Microsoft Sverige-lanserar Signature Edition – Windows-datorer utan bloatware

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Sverige-lanserar Signature Edition – Windows-datorer utan bloatware

För den som är på jakt efter en ny bärbar dator utan massor förinstallerade applikationer släpper Microsoft modeller enligt konceptet Signature Edition i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så ominstallerar man Windows när man köpt datorn helt enkelt?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Eller så ominstallerar man Windows när man köpt datorn helt enkelt?

vilket säkerligen inte 75% av alla användare gör. och de flesta bärbara går nog till folk som ännu lämnar in datorerna på service för att göra den snabbare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Eller så ominstallerar man Windows när man köpt datorn helt enkelt?

Eller så slipper man numera göra det?

Hur som helst så kan man ju bara säga "Det var fan på tiden!".

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Eller så ominstallerar man Windows när man köpt datorn helt enkelt?

Fast i princip varje gång jag försökt göra det strular licensnyckeln.. Dessutom, varför slösa 2 timmar på det när man kan slippa?

Detta borde de ha gjort för länge sedan... Men bättre sent än aldrig antar jag. De som inte övergett windows kan ju ha glädje av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Eller så ominstallerar man Windows när man köpt datorn helt enkelt?

Vilket Roland 67 garanterat inte gör. Nä det här är en bra tanke !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Eller så slipper man numera göra det?

Hur som helst så kan man ju bara säga "Det var fan på tiden!".

Jag är 90% säker på att dessa Signature Edition datorer kommer att kosta några hundralappar extra. Detta verkar bara vara ett marketing-försök till något som annars är väldigt simpelt att göra (d.v.s. ominstallation för att ta bort all bloatware)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast i princip varje gång jag försökt göra det strular licensnyckeln.. Dessutom, varför slösa 2 timmar på det när man kan slippa?

Har samma erfarenhet på tidigare windows. Dock undrar jag om krånglet med licensnycklar inte borde vara helt löst nu när Microsofts servrar "kommer ihåg" din dator och automatiskt förser den med sin nyckel.

Fast det kanske är annorlunda med OEM?

Komigen Strejf, var är du när du kan faktiskt kan göra nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fast i princip varje gång jag försökt göra det strular licensnyckeln.. Dessutom, varför slösa 2 timmar på det när man kan slippa?

Detta borde de ha gjort för länge sedan... Men bättre sent än aldrig antar jag. De som inte övergett windows kan ju ha glädje av det.

Sant! Microsoft bör satsa på att fixa till sina licensnycklar så att man slipper all strul, även när man köper t.ex. Acer-laptops med medföljande licenser som alltid (ja, ALLTID) strular vid ominstallation >.<. Hur som helst, förstår skälet till varför de släpper dessa Signature Edition datorer men finns säkert ändå en hållhake på det hela (t.ex. högre pris)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skäggig legend

JA! Kommer detta göra att det blir någon hundring dyrare? Oavsett kommer jag bara rekommendera dessa till nära och kära, så slipper jag hålla på med ominstallationer...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Jag är här.

Skönt ändå att Sverige är först i världen (efter USA förstås) att få detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Var ju på tiden! Det behövs inte förinstallerat skräp på burken, nedskräpningen lär ju användaren stå för i vilket fall så mycket skit som kommer med, även legitima nedladdningar, idagsläget. Gott att slippa skumma återställningspartitioner på disken iaf.
Blåsa datorn lär man ju få göra oavsett när man samlat på sig 3 olika gratis antivirusprogram som krigar med varandra om exklusiv filåtkomst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av krigelkorren:

Var ju på tiden! Det behövs inte förinstallerat skräp på burken, nedskräpningen lär ju användaren stå för i vilket fall så mycket skit som kommer med, även legitima nedladdningar, idagsläget. Gott att slippa skumma återställningspartitioner på disken iaf.
Blåsa datorn lär man ju få göra oavsett när man samlat på sig 3 olika gratis antivirusprogram som krigar med varandra om exklusiv filåtkomst

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som du säger gör många det men inte alla.

btw; jävligt creepy avatar! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

@illya_ @devilsdad Ja på Windows 10 fungerar det klockrent med licenserna, även med OEM. Jävligt smidigt när man vill göra en clean install, det aktiveras automatiskt via Microsofts servrar. Har du någonsin haft Windows 10 aktiverad på din dator, så kommer Windows 10 alltid att aktiveras automatiskt så fort du har internetaccess på samma PC.

Av den anledningen anser jag att alla som idag har Windows 7/8 eller 8.1 bör uppdatera till Windows 10, få det aktiverat och sen nedgradera till föregående OS om man inte vill ha det just nu. Det framtidssäkrar att du kan uppdaterar till Windows 10 längre fram när man redo. Att uppgradera till 10 och sen nedgradera till exempelvis 7 är mycket enkelt och går att göra med några få musklick utan behov av externt media eller liknande.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Bra att både google och microsoft försöker ta bort bloatware, även om de måste slåss med tillverkarna. Eller (som det antagligen iaf till viss del är i detta fallet) muta dom.

@strejf - Bra och höra, tack för svaret.

(infoga här skämt om hur det kan vara smidigt att microsoft har stenkoll på ens dator, även om det är stor skillnad på att knyta licensnyckel till dator och spionera på sina kunder)

Permalänk
Inaktiv

Och med det sagt så 'erkänner' de att alla andra Windows-datorer är fulla av onödigt skräp som folk egentligen inte vill ha..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den har inget bloatware för hela Windows 10 är ett spyware

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

rätt riktning
Tummen upp

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Den har inget bloatware för hela Windows 10 är ett spyware

Skickades från m.sweclockers.com

Och Sweclockers spionerar på sina medlemmar för att tvinga dem att inte köra adblocker?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Och Microsofts egen bloat då? Kommer ju med en drös med Store-appar man inte vill ha även vid "ren" installation. Finns visserligen PS-script som tar bort apparna smidigt, men det är ändå viss dubbelstandard från MS sida-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@strejf: precis exakt samma sak..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eftersom att alla företag felaktigt tror att just deras appar är värdefulla och ger mervärde så kommer bloatware aldrig försvinna. För om något är bloatware är en tolkningsfråga, tydligen.

Håller även med om att Sweclockers försöker "Block-shame'a" sina medlemmar. Men strejf du kanske inte skall försvara Microsoft till den mån att du försöker vända det till att Sweclockers är värre. För det är lite väl långsökt.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Vadå inget bloatware? Jag kan ju till o me se på bilderna att xbox-skiten är installerad.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Undra om man får allt skit som apparna innebär, dvs. Xbox, Väder osv, det kallar jag för bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Av den anledningen anser jag att alla som idag har Windows 7/8 eller 8.1 bör uppdatera till Windows 10, få det aktiverat och sen nedgradera till föregående OS om man inte vill ha det just nu. Det framtidssäkrar att du kan uppdaterar till Windows 10 längre fram när man redo. Att uppgradera till 10 och sen nedgradera till exempelvis 7 är mycket enkelt och går att göra med några få musklick utan behov av externt media eller liknande.

Skulle nog vilja lägga till, gör backup på hela datorn först, eller tom klona disken, uppdatera klonen. Varför? Jo, för att dessa nergraderingar och uppgradering inte alltid går som det är tänkt, och det är dumt att sitta där med många timmars problem för att försöka rädda all sin data, för man hade inte en färsk backup innan man gjorde stor projekt.

Men, ditt råd i sig är faktiskt bra. Windows 10 kommer förhoppningsvis bli bra, och det är ju rätt smart att då redan har uppgraderingen "klar".

Exakt detta är vad jag hade tänkt spendera sommarmånaderna med, just för att säkra släktingar och vänners maskiner. Ta en större SSD, klona deras disk, uppgradera. Sen sätta tillbaka original disken igen, typ

Sen tycker jag att det är på tiden att dessa PC fick möjlighet till ren version, redan från början. Att behöva installera om det första man gör är inte alltid kul... så det kan lätt vara värt lite extra $.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vadå inget bloatware? Jag kan ju till o me se på bilderna att xbox-skiten är installerad.

De menar ingen third-party bloat, de klassar inte sina egna program som bloat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vadå inget bloatware? Jag kan ju till o me se på bilderna att xbox-skiten är installerad.

Men nu är det bara Microsofts egna bloatware som kommer med, inte massa tredjeparts bloatware!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag är 90% säker på att dessa Signature Edition datorer kommer att kosta några hundralappar extra. Detta verkar bara vara ett marketing-försök till något som annars är väldigt simpelt att göra (d.v.s. ominstallation för att ta bort all bloatware)!

Det skulle inte förvåna mig om de gör. Simpelt för oss kanske men ett helt företag för andra som fortfarande kör pekfingervalsen på tangentbordet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men nu är det bara Microsofts egna bloatware som kommer med, inte massa tredjeparts bloatware!

Men man installerar ju alltid om datorn det första man gör, eller är det bara jag?

Skrivet av LeVvE:

De menar ingen third-party bloat, de klassar inte sina egna program som bloat.

Nu är jag medveten om att wikipedia inte är den säkraste källan direkt, men i detta fallet så tycker jag det räcker gott.

Bloatware (av engelskans svällande vara) är medföljande mjukvara som tar onödigt stor plats i minnet och som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bloatware

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd

Bra! Äntligen!
Men det här borde dom ha gjort för längesedan.

Vanliga människor har ingen tilltro till Microsoft eller PC. Folk har gått över till surfplattor och mobiler istället. Folk köper MacBook istället.

Folk har fattat att köper man PC så får man skit. Tråkigt. Datortillverkarna har bundlat bloatware och skeppat sega system alldeles för länge, och det har kostat Microsoft, folk tror ju att Windows är långsamt och skit.