.

Permalänk
Medlem

En gång är ingen gång...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Innan jul så kollade jag in cooler master masterclass 5 på netonet . Det kostade 899 kr och fanns i butiken i Helsingborg men gick inte att paxa. Jag bor ca 4 mil därifrån så jag körde dit för att bara finna att det inte stod några i butiken. Inte ens några hyllappar fanns . Gick in på en av deras datorer i butiken och där stod det ff att de hade den i lager.
Att få tag på expedit var omöjligt så jag ställde mig i kön till informationsdisken . Efter en kvart så kommer jag fram och säger mitt ärende . Han rycker då bara på axlarna och säger : finns det inte på hyllan så har vi inte det . Jag har alltså kört 8 mil i onödan, vilket han inte ens reagerar på . Han kollar inte ens på datorn för att se om det kunde finnas på deras lager eller ta bort det i om att statusen är fel om de inte har det.
Direkt efter jul höjer de priset på chassit med 400 kr tror jag det var .
Min tanke var då att de helt enkelt använder varan som en krok för att dra kunder till butiken. I om att den inte gick att paxa så har man ju ingen försäkring på att varan finns i butiken när man kommer dit. De hade säkert tagit bort varan från hyllan för att de visste att den skulle öka i pris.
Deras bemötande i butik och kundtjänst där de bara sa att det skett ett misstag samt att deras personal inte vet vad de säljer gör att jag i framtiden väljer andra affärer. Att fråga en expedit om hjälp och att de bara ställer sig och läser på kartongen är ingen hjälp alls. Aldrig har jag fått svar på det jag frågat om en vara.
I fallet med chassit tycker jag att de kunde erbjudit mig ett chassi till gamla priset men det var de inte intresserade av.

Permalänk
Medlem

Det mesta från NetOnNet har sätt ut eller fungerat som om det blivit överbackat av en lastbil, köper numer bara småsaker om endast dom skulle ha i lager.

Permalänk
Medlem

Har handlat endel från netonnet senaste var ett amd r9 390 nitro 1 dags leverans och välpackat 1 veckor sedan . Har bara bra erfarenheter av dom . Och kortet fungerar hur bra som helst.
Har även reklamerat produkter där inga problem det heller.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Det är visst garanti på fyndvaror, det står till och med i texten du länkade!

Permalänk
Medlem

Så fort det är fynd varor får man vara beredd på strul om inte butiken kan ange vad varan har varigt med om
Bruka handla fynd varor från Dustin Webhallen och Inet där får man klassning på varorna och vad man kan vänta sig..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Kote: Jo, visst. det var min poäng. Ett svar på ett annat inlägg som kunde tolkas som att ingen garanti gavs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SJälv har jag goda erfarenheter, har handlat mycket i örebro butik, trevlig kundtjänst som inte ifrågasätter varför man lämnar tbx varan för att man ångrat sig, pga coilwhine eller bara ville köpte bättre. Svin bra hantering där ialf. Tummen upp för örebro netonnet.

Permalänk
Medlem

Har bara haft riktigt goda erfarenheter av Netonnet och då har jag nog köpt delar för 30-40 tusen hos dem senaste två åren, dom har grymt bra RMA service och står vid sitt ord.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett trådlöst Asus AC kort fyndvara på non som jag försökte få liv i under några dagar.
Gav upp och åkte tillbaks till butiken sa som det var 2 minuter senare hade jag ett splirrans nytt kort som fungerade.
Tjänade nästan 300 riksdaler på kuppen surt bara att dom inte ens kan funktionstesta kortet
hur lång tid kan det ta?

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Köpte ett nätagg som fyndvara där den tidigare ägaren hade glömt att lägga med nätkabeln.
Påpekade det för netonnet och de snackade om att retunera det (när jag redan hade lagt ner tid för att montera det) istället för att skicka mig en ny kabel.
Kommer ALDRIG köpa fyndvarudelar hos dem igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlitoman:

Du beställer fyndvaror där varken funktionalitet eller skick garanteras och upptäcker vid montering att nätaggregatet inte fungerar.
Hur menade du då? Och ang garantier mm. Jag vill gärna kunna lita på att det som står på en leverantörs hemsida stämmer, men jag fattar vad du menar.

Eftersom de oftast inte genomför några kontroller eller tester av återköp så kan de varken garantera att prylarna är hela och rena eller ens fungerar som de ska och man köper grisen i säcken så att säga. Däremot gäller naturligtvis de normala garantivillkoren, annars hade det ju aldrig fungerat att ha s.k. 'fyndhörnor' (dessutom är de nog förpliktigade enligt lag att erbjuda en viss garanti).

En del verkar även ha missförstått hela NetOnNets affärsidé. De säger t.o.m. själva att de kan hålla priserna nere genom att de bl.a. har sämre lägen på sina butiker, säljer varor direkt från lagerhyllorna och inte lägger några större pengar på marknadsföring. Går man in i en NetOnNet-butik och förväntar sig expertkunnande så har man nog misstagit sig...

Skrivet av Steffo792000:

Köpte själv ett trådlöst Asus AC kort fyndvara på non som jag försökte få liv i under några dagar.
Gav upp och åkte tillbaks till butiken sa som det var 2 minuter senare hade jag ett splirrans nytt kort som fungerade.
Tjänade nästan 300 riksdaler på kuppen surt bara att dom inte ens kan funktionstesta kortet
hur lång tid kan det ta?

Det är en kostnadsfråga och att ta in en extern aktör för bedömning och ev. reparation kostar som sagt betydligt mer än att bara skicka ut en ny produkt om kunden anmäler att den är defekt. Hos butiker som t.ex. Inet och Komplett har de möjlighet att själva göra felsökningar och utföra tester och de kan därför ge en mer detaljerad beskrivning kring vad som ev. inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är många skäl till att en vara returneras till deras butiker allt ifrån att man helt enkelt ångrar ett impulsköp som inte ens blev uppackat eller hittat någon annan vara istället.

Detta i motsats till fall där felaktiga saker antingen omedvetet lämnats åter, eller i värsta fall helt medvetet i chans att felet inte hittas vid returkontrollen.(kunden kanske vill slippa krånglig reparationshantering och reparationstider om felet fanns där från början) eller har kanske själv råkat ha sönder prylen och vill inte stå för det.

Däremellan finns hela spektrumet av fall där man kanske inte är fullt nöjd med varans prestanda utan att det är att klassa som ett fel av butik/tillverkare såsom bildskärmar/bärbara datorer med bildfel av typ backlight bleeding.

Där dessutom det "fel"som är väldigt irriterande för en köpare kanske en annan mindre kräsen köpare inte ens lägger märke till beroende på preferenser eller användning.

Då kan man som köpare hos Netonnet faktiskt få prova hemma ordentligt om man är nöjd med bildskärmen/teven/bärbara datorn och kan lämna den åter utan problem, detta eftersom de har som affärsidé att inte ha uppställda varor i butik utan allt får provas hemma.

Det är då klart att det är ett lotteri med fyndvaror eftersom du inte vet om varan är helt felfri men ångrad eller har mindre defekter fast inom tillverkarens referensramar (bildskärm med bleeding) som återlämnas därför att det inte skulle åtgärdas vid service. Eller om du har otur en helt trasig produkt som någon lämnat tillbaka för att slippa problemet.

Köper man en fyndvara får man dessvärre räkna med lotteri och risk för problem men till Netonnets fördel måste åtminstone jag säga att det fungerat utan krångel och tjafs med kundtjänst när jag lämnat tillbaka något vilket jag faktiskt gjort med både laptops och en del annat som bildskärmar.

Deras stora fördel är just möjligheten att prova hemma på riktigt istället för som på många ställen där varan inte får startas och testas, hur ska man annars kunna se om man är nöjd.

Faktiskt bättre än prova i butik där det uppställda demoexet var bra till skillnad från måndagsexet du fick med dig hem och som sedan inte får bytas hos en del andra handlare.

Kan dock hålla med om att paketeringen någon gång varit under all kritik med lösa saker som farit runt, har också varit med om helt ok paketering så beror på hur de paketerat varan. Mek hårdiskar och liknande ömtåligt som farit runt dåligt packat skulle jag inte tolerera utan reklamerat direkt.

Verkar som om paketering blivit sämre överlag även från andra kedjor/butiker än Netonnet med konstiga försök att spara in på packmaterial, fick härom dagen en HörlursDAC för 2,4k som ramlade ned i brevlådan ute vid vägen som posten varubrev inslagen bara i bubbelplast o tejp. Den hade lyckligtvis överlevt resan utan skador eller att blivit stulen men själv skulle jag aldrig vågat chansa så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men personen som lämnade tillbaka detta ska ju få betala ersättning för att rengöra och funktionstesta det. (Är så ångerrätt och återköp fungerar.)

Återköp, vilket inte är lagstadgat, kan säljaren bestämma villkoren för, men vad gäller ångerrätten så gäller:
1. Om varan inte är använd mer än vad som är nödvändigt för att köparen skall kunna fastställa dess funktion och egenskaper så kan säljaren inte få ersättning för varken test eller rengöring (vad köparen betalat skall återbetalas enligt 14§ i "distansavtalslagen").
2. Om varan är använd mer än i punkt 1 så kan säljaren kräva ersättning för varans eventuella värdeminskning (§15.2 i "distansavtalslagen"); testning kan knappast anses ingå där, men vad gäller rengöring så är det nog möjligt om smutsen kan anses medföra en värdeminskning på varan (kostnad för att återställa varans skick skulle kunna anses som en värdeminskning...känner inte till om det prövats sedan lagen ändrades senast, men det låter inte orimligt).

Skrivet av YamahaDGX630:

Angående nätagget så vet jag inte vad reglerna säger angående "fyndvara". Men jag kan säkert tänka mig att en fyndvara absolut inte behöver vara i nyskick utan kan vara av det begagnade slaget.

Du har helt rätt. Det enda kravet är att den fungerar såsom varor av aktuell typ förväntas fungera, med undantag för defekter som specificerats före köpet (vilket iofs gäller alla varor...uttrycket "fyndvara" är mest ett sätt att tydliggöra att defekter förekommer eller åtminstone att risken för att de förekommer är förhöjd, och att det är därför varan säljs till nedsatt pris).

Skrivet av ågren:

Skrivet av ågren:

Naturligtvis lämnas garanti på fyndvaror, det jag menade var att de sällan kan garantera att produkterna är felfria och fungerande av den anledning jag nämnde i mitt förra inlägg. Jag skrev dessutom aldrig att de inte ger någon garanti på fyndvaror, kanske ett tolkningsfel från din sida?

Alltså precis som för nya varor; garanti finns, men de kan ändå inte garantera att varan funkar vid leverans.