Google ska börja blockera Flash i Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig så har dom inte använt flash på minst 1 år typ

Upptäckte igår kväll att de fortfarande använder Flash i viss mån. Ironiskt nog var mitt allra första test "SVT Nyheter", något live-jox, och där fick jag bara upp meddelande om att Flash krävs. Kanske gäller det enbart just live-sändningar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Upptäckte igår kväll att de fortfarande använder Flash i viss mån. Ironiskt nog var mitt allra första test "SVT Nyheter", något live-jox, och där fick jag bara upp meddelande om att Flash krävs. Kanske gäller det enbart just live-sändningar.

Det stämmer visserligen märker jag också, men ser jag på livesändningar, ser jag det via VLC istället med hjälp av Livestreamer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Instämmer att om de gör detta bör de göra det utan undantag.

Jo, och extra fult blir det ju när Chromer, som Google står bakom och styr, gör undantag för ett fåtal sajter, inklusive deras egna YouTube (som ägs av Google). Gillar själv Chrome bäst av alla webläsare, men detta är verkligen inte snyggt eller juste hanterat av Google.

Skrivet av IceDread:

Det upptäcks och påpekas ofta säkerhetsbrister i Java men skulle de ta det steget tror jag de skulle riskera förarga väldigt många personer + Oracle som äger java. Det finns inte ännu ett lika stort momentum mot java som trotts sina brister också har styrkor men i oracles ägo är jag tveksam över javas framtid.
Silverlight trodde jag hade dött ut för många år sedan?

Tycker inte de skall ta hänsyn till hurvida Java ägs av Oracle, eller någon annan. Produkten har ju väldigt många säkerhetsproblem, och precis som Flash och SL, så är det ju bättre med etablerade webstandarder och teknologi istället.

SL måste jag tyvärr använda på vissa sajter som tex C.mores TV-kanaler och streamingtjänst. Hoppas att de kan gå över till någon webstandardlösning i framtiden.

Java behöver jag som tur inte får några sajter som jag använder (de sista att använda det var Norska banker för deras inloggning, men det är borta sedan 1-2 år tillbaka som tur är).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, och extra fult blir det ju när Chromer, som Google står bakom och styr, gör undantag för ett fåtal sajter, inklusive deras egna YouTube (som ägs av Google). Gillar själv Chrome bäst av alla webläsare, men detta är verkligen inte snyggt eller juste hanterat av Google.

Tycker inte de skall ta hänsyn till hurvida Java ägs av Oracle, eller någon annan. Produkten har ju väldigt många säkerhetsproblem, och precis som Flash och SL, så är det ju bättre med etablerade webstandarder och teknologi istället.

SL måste jag tyvärr använda på vissa sajter som tex C.mores TV-kanaler och streamingtjänst. Hoppas att de kan gå över till någon webstandardlösning i framtiden.

Java behöver jag som tur inte får några sajter som jag använder (de sista att använda det var Norska banker för deras inloggning, men det är borta sedan 1-2 år tillbaka som tur är).

Kan till viss del instämma men tror det finns en hel del personer som kallar sig för java programmerare där ute som då kan bli arga och förvirrade vilket google och andra troligen vill bygga upp högre acceptans mot. Men jo jag håller med, tills de fixar sitt spretande skepp så vore det inte fel med att begränsa stödet / varna i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Kan till viss del instämma men tror det finns en hel del personer som kallar sig för java programmerare där ute som då kan bli arga och förvirrade vilket google och andra troligen vill bygga upp högre acceptans mot. Men jo jag håller med, tills de fixar sitt spretande skepp så vore det inte fel med att begränsa stödet / varna i alla fall.

Tror att du har helt rätt. Det är nog mycket politik ifrån Googles sida här (och inte alltid användarnas bästa i fokus).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/