Permalänk
Medlem

Datorkrasch Overclock Failed

Hej!

Igår när jag satt och spelade cs så utan någon förvarningar stänger datorn av helt. Jag trycker på knappen inget händer först utan tar kanske en 20-30 sekunder innan datorn startar upp igen då är det en bild som visar American Megatrends där det står Overclocking failed. Jag har aldrig klockat datorn eller liknande. Vad som är lustigt är att efter denna händelse så är cpu tempen ungefär 15-20 grader högre i Idle än vanligt, förr låg den på cirkus 35-40 grader nu ligger den på 55-60 vid surfning endast och runt 80 i spel. Jag provade formatera datorn och fortfarande exakt samma temperaturer har dock inte märkt av någon krasch. Någon som har tidigare erfarenheter av detta eller vet vad det bror på? Jag går i tankarna att det kanske är mitt nätagg som håller på att gå i sönder det är sedan år 2008 men ingen susning om så är fallet.

Cpu: i5 4690K med H80i kylning
Moderkort: Asus Z97-K
Ram: Corsair Vengeance CL9 1600
Grafikkort: Gefore GTX 770
Nätagg: Corsair 650W

Tacksam försvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kre:

Hej!

Igår när jag satt och spelade cs så utan någon förvarningar stänger datorn av helt. Jag trycker på knappen inget händer först utan tar kanske en 20-30 sekunder innan datorn startar upp igen då är det en bild som visar American Megatrends där det står Overclocking failed. Jag har aldrig klockat datorn eller liknande. Vad som är lustigt är att efter denna händelse så är cpu tempen ungefär 15-20 grader högre i Idle än vanligt, förr låg den på cirkus 35-40 grader nu ligger den på 55-60 vid surfning endast och runt 80 i spel. Jag provade formatera datorn och fortfarande exakt samma temperaturer har dock inte märkt av någon krasch. Någon som har tidigare erfarenheter av detta eller vet vad det bror på? Jag går i tankarna att det kanske är mitt nätagg som håller på att gå i sönder det är sedan år 2008 men ingen susning om så är fallet.

Cpu: i5 4690K med H80i kylning
Moderkort: Asus Z97-K
Ram: Corsair Vengeance CL9 1600
Grafikkort: Gefore GTX 770
Nätagg: Corsair 650W

Tacksam försvar!

Var allt på default eller ändrade du till XMP profil eller liknande?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Allting var på Default inte ändrat på något.

Permalänk
Avstängd

Har du kollat din kylare?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@kre

Låter som om pumpen i H80i har halvdött eller går i låg fart, alternativt fläkten till radiatorn som slutat lira.

Har du prövat att nolla BIOS? Finns ofta en knapp som heter "CMOS BIOS" eller bara "CMOS" som man håller in i 10 sekunder när datorn är helt strömlös. Alltså ska nätaggregatet vara urkopplat ur väggen när du trycker på knappen.

Permalänk
Medlem

@Santrik: Har provat att nolla BIOS det blev tyvärr ingen skillnad

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Alla fläktar snurrar precis som vanligt

Permalänk
Medlem

testa köra default settings i bios sänkt på du måste kanske ändra vissa värden manuellt som hårdiskar start sekvens osv.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: Är inte helt 100 på att jag förstår vad du menar men jag kör allt på default i bios.

Permalänk
Medlem

@kre

Har du känt på pumpen när datorn väl är igång och känt så att den snurrar?