Permalänk
Medlem

Steelseries Siberia 800

Hello!

Någon som har koll på hur ett par Steelseries Siberia 800 står sig mot ett par lurar som typ DT990 Pro eller Sennheiser 363D (äger de sista två)? ¨

Vad jag förstår är SS800 bara en rebrand av Wireless H.
https://steelseries.com/gaming-headsets/siberia-800

Lyssnar väl egentligen mest på musik, men hade ju varit gött med ett trådlöst headset.

Mvh
Dalle

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ingen som har något?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hello!

Någon som har koll på hur ett par Steelseries Siberia 800 står sig mot ett par lurar som typ DT990 Pro eller Sennheiser 363D (äger de sista två)? ¨

Vad jag förstår är SS800 bara en rebrand av Wireless H.
https://steelseries.com/gaming-headsets/siberia-800

Lyssnar väl egentligen mest på musik, men hade ju varit gött med ett trådlöst headset.

Mvh
Dalle

Ja de är bara en rebrand av wireless H . Sen finns det P800 och X800 och de enda som skiljer där är en liten kabel man får till som ska funka ihop med xbox eller playstation CHAT funktionen. Något man annars kan fixa vid sidan av ifall man nu vill spela xbox fast man köpte P800 versionen t.ex..

Jag fick min idag.. Nöjd än så länge efter några timmar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat lurarna som du vill jämföra med. Men jag har ett par V-Moda lurar som har ett riktpris runt 3.000:- och är musiklurar. Jag är även ganska petig med ljud, när jag har möjlighet men skulle inte kalla mig för audiofil.

Snabbt sammanfattar så är det ett par riktigt bra trådlösa gaminglurar. För mig när det kommer till riktigt bra musiklurar så är min "Ok-stämpel" när man börjar höra ljud som man tidigare missat på vanliga högtalare som ligger lite över mellanskiktet. Denna kan jag tyvärr inte ge Siberia 800 att de klarar av.

Det är dock i min mening inte rättvist att jämföra ett par gaminglurar mot musiklurar. Så om man istället kikar på dom som gaminglurar så har de riktigt bra ljud. De ligger absolut i övre segmentet av gaminglurar när det kommer till att kunna ge bra ljud över alla register och för att fungera till olika typer av ljud. Jag lyssnar väldigt brett när det kommer till musik, och tycker de fungerar till alla typer. De som verkligen gillar djup bas tror jag kommer bli lite besvikna, den är lite tunn. Detta passar dock mig personligen väldigt bra. Det jag gillar mest med dom är att man kan swappa batteri så de alltid är trådlösa, samt att sändaren kan skicka vidare ljud till högtalare så man slipper byta i Windows hela tiden.

Jämför jag dom med mina Logitech G930 så är de helt klart mycket bättre på alla fronter.

Edit: Ska du bara ha dom till musik, där inpout/output lag inte spelar roll, så hade jag nog personligen kikat mer på ett par trådlösa lurar från t.ex Bose eller liknande märken. Dessa drivs ju oftast på blåtand dock och brukar ju sakna mick (alltid saknar mick?)

Permalänk
Medlem

Köpte du Steelseries Siberia 800?
Recension i så fall!

Permalänk

Wireless H lurarna har inte så bra ljud, så det bör väl vara ungefär samma då. Sen är det väldigt låg volym så om man gillar att spela högt så går det inte. Rekommenderar inte trådlöst över bra ljud.

MVH Johan

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överkill666:

Wireless H lurarna har inte så bra ljud, så det bör väl vara ungefär samma då. Sen är det väldigt låg volym så om man gillar att spela högt så går det inte. Rekommenderar inte trådlöst över bra ljud.

MVH Johan

Har själv ett par P800 och för mig är det de bästa lurarna jag testat (trådlösa som icke). Väldigt bra ljud. Har tidigare kört med Razer Hammerhead Pro och även Asus Vulcan Anc.

Att de har lågt ljud håller jag inte heller med om, brukar ha volymen på 80% när jag spelar men även ibland lägre.

Permalänk

@anon193054:
Nu var huvudsyftet för ts att lyssna på musik, i spel är volymen helt okej, men vid Youtube lr spotify tycker jag att det är för låg volym.
Om man nu ska jämföra dessa lurar med riktiga musik lurar i samma prisklass är dom inte i närheten tyvärr.
Sen vet jag inte om det är stor skillnad från wireless h mot p800 men mina wireless h har även något litet brus på vänster sida men inget man hör när man väl har igång spel eller musik, ganska vanligt med trådlösa lurar om man läser runt lite.

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill666:

@dix_xib:
Nu var huvudsyftet för ts att lyssna på musik, i spel är volymen helt okej, men vid Youtube lr spotify tycker jag att det är för låg volym.
Om man nu ska jämföra dessa lurar med riktiga musik lurar i samma prisklass är dom inte i närheten tyvärr.
Sen vet jag inte om det är stor skillnad från wireless h mot p800 men mina wireless h har även något litet brus på vänster sida men inget man hör när man väl har igång spel eller musik, ganska vanligt med trådlösa lurar om man läser runt lite.

P800/800/x800/Wireless H är alla samma lurar, bara olika paketering mer eller mindre.

Som jag sa tidigare i tråden. Vill man ha ett par bra trådlösa allround lurar för musik/spel/film/skype så finns det nog inte mycket bättre än dessa på marknaden idag.

Ska man bara ha dom 90% för musik, 10% för film/spel så ska man nog kika på ett par trådlösa lurar för just detta istället. T.ex Bose eller andra märken som inte inriktar sig för gaming. Nackdelen är att man tappar micken, de kopplar på bluetooth istället för wireless vilket har sina för och nackdelar.

Ang ljudvolymen i dessa lurar så har jag personligen inte haft några problem med det, kör dem aldrig över 80% i volym. Men för dom som gillar att verkligen funka musik så att grannarna hör (i hörlurarna) så är de inte rätt, men för oss som gillar att behålla hörseln så fungerar de perfekt ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Överkill666:

@dix_xib:
Nu var huvudsyftet för ts att lyssna på musik, i spel är volymen helt okej, men vid Youtube lr spotify tycker jag att det är för låg volym.
Om man nu ska jämföra dessa lurar med riktiga musik lurar i samma prisklass är dom inte i närheten tyvärr.
Sen vet jag inte om det är stor skillnad från wireless h mot p800 men mina wireless h har även något litet brus på vänster sida men inget man hör när man väl har igång spel eller musik, ganska vanligt med trådlösa lurar om man läser runt lite.

Väldigt subjektivt ämne iofs, men jag håller fortfarande inte med Musik blåser på bra i lurarna också.

Har inte heller några störningar på mina lurar vad jag märkt hittills.

Permalänk
Medlem

Har ett par H wireless, samma lurar, och klagar inte över ljudet men visst kan man få mycket bättre för samma pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden och frågar er som har headsetet, sitter nämligen på ett p800 och får brus i vänstra örat även om inget är ikopplat i datorn och jag har bara headsetet igång. Upplever nån av er detta?

Permalänk

@Nima2001: Hej, du jag har tänkt köpa ett headset och detta ser ut som det som kommer användas. Men frågan är vet du hur man får 7.1? Är det äkta 7.1? Vilken koppling ska man använda till PC? Är de sköna att ha på sig? Hoppas du kan svara på ovanstående frågor

Mvh Robin

Permalänk
Medlem

@robinbrannlund:

Hej,
Jag har använt mina hörlurar konstant i stort sett varje dag sedan jag fick dom. Älskar om! Aldrig något problem alls. Batteritiden känns oändlig eftersom du alltid har ett extra batteri redo. Bästa affärsideen någonsin för trådlösa hörlurar..

Jag spelar lite spel då och då men kör ärligt talat inte med surround särkilt ofta om ens någonsin.. Alltså såna saker känns mer coolt än det är IMO. 2.0 funkar minst lika bra och ibland bättre. Så kan tyvärr inte prata något om surround funktionerna..
Resten funkar till 100% Grymt bra!

Jag använder eb separat SPDIF optisk ljudkabel från mitt moderkort för ljudet och sen kör jag micen via USB., Det skall funka bäst ljudkvalitet mässigt.. Teoretiskt sett varjefall, Sen hur det är i verkligheten vet jag inte. Inte jämfört men jag kör så då jag läste det när jag höll på att konfiguera det.

Byggkvalitet, funktionalitet med den lilla displaylådan, batteriladdare och ljudknob, och ljudkvalitet är 10 poängare.
Vissa klagar på micens kvalitet när man läser om det men ingen jag pratat med har någonsin påpekat något så det duger gott o väl enligt mig varjefall.. Dock om man e streamer eller något bör man nog ha en extern riktig mic.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Nima2001: Okej, bra att batteritiden fungerar iaf. Vad synd att du inte kunde berätta något om surroundet men så är det ibland. Är mickrofonen usbn och något av det andra kopplingarna för Ljud? Jag har en studiomicrofon så har nog inget problem med micen. Stavade antagligen det där fel haha... Tack för svar. Hoppas du kan svara på min ytterliga fråga. Tack ändå.

Mvh Robin

Permalänk
Avstängd

Halva pris nu på elgiganten, 1645:-
Ska man slå till på dessa lurar? behöver egentligen inte nytt headset utan är mest priset som lockar, samt att trådlöst verkar najs. Kör i nuläget fidelio X2 med extern mic

Permalänk

@Klubba:

Hur gjorde du, blev det något köp? Funderar ifall det är värt att köpa dessa eller Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Halva pris nu på elgiganten, 1645:-
Ska man slå till på dessa lurar? behöver egentligen inte nytt headset utan är mest priset som lockar, samt att trådlöst verkar najs. Kör i nuläget fidelio X2 med extern mic

Skrivet av Kochkramer:

@Klubba:

Hur gjorde du, blev det något köp? Funderar ifall det är värt att köpa dessa eller Arctis 7

Jag är riktigt sugen... finns en risk att jag åker bort till Elgiganten på lunchen nu

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag är riktigt sugen... finns en risk att jag åker bort till Elgiganten på lunchen nu

Jag har velat i flera dagar nu. Är på ett lekland med barnen och Elgiganten ligger ca 200m bort. Kanske blir ett köp idag

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Nu är dom inköpta! Inte nog med att dom redan var nedsatta, elgiganten hade 10% på alla datortillbehör så jag fick betala 1498kr för hörlurarna

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Nu är dom inköpta! Inte nog med att dom redan var nedsatta, elgiganten hade 10% på alla datortillbehör så jag fick betala 1498kr för hörlurarna

På Elgiganten i Gävle får man inte 10% på varor som är i annonsbladet. Gällde inte på Philips X2 iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

På Elgiganten i Gävle får man inte 10% på varor som är i annonsbladet. Gällde inte på Philips X2 iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det var för hon i kassan var ganska ny på jobbet, men jag handlade i Länna(Stockholm)

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Nu är dom inköpta! Inte nog med att dom redan var nedsatta, elgiganten hade 10% på alla datortillbehör så jag fick betala 1498kr för hörlurarna

Har du provat micken ännu? Fick jag ett måndagsex med kass mick eller ska den fånga upp varenda störande ljud omkring micken och runt en?

Minirecension
Jag har precis provat mina en stund.
Positivt:
- Bra ljud
- Bekväma om än lite tighta på huvudet
- Trådlösa med bra räckvidd

Negativt:
- MICKEN! Alltså vad i h-vete.. ett GAMING-headset som fångar upp varenda litet ljud precis lika bra om inte bättre än din egen röst. Detta och enbart detta gör att jag lämnar tillbaka headsetet imorgon. Varenda musklick och tangentbordstryckning hörs igenom micken. Varför har man valt att ha en bi-directional mick som även fångar upp ljudet från den sidan micken som är riktad bort från munnen? Fattar inte... Ett headset som har premiumkostnad minst sagt (även om den nu i mellandagsrean har gått ner lite) som inte har en bra mick???....

- Jag får inte till "5.1" när jag kör med optiska kabeln från mitt ljudkort till boxen. Tror att "fake-dolby" fungerar ändå. Tog hem lite provljudfiler och filmer för att testa surround och lät rätt bra. Det stället det inte ser ut att fungera är när jag högerklickar på ljudikonen i systemtray, väljer playback devices, högerklickar på Optical out och kör "test sound".

- Lite otydliga instruktioner men går att förstå hur man ska göra efter lite pill

Jag läste lite recensioner innan jag köpte och ca 10-20 procent gnällde på micken men jag tänkte att det är väl bara några petiga människor men alltså alla på teamspeak kommer bli galna om jag kör med det här headsetet. "Knappetiknappetiknapp" får de börja kalla mig Hade ljudet varit lite dåligt, att man låtit lite burkigt eller så hade väl varit OK men det här går inte att använda om man ska snacka med andra människor.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

samt att sändaren kan skicka vidare ljud till högtalare så man slipper byta i Windows hela tiden.

Sitter i köptankar och undrade just över detta. Är det bara att koppla audio out till högtalare? lätt att byta mellan headset och högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veyrin:

Sitter i köptankar och undrade just över detta. Är det bara att koppla audio out till högtalare? lätt att byta mellan headset och högtalare?

Om jag minns rätt nu så fick jag det att fungera igenom att koppla USB som inkälla till Sib800 receivern. Då fungerar hörlurarna och micken perfekt på lurarna. Sen kopplade jag Sib800 receivern->Högtalarsystemet med Optisk kabel.

I slutändan så blir det i praktiken att både lurarna och högtalarna alltid ger ljud. Så jag startar helt enkelt bara den jag vill lyssna från. Aldrig några problem med att byta kablar, ändra inställningar etc. Shit just works Är kalasnöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om jag minns rätt nu så fick jag det att fungera igenom att koppla USB som inkälla till Sib800 receivern. Då fungerar hörlurarna och micken perfekt på lurarna. Sen kopplade jag Sib800 receivern->Högtalarsystemet med Optisk kabel.

I slutändan så blir det i praktiken att både lurarna och högtalarna alltid ger ljud. Så jag startar helt enkelt bara den jag vill lyssna från. Aldrig några problem med att byta kablar, ändra inställningar etc. Shit just works Är kalasnöjd med köpet.

Funkar micken bra för dig? Sitter du och snackar mycket med andra via micken?

Jag provade både USB och analog kabel direkt till boxen från ljudkortet men tycker den fungerade dåligt ändå.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

För mig fungerar mikrofonen bra, ingen som har gnällt än så länge. Dock tycker jag att MAX-volymen är för låg, visst det är högt men jag personligen skulle vilja ha det högre. För priset som är nu ~1600kr så tycker jag att dom är värda det.

Det bästa är att det följer med 2st batterier så man inte får batteritorsk mitt i spelet

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

@Veyrin: Jag TROR att den enda möjligheten att koppla högtalarna till "hörlursenheten" är med optisk kabel. Finns bara "CHAT OUT" på baksidan vilket bara är det man säger själv (om jag förstått det rätt)

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

@Plenum: & @Chrisism8:
Tack för svar. Jag förstod det var något sådant. Det var på vissa googlebilder en 3,5mm "Audio out" istället för "chat out" vilket konfunderade mig.
Jag köpte en och de som säljs nu har "chat out". Får till å köpa högtalare med optical in ^^

För övrigt är jag nöjd med köpet, mycket sköna och lång räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

För mig fungerar mikrofonen bra, ingen som har gnällt än så länge. Dock tycker jag att MAX-volymen är för låg, visst det är högt men jag personligen skulle vilja ha det högre. För priset som är nu ~1600kr så tycker jag att dom är värda det.

Det bästa är att det följer med 2st batterier så man inte får batteritorsk mitt i spelet

Ok.

Skulle du kunna provlyssna om ditt tangentbord och dina musklick hörs genom micken? Bara funderar på om det var något jag ställt in fel eller om jag hade ett måndagsex.

Högerklicka på högtalarikonen i systemtray, välj "recording devices", högerklicka på mikrofonen, välj "properties", välj fliken "Listen", bocka i "Listen to this device". Prata lite så att du hör dig själv i lurarna. Prova att knappa på tangentbordet och musen, hör du även de ljuden?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5