Hovrätten: The Pirate Bay-domäner tillfaller svenska staten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hädanefter kommer trafiken att styras om till banditerna på Copyswede.

Det kommer finnas ett dokument som bönar och ber om att man ska donera/bli medlem i en onödig grupp utan någon fördel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du missar tyvärr en oerhört viktig punkt i hela den här diskussionen. Sedan missförstod du min liknelse även en andra gång, så vi försöker på ett annat vis istället tror jag.

Den viktiga punkten du missar är att det inte enbart är illegal fildelning som förekommer på TPB. Det är just därför som alla liknelser är relevanta om hur ologiskt det faktiskt är hur staten och rättsväsendet hanterar detta. Jag kan säga till dig att man kan döda någon med en kniv så knivar ska förbjudas och konfiskeras. Då kan du kontra med att knivar används faktiskt mycket till annat också så det vore orättvist att ta ifrån alla deras knivar samt konfiskera tillverkning, distributionsställe osv. Det är helt rimliga liknelser efter som det absolut inte enbart sker illegal fildelning på sajten i fråga.

Biten som faktiskt är viktig här, är inte huruvida en del folk fildelar eller inte. Jag förstår att det vid en första anblick kan ses som kärnan i det hela, men det som faktiskt är intressant är att se hur ologiskt staten och rättsväsendet faktiskt är beredda att tolka den här typen av frågor för att göra företagen och lobbyisterna nöjda.

Inte så farligt som det ser ut, jag köper liknelsen med en kniv, bara inte vad som bör räknas som själva kniven. Ifall Majoriteten av knivanvändarna använde den till att mörda folk med så är jag rätt övertygad om att den varit förbjuden för länge sedan. Utan att ha någon undersökning i ryggen så vågar jag nog påstå att majoriteten av de som använder PB var de som ville piratkopiera, även ifall det även gick att använda PB till att dela ut sina semesterbilder också.

Sedan kan jag även hålla med om det ologiska i att stänga en domän på det här sättet, då det är mycket besvär och konstigheter för ingenting...luktar mer sm någon slags prestigesak.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Inte så farligt som det ser ut, jag köper liknelsen med en kniv, bara inte vad som bör räknas som själva kniven. Ifall Majoriteten av knivanvändarna använde den till att mörda folk med så är jag rätt övertygad om att den varit förbjuden för länge sedan. Utan att ha någon undersökning i ryggen så vågar jag nog påstå att majoriteten av de som använder PB var de som ville piratkopiera, även ifall det även gick att använda PB till att dela ut sina semesterbilder också.

Sedan kan jag även hålla med om det ologiska i att stänga en domän på det här sättet, då det är mycket besvär och konstigheter för ingenting...luktar mer sm någon slags prestigesak.

Kan mycket väl vara en del prestige, men jag tror även mkt på lobbyismen samt påtryckningar från storföretagen.

Sedan efter vad man förstår enligt det material som finns så verkar det illegala fildelningen ha minskat rejält de senaste åren och åtgärder som dessa riskerar mer att bli ett slag i luften med skattepengar än något annat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kan mycket väl vara en del prestige, men jag tror även mkt på lobbyismen samt påtryckningar från storföretagen.

Sedan efter vad man förstår enligt det material som finns så verkar det illegala fildelningen ha minskat rejält de senaste åren och åtgärder som dessa riskerar mer att bli ett slag i luften med skattepengar än något annat.

Jo, det låter inte helt otroligt att lobbyism ligger bakom och lurar, fast det tror jag mer på angående själva PB-målet än just det här. Att fildelningen minskat tror jag till stor del ligger bakom att sidor som PB och Tankafetast mm plockats ner, men även de som ligger bakom lobbyisterna måste väl förstå hur liten verkan det har att beslagta domännamnet? Visst var PB ett stort varumärke i de kretsarna, men det hindrar ju inte folk som vill från att hitta alternativa ställen.
Men visst, med all uppmärksamhet kring PirateBay då det begav sig så kände väl vilken dataokunnig Svensson som helst till vart man vände sig för att "tanka film".

Hur som helst, någonstans är jag glad att rättvisan tänker sig utanför de stela ramar som lagen innebär, jag önskar bara att de kunde göra det oftare, och där det har någon större betydelse än att klämma dit några fildelare åt Amerikanarna.

Visa signatur

SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Tillfaller domänerna svenska staten?
Innebär det att det åligger staten att driva The Pirate Bay?

Permalänk
Medlem

...bara dumheter.
Borde banna namnen på grova brottslingar också. Om Bengt Åke begår ett grovt brott så borde ingen få heta Bengt Åke längre. Namnet Bengt Åka konfiskeras då av staten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

...bara dumheter.
Borde banna namnen på grova brottslingar också. Om Bengt Åke begår ett grovt brott så borde ingen få heta Bengt Åke längre. Namnet Bengt Åka konfiskeras då av staten.

Tycker snarare att staten skall stänga ner skatteverket i så fall, det är ju trots allt de som godkänt namnet. De borde även i så fall konfiskera skatteverkets domän och förbjuda någon myndighet från att heta skatteverket i fortsättningen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jasså! Svenska staten ska bli pirater! Det gillas. Yaaaar.

Permalänk

Varför ger man sig inte på andra sökmotorer? Med lite indexering kan man söka efter torrenter lika bra med google eller vilken annan sökmotor som helst. Det är ganska sjukt att man som företag inte inser att piratandet grundar sig i dåligt utbud/service.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi måste inse en sak, Sverige måste göra "något" för att EU, USA och många andra tittar.Vi har ett rykte att vara öppna med kopiering etc. och från regeringsperspektiv måste man agera till slut.

I andra länder blockerar internetleverantören vissa sajter. Prövade själv här om dagen att skicka en torrentsida som alla vänner i USA INTE kunde komma till. De tog det naturligt som att man blockar dessa sidor!!

I Sverige har vi väldigt "fritt" internet, och så skall vi behålla det tycker jag. Tyvärr är piratebay en nagel i ögat som man nu har valt att ta bort genom att man använt domänet felaktigt.
Du "hyr" ju ett namn, så självfallet kan du inte göra exakt vad som helst, tex. brottslig verksamhet, etc.
Vad skulle ni tycka är bättre väg att gå? Skall lobbygrupper kunna skicka brev direkt till ISP? Skall man blockera personer från internet?
Och att inte göra ett dugg, fungerar tyvärr inte på en sådan stor och internationell sida.
Jag tror de vet att så snart .se släcks så är Sverige problem borta, och så väljer man en annan domän, helst som inte slutar på .se..
Tycker ändå att det kanske är den minst frihetsberövande åtgärd man kan ta just nu.
Tyävrr kommer nog därmed ALLA .se tjänster försvinna snabbt när man hittat denna väg i just Sverige. Var skoj så länge det varade...

Och så lever vi vidare, med öppen och fri ocensurerad internet..
Är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

...
Är jag ute och cyklar?

Tycker jag inte. Vill (kanske naivt) tro att det här var en relativt udda företeelse och att staten inte börjar ta över sidor som de anser opassande. Men det har jag mycket svårt att tro, PB var ju ändå ett världskänt varumärke.

Vore ändå lite roligt (rent av fucking hilarious) ifall staten skulle öppna sidan för legal fildelning...bara för att få tyst på de som absolut hävdar att PB inte alls används i särskilt stor utsträckning till illegal fildelning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bevisar bara hur fruktansvärt dålig kunskap de styrande och lagbestämmande besitter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej det kan de inte. Expropriering får bara ske om det är till nytta för allmänheten eller nödvändigt för att infrastrukturen i samhället ska fungera, typ om de vill dra en motorväg och din tomt är i vägen. De är dessutom tvingade att ge marknadsmässig ersättning. De köper alltså tomten/fastigheten, snarare än förverkar den.

Det kan räcka med att du har skrotbilar på tomten så kan du bli tvångsutköpt till marknadspris, oftast är det betydligt mindre än vad du hade fått om du haft en riktig budgivning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Jag tror att vi måste inse en sak, Sverige måste göra "något" för att EU, USA och många andra tittar.Vi har ett rykte att vara öppna med kopiering etc. och från regeringsperspektiv måste man agera till slut.

I andra länder blockerar internetleverantören vissa sajter. Prövade själv här om dagen att skicka en torrentsida som alla vänner i USA INTE kunde komma till. De tog det naturligt som att man blockar dessa sidor!!

I Sverige har vi väldigt "fritt" internet, och så skall vi behålla det tycker jag. Tyvärr är piratebay en nagel i ögat som man nu har valt att ta bort genom att man använt domänet felaktigt.
Du "hyr" ju ett namn, så självfallet kan du inte göra exakt vad som helst, tex. brottslig verksamhet, etc.
Vad skulle ni tycka är bättre väg att gå? Skall lobbygrupper kunna skicka brev direkt till ISP? Skall man blockera personer från internet?
Och att inte göra ett dugg, fungerar tyvärr inte på en sådan stor och internationell sida.
Jag tror de vet att så snart .se släcks så är Sverige problem borta, och så väljer man en annan domän, helst som inte slutar på .se..
Tycker ändå att det kanske är den minst frihetsberövande åtgärd man kan ta just nu.
Tyävrr kommer nog därmed ALLA .se tjänster försvinna snabbt när man hittat denna väg i just Sverige. Var skoj så länge det varade...

Och så lever vi vidare, med öppen och fri ocensurerad internet..
Är jag ute och cyklar?

Det är du inte, dock är ju denna händelseutveckling ett steg i riktningen mot ditt exempel (brev till ISP, etc) och inte ett one-time-only. När det väl finns ett prejudikat är det hundratals gånger lättare att göra samma sak igen. Problemet i mina ögon är ju att detta går exakt i USAs fotspår där allmänhetens integritet=0 och man försöker bekämpa mellanhanden och inte de som faktiskt begår brottet man vill komma åt.

Man går efter langare och missbrukare istället för att gå på de större kriminella grupperna som är roten till problemet, enbart för att det är enklare och ser bättre ut, trots att den reella effekten är försumbar. (<- metafor)

Det du tycker att vi ska behålla är precis vad detta är ett steg bort ifrån. Visst, att trycket utifrån är stort är en självklarhet, men jag tycker att Sverige borde ha absolut handlingsfrihet och självbestämmande. Att främmande makt (i detta fall större företag) kan muta och argumentera sig till lagar utan befolkningens medtyckande och kännedom är bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Om 30 år har vi ett samhälle som styrs helt av storföretag. TTIP är ett steg i den riktningen.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Jag gillar inte domarna personerna bakom PB fick, de var helt oproportionerliga, men bara för att lagstiftningen inte hunnit ifatt tekniken betyder det inte att de inte gjort något fel. ALLA vet vad PB används till främst: Piratkopiering av film mm. Även ifall det grämer mig en aning att den är nere för gott så är jag också rätt glad över att en rättsinstans ÄNTLIGEN får igenom ett domslut baserat på sunt förnuft, istället för att helt utan koll bara sitta och högläsa ur lagboken.

Rättsystemet skall väl tammetusan följa lagboken och inte allmänt tyckande. I annat fall kan ju den opinionsbildande median sköta rättsystemet åt oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Om 30 år har vi ett samhälle som styrs helt av storföretag. TTIP är ett steg i den riktningen.

Inte många som begriper det tyvärr. Om det beror på att de inte är insatta eller på drömmar om att de själva ska bli en del av"grädden" är dock svårt att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Rättsystemet skall väl tammetusan följa lagboken och inte allmänt tyckande. I annat fall kan ju den opinionsbildande median sköta rättsystemet åt oss...

Så jag ser att du stöder både avgiften till Copyswe och tv-licensen till alla som har en enhet med internetuppkoppling. Där har de ju bara följt lagen...ett rättsväsende som tänker är inget för oss tydligen.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sillygator:

Varför ger man sig inte på andra sökmotorer?

Jag tror att man är väl medveten om att i grunden är det omöjligt att hindra kommunikation. Man säljer "valfläsk" för att det skall se ut som att man orkar bry sig, dvs att vara lite mer PK än gemene man. Jag själv driver en TOR Exit Node och det är bara på tidiga kvällar som mina utdelade 100 Mbit nyttjas fullt ut - det finns bandbred kvar iaf dag- och nattetid. Att censurera en .ONION adress kräver mer än lite skällande från en åklagare som lyder någon/någons husse.

Det lär nog inte dröja länge till förrän merparten av nättrafiken är anonymiserad, iaf för de som inte fläker ut sig på sociala medier.

Att använda TOR är lika enkelt att installera och använda som vilket annat program som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Tillfaller domänerna svenska staten?
Innebär det att det åligger staten att driva The Pirate Bay?

De driver redan cirkus Privatkopiering med sin kollega Copyswede.
Så varför inte, vi kanske ska ha en piratkopieringsersättning så man kan kopiera hej vilt sedan?

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Så jag ser att du stöder både avgiften till Copyswe och tv-licensen till alla som har en enhet med internetuppkoppling. Där har de ju bara följt lagen...ett rättsväsende som tänker är inget för oss tydligen.

Som privatperson kan man väl vara kritiskt lagd till lagar, men om rätten börjar tolka lagen som fan läser bibeln är vi ute på hal is. Betyder ju inte heller att man bryter mot en lag bara för att man ogillar den...

TV-licens betalar jag inte då jag bor i Finland, den blev påtvingad oss via skatt istället. Tycker iofs att principen är helt ok, men summan borde skäras ner till ca. en tiondel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Som privatperson kan man väl vara kritiskt lagd till lagar, men om rätten börjar tolka lagen som fan läser bibeln är vi ute på hal is. Betyder ju inte heller att man bryter mot en lag bara för att man ogillar den...

TV-licens betalar jag inte då jag bor i Finland, den blev påtvingad oss via skatt istället. Tycker iofs att principen är helt ok, men summan borde skäras ner till ca. en tiondel.

Det jag menar är att jag välkomnar en rättsbedömning som kan dra en rimlig slutsats/tolkning från Lagen utan att ha en text att läsa innantill ifrån. Det kommer alltid finnas brott som är modernare än lagen. Det är i in åsikt vad domare, nämndemän o s v är till för, att utifrån lagen göra en bedömning utifrån varje enskilt fall, INTE som i Copyswe-härvan rycka på axlarna och bara: "ja, men det står ju i lagen att man inte får privatkopiera".

Ifall vi inte kan hänga med i svängarna och täppa till alla kryphål som folk letar upp i lagen är vi också ute på hal is.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det intressanta i detta mål var väl ändå att IIS var tvungna att försvara sig?

"Åklagaren menade vidare att Internetstiftelsen i Sverige, IIS, har medverkat till brott när de tilldelat, fortsatt att upplåta samt förnyat abonnemanget. Tingsrätten sa däremot att den ”medverkan” inte var att se som straffbar. En bedömning som även hovrätten gör."

http://www.idg.se/2.1085/1.658092/hovratten-piratebayse-state...

Att domännamnen tillfaller staten lär inte förorsaka någon ekonomisk skada. Det svenska rättsväsendet har säkert haft mycket internationell press på sig att inte ge utrymme för "brottslingar" i sin del av internet, dvs .se domänen. Förvånande att målsäganden så ihärdigt klamrar sig fast i denna skalp när thepiratebay sedan länge är förpassat till internets historia.
Det finns så många andra torrentsiter och försvinner en etableras snabbt en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Det intressanta i detta mål var väl ändå att IIS var tvungna att försvara sig?

"Åklagaren menade vidare att Internetstiftelsen i Sverige, IIS, har medverkat till brott när de tilldelat, fortsatt att upplåta samt förnyat abonnemanget. Tingsrätten sa däremot att den ”medverkan” inte var att se som straffbar. En bedömning som även hovrätten gör."

http://www.idg.se/2.1085/1.658092/hovratten-piratebayse-state...

Att domännamnen tillfaller staten lär inte förorsaka någon ekonomisk skada. Det svenska rättsväsendet har säkert haft mycket internationell press på sig att inte ge utrymme för "brottslingar" i sin del av internet, dvs .se domänen. Förvånande att målsäganden så ihärdigt klamrar sig fast i denna skalp när thepiratebay sedan länge är förpassat till internets historia.
Det finns så många andra torrentsiter och försvinner en etableras snabbt en ny.

Lustigt, jag gick in på den länken för att läsa lite när jag såg "thepiratebay.se"-länken i inledningen. Öppnade den för att se vad det står då den ska vara i "statens ägo", och blir automatiskt dirigerad till "thepiratebay.org" som är samma junk av opålitliga torrents och "russian women looking for you" som det varit sedan någon slutade ta hand om sidan.

Så, mycket besvär för ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

thepirateby.org funkar kanon

Domen gör även att staten kan släcka sidor de känner sig obekväma med lagliga som olagliga
det är sjukt så in i norden. Vi kommer inte ha vår frihet kvar o kalla sidor vad vi vill om det får fortsätta.

/ Arg Piratpartist .... ( bli pirat innan det är försent http://www.blipirat.nu )

Permalänk
Medlem

x

@Wiggin

adblocker o blockera annonserna .... torrentfilerna är det inge fel på gäller bara söka rätt

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Lustigt, jag gick in på den länken för att läsa lite när jag såg "thepiratebay.se"-länken i inledningen. Öppnade den för att se vad det står då den ska vara i "statens ägo", och blir automatiskt dirigerad till "thepiratebay.org" som är samma junk av opålitliga torrents och "russian women looking for you" som det varit sedan någon slutade ta hand om sidan.

Så, mycket besvär för ingenting.

Domen har inte vunnit laga kraft än, du får vänta tills tiden för överklagande har gått ut om de inte överklagar till HD.

Skrivet av Zlack:

thepirateby.org funkar kanon

Domen gör även att staten kan släcka sidor de känner sig obekväma med lagliga som olagliga
det är sjukt så in i norden. Vi kommer inte ha vår frihet kvar o kalla sidor vad vi vill om det får fortsätta.

/ Arg Piratpartist .... ( bli pirat innan det är försent http://www.blipirat.nu )

Nej, domen gör det inte möjligt för staten att beslagta domäner till höger och vänster som du påstår. Ingen av FUD-partiets profetior har hittills slagit in...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Indekkusu:

Domen har inte vunnit laga kraft än, du får vänta tills tiden för överklagande har gått ut om de inte överklagar till HD.

Nej, domen gör det inte möjligt för staten att beslagta domäner till höger och vänster som du påstår. Ingen av FUD-partiets profetior har hittills slagit in...

Jo, domen gör just det möjligt, för om det inte överklagas så vinner domen laga kraft, vilket gör att domäner i framtiden kan förverkas på samma sätt utan vidare behandling.

Och jo, flera av Piratpartiets farhågor har slagits in, vi har både fått IPRED, DLD (datalagringsdirektivet), FRA-lagen, och nu så vill staten göra det lagligt att installera trojaner/avlyssna medborgarnas datorer med "terrorism" som grund, fast vi alla vet att det bara är ett svepskäl till att få in mer information, och komma åt övriga "brottslingar", och inte jaga "terrorister" som de ändå inte kommer åt.

Lika så så vart ex IPRED totalt verkningslös så fort användare började nyttja VPN uppkopplingar, för VPN företag behöver inte föra register över användare över en IP adress, då de inte ger användaren tillgång till en internetanslutning, och då omfattas de inte av LEK (lag om elektronisk kommunikation) vilket gör att både IPRED, DLD mfl lagar blir totalt verkningslösa för att jaga fildelare på uppdrag av Hollywood/mediamaffian som köpt vårt rättsväsende.

För vi har flera domar/händelser kring piratkopiering som kan knytas med tydliga bevis om att Hollywood/mediamaffian mutat/köpt både domare, poliser, och vilken dom de vill ha, lika så vad polisen gör för tillslag/razzior.

Går vi tillbaka till början så började det hela före TPB-razzian 2006 som var beordrad från tidigare regeringsmedlemmar, i direkt nedstigande led från USA´s regering, till den svenska regeringen/riksdagen och dess minister till högsta polisledningen, som beordrade tillslaget mot TPB, vilket är ministerstyre, blev någon fälld för det? Nej, alla är ju polare med rättsväsendet, och de som har pengar kan köpa sig fri/klarar sig undan allt.

Lika så vid rättegången 2009 så var både domare och flera andra jäviga, vilket togs upp i en polisutredning som kom fram till "det finns inget jäv" (Ytterligare en köpt dom/utslag av media industrin), lika så gick en polis som jobbade med TPB fallet över till.... just det en av motparterna, dvs ett filmbolag efter domen och fick anställning som "belöning för fint arbete", lika så vid rättegången i Hovrätten så fick de inte ta upp något nytt material/bli förhörda på nytt, utan allt grundade sig bara i tingsrättens videofilmer, och där fick vi ytterligare en köpt domare/jurister och en köpt dom igen.

Så säg inte att inget har slagit in, då just det mesta som Piratpartiet fört fram som kommer införas i de flesta fallen införts, till medborgarnas förskräckelse.

Sverige är idag värre än Tyskland/DDR var på den tiden i övervakning, förföljelse och motstånd mot medborgarna.
Sverige ställer sig nu till de få länderna som ex China, i hur de hanterar medborgarnas rättigheter, och gör tvärt om vad EU domstolen säger (ex så har EU domstolen ogiltigförklarat datalagringsdirektivet, men Sverige har inte och kommer inte ta bort det ut svenska lagen då "det inte strider mot någon lag" hm, ytterligare en köpt dom/utlåtande).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Precis

@PowerNet: Precis allt har slagit in som vi pirater förutspådde skulle ske. Det kommer fortsätta så det är dags o göra något innan det är försent o då är det enda rätta att rösta på PP.

Permalänk
Avstängd

Den rent praktiska betydelsen av detta? Absolut ingenting eller hur?