Philips gör 4K UHD-datorskärm på 42,5 tum

Permalänk
Medlem

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa mig en sån här som min nästa TV. Hos mig går alla TV-kanaler via kabelboxen ändå och det är bara kabelboxens fjärrkontroll som jag använder då.
Sen skulle man annars behöva köpa en "ljudlimpa" eller andra externa högtalare ändå därför att de inbyggda nästan alltid låter burkigt.

Men bäst är att jag skulle slippa allt blaj som usla menyer och "Smart TV"-funktioner som spionerar på en, etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bikerrog:

Hejsan!
Undrar om någon vet om man kan spela i ett fönster i lägre upplösning. Jag har en I5 2500K och ett R9 280. Så jag kan knappast spela i 4k upplösning men storleken på skärmen verkar ändå intressant. Och Picture in picture vore också smidigt om det funkade?

//Bikerrog

Många spel stödjer windowed mode där spelet ligger i ett eget fönster. Annars går det alltid att spela i en lägre upplösning och låta skärmen eller grafikkortet skala upp det. Resultatet varierar men det är ett alternativ.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om det gick att använda en fjärrkontroll till den, för att sätta på och stänga av, så skulle den ju vara perfekt för att ersätta tvn. Man verkar annars vara låst till kompletts public display sortiment om man vill ha den funktionen... men att betala det dubbla för en fjärr är ju galet så :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

IPS 42,5 tum och 4K för 7000 kr låter ju billigt! Vad är haken?

ingen DP 1.3 eller 120 hz ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Skillnaden är väl att du är tvungen att betala TV-avgift till Radiotjänst med en vanlig TV.

Skrivet av Zotamedu:

Billigaste 40" TVn med UHD på elgitanten kostar 6000 kr och då får du VA istället för IPS. Du sparar ju inte direkt några pengar på manövern. Istället får du en fjärrkontroll och ett brev från Radiotjänst plus antagligen betydligt högre input lag. Ser inte riktigt vad fördelarna skulle vara.

Skrivet av ronnylov:

Finns säkert de som inte vill ha TV på grund av att det blir dyrt i längden med avgiften till Radiotjänst. Förutsätter att den här skärmen saknar TV-mottagare då och att man inte vill ha någon TV alls i hushållet. Har man redan en TV för att se på TV med så kan man förstås koppla datorn till den för filmtittande men då slipper man förstås inte TV-avgiften.

Själv har jag ingen 4K-TV och känner att en datorskärm bör ändå vara mer anpassad för datorbruk. De enda källor som kan spelas upp i 4K som jag har tillgång till är ändå enbart via datorn.

Skrivet av medstud:

Långt ifrån alla tv-apparater som klarar korrekt färgåtergivning 4:4:4 i 60 Hz i 3820x2160, den här lär sannolikt bråka mycket mindre.

Har 40-tummaren på ett 90 cm djupt skrivbord utan att uppleva några problem om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svar! Nu fick jag lite mer förståelse för denna bit.

Permalänk
Skrivet av Acherry:

Förstår mig inte riktigt mig på denna skärm. När datorskärmen går upp mot 42 tum, ips, 60Hz och 4K, kan man inte lika med köpa en högupplöst 42 tums Tv då till hyffsat pris? Eller har jag missat något? Enda skillnaden jag kan se är att datorskärmen har lite fler anslutningar.

Det har bland annat med paneltyp att göra.

Permalänk
Medlem

Där åkte min tv ut! Fan vad bra.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Förstår mig inte riktigt mig på denna skärm. När datorskärmen går upp mot 42 tum, ips, 60Hz och 4K, kan man inte lika med köpa en högupplöst 42 tums Tv då till hyffsat pris? Eller har jag missat något? Enda skillnaden jag kan se är att datorskärmen har lite fler anslutningar.

Input lag.

Det är inget jag tolererar på en datorskärm, otroligt störande.

För övrigt riktigt trevligt att se, test på denna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Ok låter ju bra... tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

@improwise: Tack för svar! Ja om det funkar på 40tummaren borde det väl funka på den nya större modellen med antar jag...

Permalänk
Medlem

Tack vare denna tråden trimmade jag precis min 40" från 60 till 78Hz, NICE

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Om det gick att använda en fjärrkontroll till den, för att sätta på och stänga av, så skulle den ju vara perfekt för att ersätta tvn. Man verkar annars vara låst till kompletts public display sortiment om man vill ha den funktionen... men att betala det dubbla för en fjärr är ju galet så :/

Ett tips om du vill ha fjärrkontroll bara för att starta/stänga av en datorskärm är att koppla in strömmen genom en nexabrytare eller motsvarande. Då blir effekten motsvarande att du drar ut och kopplar i sladden för att starta och stänga av.

Har själv kört ett gäng skärmar så för att slippa starta dem individuellt, och av de tre olika modellerna som jag använder så är det ingen som verkar ta stryk av det. Det är ju dessutom ganska vanligt att man ser grendosor som startar skärmar och skrivare när datorn startas, så jag tror att det borde fungera för de flesta skärmarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har väntat på uppföljaren, att den gick upp lite i storlek har jag inga problem med. Att dom bytt till ips gjorde mig lite orolig, jag har nämligen allergi mot grå daskig svärta. Svart nivån var tydligen imponerande på föregångaren, kan dom matcha svart nivån med denna ips panel det är frågan ?
På övriga punkter är ips bättre men har den inte svärtan så sabbar det allt för mig.

Snygga fötter...

Men får ändå ge mig känga till Phillips där jag undrar vart i helvete displayport 1.3 är? Och 130 hz. Med polaris och pascal runt knuten är detta snart en realitet. Har den inte dvi 1.3 känns det som en icke framtidsäker produkt. En skärm har man minst i 5 år så känns ganska viktigt. Även om 120 hz är i 4k är omöjligt idag så vet vi inte hur det ser ut om ett år... Vi har redan sett hur snabbt gpuer utvecklats numera.

Permalänk
Medlem

@Immersion: Du menar DisplayPort 1.3 antar jag?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Har väntat på uppföljaren, att den gick upp lite i storlek har jag inga problem med. Att dom bytt till ips gjorde mig lite orolig, jag har nämligen allergi mot grå daskig svärta. Svart nivån var tydligen imponerande på föregångaren, kan dom matcha svart nivån med denna ips panel det är frågan ?
På övriga punkter är ips bättre men har den inte svärtan så sabbar det allt för mig.

Den kommer ha sämre kontrast än gamla VA-panelen, det går inte att komma ifrån när det är IPS.
Gillar du att köra typ mörka filmer i väldigt mörka rum så är den troligen inte klockren.

Skrivet av Immersion:

Men får ändå ge mig känga till Phillips där jag undrar vart i helvete dvi 1.3 är? Och 130 hz. Med polaris och pascal runt knuten är detta snart en realitet. Har den inte dvi 1.3 känns det som en icke framtidsäker produkt. En skärm har man minst i 5 år så känns ganska viktigt. Även om 120 hz är i 4k är omöjligt idag så vet vi inte hur det ser ut om ett år... Vi har redan sett hur snabbt gpuer utvecklats numera.

Ingen annan har fått till en 4k med mer än 60 hz än... Verkar lite hårt att såga just Philips för detta.
Mycket möjligt att själva panelen inte klarar mer än 60hz och då är det ju bortkastat att sätta DP 1.3 på den.
Lite trist att skärmen varken har freesync eller gsync dock.

Skrivet av MinpinStudios:

Tack vare denna tråden trimmade jag precis min 40" från 60 till 78Hz, NICE

Hmm, har ni ambitiösa överklockare kollat så att skärmen faktiskt klockar på ett bra sätt utan att hoppa över frames?
Prova detta test och följ instruktionerna:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping
(att det står "valid" i botten betyder inte att testet är ok.. man måste fota skärmen)
Hoppar den över frames så har ni i praktiken mest bara fått en lite ryckigare upplevelse nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Den kommer ha sämre kontrast än gamla VA-panelen, det går inte att komma ifrån när det är IPS.
Gillar du att köra typ mörka filmer i väldigt mörka rum så är den troligen inte klockren.

Ingen annan har fått till en 4k med mer än 60 hz än... Verkar lite hårt att såga just Philips för detta.
Mycket möjligt att själva panelen inte klarar mer än 60hz och då är det ju bortkastat att sätta DP 1.3 på den.
Lite trist att skärmen varken har freesync eller gsync dock.

Hmm, har ni ambitiösa överklockare kollat så att skärmen faktiskt klockar på ett bra sätt utan att hoppa över frames?
Prova detta test och följ instruktionerna:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping
(att det står "valid" i botten betyder inte att testet är ok.. man måste fota skärmen)
Hoppar den över frames så har ni i praktiken mest bara fått en lite ryckigare upplevelse nu

Jag har alltid väldigt mörk belysning om någon alls.. Så ja kontrast är viktigt och svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Förstår mig inte riktigt mig på denna skärm. När datorskärmen går upp mot 42 tum, ips, 60Hz och 4K, kan man inte lika med köpa en högupplöst 42 tums Tv då till hyffsat pris? Eller har jag missat något? Enda skillnaden jag kan se är att datorskärmen har lite fler anslutningar.

Frågan är väl snarare vad du skall med en TV till när du kan köpa den här? Vilka TVapparater med samma spec är mycket billigare. Tänk på att besparingen är över 2k per år om du inte har TV och den här kan du lätt haka upp en Chromecast till. Så vad skall du med en TV till? Seriöst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vill-ha faktorn är konstigt hög.

Glöm TV och dumma licenser!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har ni ambitiösa överklockare kollat så att skärmen faktiskt klockar på ett bra sätt utan att hoppa över frames?
Prova detta test och följ instruktionerna:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping
(att det står "valid" i botten betyder inte att testet är ok.. man måste fota skärmen)
Hoppar den över frames så har ni i praktiken mest bara fått en lite ryckigare upplevelse nu

Du har helt rätt! Gjorde testet och skärmen hoppade mycket riktigt över frames även vid 65Hz, så nu är man tillbaka på stock 60Hz igen utan frameskipping. Tack för tipset!

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

vet inte hur många gånger radiotjänst ringt och frågat om jag har en tv.

En dator är de enda man behöver i hemmet, tycker att folk som har tv är lite fantasilösa när de gäller vad de vill kolla på...

Lite tunnelseende har du allt. Jag som har barnfamilj måste ha en TV tex. Smart-TV i det här fallet då vi kollar väldigt mycket Netflix då det har ett bra utbud av barnfilmer och serier.
Fantasilösa? Det stämmer dock Barn kan se samma jävla skit om och om och om igen!

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att kommentera på priset (trodde att den skulle vara hutlöst dyr pga 4k) då det bara är 4k på 40"... Fan också! 7000 är väl knappast något man kan klaga på!

Vänta, lyckades jag ändå med det?
Najs! 10/10

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Du har helt rätt! Gjorde testet och skärmen hoppade mycket riktigt över frames även vid 65Hz, så nu är man tillbaka på stock 60Hz igen utan frameskipping. Tack för tipset!

Misstänkte det
Bra att du bekräftade!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

Jag tycker att folk som nöjer sig med datorskärmar är lite fantasilösa då de är så små i ren fysisk jämförelse....

Du är medveten om du ser lika mycket av bilden om du sitter 1meter ifrån en 24tum datorskärm som 4meter ifrån en 50tum tv. Sjukt kul att du tog illa upp.

Permalänk
Medlem

Jag har den nuvarande 40" Philips. Sedan december 2015. IPS-panelen är det som saknas för att bli 2x bättre. Jag köpte min för 5190 SEK på rea.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

I det här fallet får Sweclockers representera Svenska Akademien, den som slängde upp artikeln Horace Engdahl och undertecknad iklär sig frivilligt rollen som Gert Fylking, med ett enda ord:

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Den kommer ha sämre kontrast än gamla VA-panelen, det går inte att komma ifrån när det är IPS.
Gillar du att köra typ mörka filmer i väldigt mörka rum så är den troligen inte klockren.

Ingen annan har fått till en 4k med mer än 60 hz än... Verkar lite hårt att såga just Philips för detta.
Mycket möjligt att själva panelen inte klarar mer än 60hz och då är det ju bortkastat att sätta DP 1.3 på den.
Lite trist att skärmen varken har freesync eller gsync dock.

Hmm, har ni ambitiösa överklockare kollat så att skärmen faktiskt klockar på ett bra sätt utan att hoppa över frames?
Prova detta test och följ instruktionerna:
http://www.testufo.com/#test=frameskipping
(att det står "valid" i botten betyder inte att testet är ok.. man måste fota skärmen)
Hoppar den över frames så har ni i praktiken mest bara fått en lite ryckigare upplevelse nu

Det stämmer att ingen annan har fått 4k över 60hz. Men nu när Display port 1.3 är släppt och att om bara 2 månader släpps grafikort som har stöd för just 1.3 så finns det ingen ursäkt att inte ha displayport 1.3 samt 120 hz sedan hur svårt det är att driva det i dag är ju en annan femma men lär inte vara något problem om ett år då 4k börjar bli mer vanligt vilket sättre press på grafikkort tillverkarna att optimera 4k till deras kort.

Jag hade ju hopppats på displayport 1.3 skärmar redan vid CES 2016 men blev besviken faktiskt.. jag hade väntat på det och det var en av anledningarna till att jag avvaktade köpet av phillips 40 tumamren.

Återstår att se om det kommer några liknande skärmar annars får det nog bli denna skärmen.
Jag vet att denna kommer vara bättre för gaming men är ingen hardcore gamer, jag surfar mest och kollar på video och film, så för mig är svartnivå och kontrast viktigast. Men om jag ändå ska köpa ett nytt grafikort vill jag nog börja spela spel igen, vill spela gta 5 tex.
Anledningen till att jag inte spelar är att jag har ett gammalt grafikort i dagsläget vilket gör att det inte blir någon spelglädje (radeon 4850)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Det stämmer att ingen annan har fått 4k över 60hz. Men nu när Display port 1.3 är släppt och att om bara 2 månader släpps grafikort som har stöd för just 1.3 så finns det ingen ursäkt att inte ha displayport 1.3 samt 120 hz sedan hur svårt det är att driva det i dag är ju en annan femma men lär inte vara något problem om ett år då 4k börjar bli mer vanligt vilket sättre press på grafikkort tillverkarna att optimera 4k till deras kort.

Jag hade ju hopppats på displayport 1.3 skärmar redan vid CES 2016 men blev besviken faktiskt.. jag hade väntat på det och det var en av anledningarna till att jag avvaktade köpet av phillips 40 tumamren.

Återstår att se om det kommer några liknande skärmar annars får det nog bli denna skärmen.
Jag vet att denna kommer vara bättre för gaming men är ingen hardcore gamer, jag surfar mest och kollar på video och film, så för mig är svartnivå och kontrast viktigast. Men om jag ändå ska köpa ett nytt grafikort vill jag nog börja spela spel igen, vill spela gta 5 tex.
Anledningen till att jag inte spelar är att jag har ett gammalt grafikort i dagsläget vilket gör att det inte blir någon spelglädje (radeon 4850)

Finns också i Karlstad! 60hz är OK vid 4K.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Skrivet av Datocc:

Finns också i Karlstad! 60hz är OK vid 4K.

Nice

jo 60 hertz är okej med 4k I dags läget, men man köper ju en skärm för att den ska hålla i åtminstonde 5 år, om 2 år kommer nog 60 hertz kännas som en enorm begränsning. Tror även dom lite dyrare grafikorten nästa år ska klara 4k i 120 hz pga av väldigt stor efterfrågan, 4k har just blivit mainstream, och 120 hz har blivit vardags mat på 1080p så folk förväntar sig 120 hz i både 4k och 1080p

Permalänk

Jag blir otroligt glad när jag ser detta, lite större och så kan jag införskaffa mig en "tv" som jag blir riktigt nöjd med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chamoxzqt:

lagt en order redan på komplett ska bli kul:D har 40 tummaren och lyckats clocka den up till 90 hz utan problem hoppas denna funkar att komma upp till samma

Mest troligt droppar den då 30 fps. 40-tummaren visar bara 60 fps oavsett vad du lyckas skicka in.