Bäst val för bredband utan bindningstid

Permalänk
Medlem

Bäst val för bredband utan bindningstid

Jag ska temporärt hyra lägenhet i andra hand där det inte finns bredband från den ursprungliga hyresgästen. Jag ska då skaffa mig ett eget bredbandsabbonemang av något slag undvika att "bo i en grotta" som jag fått göra i ett tidigare boende.

Huset har Comhem kabel och det känns då som det enkla alternativet, förutom att de iallafall på sin hemsida inte erbjuder annat än bundna abbonemang (som såklart inte är intressant). ADSL verkar också vara ett alternativ, men jag är osäker på om man kan komma ned till en bättre hastighet/kr på så vis.

Jag undrar då om det är någon som har bra tips på vad man bör välja. Tänker mig nåt med nedhastighet kring 50 - 100 Mbit och med bindingstid på högst 6 månader. Alternativt med villkor i kontraktet som säger att jag kan flytta med eller säga upp avtal (utan straff) i det fall att jag flyttar från adressen.

Är 4G internet ett vettigt alternativ? Jag är storkonsument av streamad video så jag gissar att så inte är fallet.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har ingen bindningstid på fast bredband, bor du i Comhemhus så har du väl bara xdsl som alternativ om du inte vill ha Comhem eller finns det även fiber ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bindningstid kommer i stort sett med erbjudanden och det är idag lag på 1 månads uppsägningstid för tjänster. Ring till Comhem och prata med dem, säg att du vill ha en internet tjänst utan bindningstid eller erbjudanden. För att vara säker skulle jag även spela in samtalet om du gör en muntlig beställning utan bindningstid som bevis eller bindningstid på max 6 månader.

Om du ringer och frågar så brukar de flesta leverantörer vara flexibla. Om du använder mycket mängd data, som t.ex titta på olika stream tjänster skulle jag inte råda 4G mobilt bredband eftersom du oftast har en begränsning på mängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Bindningstid kommer i stort sett med erbjudanden och det är idag lag på 1 månads uppsägningstid för tjänster. Ring till Comhem och prata med dem, säg att du vill ha en internet tjänst utan bindningstid eller erbjudanden. För att vara säker skulle jag även spela in samtalet om du gör en muntlig beställning utan bindningstid som bevis eller bindningstid på max 6 månader.

Om du ringer och frågar så brukar de flesta leverantörer vara flexibla. Om du använder mycket mängd data, som t.ex titta på olika stream tjänster skulle jag inte råda 4G mobilt bredband eftersom du oftast har en begränsning på mängden.

Var i kontakt med Comhem en gång angående att slippa ingå ett abonnemang med bidningstid. Visade sig vara helt och hållet omöjligt även om jag lade handpenning för utrustningen. Finns det inte på deras hemsida kan du glömma att de går med på något annat.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare med bredband2 kunnat få ett abonnemang där jag fick betala lite extra utöver det vanliga priset för att slippa bindningstid på 12 månader, fick ett skriftligt avtal till mitt mail samt att jag spelade in samtalet och det gick jätte bra att säga upp det abonnemanget efter 5 månader kanske något som funkar hos comhem? ring upp och kolla det.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, det verkar alltså som att något DSL alternativ är bäst för att komma undan bindningstid. Ska givetvis prova att ringa Comhem, har erfarenheten att kabel kan vara lite mer pålitligt än DSL så därigenom är det väl attraktivt.

Bredband2 verkar endast erbjuda fibertjänsten om man bor i hus med fiber indraget. Nu har jag inte helt koll, men vad jag kunde se när jag var i lägenheten så var det ingen fiber indragen.

Det verkar som att man kan få modemet till låns om man har DSL genom Telia, så det kanske är ett bra alternativ så att man slipper få modemet på halsen när man flyttar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Var i kontakt med Comhem en gång angående att slippa ingå ett abonnemang med bidningstid. Visade sig vara helt och hållet omöjligt även om jag lade handpenning för utrustningen. Finns det inte på deras hemsida kan du glömma att de går med på något annat.

Det går säkert, du måste bara komma till rätt person. De har 12 månaders bindnings tid med erbjudande lika länge för billigare pris. Det går hos många leverantörer även om de inte skriver ut det på hemsidan.

I många fall så handlar det om inkompetens där personen som jobbar i supporten inte har en knapp på sin dator för en beställning utan bindningstid, så ofta så säger de att det inte går för det bara känns jobbigt.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt, men eftersom det var tvärstopp när jag ringde förlorade de en potentiell kund.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2