Aktivitetsfältet svarar bara delvis

Permalänk
Medlem

Aktivitetsfältet svarar bara delvis

Har någon haft erfarenhet av och kanske rentav löst följande problem:

På en hembyggd stationär dator med Windows 10 Home och med tre användare har plötsligt en av användarna inte längre möjlighet att få upp startmenyn. Dessutom fungerar inte högerklick på ikonerna i aktivitetsfältet. Inte heller går åtgärdscenter (där meddelanden från systemet lämnas) samt internetåtkomst och ljud att öppna. Hos de båda andra användarna fungerar dessa saker som de ska. Vänsterklick på ikonerna funkar, och högerklick på Windowsknappen alternativt Windowstangenten+X ger den alternativa menyn (dvs den svarta med system, enhetshanteraren, diskhantering, kontrollpanelen osv; vet inte vad den kallas). En sak till: Sökknappen, bredvid Windowsknappen, funkar inte, däremot Aktivitetsvy.

Känner någon igen detta och vet vad som kan göras? Vill ju helst inte behöva gå så långt som att installera om.

CPU är Intel i5-4670K
Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3
SSD Samsung 840 EVO 250 GB
HDD WD Blue 1TB
Minne Ballistix 8 GB
Grafik och ljud onboard

Permalänk

Jag har samma problem med startmenyn och högerklicken i aktivitetsfältet.

@marcello: För mig började det i början av april. Jag tror det är någon uppdatering, windows eller flash som förorsakat det. Dessutom startade det någonstans när jag installerade The book of unwritten tales, Samorost ellerLili: Child of Geos från Steam. Har du också Stem-spel?
Jag hittar väldigt många som har dessa problem när jag slår på google. Efter att jag fått dessa problem har jag installerat fler spel. så jag tror inte dessa skapat eller bidragit till problemet.

Just nu har jag gjort om ett lokalt extrakonto jag tänkt som gästkonto till mitt eget och ändrat det till admin. Det fungerar jättebra. Behöver jag något från mitt andra konto är det bara att hämta. Jag har inte provat att spela annat än spel installerade efter problemen började, men funderar på det. Kanske ska skapa en tredje profil innan dess.

Sen är det också ett tredje fenomen inblandat. Jag har Office 365 enmaskinsprenumeration. Den fungerade jättebra på min profil men på frugans och dotterns hängde sig datorn när dom använde Word. Jag körde en reparation av Office och det var också i samma veva som problemet med starmenyn börjaden. Högerklickproblemet började senare. Högerklicken har jag dessutom för mig förinstallerade appar fungerar att högerklicka på i aktivitetsmenyn.

Hoppas det löser sig någon gång. Intressant när det dyker upp nya fantastiska problem med dessa fantastiska operativsystem.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem idag, har inte startat om datorn sedan jag körde Windows Update för 24 dagar sedan så det är ingen uppdatering som helt plötsligt kommit in (tillåter inte heller automatiska uppdateringar).

Stör mig inte så mycket just nu då jag har de program jag använder mest pinnade i taskbar men kan ju vara trevligt för framtiden att hitta en lösning

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risto Holm:

@marcello: För mig började det i början av april. Jag tror det är någon uppdatering, windows eller flash som förorsakat det. Dessutom startade det någonstans när jag installerade The book of unwritten tales, Samorost ellerLili: Child of Geos från Steam. Har du också Stem-spel?
Jag hittar väldigt många som har dessa problem när jag slår på google. Efter att jag fått dessa problem har jag installerat fler spel. så jag tror inte dessa skapat eller bidragit till problemet.

Just nu har jag gjort om ett lokalt extrakonto jag tänkt som gästkonto till mitt eget och ändrat det till admin. Det fungerar jättebra. Behöver jag något från mitt andra konto är det bara att hämta. Jag har inte provat att spela annat än spel installerade efter problemen började, men funderar på det. Kanske ska skapa en tredje profil innan dess.

Sen är det också ett tredje fenomen inblandat. Jag har Office 365 enmaskinsprenumeration. Den fungerade jättebra på min profil men på frugans och dotterns hängde sig datorn när dom använde Word. Jag körde en reparation av Office och det var också i samma veva som problemet med starmenyn börjaden. Högerklickproblemet började senare. Högerklicken har jag dessutom för mig förinstallerade appar fungerar att högerklicka på i aktivitetsmenyn.

Hoppas det löser sig någon gång. Intressant när det dyker upp nya fantastiska problem med dessa fantastiska operativsystem.

Skrivet av TiasE:

Fick samma problem idag, har inte startat om datorn sedan jag körde Windows Update för 24 dagar sedan så det är ingen uppdatering som helt plötsligt kommit in (tillåter inte heller automatiska uppdateringar).

Stör mig inte så mycket just nu då jag har de program jag använder mest pinnade i taskbar men kan ju vara trevligt för framtiden att hitta en lösning

Intressant att höra att detta drabbar fortfarande, trodde faktiskt att Microsoft skulle göra något åt det och hade gjort det vid det här laget. För när problemet började för mej i höstas så sökte jag på Microsofts supportforum och hittade flera som hade drabbats. Den enda lösningen verkade vara att skapa en ny användare. Någon ominstallation verkade inte behövas.

Så jag gjorde mej en ny användare. Allteftersom var jag sedan in på den korrupta användaren och kunde konstatera att problemen kvarstod — fram till faktiskt i förra veckan. Då testade jag att logga in igen på den korrupta användaren, bara för att upptäcka att allt fungerade som det skulle igen, högerklick i aktivitetsfältet, startmenyn, åtgärdscenter, allt.

Vad som kan ha hänt under tiden vet jag inte. Den stora uppdateringen i höstas hade kommit när felet uppkom, och sedan har ju efter årsskiftet någon ytterligare uppdatering kommit, men det är ju flera veckor före det att användaren blev OK igen. så riktigt vad som har hänt vet jag inte, kan inte ens spekulera.

Och Risto: nej, jag har inte Steam-spel. Med Office har jag inte haft några problem, trots den felaktiga användaren.

TiasE: Kör du verkligen Win10? Trodde inte man kunde stänga av automatiska uppdateringar i 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcello:

TiasE: Kör du verkligen Win10? Trodde inte man kunde stänga av automatiska uppdateringar i 10:an.

Jodå det går utmärkt, t.ex via gpedit.msc (om man kör Win10 Pro)
http://www.redmondpie.com/disable-turn-off-automatic-updates-...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jodå det går utmärkt, t.ex via gpedit.msc (om man kör Win10 Pro)
http://www.redmondpie.com/disable-turn-off-automatic-updates-...

Kan ej redigera mitt inlägg längre så får väl göra ett till inlägg.

Löste mitt problem med start-menyn genom att installera om alla Windows appar genom Powershell kommandot
Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Tack för tipset.

@TiasE: Jag provade det, efter mången möda och besvär. Powershell var nytt för mig.
Det blev mycket rött. Tror det blev 34 eller 35 paket som inte registrerades. Borde jag kört det i felsäkert läge? Förmodar att den inte kan göra något åt processer som körs, eller?
Jag har ännu inte testat om det hjälpte. Ska prova nu.

Någonting har hänt. Jag blir inte ombedd att logga ut längre. Den står och tuggar ett tag när jag trycker på startknappen, sen ingenting. Samma när jag högerklickar i aktivitetsfältet. Tuggar ett tag och sen ingenting. Förut var det bara ingenting.
Litet framsteg.

Dom andra profilerna fungerar som förut, klanderfritt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hej, nu fick jag detta problem också..