Windowsbrandväggen blocker internet - windows 10

Permalänk

Windowsbrandväggen blocker internet - windows 10

Hej,

För någon timma sen tappade jag internet anslutning (wifi). Nu efter någon timma felsökning har jag märkt att det är windowsbrandväggen som blockerar min internet anslutning av någon anledning.

Det stod dock likt som innan, när jag kollade på åtkomsten i kontrollpanelen, att jag hade internet. Men kunde inte nå någon sida i IE eller chrome, även mitt anti-virus hade anslutning till internet. Hittade en gammal tråd och börjar frukta att det kan vara virus.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1258247-brandvagg-block...

Med den stora skillnaden att det jag inte får något meddelande att betala något. Allting fungerar normalt förutom internet anslutningen. Nu är windows brandväggen av och jag har internet access igen. Någon som har haft något liknande problem eller besitter mer kunskap än mig i området?

Förövrigt har jag f-secure och malwarebytes installerat och inget av dessa hittar något knas!

Tack på förhand för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Har du kollat i brandväggens inställningar? Se till att "Core networking" är ibockad.

Sen kan du kolla F-secures brandvägg för samma sak ifall du har internet security varianten av det. Kolla också så att familjeskyddet inte är påslaget.

Permalänk
Skrivet av willaim:

Har du kollat i brandväggens inställningar? Se till att "Core networking" är ibockad. http://i.imgur.com/BYQCXn7.png

Sen kan du kolla F-secures brandvägg för samma sak ifall du har internet security varianten av det. Kolla också så att familjeskyddet inte är påslaget.

Tack för tipset! Tyvärr är Kärnnätverket ikryssat för både privat och offentlig. Såg även inne på F-secure att "Be om min tillåtelse för att upprätthålla en internetansluning" ej är ikryssad. Inget familjeskydd på! Har du någon annan idé på vad som kan vara fel?

Permalänk

Hmm det var jätte konstigt! Fick igång det nu och dem sakerna som kan ha fixat det är att jag var ansluten med en VPN när jag satte på brandväggen eller/och tog bort en nyligen ongoing nedladdning. Jag tänker att det måste vara filen som höll på att laddas ner.
***bort/moderator***

Filen var bara 3% nedladdad när problemet uppstod och finns ingenting i kommentarerna om något virus eller så. Kan det vara bara så att windows brandväggen ballade ur lite när jag satte av och på vpn:en?

§7
Permalänk
Permalänk
Medlem

Självklart så kan det vara så att din VPN blockerar just HTTP trafik över port 80, kolla upp det.

Permalänk

Tror jag förklarade lite konstigt. VPN var avstängd när det inte fungerade. Men nu när jag satte på min VPN samt delete:ade en viss fil så började allt rulla på som normalt igen. Vidare så uppstod problemet när jag skulle pausa en tankning och jag stängde av vpn så hängde sig datorn. Och efter det stod det att jag hade internetanslutning men kunde inte ladda någon sida!

Permalänk
Hedersmedlem

@SuperiorMan *tråd rensad*

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...