Asus introducerar den externa grafiklösningen ROG XG Station 2

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar den externa grafiklösningen ROG XG Station 2

Taiwanesiska Asus närmar sig lansering av den externa grafiklösningen XG Station 2, som kan anslutas till bärbara datorer via Thunderbolt 3 och ett eget proprietärt gränssnitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett tillbehör som endast är intressant om du MÅSTE gamea på semestern med din laptop när du inte är hemma. Lådan ser ju ut att vara i klass med något mini-ITX bygge. Den lämpar sig väl mest för just en laptop, men en laptop skaffar man ju i regel för att man har begränsat med utrymme eller behöver/vill kunna ta med sig datorn... nu måste man släpa på något enormt åbäke som dessutom med ett grafikkort knappast lär klocka in på fjädervikt.

Mja... det känns mest som en kul prototyp. Marknaden måste vara försvinnande liten?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Måste det se så "gamer" ut? Det är ju inte många yngre människor som har råd med en förmodligen ganska dyr laptop, den här och en gpu. Så den kan ju se lite stilren ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här känns som ett tillbehör som endast är intressant om du MÅSTE gamea på semestern med din laptop när du inte är hemma. Lådan ser ju ut att vara i klass med något mini-ITX bygge. Den lämpar sig väl mest för just en laptop, men en laptop skaffar man ju i regel för att man har begränsat med utrymme eller behöver/vill kunna ta med sig datorn... nu måste man släpa på något enormt åbäke som dessutom med ett grafikkort knappast lär klocka in på fjädervikt.

Mja... det känns mest som en kul prototyp. Marknaden måste vara försvinnande liten?

Ja, jag är inte heller riktigt med på det hela. Men jag kommer aldrig bli den målgruppen som (eventuellt) finns. Ska jag spela är det den stationära datorn som gäller.

Permalänk
Inaktiv

Lät på artikeln som att det är exklusivt till Windows. Trist, för det hade varit trevligt till OS X.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Meningslös produkt när det finns öppna lösningar redan, den som utvecklats av AMD, Intel och Razer: http://www.sweclockers.com/nyhet/21859-amd-standardiserar-ext...

Dock är jag för fler externa dockor men en proprietär lösning känns inte direkt i tiden.

EDIT: Jag läste visst lite för fort, den har Thunderbolt-stöd också tydligen. Inte lika meningslös då.

Permalänk
Medlem

Vart är modell 1? Med tanke på modellnamnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Meningslös produkt när det finns öppna lösningar redan, den som utvecklats av AMD, Intel och Razer: http://www.sweclockers.com/nyhet/21859-amd-standardiserar-ext...

Dock är jag för fler externa dockor men en proprietär lösning känns inte direkt i tiden.

Det står väl inte att denna inte är öppen?

"Anslutningen till datorn sker via Thunderbolt 3 alternativt Asus egna proprietära gränssnitt. Gemensamt för båda anslutningarna är att de använder sig av fyra banor PCI Express 3.0, men företaget hävdar att de kan klämma ut 15 procent högre prestanda via sitt eget gränssnitt tlll följd av lägre overhead. Det sistnämnda gränssnittet väntas komma till företagets bärbara speldatorer mot slutet av året."

Antar att den över Thunderbolt 3 är en öppen variant?

First!

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Meningslös produkt när det finns öppna lösningar redan, den som utvecklats av AMD, Intel och Razer: http://www.sweclockers.com/nyhet/21859-amd-standardiserar-ext...

Dock är jag för fler externa dockor men en proprietär lösning känns inte direkt i tiden.

Fast den klarar ju både Thunderbolt och den proprietära lösningen?

Permalänk

Tycker designen är fruktansvärt ful. Synd att så många fortsätter med gamer designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Vart är modell 1? Med tanke på modellnamnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Den hittar du här:
https://www.asus.com/Graphics-Cards/XG_Station/

Har för mig att våran @kinc var inblandad med denna?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Riktigt ful var den. Hade vart snyggare och mer praktisk om de bara gjorde en fyrkantig låda som jag kunde montera under bordet och aldrig se igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte att det är värt att utveckla såna hära prylar, men de ger kanske bra reklam?
Alltså inget fel med produkten i fråga mer än att den är dyr och man nästan kan släpa med sig en stationär dator istället.
Så visst om jag vann mycket pengar skulle jag skaffa en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag förstår inte att det är värt att utveckla såna hära prylar, men de ger kanske bra reklam?
Alltså inget fel med produkten i fråga mer än att den är dyr och man nästan kan släpa med sig en stationär dator istället.
Så visst om jag vann mycket pengar skulle jag skaffa en sådan.

Hur kan du inte förstå ? Stationär prestanda hemma / jobbet och laptop prestanda på resande fot. Alltid sitt main system.

Det är framtiden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Gud vad jag längtar efter att Streacom ska släppa ett cleant passivt grafik chassi.
Ett kort räcker gott o väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Ganska överdriven nätdel eller?
Med endast 4pci-e banor så borde man bli begränsad rätt kvickt eller?
säg som exempel att man får ut 80% av ett gtx970, får man då endast ca 60% av ett 980?
Eller det ökar lite ändå?

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Hur kan du inte förstå ? Stationär prestanda hemma / jobbet och laptop prestanda på resande fot. Alltid sitt main system.

Det är framtiden.

Du menar att man enbart köper en bärbar, sedan har denna externa grafikkortmodul hemma och enstaka gång tar med den ut. Visst om man samtidigt har höga responstider.
Så du hade en bra poäng på en viss kundgrupp!

För oss andra blir det dock dyrt och ska man släpa md allt så går en stationär dator nästan lika bra.

Kan hända detta är framtiden hos gamers, många andra gör som mig att de styr deras hemmadator bortifrån och arbetar på den med deras laptop/surfplatta etc (hemmaprestanda överallt inklusive på ens mobiltelefon), men det fungerar ej så bra för spel. (för dålig responstid)

Permalänk
Medlem

OffT: Är det bara jag eller när jag har kollat i fullbild på Sweclockers externa videotjänst (Ej Youtube) när jag stänger ner fullbilden så försvinner videon och bilden. Det blir bara helt vitt. Jag hör filmen går än men ser ingen bild.

Vad kan det vara?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Inget för mig.
Här ska det va stort och stationärt.
Har min surfplatta till slösurf och det räcker fint.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Det skulle vara ruggigt smidigt att ha en sån här lösning med bärbar + extern. Klockrent!
Men jag tycker designen kunde vara lite mer "mogen".

Permalänk
Medlem

Varför inte köra en Mini ITX-låda och sen montera den bak på skärmen? Så otroligt mycket bättre, laptops är så värdelösa. Men vill man sitta i soffan och spela så finns det väl inte många alternativ Super-facepalm

Permalänk

1. Markaden för dessa är förvånadsvärt stor, alla stora datortillverkare, Asus, MSI, Dell, Gigabyte, Razer etc har modeller påväg ut eller finns redan att köpa.

2. Stilren modell finns redan att köpa, den heter Razer Core, fungerar bäst på Razers egna laptops, rudimentär support på alla andra TB3 laptops pga kravet på en hög med drivers och bios support från datortillverkarna. Open Source eller inte spelar ingen större roll på grund av detta.

3. Går inte att säga något om stöd för OSX mer än att det inte är några större svårigheter med att få liknande kabinetter i TB2 utförande att fungera i Yosemite och El Capitan. Tro mig. Jag har själv provat. Fungerar avsevärt bättre än i windows. Mycket bättre.

4. Är helt en personlig preferens för människor att vilja ha alla sina ägg i en korg istället för att ha flera påkostade, individuella burkar. Därav efterfrågan.

EDIT: Ang. Apple's planer.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Om nu GTX 1080 har ett TDP på 180w så kan man väl ändå trycka in en sådan i en laptop och växla till integrerad intel grafik vid batteridrift?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Vill ha låda för extern GPU till nästa laptop. Hoppas på något snyggare chassi dock. Och som gärna låter mig koppla in eget överblivet nätagg då ett sånt ligger och skräpar tillsammans med extra GPU.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Hur kan du inte förstå ? Stationär prestanda hemma / jobbet och laptop prestanda på resande fot. Alltid sitt main system.

Det är framtiden.

Ditt resonemang bygger på att det är själva prylen som är det centrala. All utveckling och användarmönster pekar ju på det motsatta. Jag kan inte se några breda fördelar med detta. det måste vara för en försvinnande liten målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk

För mig och mina barn är detta ett mycket intressant koncept. Dels så reser jag mycket i jobbet samt på semestern är jag ute och reser till 2 olika städer.

Att ha en laptop som man kan ta med sig lite här och där för att sedan koppla upp sig mot en extern docka för att kunna lira mer grafik tunga titlar är vad jag är ute efter.

Tror det är en ganska stor marknad när väl detta har mognat mer.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att förstå konceptet och jag tror på stort användningsområde, om priset är rätt. Trenden på marknaden är ju att stationära försäljningen går ner och fler och fler köper laptops etc. Men man vill ju ändå t.ex. får hög spelprestanda men kraften behövs inte vid "slö surf".

Jag skulle gärna ha en på jobbet, dock med quadro kort istället. Då kan jag ha en lätt och slimmad laptop till möten och på resande fot, men kraftfull beräkningskapacitet när jag sitter på kontoret.

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att hybriderna håller på att tuffa på och snart släpper säkert apple en hybrid som alldeles ny idé och då exploderar det.
Så då har du laptop, platta och stationär med bara 2 prylar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daark:

Måste det se så "gamer" ut? Det är ju inte många yngre människor som har råd med en förmodligen ganska dyr laptop, den här och en gpu. Så den kan ju se lite stilren ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JohanKJIP:

Tycker designen är fruktansvärt ful. Synd att så många fortsätter med gamer designen.

De har varit mode senaste åren att saker ska vara stilrena i Sverige och de inte ska vara något extra, man ska se kammad ut och de "vilda" är omodernt just nu. De här med att allt ska vara stilrent kommer försvinna inom 1generation och man kommer att vara en fruktansvärt tråkig människa om man har ett helt stilrent hem med fyrkantiga möbler.

När folk pratar om att de inte ska vara flashiga produkter gränsar de till jantelagen.

Produkten kanske riktar sig emot 10-16åringar som har rika föräldrar`?

Permalänk
Skrivet av Daark:

Måste det se så "gamer" ut? Det är ju inte många yngre människor som har råd med en förmodligen ganska dyr laptop, den här och en gpu. Så den kan ju se lite stilren ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Granter:

De har varit mode senaste åren att saker ska vara stilrena i Sverige och de inte ska vara något extra, man ska se kammad ut och de "vilda" är omodernt just nu. De här med att allt ska vara stilrent kommer försvinna inom 1generation och man kommer att vara en fruktansvärt tråkig människa om man har ett helt stilrent hem med fyrkantiga möbler.

När folk pratar om att de inte ska vara flashiga produkter gränsar de till jantelagen.

Ni får vara beredda på att bli kallade för gammalmodiga när ni blir äldre om ni har den mentaliteten, produkten kanske riktar sig emot 10-16åringar som har rika föräldrar`?

Fantastiskt att alla blandar ihop stilrent med minimalistiskt också

Skrivet av Vangen:

OffT: Är det bara jag eller när jag har kollat i fullbild på Sweclockers externa videotjänst (Ej Youtube) när jag stänger ner fullbilden så försvinner videon och bilden. Det blir bara helt vitt. Jag hör filmen går än men ser ingen bild.

Vad kan det vara?

Händer samma sak för mig. Kör OSX och Chrome.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌