SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

@Gaist:

Jag tänkte mest att använda wifi-delen med den och där är den skräp, och för samma pengar som en ap ifrån Ubiquiti så får man Asus-routern.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gaist:

På vilket sätt är Telias router skit? Jag tycker att den routar trafiken alldeles utmärkt. Jag har slagit av wifi på den och kör med en ubiquiti AP, vilket fungerar tokstabilt. Har inte haft något som helst bekymmer med "routern".

Den är inte "skit" men för många är det en själslig terapi att hitta en syndabock, det förenklar livet och tankarna. Samma sak finns på många andra ställen i samhället och är en återspegling av samma fenomen.

Jag och många andra (även här på forumet, inklusive avancerade användare) använder Telias SMART dagligen utan problem, och har gjort det i många år, inklusive WiFin. Givetvis finns det enstaka enheter som är defekta men de byter Telia ut om man felanmäler så länge det inte handlar om handhavandefel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den är inte "skit" men för många är det en själslig terapi att hitta en syndabock, det förenklar livet och tankarna. Samma sak finns på många andra ställen i samhället och är en återspegling av samma fenomen.

Jag och många andra (även här på forumet, inklusive avancerade användare) använder Telias SMART dagligen utan problem, och har gjort det i många år, inklusive WiFin. Givetvis finns det enstaka enheter som är defekta men de byter Telia ut om man felanmäler så länge det inte handlar om handhavandefel.

Jag håller med om att den inte är dålig, men den är irriterande för de av oss som vill skruva på saker. Gränssnittet är ganska dåligt och konfigurationsmöjligheterna få. Dessutom har Telia en jobbig vana att gå in och byta lösenord på den via nån remote admin så att man inte kommer in på den när man behöver vilket är fruktansvärt irriterande. Jag vill bestämma själv vilket lösenord den skall ha.

Som tur är har jag inte Telia själv, utan det är bara när jag behöver hjälpa andra som jag behöver dras med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Jag håller med om att den inte är dålig, men den är irriterande för de av oss som vill skruva på saker. Gränssnittet är ganska dåligt och konfigurationsmöjligheterna få. Dessutom har Telia en jobbig vana att gå in och byta lösenord på den via nån remote admin så att man inte kommer in på den när man behöver vilket är fruktansvärt irriterande. Jag vill bestämma själv vilket lösenord den skall ha.

Som tur är har jag inte Telia själv, utan det är bara när jag behöver hjälpa andra som jag behöver dras med den.

Lösenordet står ju på en klisterlapp under routern, byter telia till något annat än det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Lösenordet står ju på en klisterlapp under routern, byter telia till något annat än det?

Nä, men jag vill inte ha det lösenordet. Litar inte fullt ut på saker som sätts i fabrik.

De har dessutom bytt SSID tillbaka till default, men det har bara hänt ett ett fåtal gånger.
När man byter lösenord så tar det c:a 30 min innan det automatbyts tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sploofy:

Nä, men jag vill inte ha det lösenordet. Litar inte fullt ut på saker som sätts i fabrik.

De har dessutom bytt SSID tillbaka till default, men det har bara hänt ett ett fåtal gånger.
När man byter lösenord så tar det c:a 30 min innan det automatbyts tillbaka.

Jaså? Jag har kört och kör eget lösenord sedan flera år. Enda gången det ändrats är vid uppdateringar. Nuvarande egna lösen har varit oförändrad i mer än ett år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jaså? Jag har kört och kör eget lösenord sedan flera år. Enda gången det ändrats är vid uppdateringar. Nuvarande egna lösen har varit oförändrad i mer än ett år.

Du menar inte nyckeln till Wifi nätverket då? För den pillar de normalt sett inte på, men däremot lösenordet till Admin-användaren.

EDIT: Ser nu att jag inte heller var tydlig innan att det var den jag syftade på.

Permalänk
Hedersmedlem

@Sploofy: Jag har bytt båda två, så det jag skrev gäller både WiFi och inlogg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Via elnätet

Jag fick skaffa en grej som kör via elnätet. Funkar utmärkt.
D-Link PowerLine AV 500 Mini Adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almis:

Jag fick skaffa en grej som kör via elnätet. Funkar utmärkt.
D-Link PowerLine AV 500 Mini Adapter

Som någon skrev tidigare: "Powerline är en fullösning eftersom elnätet inte är konstruerat för att överföra så höga frekvenser, så i vissa bostäder fungerar det bra och i vissa fungerar det dåligt (kan variera mellan olika uttag i samma hus också)."