Rykte: AMD "Zen" skymtas i prestandatester

Permalänk
Skrivet av Adam West:

Exakt. Tror det är få som tror att dom på allvar ska kunna gå om Intel, men bara dom kommer jämsides eller strax bakom så räcker det för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kommer göra stor skillnad om AMD håller sig strax bakom (även om konsumenter ofta, tittar på den dyraste produkten/den med bäst prestanda för att se vilket företag som är bäst tyvärr).

Sen har ju Intel starkt varumärkefäste, som AMD inte har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att få bygga en amd dator igen. ☺

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Håller mig extremt pessimistisk tills den lanserars, Bulldozer var ett jävla skämt när den släpptes. Phenom X6 1100T var snabbare i princip alla lägen, högre IPC och drog mindre ström.
Enligt AMD var Bullsdozer det bästa sen skivat bröd och sen dess har Intel varit det enda alternativet för riktiga speldatorer och laptops.
Att AMD fortfarande finns som ett självständigt företag är för mig en gåta?

Ska uppgradera till vintern när BF5 släpps, har AMD något i närheten av Intels I5k model till ett vettigt pris, så kanske.
Jag är dock jävligt skeptisk, sista gången AMD släppte något riktigt grymt var Radeon 4870 och till en viss del Radeon 290.

Edit:
Glöm inte 5870(skrev 5970), då det kom kunde man få det för ca 3,2kr. Jag är så nyfiken på Zen så jag antar att ja kommer bli besvikern bara för att jag har lite höga förväntningar.

Off:
Min 1050T har rullat på fint i över 5år ni, så jag är nöjd med phenom 2.

Edit:
Man hoppas på att det kommer bli en ny k7 även om det är orealistiskt att förvänta sig ett sådant hopp.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur viktigt minnesbandbredd är i praktiken? Senaste jag såg tester gjorde det i princip ingen skillnad i spel mellan DDR2 och DDR3 men det var ju ett tag sedan. Jag snackar då så klart med dedikerad grafik.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha 8 kärnig processor som är märkbart snabbare per kärna än mig Phenom II X4 970 Black Edition på liknande TDP värde (eller mindre) än nuvarande för så lågt pris som möjligt för både processor och moderkort. Jag tycker varken AMD eller Intel har kunnat leverera där, därav ingen uppgradering till Bulldozer eller Piledriver vilken var min tanke med mitt nuvarande datorbygge. Zen eller dess uppföljare lär leverera vad jag vill ha.

De här testerna om de stämmer verkar lovande. Även om de stämmer så kan det både bli bättre eller sämre till faktisk processor är släppt. Sen får vi se om eventuella revisioner kommer att göra saker bättre. Jag tror vi kommer att få se 4 GHZ exemplar och kanske högre innan Zens efterföljare släpps. Förvånar mig inte om AMD vill bryta 5 GHZ barriären då det är ett sett att slå mot Intel. AMDs FX 4.7 GHZ processor gav väl inte så mycket mer prestanda över deras 4 GHZ?

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Där är en viss prestandaskillnad mellan olika minneshastigheter iaf. när det kommer till skylake hur det blir med Zen återstår att se.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

Någon som vet hur viktigt minnesbandbredd är i praktiken? Senaste jag såg tester gjorde det i princip ingen skillnad i spel mellan DDR2 och DDR3 men det var ju ett tag sedan. Jag snackar då så klart med dedikerad grafik.

Det har betydelse. Eurogamers Digital Foundry-avdelninig testade detta nyligen med 2500K med tidsenliga långsammare DDR3-minnen och snabbare DDR3-minnen. Skillnader kan märkas i olika spel: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

Tidigare var det inte så stor skillnad men med dagens spel och spelmotorer verkar behovet av högre minnesbandbredd ha ökat. Inte helt dumt att överväga lite snabbare minnen om möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Håller mig extremt pessimistisk tills den lanserars, Bulldozer var ett jävla skämt när den släpptes. Phenom X6 1100T var snabbare i princip alla lägen, högre IPC och drog mindre ström.
Enligt AMD var Bullsdozer det bästa sen skivat bröd och sen dess har Intel varit det enda alternativet för riktiga speldatorer och laptops.

Ska uppgradera till vintern när BF5 släpps, har AMD något i närheten av Intels I5k model till ett vettigt pris, så kanske.
Jag är dock jävligt skeptisk, sista gången AMD släppte något riktigt grymt var Radeon 4870 och till en viss del Radeon 290.

Hur kan det vara en gåta när de faktiskt går bra på grafikkortsmarknaden? Sist de släppte något som var grymt? DU glömde HD5870 och HD7970.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tuulikk:

Jag vill ha 8 kärnig processor som är märkbart snabbare per kärna än mig Phenom II X4 970 Black Edition på liknande TDP värde (eller mindre) än nuvarande för så lågt pris som möjligt för både processor och moderkort. Jag tycker varken AMD eller Intel har kunnat leverera där, därav ingen uppgradering till Bulldozer eller Piledriver vilken var min tanke med mitt nuvarande datorbygge. Zen eller dess uppföljare lär leverera vad jag vill ha.

De här testerna om de stämmer verkar lovande. Även om de stämmer så kan det både bli bättre eller sämre till faktisk processor är släppt. Sen får vi se om eventuella revisioner kommer att göra saker bättre. Jag tror vi kommer att få se 4 GHZ exemplar och kanske högre innan Zens efterföljare släpps. Förvånar mig inte om AMD vill bryta 5 GHZ barriären då det är ett sett att slå mot Intel. AMDs FX 4.7 GHZ processor gav väl inte så mycket mer prestanda över deras 4 GHZ?

Jag vill ha samma och även lite snäppet ovanför i prestanda.
Liksom nu när både ram och hårddisk rasar i pris kan man göra riktigt billiga servrar och en sådan 8 kärnig som du nämnde klarar av att driva en hel del bröte.

-I Have a Dream, att man om ett år kan fixa en vettig 8 kärnig AMD processor, moderkort och 32GB ram för 5995kr. Får se om denna dröm infaller sig. (ramminnet bör som sagt också sjunka lite i pris)
Undra om en sådan utveckling skulle leda till fler hemmaservrar? För idag kostar det en slant att bygga ihop något vettigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tuulikk:

Jag tror vi kommer att få se 4 GHZ exemplar och kanske högre innan Zens efterföljare släpps. Förvånar mig inte om AMD vill bryta 5 GHZ barriären då det är ett sett att slå mot Intel. AMDs FX 4.7 GHZ processor gav väl inte så mycket mer prestanda över deras 4 GHZ?

AMD har dock redan slagit "5GHz-barriären" eftersom FX 9590 körs i 5GHz av default i turbo.
Men med låg IPC så spelar ju 5GHz eller 6GHz ingen roll och det är nog ingenting som gemene man bryr sig något om (Annars hade ju FX 9590 sålt som smör).

FX 9590 i 5GHz är dock ganska mycket snabbare än FX 8350 i stockutförande, fast det är ju i grund och botten en FX 8350 som är högt klockad så det är ju inte så konstigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag grimaserade lite när 5820k blev jämförd med AMD. Kändes lite som att sweclockers gav utlåtandet "5820k ägare kommer få sig en rejäl pungspark". Jag kanske skaffar en AMD cpu zenare i ett lite lägre prestanda segment senare, 5820k är lite synd att ersätta.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD ger intel en match nu. Det är bra för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vill ha samma och även lite snäppet ovanför i prestanda.
Liksom nu när både ram och hårddisk rasar i pris kan man göra riktigt billiga servrar och en sådan 8 kärnig som du nämnde klarar av att driva en hel del bröte.

-I Have a Dream, att man om ett år kan fixa en vettig 8 kärnig AMD processor, moderkort och 32GB ram för 5995kr. Får se om denna dröm infaller sig. (ramminnet bör som sagt också sjunka lite i pris)
Undra om en sådan utveckling skulle leda till fler hemmaservrar? För idag kostar det en slant att bygga ihop något vettigt.

Jag hoppas på liknande pris som dig fast då med samma typ av processor och moderkort, 16 GB Ram att starta med (två DDR4 stickor stället för dagens fyra DDR3), lämplig ersättare till mitt 550 ti och antagligen ny Windows 10 licens. Jag antar processorn kommer att ligga på mellan 1500 till 3000 kr. Tror inte jag kommer köpa den mest klockade, vill dock ha 3,5 GHZ minimum. Moderkort på 800-1200 kr. Lämpliga Corsair Vengeance minnen ligger idag på 800-1000 kr. Tippar på att jag behöver lägga någonstans mellan 6300-8000 kr allt som allt.

Hemmaserver föredrar jag dock Raspberry Pi 3. Varje generation klarar en bit mer och är relativt billiga att byta ut och billiga att ha igång. Behöver inte ens nyinstallera OS vid byte. AMDs processorer borde dock vara mer lämpliga för större servrar än alternativen när riktig 8 kärnig är släppt. Oavsett hoppas jag på fler NASar och andra typer av hemmaservrar i folks hem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Hehe, när 7970 ligger 1FPS bak GTX970 i 4K gaming...GG nVidia GG, nVidia kan inte ens leverera stabila drivrutiner längre..DX12 verkar inte vara deras bästa sida..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Inaktiv

@Tuulikk: Ja användningsområden är olika.
Själv tänker jag på en Esxi server bestående av 2 hostar, där ena är en sparsam AMD processor med 8 kärnor och den en 4- 6 kärnig Intel med enastående entrådsprestanda.

Jag kommer då låta AMD hosten med sina 8 kärnor köra allt lull, det kan kan vara fil, ftp, web, SQL server, AD-kontroller, diverse klientoperativsystem som windows 10, linux, macOs, SharePoint, etc, avancerade backupprogram som Veeam Backup o.s.v... Sedan kommer bekanta köra sin operativsystem på dem, som farsan när han bokför.
Den andra Intel servern kommer vara då vara min arbetsserver som enbart ska serva det som jag nu arbetar med och inget ska knycka prestanda ifrån denna.

Problemet idag är att detta är dyrt, men priset sjunker kraftigt. Sedan skulle jag vilja ha en SAN, men det är bara att glömma med min budget. Utan ett SAN blir det typ som två st olika serverar.

Alla andra datorer i hemmet kan vara vad som helst för de kommer bli tunna klienter och en bra tv skulle kunna ersätta en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Hehe, när 7970 ligger 1FPS bak GTX970 i 4K gaming...GG nVidia GG, nVidia kan inte ens leverera stabila drivrutiner längre..DX12 verkar inte vara deras bästa sida..

På tal om nvidias drivrutiner så bör ni se upp. Det vart problem igen nu med dom senaste.
http://wccftech.com/nvidias-latest-game-ready-driver-allegedl...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

På tal om nvidias drivrutiner så bör ni se upp. Det vart problem igen nu med dom senaste.
http://wccftech.com/nvidias-latest-game-ready-driver-allegedl...

Yes, jag kan inte spela i helskärm med den senaste drivrutinen...DX11 krasch i fullscreen mode i alla 3D applikationer.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

(även om konsumenter ofta, tittar på den dyraste produkten/den med bäst prestanda för att se vilket företag som är bäst tyvärr)

Det är ju just det som är lite synd. Allt man köper och använder behövet inte alltid vara det snabbaste, då det i vissa fall knappt finns en märkbar skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur kan det vara en gåta när de faktiskt går bra på grafikkortsmarknaden? Sist de släppte något som var grymt? DU glömde HD5870 och HD7970.

HD7970 kan ha varit en om inte den bästa investeringen som man nånsin kunnat göra inom grafikkort, inget kort har hållit sig så relevant så pass länge som det kortet gjort (t.ex gtx 680 har ju börjat få lite problem med bara 2gb vram). Möjligen att 9700 Pro kan sno åt sig tronen och Nvidia 8800 serien höll sig relevant förbannat länge också.

Beroende på hur bra support Nvidia kommer ge Maxwell framöver de närmsta åren kan jag tänka mig att 980 Ti också blir ett kort som håller sig relevant väldigt länge, det kommer förmodligen matcha det som framöver kommer vara lägre mid-range inom 14nm-generationen och inte bli totalt omsprunget förrns nästa krympning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KalBumling:

HD7970 kan ha varit en om inte den bästa investeringen som man nånsin kunnat göra inom grafikkort, inget kort har hållit sig så relevant så pass länge som det kortet gjort (t.ex gtx 680 har ju börjat få lite problem med bara 2gb vram). Möjligen att 9700 Pro kan sno åt sig tronen och Nvidia 8800 serien höll sig relevant förbannat länge också.

Beroende på hur bra support Nvidia kommer ge Maxwell framöver de närmsta åren kan jag tänka mig att 980 Ti också blir ett kort som håller sig relevant väldigt länge, det kommer förmodligen matcha det som framöver kommer vara lägre mid-range inom 14nm-generationen och inte bli totalt omsprunget förrns nästa krympning.

4850 och 4870 var också bra investeringar. De höll inte lika länge men de var extremt prisvärda. 4850 slog ju ut 8800/9800 när det släpptes. Bättre prestanda och dessutom betydligt billigare. Vet inte om vi sett ett lika prisvärt kort sedan dess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KalBumling:

Jag skulle nog ge 9700 Pro kronan då utvecklingen ändå gick snabbare på den tiden. Men HD7970 står sig riktigt bra idag och tittar man på Nvidias kort vid samma period så har de tappat mycket.

Verkligen en bra investering, även om många tyvärr ansåg att det var ett dåligt kort när den släpptes. Minns jag inte helt fel så klagade en del även på att kortet har för mycket grafikminne. 2GB skulle ju räcka hur länge som helst.

Skrivet av Zotamedu:

4850 och 4870 var också bra investeringar. De höll inte lika länge men de var extremt prisvärda. 4850 slog ju ut 8800/9800 när det släpptes. Bättre prestanda och dessutom betydligt billigare. Vet inte om vi sett ett lika prisvärt kort sedan dess.

Instämmer, HD4800-serien var verkligen bra prissatt. Själv hade jag ett HD4850 ett tag men gillde inte standardkylaren så gick tillbaks till Nvidia efter en kortare period. Rätt nice med single-slot kort i den prestandaklassen.

Jag hade gärna sett sådanna kort igen om man lyckas få till kylningen, vore ett intressant alternativ för CF och SLI för oss med mATX-system där ett vanligt kort tar upp lite för mycket utrymme i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag hade gärna sett sådanna kort igen om man lyckas få till kylningen, vore ett intressant alternativ för CF och SLI för oss med mATX-system där ett vanligt kort tar upp lite för mycket utrymme i chassit.

Nano/fury x är ju single slot om man kör custom water, sen finns det ju div 3e part nvidia som också är single med vattenblock. Aldrig varit ett fan av single slot luftkylning, prestandan finns helt enkelt inte där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Minns att 9800Pro höll sig väl ett bra tag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Minns att 9800Pro höll sig väl ett bra tag.

Om jag säger att 9800 pro var bara en förbättrad version av 9700 pro med aningen högre frekvenser och några mindre tweaks. Då kanske du börjar förstå hur länge 9700 pro stog sig prestandamässigt.

Gamal review från när det begav sig.
http://www.hardocp.com/article/2003/03/25/9700_pro_vs_9800/1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Om jag säger att 9800 pro var bara en förbättrad version av 9700 pro med aningen högre frekvenser och några mindre tweaks. Då kanske du börjar förstå hur länge 9700 pro stog sig prestandamässigt.

Gamal review från när det begav sig.
http://www.hardocp.com/article/2003/03/25/9700_pro_vs_9800/1

Kan så vara. Vill minnas att farsan hade ett 9800pro i sin dator och det puttrade på bra i tre år. Sedan sålde farsan det till en av brorsans polare och det puttrade på bra där i ytterligare några år.

Visa signatur

Permalänk

Intressant att 6700K är snabbare vid minnesläsning med dual-channel DDR4-2133 jämfört med Zen-processorns dual-channel DDR4-2400. Känns ju inte direkt betryggande.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Jag skulle nog ge 9700 Pro kronan då utvecklingen ändå gick snabbare på den tiden. Men HD7970 står sig riktigt bra idag och tittar man på Nvidias kort vid samma period så har de tappat mycket.

Verkligen en bra investering, även om många tyvärr ansåg att det var ett dåligt kort när den släpptes. Minns jag inte helt fel så klagade en del även på att kortet har för mycket grafikminne. 2GB skulle ju räcka hur länge som helst.

Instämmer, HD4800-serien var verkligen bra prissatt. Själv hade jag ett HD4850 ett tag men gillde inte standardkylaren så gick tillbaks till Nvidia efter en kortare period. Rätt nice med single-slot kort i den prestandaklassen.

Standardkylaren var skräp på 4850 så jag slängde på en Accelero S1 vilket gav mig lägre temperaturer trots att jag körde den passivt. Det blev typ 10 grader svalare trots avsaknad av fläkt och grafikkortet blev helt tyst. Många körde S1 till 4870 också men det var gränsfall att det gick utan fläkt så det var vanligt att modda dit en 120 mm fläkt med lite buntband.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Och så tydligen var detta också ett aprilskämt (delvis?)

http://www.semiaccurate.com/forums/showpost.php?p=259047&post...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Konstigt att tråden börjar handla om grafikkort istället. 4850/70 och 5850/70 var otroligt bra och prisvärda kort för sin tid. Med 58xx serien så stödde man DX11 innan det direkt fanns några spel som använde det.

nVidia gjorde om hela sin arkitektur = Fermi GTX4x0 och efter det förfinat den.

AMD bytte också arkitektur senare till GCN och har i min bok legat efter men förhoppnings släpper otroligt bra kort nu med Polaris och Vega.

Tillbaka till CPU/APU så presterade Bulldozer SÄMRE än Phenom 2 medan intel höjde prestandan med 10% två gånger i rad med Nehalem och Sandybridge.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har en lite annorlunda fråga och utgår från frågeställningen"inget är bättre än svagaste länk". Om man jämför AMDs SMT(Zen) mot Intels SMT. Vad är effektivast, menar inte IPC utan när AMD (Zen) kommer att använda SMT tar de 4 kärnor till en enhet, där varje kärna har 4 ALU, 2 AGU och en FPU del med 2x128 bits FMAC(som klarar 256 bits AVX). Intel SMT(Haswell) utgår från 2 kärnor och har per kärna 4 ALU och 2 AGU och likvärdig FMAC och AVX2. När de har 4 trådar per cykel är 1a 2 på uppgående fyrkants våg medans de sista 2 är på nergående fyrkants våg(kallat HT)?. Hur löser AMD sin SMT är det 4 eller 8 trådar och vilken är effektivast. Någon som har en ide?