Oculus svarar angående datainsamling

Permalänk
Melding Plague

Oculus svarar angående datainsamling

Oculus datainsamling och dess konsekvenser har den senaste veckan varit en omdiskuterad fråga. Nu har företaget gått ut med ett uttalande för att försöka lugna oroliga konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tror folk att Oculus har Microsoft fasoner ?

Permalänk
Medlem

Anar jag försäljningsrekord på foliehattar i framtiden?

Visa signatur

i7-8700K @ 4.8 GHz | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

@Melinho2895: Nä folk tror att oculus ha facebookfasoner eftersom de är ägda av facebook. Att deras programvara sedan pratar med servrar som står under facebook.com gör ju inte saken bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluff3:

@Melinho2895: Nä folk tror att oculus ha facebookfasoner eftersom de är ägda av facebook. Att deras programvara sedan pratar med servrar som står under facebook.com gör ju inte saken bättre.

Ellerhur, och uttalandet om att de kanske överväger att dela information i framtiden bör översättas till: Vi kommer att dela information med vår ägare i framtiden, men inte just nu, eftersom folk blir butthurt och kanske köper Vive istället.

Permalänk
Medlem

"Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet."

Jag undrar varför de alltid skriver i EULAn att allt tillhör dem, och sen "förtydligar" att det inte gör det i ett senare pressmeddelande... Skulle nån dra nåt till domstol så är det ju det skriftliga som gäller. Deras pressmeddelande lurar ju tyvärr folk då. De borde va lojala till de som fick igång kickstartern och inte facebook som kom efteråt. Tråkigt beteende när de utvecklat så häftig hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte vad kalabaliken runt detta är, det är ju ett avtal precis som de flesta andra avtal folk går med på dagligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Fattar inte vad kalabaliken runt detta är, det är ju ett avtal precis som de flesta andra avtal folk går med på dagligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl jättebra att avtalet lyfts upp och ifrågasätts. Tycker detta skall ske oftare då folk uppenbarligen är för lata för att läsa avtalen dom skriver på.

Permalänk
Medlem

"I ett uttalande till tekniksajten UploadVR säger Oculus att användarnas oro över att deras information delas med Facebook i nuläget är obefogad. De förklarar att Facebook äger Oculus och hjälper dem att driva deras tjänster, men ingen information delas med dem. Dock utesluter de inte att detta kan ändras i framtiden då Facebook kan komma att få tillgång till data i reklamsyfte."

Case Closed, tack och godnatt. Jag visste hela tiden att jag med all rätt var skeptiskt till Facebookulus Rift.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

"Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet."

Jag undrar varför de alltid skriver i EULAn att allt tillhör dem, och sen "förtydligar" att det inte gör det i ett senare pressmeddelande... Skulle nån dra nåt till domstol så är det ju det skriftliga som gäller. Deras pressmeddelande lurar ju tyvärr folk då. De borde va lojala till de som fick igång kickstartern och inte facebook som först kom efteråt. Tråkigt beteende när de utvecklat så häftig hårdvara.

Det är en vanlig ToS som alla företag har som delar saker mellan olika användare. Om det inte skulle stått där då skulle de inte ha laglig rätt att dela det som laddas upp till tjänsten till andra användare

Steam har exakt samma
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Citat:

You grant Valve and its affiliates the worldwide, non-exclusive, right to use, reproduce, modify, create derivative works from, distribute, transmit, transcode, translate, broadcast, and otherwise communicate, and publicly display and publicly perform, your User Generated Content, and derivative works of your User Generated Content, in connection with the operation and promotion of the Steam site. This license is granted to Valve for the entire duration of the intellectual property rights and may be terminated if Valve is in breach of the license and has not cured such breach within fourteen (14) days from receiving notice from you sent to the attention of the Valve Legal Department at the applicable Valve address noted on this Privacy Policy page. The termination of said license does not affect the rights of any sub-licensees pursuant to any sub-license granted by Valve prior to termination of the license. Valve is the sole owner of the derivative works created by Valve from your Content, and is therefore entitled to grant licenses on these derivative works. If you use Valve cloud storage, you grant us a license to store your information as part of that service. Valve may place limits on the amount of storage you may use.
If you provide Valve with any feedback or suggestions about Steam, the Content and Services, or any Valve products or services, Valve is free to use the feedback or suggestions however it chooses, without any obligation to account to you.

Permalänk
Medlem

"We’re not sharing information with Facebook at this time... – though these are things we may consider in the future". Känns som man skippar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Citat:

...säger Oculus att användarnas oro över att deras information delas med Facebook i nuläget är obefogad. ... Dock utesluter de inte att detta kan ändras i framtiden då Facebook kan komma att få tillgång till data i reklamsyfte.

Jag känner mig redan lugnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag känner mig redan lugnad!

Eller hur?

"I nuläget övervakar vi inte, så köp produkten... Det är först när vi fått fler köpare och öppet köp gått ut och folk känner att de måste använda sin dyra produkt oavsett vad, som vi tänker slå på övervakningen. Fega inte ur nu, då pajjar ni ju vår fest! "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så underbart att folk klickar Accept på EULAs till höger och vänster och sen när nån bloggare/journalist gräver fram detaljerna i avtalet så equippar alla sin foliehatt och säger "jaha, var det DET jag gick med på? Det skulle jag aldrig göra medvetet".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Det är väl jättebra att avtalet lyfts upp och ifrågasätts. Tycker detta skall ske oftare då folk uppenbarligen är för lata för att läsa avtalen dom skriver på.

Det är bra att folk faktiskt ifrågasätter avtal, men jag tycker att det är konstigt att det ska uppstå en sån kalabalik runt oculus avtal när vive har ett liknande?

Vad är det som är så hemskt med det här avtalet jämfört med majoriteten av avtal som skrivs på utan att ens läsa dom?

Folk skriver på allt möjligt via datorer och surfplattor utan att ens snegla på avtalen, det beteendet är liksom bäddat för att bli blåst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

"We don’t have advertising yet..."

*tar på foliehatten*

Skrivet av Arzei:

Tycker det är så underbart att folk klickar Accept på EULAs till höger och vänster och sen när nån bloggare/journalist gräver fram detaljerna i avtalet så equippar alla sin foliehatt och säger "jaha, var det DET jag gick med på? Det skulle jag aldrig göra medvetet".

Vem tusan orkar läsa 5-10st A4-sidor för varje sak man registrerar sig till?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är bra att reklamen på t.ex. facebook är riktad mot mig och inte något generellt strunt?

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Skillnaden med Oculus Rift är väl att den kan har mycket högre datainsamlingmöjlighet. iofs är väl telefonen värre igentligen.

Permalänk
Medlem

Oj vilken chock! Ska nog se att Vive gör samma sak, det är bara en tidsfråga innan den rubriken kommer också. Jag blir chockad när något inte samlar in min data. Man är inte anonym på internet längre, att folk inte kan förstå det än. Nej man behöver inte acceptera det och tycka det är okej, men att uttrycka sig som om det vore en chockerande nyhet är ju bara fånigt idag.

Fan jag fick rensa min historik häromdagen för att samtliga oblockade hemsidor klistrade upp förlovningsringar som annonser för att jag slösurfat lite efter dom i 30 minuter. Det kom ju inte som en chock direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är en vanlig ToS som alla företag har som delar saker mellan olika användare. Om det inte skulle stått där då skulle de inte ha laglig rätt att dela det som laddas upp till tjänsten till andra användare

Steam har exakt samma
http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/

Det är det här jag menar, tycker det är bra att ifrågasätta företag, absolut de större företagen, men det är är ett jävla hyckleri. "oculus har farliga avtal, så jag går till htc/valve för dom håller inte på med sånt" right.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Oculus Terms of Service - 6. User Content

Fritt fram för vem som helst att läsa och förstå.

Permalänk
Medlem

Borde kickstarta foliehatt med inbyggt VR-headset!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Usling:

"Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet."

Jag undrar varför de alltid skriver i EULAn att allt tillhör dem, och sen "förtydligar" att det inte gör det i ett senare pressmeddelande... Skulle nån dra nåt till domstol så är det ju det skriftliga som gäller. Deras pressmeddelande lurar ju tyvärr folk då. De borde va lojala till de som fick igång kickstartern och inte facebook som kom efteråt. Tråkigt beteende när de utvecklat så häftig hårdvara.

Alltså de vill ha möjlighet till fullständigt handligsutrymme för materialet som laddas upp på oculus plattform. Det är inte samma sak som allt material som skapas av användarna.
Tar jag en printscreen eller spelar in en timmes lirande så blir den inte automagiskt uppladdad till oculus mjukvaruplattform (om jag inte använder deras eget verktyg för detta ). Väljer jag däremot att publicera min screenshot på deras plattform så vill oculus kunna använda den här bilden i olika sammanhang.
Det är viktigt att hålla isär dehär begreppen. Finns säkert vettig kritik mot deras önskan om fritt handligutrymme när man plublicerar grejer på deras plattformar, men det handlar alltså inte om allt material man själv skapar med hjälp av headsetet utan bara det man laddar upp på deras plattform.

Men en viktig aspekt här handlar också om att de inte får publicera bilderna du lägger upp om de inte har fått medgivande i avtal från dig. Så antingen får du skriva på avtal för varje inlägg/bild eller annat material du lägger upp så att facebook har rätten publicera materialet eller så tar de med rättighetsvillkorten en gång i början som de har gjort nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vem tusan orkar läsa 5-10st A4-sidor för varje sak man registrerar sig till?

Inte många, men det spelar ingen roll - när du klickar på Accept så godkänner du allt som sägs på dessa 5-10 A4-sidor oavsett. Jag håller helt med dig, men ur ett juridiskt perspektiv så har slutanvändarna inte mycket att komma med här förutom att rösta med sina plånböcker.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Det är det här jag menar, tycker det är bra att ifrågasätta företag, absolut de större företagen, men det är är ett jävla hyckleri. "oculus har farliga avtal, så jag går till htc/valve för dom håller inte på med sånt" right.....

Skickades från m.sweclockers.com

HTC sitter inte på Facebook vilket bygger på att samla in så mycket information som det går då det är deras affärsmetoder...... Sedan visst börjar HTC skicka 1.5KB/s konstant för att skicka vänlistor och versionsnummer lär jag ifrågosätta HTC också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Det är det här jag menar, tycker det är bra att ifrågasätta företag, absolut de större företagen, men det är är ett jävla hyckleri. "oculus har farliga avtal, så jag går till htc/valve för dom håller inte på med sånt" right.....

Skickades från m.sweclockers.com

HTC sitter inte på Facebook vilket bygger på att samla in så mycket information som det går då det är deras affärsmetoder......

Sedan

Skrivet av Oculus:

Lastly, Facebook owns Oculus and helps run some Oculus services, such as elements of our infrastructure, but we’re not sharing information with Facebook at this time. We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising – though these are things we may consider in the future.

Sighs....som att läsa en checklista för varför man inte skall köpa en Oculus.
"Vi delar inte dina dickpics med Facebook i nuläget. Vi har inte reklam för penisförstoring ännu, och facebook använder inte denna data men är något vi kan tänkas ändra på i framtiden"

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Rättigheterna de behöver för att de ska få publicera användarskapat material man själv väljer att ladda upp ser jag inga konstigheter med egentligen. Låt bli att lägga upp grejer på deras plattform så ger man inte dem några behörigheter till sitt skapade material om det här nu känns problematiskt för någon.

Däremot är det fortfarande en relevant fråga hur avtalet ger dem rätt att dela med sig av insamlad användardata till vem som helst, hur som helst och när som helst i framtiden. Det är verkligen inte något ovanligt, men med tanke på att det är så långtgående rättigheter de vill ha över personlig data så tycker jag att man bör kunna välja att inte skicka över den typen av data till facebook.
Med tanke på facebooks övriga verksamhet så bör de vara försiktiga och bygga förtroendebroar kring datainsamlings och datahanteringsfrågorna. Jag får inte riktigt känslan att det är så de agerar i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

https://www.techdirt.com/articles/20120420/10560418585/to-rea...

Kanske är därför inte alla läser avtalen??

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

HTC sitter inte på Facebook vilket bygger på att samla in så mycket information som det går då det är deras affärsmetoder...... Sedan visst börjar HTC skicka 1.5KB/s konstant för att skicka vänlistor och versionsnummer lär jag ifrågosätta HTC också.

Vad är det som säger att information ifrån din dator kommer sugas upp och bli skickat till oculus? vart säger valve att dom inte samlar data om sina användare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PV52:

Vad är det som säger att information ifrån din dator kommer sugas upp och bli skickat till oculus? vart säger valve att dom inte samlar data om sina användare?

Skickades från m.sweclockers.com

I Oculus avtal under punkt 7. Privace policy
https://www.oculus.com/en-us/legal/terms-of-service/

Där länkar de vidare till ytterligare villkor på följande länk:
https://www.oculus.com/en-us/legal/privacy-policy/

I stort sett hela den texten handlar om datan de suger upp. I runda slänga vad som samlas in, hur de hanterar datan och vilka rättigheter de har att dela med sig av informationen.

Däremot har jag ingen aning om vives avtal ännu. Tar gärna en titt på deras avtal också när jag får tid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled