Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Möjligheter när fiber är installerat i sommarstuga på en Ö.

Permalänk
Skäggig legend

Möjligheter när fiber är installerat i sommarstuga på en Ö.

Hej! Som rubriken lyder: sommarstugan får Fiber 100/100 till en kostnad av: 20.000:- inkl. bredband 100/100 i tre år. Värt.

Men efter det är installerat, finns det några roliga och smarta saker man kan skaffa sig? Automatiserad/fjärrstyrd värme? - (tyvärr direktverkande element), Är det vattenläcka? Hur varmt är det?

Allt från att ge familjen info om något har gått snett till att checka av hur saker ligger till, värme, läcka, husmus? Alla idéer är trevligt att få!

Ön ligger Stockholms inneskärgård. på 85 kvadratmeter och en tomt på 1300 (skogstomt).

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Först och främst några ipkameror för att se att allt står rätt till, sedan kanske en off-site backup? Det är vad jag hade börjat med. Finns system för att styra värmen tex detta http://www.defahome.se/node/137

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skäggig legend

@Litenskit defahome ska jag absolut kolla in! Vi ska även fixa en hel del eljobb där ute också, vi har många elverktyg ute på tomten och ingen jordfelsbrytare etc, så det skall fixas. IP kameror är rätt kul idé att ha på när man är borta! Bra att kolla när det är/har varit storm för att checka av ifall något träd har åkt ned i huset! Finns det några för utomhusbruk som inte är allt för dyra?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

@Litenskit defahome ska jag absolut kolla in! Vi ska även fixa en hel del eljobb där ute också, vi har många elverktyg ute på tomten och ingen jordfelsbrytare etc, så det skall fixas. IP kameror är rätt kul idé att ha på när man är borta! Bra att kolla när det är/har varit storm för att checka av ifall något träd har åkt ned i huset! Finns det några för utomhusbruk som inte är allt för dyra?

Om du vågar dig på Ebay så rekommenderar jag den HÄR. Tog ganska lång tid att leverera men väldigt nöjd med tanke på priset!

Permalänk
Medlem

Tänk bara på med kameror kring regler för övervakning. Så du inte hamnar i problem, om jag inte kommer ihåg helt fel måste du informera om att du har kameror på något sätt (tex säga till dem som kommer på besök att du har kameror (vilket du i praktiken troligen inte kommer göra)) samt de får inte vara riktade så du ser utanför dina "egna ägor". Ang utekameror så kan du ju annars placera dem inomhus riktade ut genom tex ett fönster.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skäggig legend

@Litenskit Jag har koll på övervakningsregler tomten är utformad såpass att den inte filmar på grannens hus etc. Samt att vi i så fall kommer sätta upp skyltar på vardera kant av huset. (det räcker). Men tacksam för varningen! (Y)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Vad bra att du har koll:) Men vi måste ju tänka på alla stackars googlare som kommer hit och vill sätta upp kameror utan koll på regler:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kolla upp olika hemautomatiseringssystem så som z-wave, man kan göra många roliga saker med dem.