Gjorde jag ett bra bilköp ? Ungdom + Mercedes

Permalänk

@SuperSverker:

Wow en S40 som bara gått 8000 mil det va inte illa pinkat. Garage bil ?
Det är så skönt med Mercan är att den har kamkedja och bakhjulsdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@SuperSverker:

Wow en S40 som bara gått 8000 mil det va inte illa pinkat. Garage bil ?
Det är så skönt med Mercan är att den har kamkedja och bakhjulsdrift.

Nja, bruksbil. Ska väl bli ett projekt senare i livet men då är det småbil som gäller

Kamkedja är guld värt! (Även bakhjulsdriften, om man har självkontrollen )

Tips är även att gå mer i ett forum för just din bil, motsv typ JagRullar.se för Volvo, SaabTurboClub etc. Målbildsägaren för en nyare merca kanske inte är forumnisse, men det finns alltid någon som hjälper till

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Har haft ett antal tjänstebilar som gått på diesel och där är serviceintervallet 3000 mil. Har svårt att tänka mig att oljan ska vara svart om den är bytt för ett par månader sen i en nyare bil. Hade du sagt att du köpt en Opel Kadett 1,2L från 81 så kanske men inte på en Mercedes.
Kolla upp detta ordentligt så slipper du DYRA reparationer i framtiden. Kolla även serviceboken så stämpeln faktiskt finns där.

Själv har jag som gräns max 50 000 kr på en privat bil. Nu har jag sån tur att jag har tjänstebil och kunnat sälja vår privata bil efter flytt och slipper då det jä..la strulet med bil som ska ha service, nya däck, reparationer och annat som kostar för mycket pengar. Tjänstebil kör man dit man ska och behöver man nya däck så åker man och beställer det och firman betalar. Underlättar massor.

Lycka till med bilen iallafall och kör försiktigt och krama varann i trafiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@SuperSverker:

Jo, säljaren sa att det är normalt för diesel motorer att ha svart olja. (Har bara haft bensin bilar förr så har ingen aning hur det är med diesel). Någon som har erfarenhet utav diesel får gärna vara vänlig och förklara.

ja det är normalt. Min olja blir svart på typ en vecka efter bytet.
En diesel har mycket högre kompression, så lite blow-by finns väll och får oljan "smutsig" inget att bry sig om sålänge du inte har vit gegga där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk

@kettu92:

Detta ville jag höra. Oljan känns väldigt porös och fin. Men som sagt så är den väldigt svart. Antar att jag inte behöver oroa mig isf.

Permalänk
Medlem

Ett bra bilköp är att köpa en Toyota Supra eller Skyline, något liknande som är populärt http://m.blocket.se/ostergotland/Toyota_Supra_TT_UK_Spec_BPU_.... Dessa ökar i pris p.g.a sån hög efterfrågan och är lite sällsynta. Försäkring kan vara ganska höga på dessa för att dom flesta är modifierade eller snabba, drar då också ganska mycket bensin men kanske lika mycket eller mindre som din gamla Audi beroende på hur du kör. Såna bilar som du köpte brukar sjunka i pris p.g.a hur många det finns eller är inte så lika efterfrågade, alltså det är inget speciellt. Men ändå, ganska bra bil för en ungdom. Ser bra ut.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Dåligt, men säkert ett roligt köp om det nu är bilen du vill ha. Har du ställt försäkringen på farsan utan att det är han som kör bilen primärt så rekommenderar jag verkligen att du inte krockar med den.

Jag vet inte om jag hade köpt en nästan fem meter lång bil som förstabil till att börja med, än mindre betalat 170.000 kr för det. Det finns väl gott om mindre och roligare bilar än en gubbmerca.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

@gabinono:

1994 ?
1 Fulltank var femte dag ?
Förlora körkortet för att höra lite Turbo vin ?

Nja, vet inte riktigt.

Permalänk

@Valiumballong:

Ja, köpte E-Klass så att familjen också kan åka med. Har försäkringen på farsan, och bockade i att förare under 25 kommer att köra bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Valiumballong:

Ja, köpte E-Klass så att familjen också kan åka med. Har försäkringen på farsan, och bockade i att förare under 25 kommer att köra bilen.

Det hjälper inte alls om du kör den mer än din far, försäkringsbolaget har ändå rätten att ge dig 0 ersättning om de misstänker att du använder bilen mer än din far. Samt att de kan även anmäla er för försäkringsbedrägeri till polisen.

Permalänk
Medlem

@Melinho2895:

Japp den är automat. Slantade upp 257kkr.
Skippade exteriört M-sport paket och fick stora navigationen, sportlåda med paddlar och M-sportchassi istället.

Jag förstår varför men det är synd (för mig) att kjolpaketet drar upp begagnatpriset så hemskt.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

@Aktsu:

Försäkringsbedrägeri ?
Bilen står på pappa och han har betalat 60%. Jag är mer som en ''delägare'' men bilen är fortfarande hans mer än vad den är min om man ska säga så. Men jag kommer att köra den mer än han.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Valiumballong:

Familjen kan åka med i en Ford Focus om så skulle vara fallet. Jag har suttit med en långvuxen familj om fem personer i både Focus och Polo - det går. Eller varför inte en Passat eller V70 (om det nu bara är längden som lockar).

Att förare under 25 KÖR bilen är inte detsamma som att förare under 25 kör bilen hela tiden. Skulle du krocka och försäkringsbolaget granskar det hela så är det tack och hej, ingen ersättning till dig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Manneh:

@Melinho2895:

Skippade exteriört M-sport paket och fick stora navigationen, sportlåda med paddlar och M-sportchassi istället.

Jag förstår varför men det är synd (för mig) att kjolpaketet drar upp begagnatpriset så hemskt.

Japp. Exteriört M-paket drar upp ganska mycket på priset då det anses vara mer ''premium''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

@Melinho2895:

Trevlig bil. Kikade själv på en sådan men eftersom det inte fanns några ute på marknaden som gått < 5000 mil till ett vettigt pris i närheten av mig slutade det med en 120d Sportline med M-sportchassi och Automat. Den hade även BMWs M Performance Power Kit så den går lite snabbare än normalt med :). 328an är riktigt fin dock, bara lite för stor för vad jag och frun behövde men får se om det blir en 328 eller M135 när det är dags för ny bil om 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu:

Försäkringsbedrägeri ?
Bilen står på pappa och han har betalat 60%. Jag är mer som en ''delägare'' men bilen är fortfarande hans mer än vad den är min om man ska säga så. Men jag kommer att köra den mer än han.

Ja, bilen måste registreras på och försäkras av den som är den "huvudsakliga brukaren" vilket enkelt brukar anses vara den som använder bilen mest. Om du då kör bilen mer än han och han står som ägare av bilen och tagit försäkringen på sig klassas det som försäkringsbedrägeri och är inte bara straffbart utan det gör också att försäkringsbolaget kan finna ert försäkringsavtal fullständigt ogiltigt om du krockar bilen. Det innebär att du får mycket pengar bolaget väljer att ge er, kan vara 0 kronor om de inte vill vara snälla.

Permalänk

@Aktsu:

Det var som fan. Då får man väl ställa bilen på mig då och betala 42.000:- om året..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

@Aktsu:

Det var som fan. Då får man väl ställa bilen på mig då och betala 42.000:- om året..

Utan att försöka uppmana till ett brott (vilket ju är mot reglerna på forumet) så kan man ju säga att det är ju upp till var person att bestämma själv, finns ju massvis med människor som ställer bilar på sina föräldrar och en hel del upptäcks aldrig trots att bilen krockas. Det man skall ha klart för sig är att det är olagligt och att försäkringen kan bli ogiltig om bolaget kommer på dig så man gör det på egen risk. Dvs kan man inte komma och va sur på försäkringsbolaget ifall man krockat och de vägrar betala ut pengar.

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag aldrig köpa en bil som är närheten eller över 10k mil (gränsen för maskinskada hos många försäkringsbolag).

Var med om att vår BMW 535D 2012a rasade på 9300mil. Bilen har sedan dag 1 använts för att morsan skulle pendla till och från jobb samt en och annan utlandsresa. Alltid servad hos BMW. Fakturan till försäkringsbolaget: 146 000kr exklusive moms. Hade bilen gått 700mil mer hade vi fått stå för allt själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trevlig bil. Kikade själv på en sådan men eftersom det inte fanns några ute på marknaden som gått < 5000 mil till ett vettigt pris i närheten av mig slutade det med en 120d Sportline med M-sportchassi och Automat. Den hade även BMWs M Performance Power Kit så den går lite snabbare än normalt med :). 328an är riktigt fin dock, bara lite för stor för vad jag och frun behövde men får se om det blir en 328 eller M135 när det är dags för ny bil om 1-2 år.

Det beror på vad man anser vara vettigt pris
Utrustningsnivån och att den gått 4000mil vid inköpstillfället fick mig att slå till.

Jag fick dock åka 50mil för att hämta den så jag kan ju inte säga att det var i närheten, men det var en trevlig resa hem.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Jag köpte mig en BMW 328i strax efter jag fyllde 22.
Oavsett vad det gäller, har du råd och tycker det är roligt. Ja då är det värt det!

http://i.imgur.com/6ZWsjGN.jpg

Har också en 328i. Mycket rolig bil att köra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det beror på vad man anser vara vettigt pris
Utrustningsnivån och att den gått 4000mil vid inköpstillfället fick mig att slå till.

Jag fick dock åka 50mil för att hämta den så jag kan ju inte säga att det var i närheten, men det var en trevlig resa hem.

De 328i som fanns då med få mil var de flesta < 3000 mil och hos handlare och låg runt 300k, då kunde jag lika gärna köpt en M135i, fanns dock några 328 i Göteborg eller Malmö runt det priset och milen du fick men jag hade inte tid att åka så långt just då. Min hade gått ca 3000 mil, jag antar att din också kändes lika fräsch :). Tror dock som sagt att jag vill ha lite mer motor om något år så då byter jag nog. Mest troligt är som sagt en M135i eller Golf R, om det inte finns en trevligt 328i ute såklart!

Trevliga med att ha BMWs Power Kit är att de även uppgraderar bromsarna till M-sport bromsarna (förutom att bromsoken inte är blå).

En kass bild från handlaren:

Permalänk
Medlem

@Melinho2895: Ser ju fin ut men en ungdom med körkort på prövotid kanske skulle undvikit en snabb bil
Sen har jag svårt för bil som inte är kombi, så skönt kunna lasta mycket när det behövs.

Ta det lugnt!

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk

@winne:

Nja, själv tycker jag att kombi förstör designen på bilen. Sen så är bagageutrymmet i bilen väldigt djup, så mer än vad jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Skrotat 3st Renault-motorer, kamremsbrott på 2 och vattenfyllda cylindrar på en.
Bytt ett antal kardanaxlar, hjulupphängningar och hjullager med. Så franska bilar må vara billiga i inköp och relativt säkra när de är nya men att äga och laga äldre är bara att glömma.

Kardanaxlar?

Permalänk
Medlem

Vad innebär ungdom? Bor du hemma fortfarande så var det ett riktigt dåligt köp. Tjänar du rätt bra och har flyttat hemifrån så beror det väl på om just den bilen uppfyller dina krav.

Själv skulle jag aldrig köpa en turkmerca (no racism) och inte en vit bil heller. och 12k+ mil? Oj.. Du skulle kunna få en ny Mazda 3 exempelvis för det priset.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Skruvar mycket i Mercedes w212 i jobbet.

Överlag bra bilar men finns väl några brister

Iof går våra bilar som taxi och slits nå kopiöst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Personligen kommer jag aldrig köpa en bil som är närheten eller över 10k mil (gränsen för maskinskada hos många försäkringsbolag).

Var med om att vår BMW 535D 2012a rasade på 9300mil. Bilen har sedan dag 1 använts för att morsan skulle pendla till och från jobb samt en och annan utlandsresa. Alltid servad hos BMW. Fakturan till försäkringsbolaget: 146 000kr exklusive moms. Hade bilen gått 700mil mer hade vi fått stå för allt själva.

Där hade ni tur, vad var det som haverade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad innebär ungdom? Bor du hemma fortfarande så var det ett riktigt dåligt köp. Tjänar du rätt bra och har flyttat hemifrån så beror det väl på om just den bilen uppfyller dina krav.

Själv skulle jag aldrig köpa en turkmerca (no racism) och inte en vit bil heller. och 12k+ mil? Oj.. Du skulle kunna få en ny Mazda 3 exempelvis för det priset.

Om bilen på bilden:
Nuvarande ägare fr.o.m. 2016-04-11

Ägare och brukare

Namn
YALAP, MURAT

Bor en Muhammet Yalap 18år på samma adress. Så antar att personen fortfarande går på gymnasium t.om?

Magiskt vad man kan hitta på Transportstyrelsen och hitta.se

Dold text
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hoppas du har ett bra jobb, för en merca är inte direkt billig att laga när saker och ting börjar gå sönder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär