Permalänk
Medlem

Fiber från 100mbit till 1gbit

Bor på en fastighet som har installerat fiber för drygt 3 eller 4 år sen men som har en gammal 100mbit fiber switch i lägenheten CTS ESH-2106 som hindrar mig från att få en del erbjudande på 1gbit fiber från bredbandsportalen qmarket, nätdriftaren är zitius för övrigt.

Jag har försökt prata med fastighetsförvaltaren för att få hjälp med att lösa detta men han är helt enkelt inte intresserad och hans kunskaper är inget att hänga i julgranen precis utan det enda han säger är att det kosta flera miljoner haha.. och de inte intresserade att erbjuda oss snabbare fiber etc.

Nu vill jag få er hjälp med detta problem samt förstå vilka rättigheter jag har när det kommer till den frågan... Såvitt jag har förstått så har man fiber lina indraget så kan man i princip få 1gbit sen dag 1 men problemet ligger i själva switchen man har hemma (100mbit switch) samt central switchen i husets källare man bor i samt att be nätdriftaren (zitius ) installera en ny konfiguration för nya switchen man köper (1gbit) så att den kan bli kontaktbar osv... sen så gäller det att kör över fastighetsförvaltaren genom att maila hans svenska chef kanske ? men det problemet för man ta sist.. vill bara förstå nu vad jag kan göra i teorin gällande min situation.

Jag mailade zitius 2 dagar sen men har inte fått något svar än... Vet inte om det beror på att jag är slutkund samt privat person och därför struntar i att hjälpa eller lösa problemet för mig men men återstår att se.

Jag vet att hela vårt område har 100mbit fiber enligt någon fiber karta på nätet som jag inte kommer ihåg namnet på nu. vår fastighet är på 3 våningar med 3 lägenheter på varje våning. Jag vet dock att varje fastighet måste få minst 1gbit fiber eller 10g osäker vad som gäller när det kommer till zitius samt vad vår fastighet har tecknat med zitius pga den inkompetenta samt dryga fastighetsförvaltaren som inte kan prata normalt eller svara på ens frågor... jobbig situation men hyran kan de höja varje år samt sänka element värmen tssss.. hjälp

Permalänk

Jag kan inte komma med någon lösning, bara information. Här i min brf i Hedemora installera vi fiber i brf:en för 3-4 år sen via stadsnätet som Zitius har hand om och man beställer tjänster via Qmarket. För ca 3 veckor sedan bytte dom ut switchen nere i källaren dit fibern går. Där ifrån har vi ethernet kabel till varje lägenhet. Förut kunde vi max ha 100Mbit. Men nu efter bytet kan vi välj upp till 1000Mbit. Det jag ville komma fram till va att dom bytte ut switchen utan att det påverka brf:en då vi köpte den första switchen. Hälsningar från Hedemora.

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att byta ut min fiber konverterare i lägenheten för att få 1000Mbit.
Efter mycket snack med BB2 och mitt stadsnät.Dom tyckte min hyresvärd skulle stå för kostnaden vilket han vägrade.Så tillslut kom en tekniker hit från stadsnätet och bytte ut konverteraren och stadsnäts leverantören stod för hela kostnaden
Hade det varit en switch i källaren som min hyresvärd ägde hade det inte gått alls.Är det ditt fall så är det nog kört skulle jag tro

info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag var tvungen att byta ut min fiber konverterare i lägenheten för att få 1000Mbit.
Efter mycket snack med BB2 och mitt stadsnät.Dom tyckte min hyresvärd skulle stå för kostnaden vilket han vägrade.Så tillslut kom en tekniker hit från stadsnätet och bytte ut konverteraren och stadsnäts leverantören stod för hela kostnaden
Hade det varit en switch i källaren som min hyresvärd ägde hade det inte gått alls.Är det ditt fall så är det nog kört skulle jag tro

Ok vet du vad det kostade ungefär att skicka ut tekniker samt sätta dit den nya switchen.. kan du kolla vilket märke samt vilken modell den är.. vore tacksam.

när det gäller stadsnätet vem har du som leverantör och hur gick det till när du ringde.. jag får höra att de inte kan hjälpa privat personer utan man får vända sig till fastighetsägare bla bla...

jag måste ta tag i det här eller säga upp mitt comhem fick betala tidigare 299 för 500/50mbit + gratis ip telefoni men nu vill de ha 600kr i månaden och det känns inget att behålla alternativ binda sig på nytt och betala 349kr + gratis ip telefoni men känns fortfarande inget vidare då man tidigare hade en aning billigare...

i dags läget kan jag få 500/100 via fiber från universal 212kr första 6 månaden och efter det 425kr i månaden + fri start avgift samt router och ip telefoni. men vet inte hur det här med fiber kan gå eller dröja.. vet inte vad jag ska göra längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

Ok vet du vad det kostade ungefär att skicka ut tekniker samt sätta dit den nya switchen.. kan du kolla vilket märke samt vilken modell den är.. vore tacksam.

när det gäller stadsnätet vem har du som leverantör och hur gick det till när du ringde.. jag får höra att du inte kan hjälpa privat personer utan man får vända sig till fastighetsägare bla bla...

jag måste ta tag i det här eller säga upp mitt comhem fick betala tidigare 299 för 500/50mbit + gratis ip telefoni men nu vill de ha 600kr i månaden och det känns inget att behålla alternativ binda sig på nytt och betala 349kr + gratis ip telefoni men känns fortfarande inget vidare då man tidigare hade en aning billigare...

i dags läget kan jag få 500/100 via fiber från universal 212kr första 6 månaden och efter det 425kr i månaden + fri start avgift samt router och ip telefoni. men vet inte hur det här med fiber kan gå eller dröja.. vet inte vad jag ska göra längre..

2800 kr ville dom först ha av mig.Sen är det ingen switch då jag har fiber2home och enbart fiber konverter..Alltså min fiberkabel går in i min lägenhet.I källaren finns enbart en fiber splitter som 1 fiber går in sen går det fiber till lägenheterna.Vad jag läst är det det bästa man kan ha.Så har annars enbart villor så jag blev glatt överaskad när jag upptäckte det.
Mitt stadsnät är Sevab och Fibra sköter själva driften medans Sevab står för utrusningen.Så Sevab var grymt bra och snälla då dom löste detta helt gratis för mig.Jag var tydligen den första som beställde 1gbps så dom använde väl mig som ett slags test
För andra polare har fått betala 2800 kr för samma utrustning hehe

mer info fel stavning
Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

när det gäller stadsnätet vem har du som leverantör och hur gick det till när du ringde.. jag får höra att du inte kan hjälpa privat personer utan man får vända sig till fastighetsägare bla bla...

Det är väl som andra har sagt att hyresvärden bestämmer så vill han inte så går det inte.

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att ditt område använder 1Gbit fiber länkar, så om du vill ha 1Gbit så kommer du ensam ta hela kapaciteten, därför kommer du inte få snabbare uppkoppling tills den närliggande infrastrukturen har förbättras, vilket som sagt kan bli miljon belopp.

Annars så får du ta det med ägaren av nätet eftersom det inte alltid är driftoperatören Zitius. Har du ett passivt nät, alltså bara ett ethernet uttag med inkopplad CPE och inte en fiber omvandlare så kan säkert bara koppla bort den om du bara kommer använda bredband tjänsten, alltså inge telefoni eller iptv. Men din CPE är inte det enda problemet, särskilt om du är kopplad till en switch med 100Mbit portar dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Det är väl som andra har sagt att hyresvärden bestämmer så vill han inte så går det inte.

Ja för att byta ut en switch som har fiber ingång sen 1000Mbit LAN kostar en del om man vill ha stabilt internet skulle jag tro..

Jag skulle höra med andra hyresgäster ifall dom vill ha snabbare internet och slå er samman och ringa hyresvärden
I mitt fall var det meningslöst då jag har pensionärer och anti internet grannar lol

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daviddx:

Jag är lite i samma sits,Fick mejl från Telia att dom från april ska höja priserna på sina tv paket,Det var droppen för mig.
Ringde o sa upp tvn direkt.(Har dock 20 kanaler analogt)Så tänkte då kan jag lägga en hundring extra på snabbare internet istället.
Jag har med 100 Mbit fiber och det är max vad jag kan få enligt Telia.
Jag skulle vilja ha ett 250 Mbit abonnemang.Ska höra vad bolaget jag hyr lght säger om detta.
Om det är min fiberkonverterare eller något mer avancerat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

I 9 fall av 10 räcker det inte med att byta fiberkonverterare utan man måste även byta ut det som finns i andra änden av fibern: en fiberswitch. Fiberswitchen måste dessutom ha 10G upplänk vilket betyder att man måste byta utrustningen som fiberswitchen är kopplad till - områdesswitchen.

Så vill det sig illa betyder en uppgradering av ett område så att det klarar 1G:

• byte av fiberkonverterare

• byte av fiberswitch

• byte av områdesswitch

• byte av interface i routern från 1G till 10G

En investering på minst 6 siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

I 9 fall av 10 räcker det inte med att byta fiberkonverterare utan man måste även byta ut det som finns i andra änden av fibern: en fiberswitch. Fiberswitchen måste dessutom ha 10G upplänk vilket betyder att man måste byta utrustningen som fiberswitchen är kopplad till - områdesswitchen.

Så vill det sig illa betyder en uppgradering av ett område så att det klarar 1G:

• byte av fiberswitch

• byte av områdesswitch

Jag kan absolut förstå om fallet var så för mig och därmed strunta i det helt men nu är det så att jag inte får inga som helst svar ang frågor jag ställt till förvaltaren och vet inte heller hur jag ska få de om inte zitius svara mig imorgon, ska försöka ringa de igen.. Jag vet inte vem som äger nätet men för övrigt så bor jag i närheten av Carl Bondes väg 6 Hässelby om det nu skulle vara till någon hjälp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

Jag kan absolut förstå om fallet var så för mig och därmed strunta i det helt men nu är det så att jag inte får inga som helst svar ang frågor jag ställt till förvaltaren och vet inte heller hur jag ska få de om inte zitius svara mig imorgon, ska försöka ringa de igen.. Jag vet inte vem som äger nätet men för övrigt så bor jag i närheten av Carl Bondes väg 6 Hässelby om det nu skulle vara till någon hjälp...

Zitius är riktigt jobbiga att ha att göra med, dom svarar vad jag fått erfara -nästan- aldrig slutkund, utan hänvisar en till sin leverantör.

Jag hade dock problem med just saker specifika till deras nät, och fick faktiskt (var många år sedan nu dock) kontakt med dom tillslut, det tog dock säkert nån månad innan jag tillslut ringt och tjatat sönder dom såpass mycket att dom insåg att det enklaste bara var att koppla mig till nån som kunde ge mig svar på min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daviddx:

Upplägget brukar vara att BRF:en endast äger fibern i fastigheten. Allt annat såsom fiberswitch, fiber till fastigheten, områdesswitch osv ägs av kommunikationsoperatören, dvs Zitius i ditt fall.

Så den som kan svara på dina frågor är Zitius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

• byte av fiberswitch

• byte av områdesswitch

Så dyrt är det faktiskt inte. I källaren brukar det redan finnas en switch med 10Gbit uplink som de kopplar alla switchar till.
Om de måste installera en ny switch så pratar vi om max 15.000 kr för switchen plus en direct attach kabel för några hundra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Upplägget brukar vara att BRF:en endast äger fibern i fastigheten. Allt annat såsom fiberswitch, fiber till fastigheten, områdesswitch osv ägs av kommunikationsoperatören, dvs Zitius i ditt fall.

Så den som kan svara på dina frågor är Zitius.

Ok men då vet man äntligen hur det ligger till samt vem som äger vad.. tack för dina svar dock så måste man nu ändå ta reda på vad för switch som min fastighetsägare har valt att investera i, hoppas att Zitius vet mer om det eller bör göra det eftersom de skickar ändå bandbredden till switchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Så dyrt är det faktiskt inte. I källaren brukar det redan finnas en switch med 10Gbit uplink som de kopplar alla switchar till.

Om det sitter en CTS/CPE med 100Mbit portar skulle jag nog tro att hela det lokala nätet är nog uppbyggt på 1Gbit länkar, även upplänkar mot dist switchen där de troligtvis kör etherchannel mot core. Så nog inte bara att byta ut en switch. Om vi antar att det är en 24 portars switch med 100Mbit restriktion så skulle du aldrig nå full användning av 10Gbit upplänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om det sitter en CTS/CPE med 100Mbit portar skulle jag nog tro att hela det lokala nätet är nog uppbyggt på 1Gbit länkar, även upplänkar mot dist switchen där de troligtvis kör etherchannel mot core. Så nog inte bara att byta ut en switch. Om vi antar att det är en 24 portars switch med 100Mbit restriktion så skulle du aldrig nå full användning av 10Gbit upplänken.

Om det är så att operatören har 100Mbit portar så borde det finnas några gig portar på switchen som de kan koppla personen på.
Då kan han köpa 250 alternativt 500 Mbit.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om det är så att operatören har 100Mbit portar så borde det finnas några gig portar på switchen som de kan koppla personen på.

Beror på, ganska så vanligt att man kör slinga eller ringnät i ett område, så båda portarna kan vara upptagna för upp och ner länkarna i slingan och det är vanligast att det bara sitter två gigabit portar på en access switch.

Men jo, det skulle väl vara möjligt om de bara använder en av portarna som går direkt till dist switchen.