Permalänk

Ny bil ca. 220-250.000:-

Hej på er (igen).

Skapade en tråd för ett tag sedan ang. bilköp men efter rådande omständigheter i familjen behöver vi nu byta till en automat.
Det här med automat har man ju hört är både bu och bä.

Generella frågor är ju som vanligt vilket märke ska man välja? Vilken modell? Satsa på en ny bil?
Den ska vara rymlig, skön att köra, helst ha maximal utrustning (Xenon, ljudpaket etc) och lite annat smått och gott.
Såg att det fanns kampanj på Renault Megane Sport Tourer med BOSE paket för lite över 200k med nya däck, 3 års fri service m.m., kanske är lite för liten för mitt ändamål?
Vi behöver ju både barnvagn och bilbarnstol som ska rymmas.
Finns det någon lista på modeller som man kan jämföra utrymmet i exempelvis eller får man ta kontakt med tillverkaren för att få reda på det?

Alla tips är välkomna och gärna diskussioner om ämnet, kanske finns andra märken som erbjuder helt nya bilar för runt 200-250k sträcket?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

När du säger "ny" menar du helt ny, alltså med 0 mil på mätaren och årsmodell -16?
Jag var också inne i dom banorna ett tag men blev tipsad om att köpa en bil som kanske var 1-2 år gammal med 3-5000 mil på mätaren. Då ökar utbudet markant.

Permalänk
Medlem

Om du inte redan har gjort det så kolla in på teknikens värld hemsida eller i deras tidningar, dom har mycket bil tester att välja i mellan. Dock är en del bara för prenumeranter som detta http://teknikensvarld.se/sveriges-storsta-kombitest-24-kombib... (fast har du tur så kanske kan du hitta det tidnings numret på ditt bibliotek om dom har den tidningen ). Men mycket är är också gratis att läsa där.

Och köp inte nytt. Du kan få mycket mer bil för pengarna om du letar bättre begagnat även om det är frestande.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Är det bara en barnvagn och en barnstol, så räcker en Audi A3, det har vi, vi villa ha den minsta stora bil vi kunde hitta då vi bor i centrala sthlm, lättare att parkera då mm. Lite nyare A3or kan du få med rätt mycket utrustning för inte alltför mycke pengar.

Det jagtycker om automat är väl mest att det är så otroligt tråkigt att köra en automat. Vet inte om det är så nu men säg på -90 talet så drog alltid automater mer bensin åxå, kan dock ha ändrats nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V60_D2_S_S_Kinetic_65789...

Nått sånt kommer du rätt långt på, de pengarna som blev över sparas helt enkelt. Miljöklassad disel = låg skatt och låg driftkostnad. Volvo = kvalitet, håller.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen vara lite skeptisk till PSA-bilar, tillförlitligheten är för låg helt enkelt.
När det gäller utrymmen, så behöver du åka runt och testa. Rena siffror berättar sällan hela sanningen om vad man får eller inte får plats med. Själv skulle jag absolut titta närmare på:

http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_ALLTRACK_TSI_1...

Det finns säkert så du kan åka och titta i närheten där du bor, ta med frugan och barnstol och vagn och fråga om ni kan få prova att ta en sväng och storhandla. Det är ju den erfarenheten man behöver testa. Testa så många modeller ni bara orka med, det är bara ni som kan avgöra vad som passar just er bäst, sedan får man värdera vad som är värt eller inte att betala för. Lycka till.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Såg att det fanns kampanj på Renault Megane Sport Tourer med BOSE paket för lite över 200k med nya däck, 3 års fri service m.m., kanske är lite för liten för mitt ändamål?

Morsan hade en Renault Laguna Sport Tourer (m/ BOSE). Hon hade en mindre diesel, drog ingenting (~0,4-5L p/m) och är faktiskt en bra bil. Megane har egentligen samma egenskaper bara att den är mindre, så är du en familj på max 4 så håller den. Dock hade jag undvikt nyköp. Just hennes Laguna STÖRTDÖK i pris, och då pratar vi långt utöver vanliga förhållande. Jag hade köpt en ~3 års beg. istället för ungefär halva priset eller en bil som håller värdet bättre.

Permalänk
Medlem

Vi är grymt nöjda med våran Citroen C4 grand picasso men det är inte en bil man vill äga utanför garantiperioden. Det förutsätter då att man har en vettig bilförsäljare så att det inte kostar så mycket att köpa nytt var 3:e år men det har vi här i Norrköping i varje fall

Permalänk
Medlem

Du kanske kan ana en röd tråd här när det gäller franska märken som Renault, Citroen mfl? KÖP FÖR H*LVETE INTE EN!!!!

De flesta vet ju att köpa en fabriksny bil inte är det smartaste draget att göra (rent ekonomiskt) med tankte på värdeminskningen i början. Problemet med franska bilar (och speciellt renault) av någon anl är att värdeminskningen är sjukt mycket högre än hos tex en Volvo.

Nu kör jag för det mesta nya bilar men det är pga jag kör tjänstebil. Om jag ska skulle köpa en bil privat för mina surt skattade slantar så hade jag alla dagar i veckan satsat på en beg Volvo, VW, Audi eller annan kvalitetsbil. V60an som länkades till tidigare i tråden verkar vettig om du frågar mig.

Lycka till!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Skulle också tipsa om att köpa en bil som är ett par år gammal, ökar utbudet rejält. Sen som sagt, ta med barnvagnen och testa, får dem plats plus packning om ni ska åka och hälsa på släkten ett par dar? Sen så kolla ben utrymme bak också, barn blir större hiskeligt snabbt och om ni planerar att ha bilen länge så är det kanske en viktig egenskap. Sen så kolla drivmedel också. Många större städer i europa vill eller här förbjudit dieslar i städerna så om ni vill åka på semester så kan det vara bra att ha koll på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Drog ingenting (~0,4-5L p/m)

Per meter, måste bli dyrt i längden? (förlåt )

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Du kanske kan ana en röd tråd här när det gäller franska märken som Renault, Citroen mfl? KÖP FÖR H*LVETE INTE EN!!!!

De flesta vet ju att köpa en fabriksny bil inte är det smartaste draget att göra (rent ekonomiskt) med tankte på värdeminskningen i början. Problemet med franska bilar (och speciellt renault) av någon anl är att värdeminskningen är sjukt mycket högre än hos tex en Volvo.

Nu kör jag för det mesta nya bilar men det är pga jag kör tjänstebil. Om jag ska skulle köpa en bil privat för mina surt skattade slantar så hade jag alla dagar i veckan satsat på en beg Volvo, VW, Audi eller annan kvalitetsbil. V60an som länkades till tidigare i tråden verkar vettig om du frågar mig.

Lycka till!

Här är en person som vet vad han pratar om och håller med till fullo... köp fan inga franska bilar, det är 100% ren skit. Du gör ett bättre val med att köpa en begagnad icke Renault, Peugeot, Citroën, Fiat (Italiensk)....

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

OBS Subjektivt svar!

Vill först och främst säga: Vänta tills 31:e mars då kommer kompletta informationen och presentationen förTesla model 3!

Kör själv s60 d5 -11 automat, har även kört andra automat bilar som VW golf (13), toyota prius (10?) och tesla model s(14). Av dessa inte så förtjust i golfen tyvärr.

s60 har en fin autolåda (geartronic) som andra har kommenterat vara mjuk och kännas nästan steglös & vara obemärkt i växlingen men däremot samtidigt vara kraftfull, rapp och responsiv.
Volvos motorer och växellådor har varit riktigt bra, även manuella.

Prius är intressan med sin hybrid teknik, speciellt i stadskörning då det är där du har störst användning av el-driften för miljön och förbrukningen. Även något rappare acceleration initialt då vid låga motorvarv hos förbränningsmotorn.

Tesla model s (p85) är den mest fantastiska bil jag har kört! Model 3 som kommer presenteras om några dagar sägs komma ligga under 300 000 kr klassen. Fast i och för sig kan det ta ett tag innan man kan få tag på en även om man förbokar så i ditt fall för sent kanske.
Under 300 000 utan behov att serva som förbränningsbil (färre slitage delar) och billig drift minskar totala kostnaden över tid + är miljövänlig

Golfen var tråkig genom att inte kännas rapp och responsiv, växellådans karaktär upplevdes mer som en trotsig 10 åring som vet bäst själv och inte alls tar hänsyn till föraren och körningen. Svårt att förklara på några rader men denna beskrivning är den bästa jag kan komma på

som jag sa i början av inlägget, subjektiv åsikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Just hennes Laguna STÖRTDÖK i pris, och då pratar vi långt utöver vanliga förhållande. Jag hade köpt en ~3 års beg. istället för ungefär halva priset eller en bil som håller värdet bättre.

Det gäller inte bara hennes Renault. Svärmor har en 5-6 år gammal Megane och funderar på att byta. Hon blev erbjuden 30k i inbyte av en Bilia-handlare, trots det håller hon benhårt på att även nästa bil skall vara en Renault...

Jag försökte locka med andra märken men det var bom stopp. Frugan är nästan lika övertygad men inser att där går min gräns; ingen fransk bil i mitt hushåll!

Vår Kia Ceed är lika gammal som svärmors Renault och har gått nästan lika långt, trots det får vi >50% mer i inbyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Jag skulle personligen vara lite skeptisk till PSA-bilar, tillförlitligheten är för låg helt enkelt.

Håller helt med, dock har Renault inget att göra med PSA (Peugeot, Citroën).

Lägger väl till ett förslag för att öka "utbudet" något. Om du vill ha nåt som absolut inte alla andra har men med erkänt hög kvalitet och driftsäkerhet finns Honda Civic Tourer. Motortypen är dock inte optimal för pendlaren.
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_Civic_1_8_VTEC_Lifestyl...
http://www.blocket.se/skaraborg/Honda_Civic_1_8_VTEC_Lifestyl...

Provkörning: http://teknikensvarld.se/provkorning-av-honda-civic-tourer-sp...

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Vad har Teslamodellerna för driftslängd på batterierna och kostar dessa något att byta ut vid försämrad förmåga eller ingår ett eventuellt byte i serviceunderhållena?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Jag skulle rekomendera en V60. D2an är lite slö, personligen hade jag valt något vassare likt http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D4_163hk_SUMMUM___D...

Permalänk
Medlem

Kör själv en Kia 2011 som jag är nöjd med, Diesel på 128hk, förbrukning på 0.64 bladad körning.

Den nyare modell är heltklart snyggare, utrymmet du behöver klarar den av.

http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Cee__d_SW_1_6crdi_AUT_GT_...

Klarar av en dubbelvagn Bugaboo Donkey Duo så antar att du inte har en större vagn än den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

OBS Subjektivt svar!

Vill först och främst säga: Vänta tills 31:e mars då kommer kompletta informationen och presentationen förTesla model 3!

Kör själv s60 d5 -11 automat, har även kört andra automat bilar som VW golf (13), toyota prius (10?) och tesla model s(14). Av dessa inte så förtjust i golfen tyvärr.

s60 har en fin autolåda (geartronic) som andra har kommenterat vara mjuk och kännas nästan steglös & vara obemärkt i växlingen men däremot samtidigt vara kraftfull, rapp och responsiv.
Volvos motorer och växellådor har varit riktigt bra, även manuella.

Prius är intressan med sin hybrid teknik, speciellt i stadskörning då det är där du har störst användning av el-driften för miljön och förbrukningen. Även något rappare acceleration initialt då vid låga motorvarv hos förbränningsmotorn.

Tesla model s (p85) är den mest fantastiska bil jag har kört! Model 3 som kommer presenteras om några dagar sägs komma ligga under 300 000 kr klassen. Fast i och för sig kan det ta ett tag innan man kan få tag på en även om man förbokar så i ditt fall för sent kanske.
Under 300 000 utan behov att serva som förbränningsbil (färre slitage delar) och billig drift minskar totala kostnaden över tid + är miljövänlig

Golfen var tråkig genom att inte kännas rapp och responsiv, växellådans karaktär upplevdes mer som en trotsig 10 åring som vet bäst själv och inte alls tar hänsyn till föraren och körningen. Svårt att förklara på några rader men denna beskrivning är den bästa jag kan komma på

som jag sa i början av inlägget, subjektiv åsikt!

Lycka till med att ladda en elbil om du inte bor i hus eller på annat sätt har tillgång till eluttag i anslutning till hemmet...

---

Renault skulle iaf jag akta mig för. Har ett par bekanta som haft Renault som tjänstebilar och tyckt att dom var "OK de första två åren" men inget man vill ha efter det.

När det gäller automat så är det ju otroligt bekvämt. Drar lite mer än manuell i tätort, på landsväg bör de flesta dra ganska precis lika mycket som de manuella tack vare lock-up förutsatt att de har samma utväxling. En dålig förare kan också SPARA bränsle genom att köra automat om hen t ex inte har koll på hur man kör ekonomiskt. En beggad manuell löper ju också större risk att vara körd av stolpskott som inte kan växla/koppla, en automat måste man ju nästan misshandla medvetet eller överbelasta alternativt skita i att serva om vi nu ska bortse från konstruktionsfel. Det finns ju också bra och dåliga implementationer av automatlådor i bilar (många biltillverkare köper ju lådorna från ZF, Getrag eller Aisin Warner t ex).

Glöm inte att kolla upp försäkringspremierna INNAN du köper något... Skiljer MYCKET mellan olika modeller och orter mm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@fieskmask: med din budget rekommenderar jag i första hand en bmw 320d i senaste generation "F31" från 2012 och framåt, det är en riktigt trevlig och körglad bil med gedigen kvalitet, bra bränsleekonomi, bra automatlådor och riktigt bra väghållning. Det är inte värdens största kombi men den har bagageutrymme i klass med en megane och en barnvagn får plats utan problem.

Efter en bmw 320d rekommenderar jag i tur och ordning, volvo v70 d2-d4 som är stor, praktisk och som alltid ett bra köp om man vill ha en bra kombi, volvo v60 d2-d4 en bra bil men inte lika praktisk som en v70, bmw 5-serie, mazda 6 och till sist ford mondeo.

Jag rekommenderar dig att undvika VAG bilar alltså volksvagen, audi och skoda då de har problem med tillförlitligheten på sina motorer samt att de brukar gå sönder i framvagnen.

Sedan så rekommenderar jag att undvika audi och mercedes då deras "stora service" brukar vara väldigt dyr jämfört med konkurrensen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmasen_99:

Jag skulle rekomendera en V60. D2an är lite slö, personligen hade jag valt något vassare likt http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V60_D4_163hk_SUMMUM___D...

En D2 är dock mer responsiv än man kan tro, finns ingen gång jag skulle behöva mer än så i en familjebil, bottendraget finns där och drar lite.

Den du länkar där har gått 12000 mil och är svår att klassa som en nyare bil, dessutom för 220000......

Permalänk
Medlem

Som sagt så är nybilsköp ett slöseri med pengar, bättre att köpa en minst 3år gammal bil med runt 5k mil på från ett märke med bra kvalitet då nybilsgarantierna där ofta är otroligt långa.
Köpte en 5 år gammal Subaru Legacy AWD (automat) åt min mor som hade gått 3500mil för 120.000 och den bilen var i nyskick, fullutrustad och med nya sommar och vinterdäck.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Mazda 6?

En Mazda 6 kanske?

Går att få tag i en relativt ny för din budget, som t.ex den här nedan, går säkert att pruta ner en del också.
http://www.blocket.se/gavleborg/Mazda_6_Wagon_Optimum_2_2_DE_...
Ser riktigt bra ut design/utseendemässigt.

Den i mitt exempel har gått 3000 mil, precis inkörd.
175hk, diesel, hyfsat snål men ändå bra med kraft.

Det är optimumpaketet, d.v.s MAXutrustad, den i mitt exempel har även DEFA motor- och kupévärmare.
Bose ljudanläggning är standard tror jag också, riktigt bra ljud. (även bluetooth finns för Spotify)
Vinterdäck på al-fälgar, sommardäck 19 tum.
Automat med paddlar.
Xenon-ljus.
Navigation.
Skinnsäten.
Tonade rutor i bak, sportigare utseénde. (bra för barnen också, svalare på sommaren).
Farthållare, parkeringssensorer, elstolar, elspeglar, multiratt, regnsensor, dödavinkelnvarnare m.m.

Den är som sagt fullutrustat, kolla vad som ingår i optimumpaketet och jämför med andra bilar i den här klassen, t.ex BMW, Audi och Volvo vad de kostar.

Stort lastutrymme, bör gå att lasta in en barnvagn med lätthet. Det finns även takräcken för att använda en takbox.

OBS! 10 år/15000 mil nybilsgaranti om något skulle gå sönder.

Mazda har ett bra rykte kvalitetsmässigt och inte lika dyra service/försäkringskostnader som VAG-bilar.

Det enda negativa jag läst om just den här modellen är högt vägljud/buller i kupén, det går att ljuddämpa hjulhus, dörrar och golv med ljuddämpningplattor/bitumenplattor. Såna som man använder till ljudbygge i bilen, på köpet så får man även bättre ljud också.
Inte särskilt svårt eller dyrt att göra själv, tidsåtgång är väl en halvdag ungefär om man är nybörjare.
Men det är överkurs och kanske lite onödigt om man inte störs märkbart av vägbullret.

Har inte provkört den här modellen själv så jag vet inte hur mycket vägbuller det handlar om men är man känslig så är det bara att dra upp ljudet på stereon istället.

En bra bil överlag annars.

Är det diesel du är ute efter förresten? Kör du långa sträckor så är det bästa valet, är det mest korta turer så ska du kolla bensinare istället.
@fieskmask:

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Lycka till med att ladda en elbil om du inte bor i hus eller på annat sätt har tillgång till eluttag i anslutning till hemmet...

Det är nästan så att jag vill svara din kommentar med "Lycka till att tanka bilen om du inte har tillgång till en bensinmack" ...men jag tänker inte svara så....

Det är väl bekvämare att ladda hemma i villan eller vid parkeringen nära lägenheten än att obligatoriskt behöva sticka ner till macken var annan till var tredje vecka?
Kör man enbart till och från jobbet och 90% inom sin stad (normal Svensson) så behöver man aldrig tänka på att fylla bilen med drivmedel, bilen kommer alltid att vara laddad. Kör man däremot långa sträckor, taxi eller bud så har man oftast tjänstebil och oftast fossilt (eller hybrid).

Vet inte hur din stad ser ut men utanför mig har de lagt elstolpar på vissa parkeringar nära lägenheten (gbg). Dessutom har tesla superchargers som gratis laddar din bil, 270km på 30 minuter. Det är billigare att äta på en restaurang och ladda bilen samtidigt medans du käkar än att sticka ner till macken och fylla med fossilt bränsle för 500-700kr

Erbjuder inte din stad el-stople är det bara att säga till eller klaga, el finns draget överallt i din stad. Regeringen har beslutat att Sverige ska bli ett av de första länderna som blir fossilfria och ska hjälpa både näringslivet och kommunen.

Permalänk

Tack för era kommentarer, uppskattas.
Kan väl säga direkt att de flesta verkar med en stark ståndpunkt INTE rekommendera franska bilar, dvs Peugeot, Renault, Citroen exempelvis, jag kan ta det, hade en Renault Megane tidigare fast en äldre model, den gick men ingen större körglädje eller så, men tänkte rent allmänt på en helt ny.

@D-ryd Kör inga längre sträckor faktiskt, kanske blir mellan 500-800 mil/år.
Men för den sakens skull så vore det trevligare med diesel då den drar mindre, eller är det kanske en sämre affär på längre sikt eller vad är det för negativa aspekter med diesel på kortare sträckor?

@b3h4ppyn0w Kan inte så mycket om VAG bilarna, men har sneglat mycket åt Passat då jag gillar de rätt starkt, men har både hört bu och bä om dom, samma gäller Skoda Superb kombi, den är mycket trevlig i utseende men vad vet jag, Volvo kanske är det bästa kortet på lång sikt, vi har planerat att ha den ca 10 år så det blir inget mer byte på ett tag framöver. Men BMW är väl rätt dyrt att serva samt att reservdelarna kostar väl en större slant än andra märken?

@Blub Jag gick i de banorna från början, då med kanske KIA, Renault eller liknande då man får en helt ny bil för mitt pris, men tydligen så är det inget bra alternativ då de rasar i värde samt att de flesta tröttnar på körglädjen i dessa märken. Men kan sträcka mig till 2015 års modell då jag faktiskt har chansen att få en relativt ny och bra bil med extrautrustning.

@skogsvilden Har faktiskt sneglat mot en Subaru Levorg, men vet inte om den är för liten för mina behov, den verkar dock mycket trevlig!

@Mega-Dark Billig summa att bli prenumerant, ska nog kika på det, tack för tipset

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SolidReactor:

Det är nästan så att jag vill svara din kommentar med "Lycka till att tanka bilen om du inte har tillgång till en bensinmack" ...men jag tänker inte svara så....

Det är väl bekvämare att ladda hemma i villan eller vid parkeringen nära lägenheten än att obligatoriskt behöva sticka ner till macken var annan till var tredje vecka?
Kör man enbart till och från jobbet och 90% inom sin stad (normal Svensson) så behöver man aldrig tänka på att fylla bilen med drivmedel, bilen kommer alltid att vara laddad. Kör man däremot långa sträckor, taxi eller bud så har man oftast tjänstebil och oftast fossilt (eller hybrid).

Vet inte hur din stad ser ut men utanför mig har de lagt elstolpar på vissa parkeringar nära lägenheten (gbg). Dessutom har tesla superchargers som gratis laddar din bil, 270km på 30 minuter. Det är billigare att äta på en restaurang och ladda bilen samtidigt medans du käkar än att sticka ner till macken och fylla med fossilt bränsle för 500-700kr

Erbjuder inte din stad el-stople är det bara att säga till eller klaga, el finns draget överallt i din stad. Regeringen har beslutat att Sverige ska bli ett av de första länderna som blir fossilfria och ska hjälpa både näringslivet och kommunen.

Tyvärr ser inte verkligen ut så i annat än dom största städerna, och visa mig vart det finns rimligt antalet tesla superchargerrs i Sverige, exempelvis finns det 1 laddstation i Skåne, 1 i Småland - osv.

Jag känner inte för att köra många mil nån gång i veckan bara för att tanka bilen, exempelvis bor du i Kalmar får du ta dig till Lagan som är närmsta stationen - ca 19 mil enkel väg bort. Nej, precis som Micke O säger;

Skrivet av Micke O:

Lycka till med att ladda en elbil om du inte bor i hus eller på annat sätt har tillgång till eluttag i anslutning till hemmet...

Förhoppningsvis blir väl utbudet bättre - en station i varje småstad och uppåt så kanske det blir en möjlighet att fundera på elbilar, men tyvärr är det inte så ännu

Mer onT så kör jag dagligen vw golf sportcombi's på jobbet, automat är riktigt trevligt & det är absolut mer ekonomiskt och bekvämt än förr i tiden! Helt ok bilar tycker jag, vi kör ju dock ganska hårt med bilarna - inte helt ovanligt med 1000 mil i månaden på vissa, slitagemässigt på så pass nya bilar är helt ok - oljeservice osv med jämna mellanrum. Är förmodligen inte dyrare i drift än t ex en bmw, men är ingen expert.

Lycka till med bil köpandet, tycker det bästa tipset du fått var att prenumerera på en tidning som recenserar bilar - ett par kronor för att göra ett beslut om ett par hundra tusen - värt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fieskmask:

Tack för era kommentarer, uppskattas.
Kan väl säga direkt att de flesta verkar med en stark ståndpunkt INTE rekommendera franska bilar, dvs Peugeot, Renault, Citroen exempelvis, jag kan ta det, hade en Renault Megane tidigare fast en äldre model, den gick men ingen större körglädje eller så, men tänkte rent allmänt på en helt ny.

@D-ryd Kör inga längre sträckor faktiskt, kanske blir mellan 500-800 mil/år.
Men för den sakens skull så vore det trevligare med diesel då den drar mindre, eller är det kanske en sämre affär på längre sikt eller vad är det för negativa aspekter med diesel på kortare sträckor?

@b3h4ppyn0w Kan inte så mycket om VAG bilarna, men har sneglat mycket åt Passat då jag gillar de rätt starkt, men har både hört bu och bä om dom, samma gäller Skoda Superb kombi, den är mycket trevlig i utseende men vad vet jag, Volvo kanske är det bästa kortet på lång sikt, vi har planerat att ha den ca 10 år så det blir inget mer byte på ett tag framöver. Men BMW är väl rätt dyrt att serva samt att reservdelarna kostar väl en större slant än andra märken?

@Blub Jag gick i de banorna från början, då med kanske KIA, Renault eller liknande då man får en helt ny bil för mitt pris, men tydligen så är det inget bra alternativ då de rasar i värde samt att de flesta tröttnar på körglädjen i dessa märken. Men kan sträcka mig till 2015 års modell då jag faktiskt har chansen att få en relativt ny och bra bil med extrautrustning.

@skogsvilden Har faktiskt sneglat mot en Subaru Levorg, men vet inte om den är för liten för mina behov, den verkar dock mycket trevlig!

@Mega-Dark Billig summa att bli prenumerant, ska nog kika på det, tack för tipset

Ska du inte byta bil på länge så är det toyota och lexus du ska kolla på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fieskmask:

Hej på er (igen).
..
Såg att det fanns kampanj på Renault Megane Sport Tourer med BOSE paket för lite över 200k med nya däck, 3 års fri service m.m., kanske är lite för liten för mitt ändamål?
Vi behöver ju både barnvagn och bilbarnstol som ska rymmas.
..
Tack på förhand!

Jag kör en Megane Sport Tourer och råkar ha barnstol och vagn. Vi tycker den har varit hur bra som helst.
Köpte 'nästan ny' / 3000mil på mätaren för tre år sen, årsmodell 2010. Så självklart finns det skillnader mot en helt ny nu..
Utrymmesmässigt så räcker det gott för oss i nuläget men vi har tankar om att skaffa en större bil inför barn nr2 av bekvämlighetsskäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag går inte in på modeller (INGET FRANSKT) men automat, har kört automat så länge jag minns.
Tidigare så var ju automaten = större bränsleförbrukning, men nu för tiden är ju automater snålare än manuella.

Glad Påsk alla!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fieskmask:

Tack för era kommentarer, uppskattas.
Kan väl säga direkt att de flesta verkar med en stark ståndpunkt INTE rekommendera franska bilar, dvs Peugeot, Renault, Citroen exempelvis, jag kan ta det, hade en Renault Megane tidigare fast en äldre model, den gick men ingen större körglädje eller så, men tänkte rent allmänt på en helt ny.

Jag skulle vilja se data på varför de är så anti, eller om de bara har fördomar? Vi har en Peugeot 206 och en 508 varav båda tickar på fint. 508 med 1,6l-diesel kan jag få ner till under 0,4l/mil.

Vill du köpa helt ny och budgeten är runt 200000 kronor så är det Golfklassen som gäller. Kommer jag ihåg rätt från Teknikens Värld så har båda Skoda Octavia och Peugeot 308 fått väldigt bra omdömen.

Teknikens Värld över huvud taget är en väldigt bra tidning att köpa en prenumeration på om du är i bilköpartankar. Typ årligen brukar de köra "STORA ____BILSTESTET" där de har med i stort sett alla bilar ur en viss klass. Läs dem tycker jag, där får du mer info än du får av någon människa här.