Google ska börja blockera Flash i Chrome

Permalänk
Melding Plague

Google ska börja blockera Flash i Chrome

Under 2016 ska Googles webbläsare Chrome börja blockera Flash-material som standard. Endast ett fåtal webbplatser kommer vara undantagna från blockeringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att flash lever kvar i någon form över huvud taget är en tragedi om du frågar mig. Det kan inte dö snabbt nog.

Permalänk

Good riddance säger jag bara även om det inte tas bort helt än, så blir soptippen mindre!

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Dåligt att de har undantag. Bort med det gamla skräpet bara och sätt press

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Och jag som nyss har börjar en 4år masterutbildning med fokus på flashutveckling...
*edit* Jag ska såklart inte läsa flash utan var ironisk. Och det finns mängder av flashutbildningar att läsa än idag.

Jag minns det som igår när flash och shockwave kom, där shockwave var riktigt grymt och man kunde enkelt göra riktigt coola saker. Finns det något lika smidigt verktyg att göra samma sak i idag?

Så RIP både flash och Shockware, men utvecklingen ska framåt. Jag själv använder ej någon av de båda teknikerna längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Dåligt att de har undantag. Bort med det gamla skräpet bara och sätt press

Misstänker att de har undantag för t.ex. HBO, vars usla streamingtjänst använder Flash. Hoppas inte, så HBO får press på sig att ta fram bättre alternativ (de fick gärna snegla lite på Netflix). Det vore skönt att slippa ha Flash på min htpc (som är den enda av mina maskiner som fortfarande har skiten installerat).

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Dåligt att de har undantag. Bort med det gamla skräpet bara och sätt press

Håller med. Det är ju de större sidorna som fortfarande envisas med att använda Flash som är det största problemet. Bort med skiten helt och hållet!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

I Love It

Ett bra sätt att sätta press på skiten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Blir hela tiden mer och mer jobbigt att tvinga fram flash istället för HTML5 på Youtube... Flash-spelaren är snällare mot batteriet på min laptop.
Vill dock också bli av med flash, så jag väntar ivrigt på att HTML5-spelaren ska komma ikapp, både prestanda- och funktionalitetsmässigt.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643 Jag hoppas att du skämtar om din påbörjade utbildning. I annat fall bör du byta snarast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Och jag som nyss har börjar en 4år masterutbildning med fokus på flashutveckling...

Jag minns det som igår när flash och shockwave kom, där shockwave var riktigt grymt och man kunde enkelt göra riktigt coola saker. Finns det något lika smidigt verktyg att göra samma sak i idag?

Så RIP både flash och Shockware, men utvecklingen ska framåt. Jag själv använder ej någon av de båda teknikerna längre.

Hur kan du som flash intresserad ha ungått att märka hur starkt utför det går för hela flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Att flash lever kvar i någon form över huvud taget är en tragedi om du frågar mig. Det kan inte dö snabbt nog.

Tyvärr använder Twitch fortfarande flash. De jobbar på html5 support.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Bra. Det borde sätta lite press på de som fortfarande använder flash att gö över till html5.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@anon159643 Är väl inte försent att byta till HTML5 (?) Snacka med skolan/lärarna!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Logiskt och bra. Man vill "skydda" användarna genom att fortsätta tillåta flash på några av de websidor som används mest. :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Blir hela tiden mer och mer jobbigt att tvinga fram flash istället för HTML5 på Youtube... Flash-spelaren är snällare mot batteriet på min laptop.
Vill dock också bli av med flash, så jag väntar ivrigt på att HTML5-spelaren ska komma ikapp, både prestanda- och funktionalitetsmässigt.

Fast HTML5-versionen är ju redan bättre på båda punkterna...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Hur blir det med exempelvis Tibias Flashclient (inte för att jag spelar den, spelar bara den externa i c++). Kommer den inte fungera i chrome då eller? Eller är det här en helt annan femma?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Misstänker att de har undantag för t.ex. HBO, vars usla streamingtjänst använder Flash. Hoppas inte, så HBO får press på sig att ta fram bättre alternativ (de fick gärna snegla lite på Netflix). Det vore skönt att slippa ha Flash på min htpc (som är den enda av mina maskiner som fortfarande har skiten installerat).

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

svt kollar jag sällan på, mest nyheter men det stör mig inte så mycket då jag oftast ändå läser nyheter och tycker överlag inte svt's utbud är så mycket att hurra för men vet att många nyttjar svt och de har mycket pengar att röra sig med samt vore inte så svårt för dem att färdigställa tycker jag också.

HBOs material är ofta bra men deras sida är ju verkligen ett aber. Ibland måste man tömma cookies etc för att den ens skall fungera berättade de för mig när jag skickade ett support ärende. Sen funkar den inte ibland och har inte heller något kösystem där den håller reda på vilket är det nästa avsnitt i en serie man väntar på. Vore inte svårt att programmera det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det var synd. Själv har jag animerat med Flash sedan 2008, för att inte tala om de oerhört små filstorlekarna som objektgrafik-baserade animationer erbjuder. Det finns inget HTML-baserat program som klarar av liknande och att forcera det är bara ett steg bakåt i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Fast HTML5-versionen är ju redan bättre på båda punkterna...

Med HTML5 drar CPUn 2,8W istället för 1,9W.
På funktionalitetssidan minns jag faktiskt inte vad det var, så kanske inte något viktigt. Bara prestandan då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur blir det med exempelvis Tibias Flashclient (inte för att jag spelar den, spelar bara den externa i c++). Kommer den inte fungera i chrome då eller? Eller är det här en helt annan femma?

Det kommer inte att fungera i Chrome!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

Jag har inte använt Flash på SVT Play på ett bra tag. Testade precis och nej, ingen flash används där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Misstänker att de har undantag för t.ex. HBO, vars usla streamingtjänst använder Flash. Hoppas inte, så HBO får press på sig att ta fram bättre alternativ (de fick gärna snegla lite på Netflix). Det vore skönt att slippa ha Flash på min htpc (som är den enda av mina maskiner som fortfarande har skiten installerat).

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

Jag tittar rätt mycket på SVT Play då det finns rätt bra med dokumentärer och naturprogram. Det gör jag på PS4 och den har inte Flash så det måste vara HTML5. Har jag gjort iaf i ett års tid och inte märkt några problem, förutom att den ibland krashar om man försöker hoppa för mycket i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte använt Flash på SVT Play på ett bra tag. Testade precis och nej, ingen flash används där

Se på tusan, du verkar ha rätt. Senast jag var in för några månader (eller kanske var det längre sedan, jag börjar väl vara senil) sedan så var det Flash överallt, Kung Fury var ett exempel. Men även den funkar fint att spela utan Flash nu.

SVT Play har tydligen äntligen fått tummen ur, som det verkar. Den satt verkligen hela vägen upp i tolvfingertarmen länge och väl, men de har väl ätit duktigt med lavemang.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Dåligt att de har undantag. Bort med det gamla skräpet bara och sätt press

att tvinga bort det helt hade gjort att en skara byter till tex firefox eftersom twitch inte fungerar utan flash. och folk vill se på twitch

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Blir hela tiden mer och mer jobbigt att tvinga fram flash istället för HTML5 på Youtube... Flash-spelaren är snällare mot batteriet på min laptop.
Vill dock också bli av med flash, så jag väntar ivrigt på att HTML5-spelaren ska komma ikapp, både prestanda- och funktionalitetsmässigt.

Lägg in chrome-tillägget h264ify! *Edit: Finns även till firefox

Jag hade problem med att köra youtube på 1080p@60fps på min chromebook och min surface pro 3, CPU-användingen gick i taket.

Googlade på det och det visar sig att det är beroende på youtubes val av codec. Med tillägget h264ify så tvingar man fram codec h264 och det kräver mycket mindre av datorn. CPU användningen gick ner från 100 procent till 30-40 procent istället 1080p64fps-klipp.

Mer info här:
http://www.ithinkdiff.com/h264ify-for-chrome-enables-h-264-vi...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Inga mobila enheter har flash och alla nämnda tjänster fungerar ju där, hur kan det vara låst till flash för datorer då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Se på tusan, du verkar ha rätt. Senast jag var in för några månader (eller kanske var det längre sedan, jag börjar väl vara senil) sedan så var det Flash överallt, Kung Fury var ett exempel. Men även den funkar fint att spela utan Flash nu.

SVT Play har tydligen äntligen fått tummen ur, som det verkar. Den satt verkligen hela vägen upp i tolvfingertarmen länge och väl, men de har väl ätit duktigt med lavemang.

För mig så har dom inte använt flash på minst 1 år typ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Misstänker att de har undantag för t.ex. HBO, vars usla streamingtjänst använder Flash. Hoppas inte, så HBO får press på sig att ta fram bättre alternativ (de fick gärna snegla lite på Netflix). Det vore skönt att slippa ha Flash på min htpc (som är den enda av mina maskiner som fortfarande har skiten installerat).

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

Haha, HBO's tjänst luktar getpung. Ifall de inte redan känt en press att förbättra något, vilket inte hänt ännu, så lär det här inte förändra något.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

att tvinga bort det helt hade gjort att en skara byter till tex firefox eftersom twitch inte fungerar utan flash. och folk vill se på twitch

Kör du bara en browser?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!