Permalänk
Medlem

@Janzzze: Som jag skrev på GH ser det dessvärre mörkt ut just nu. Jag har haft en del positiv feedback och en hel del har sagt att de är intresserade. Än har jag inte kastat in handduken, det finns fortfarande en möjlighet. I dagsläget skulle jag behöva köpa i runda slänga 100 kit själv, något jag är osugen på, men kommer det ner mot 30-40 kan jag tänka mig att ta en för laget.

Gällande Imsto kommunicerar han aldrig speciellt mycket, men han brukar leverera ungefär när han skall. Jag tippar på att seten är här innan sommaren är över.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Janzzze: Som jag skrev på GH ser det dessvärre mörkt ut just nu. Jag har haft en del positiv feedback och en hel del har sagt att de är intresserade. Än har jag inte kastat in handduken, det finns fortfarande en möjlighet. I dagsläget skulle jag behöva köpa i runda slänga 100 kit själv, något jag är osugen på, men kommer det ner mot 30-40 kan jag tänka mig att ta en för laget.

Gällande Imsto kommunicerar han aldrig speciellt mycket, men han brukar leverera ungefär när han skall. Jag tippar på att seten är här innan sommaren är över.

Gillar definitivt idén men använder mig aldrig av iso och tror för få personer här har ett vanligt cherry-set till sina tangentbord. Kan definitivt stödköpa några set!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

@Leedogustav: Tack för support!

Dessvärre kan jag bara nicka och hålla med din analys. 50 hade nog inte varit några större problem, men 150 är sjukt svårt. Frågan är om det är värt att fråga GMK om de möjligtvis skulle vara villiga att producera något sånt här litet nischprojekt i en mindre kvantitet (naturligtvis till en högre kostnad), för att stödja tangentbordsentusiaster med modersmål ≠ Engelska.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Leedogustav: Tack för support!

Dessvärre kan jag bara nicka och hålla med din analys. 50 hade nog inte varit några större problem, men 150 är sjukt svårt. Frågan är om det är värt att fråga GMK om de möjligtvis skulle vara villiga att producera något sånt här litet nischprojekt i en mindre kvantitet (naturligtvis till en högre kostnad), för att stödja tangentbordsentusiaster med modersmål ≠ Engelska.

Ja jag tror att det skulle gå lättare om du samlade alla layouter som inte är ANSI i ett pack och sen fick folk köpa hela packet. På så sätt uppnår du MOQ men folk som inte vill ha portugisiska t.ex. kan sälja det vidare sen! GMK är stenhårda med sina MOQs också

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv

Dagens Tips:

Svårt att förvara alla dina tangentbord på ett stiligt, åskådligt sätt?

"Tavellister" är svaret!

Lättåtkomligt och enkelt att byta T-bord efter dagens humör/uppgifter, ser snyggt ut (om man är sån: och det är vi ju i detta sub-forumet;) ). Spar massa utrymme i dina bokhyllor/lådor.

60-90mm djup funkar bra till dina t-bord. "43cm" per full-tangentbord, mixa in ngt TKL eller 60% för att maximera täckningen.

Finns för en smärre peng på Rusta/ÖoB eller motsvarande.

stavning
Permalänk
Medlem

@anon257891:

Det jobbiga med att ha bordet på väggen dock är att de gärna samlar på sig damm då. Jag har haft en plan på att bygga ett nytt soffbord med glastopp och förvaring. Får se hur det blir med det framöver, kanske blir ett sommarprojekt..

Permalänk
Medlem

Går det att få ett 61-Key Compact med nordisk layout?

Är ute efter ett tangentbord som jag kan använda när jag spelar och vill därför ha ett litet tangentbord utan med för mycket onödiga knappar och som är smidigt att bära med sig.

Det jag hade tänkt mig var:
61-Key Compact med Cherry MX Red för spelandet.
105-Key Full Size med Cherry MX Brown för dagligt bruk.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Inaktiv

@Kujo:
Pok3r ISO Nordic.

T.ex. på Amazon

Permalänk
Medlem

Intressekollerna för ett GMK HAD add-on kit har nu rullat ett tag och jag ser i dagsläget huvudsakligen tre alternativ:

1. Vi kör på det föreslagna; ett pan-nordiskt kit. Ett snabbt överslag säger mig att det finns en marknad för runt 50 kit. Jag skulle alltså behöva köpa 100 kit själv för att få det att rulla. Verkar korkat om ni frågar mig.
    Höftat pris: 200-250 SEK

2. Vi satsar på att vidga våra vyer och kör på SE/FI/DK/NO/GB/PT/IT/ES/.../. Blir avsevärt dyrare då det rör sig om många fler tangenter, men å andra sidan ökar även antalet potentiella köpare markant.
    Höftat pris: 500-1000 SEK beroende på hur många layouter som skall stödjas

3. Vi struntar helt enkelt i alla andra och kör bara på svenska. 11 tangenter. Blir billigare. Nog billigt för att tillräckligt många är intresserade av att köpa tillräckligt många set?
    Höftat pris: 100-150 SEK

För ett fullständigt set krävs naturligtvis även ett HAD-set. Ett ok G80-3000HAD/HAMDE/... går att få tag på för i runda slängar €40 på deutschbay (även om det finns exempel på gott om konstigheter på sistone), vilket gör att vi totalt sett hamnar på en kostnad som ligger (klart) under den för ett fullt kit från GMK.

Oavsett alternativ gäller att det börjar bli intressant när jag själv inte behöver lägga ut mer än 5000 SEK för att vi skall nå MOQ. Vad säger ni? Vad tycker ni verkar mest lockande?

Permalänk
Medlem

@Khers: Iom med byte till AMJ96 så behöver jag ansi-enter, stor vänster-shift samt knappen under backspace. Om det på något sätt ingår eller går att lösa är jag intresserad av 2-3 set om priset är rätt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

"Royal Navy" Group-buy igång på mechsupply.co.uk,

Öppen för beställning till 19 Juni, prel. Lev 18 sept.

https://images.bigcartel.com/product_images/177314225/Royal_Navy_Sq_logo.jpg?auto=format&fit=max&w=2000

P.S. Detta är inom EU: så det borde inte bli extra moms och tull (vilket gör det väldans mycket billigare än motsvarande utanför-EU-GB). Hade ju varit skoj att få igång fler GB inom EU så hoppas att den kommer droppa. D.S.

P.P.S Royal Navy på Geekhack, Royal Navy GB på deskthority D.S.

Har just blivit klar med min beställning för Royal Navy, då alla MOQs för dom kiten jag ville ha är nådda:

Base kit

Modifiers kit

Numpad kit

Novelties kit

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Inaktiv

@seville57: FYI: För de kit som ev. inte når MOQ så kommer man få "erbjudande" om att betala lite mer om man "verkligen" vill ha det (alternativ: avbeställa hela sin order), så det finns ingen anledning att "vänta och se"

f.ö. MiTos "Overcast DSA keyset" GB, med många härliga(kostsamma) sub-kits, på www.Massdrop.com igång:

!

Edit: Jag tycker 1337-kitten är lite småtrevliga, oavsett om man är intresserad av de andra kitten eller inte... men så kanske jag är färgad av mitt "nick" (får hoppas färgkoderna dyker upp så småningom också)

Edit2: Child-deals http://imgur.com/a/jrv37
Edit3: Färgkoder enl. Intressechecken: WQ, BFN, ON, RR, NN.
Edit4: Officiella färgkoder (p32:MD):
Svart: NN
Vit: WA
Lila: RDA
Röd: RA
Orange: OAS
Blå: BFP
Grön: VAT
P.S. Någon tipsade på reddit att röda 1337-settet borde passa bra på "Royal Navy": Det kommer jag testa! D.S.

Edit4
Permalänk
Medlem

plockade upp den här skönheten idag, med lite jobb ska det få bli min första alps bräda. linjära, lätta och med kort dlaglängd så tänkte mig en gamingbräda.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Fortsatte jobbet på skrivmaskinen igår, plockade isär den och tog fram tangentbordet.

Började plocka av alla caps och till min förtjusning ser jag att varenda en är en double shot.

Men jag börjar få en olustig känsla, tycker switcharna ser lite märkliga ut. Jag har aldrig ägt en alps bräda och har ingen vidare koll på dom så jag är lite osäker.

När jag vänder på brädan för att börja löda av dom blir obehagskänslan ännu starkare, varje switch har 4st pinnar och inte 2st. Jag minns att jag tyckte switcharna kändes lite märkliga också men förklarade bort det med att jag aldrig haft alps och att dom var väldigt gamla, borde bli bra efter att dom blivit ordentligt rengjorda och smörjda.

Så jag snabbade mig att plocka isär en för att se vad som dolde sig inuti. Andan gick ur mig.

Sen som för att skratta åt mig stoltserade kretskortet med stora fina brytare från alps.

Men jag tänker bygga ihop den ändå, tyckte ändå att switcharna var "ok" och jag har nu en uppsättning med alps kompatibla doubleshots. Switcharna ser ut att ha samma dimensioner som vanliga alps så jag kommer kunna byta ut dom i framtiden om jag så vill.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Btw

https://geekhack.org/index.php?topic=82845.0

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Ni som kör med ANSI-brädor. Gör ni det av någon annan anledning än större utbud av både tangentbord och caps?

Permalänk
Medlem

@acura: Jag bytte ursprungligen till ANSI för att jag kärat ner mig i HHKB, men idag skulle jag inte kunna gå tillbaka då jag tycker ANSI (HHKB) är väsentligen mycket bättre, huvudsakligen på grund av två saker:
• Vänster shit är större och därmed lättare att träffa
• Dedikerade tangenter för [, ], / och \ är inte fel att ha om man skriver kod

Utöver det vill jag hävda att HHKB är ytterligare (åtminstone) ett steg bättre än ANSI på grund av:
• Backspace mer lättåtkomligt
• Control på en vettigare plats

Efter att ha kört uteslutande ANSI/HHKB under ett par år är jag dock kraftigt hämmad på ett ISO-tangentbord (framförallt då jag trycker enter istället för backspace), vilket kan vara ett problem om du ofta använder andras datorer.

Permalänk
Medlem

@acura:

Jag vande mig vid ansi-layout när jag hade en laptop med ansi-bord för några år sen. Främst lärde jag mig att tycka om den stora vänster-shiften. Annars är det mest för att det är enklare att hitta caps till ansi som jag valde att köra det när jag byggde min senaste bräda. Sen tycker jag att det rent estetiskt är snyggare

Permalänk
Medlem

@Khers:
Jo, jag föredrog själv den positionen på ctrl tills jag upptäckte det fina i att mappa om ctrl och alt. samt att man kan bekvämt trycka tangenten nere till vänster/höger med handflatan.

Jag kör ju ofta en ANSI-layout på ISO-bräda och tycker att det är rätt fint att få | på tangenten bredvid enter, men varianten man får på ANSI kanske är skön också.

Jag har nämligen råkat bli sugen på ett realforce som komplement till mitt novatouch. "Behöver" ju ett bra tangentbord hemma och ett på jobbet. Och är lite sugen på att kanske prova på 55g topre. Och då är ju bara ANSI alternativet.

@SYRE:

Permalänk
Inaktiv

@acura: Jag kör växelvis både och, men alltid "svenskt tangentbord" även om jag skriver på engelska, oavsett om det är ANSI eller ISO layout på brädan.

Och hade jag (enkelt) kunnat bestämma helt själv så hade jag velat ha en vad jag kallar... "AISO"..."ANISO": dvs Stor (2,25U) Vänstershift och ISO-enter på samma bräda. "Det bästa från två världar" IMO.

Sen är det såklart enklare att skaffa caps. till (US-)ANSI-layout (men även "Svenskt ANSI t-bord" om man inte bryr sig om att det står "rätt" på "åäö()=`½" ).

Sen är ANSI estetiskt snyggare när man har olika färg på Alphas och Modifs (å andra sidan, om man färgsatte ISO-tangenterna (dvs "<" och "*") som "modifs" snarare än alphas, tycker jag ISO hade blivit snyggare, men det är det ingen som gör i setten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@acura: Jag bytte ursprungligen till ANSI för att jag kärat ner mig i HHKB, men idag skulle jag inte kunna gå tillbaka då jag tycker ANSI (HHKB) är väsentligen mycket bättre, huvudsakligen på grund av två saker:
• Vänster shit är större och därmed lättare att träffa
• Dedikerade tangenter för [, ], / och \ är inte fel att ha om man skriver kod

Utöver det vill jag hävda att HHKB är ytterligare (åtminstone) ett steg bättre än ANSI på grund av:
• Backspace mer lättåtkomligt
• Control på en vettigare plats

Efter att ha kört uteslutande ANSI/HHKB under ett par år är jag dock kraftigt hämmad på ett ISO-tangentbord (framförallt då jag trycker enter istället för backspace), vilket kan vara ett problem om du ofta använder andras datorer.

Som nykär hhkb-ägare måste jag ändå fråga en veteran, använder du överhuvudtaget muhenkan (diamanten) till något? Oavsett hur man än gör så är det ju en/två döda tangenter på brädan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: Jag kör mitt i mac-mode och då är de super (gui/kommando), en hyfsat välanvänd tangent på en mac :D. HHKB har en del dip-switchar du kan leka med för att få till önskat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@willeykk: Jag kör mitt i mac-mode och då är de super (gui/kommando), en hyfsat välanvänd tangent på en mac :D. HHKB har en del dip-switchar du kan leka med för att få till önskat beteende.

Aha! Läste på lite nu och det stämmer ju. Har saknat Windows-knappen en del då jag använder/använde win+e frekvent. Tack för tipset!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

4 h kvar om ni vill vara med och 'backa' Wooting One på kickstarter

P.S. Fått trackingnummer till PuLSE-setet: tjoho (~9 dagar kvar till leverans ) ! D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

4 h kvar om ni vill vara med och 'backa' Wooting One på kickstarter

P.S. Fått trackingnummer till PuLSE-setet: tjoho (~9 dagar kvar till leverans ) ! D.S.

Det verkar helt klart intressant, men jag väntar och ser i vilken utsträckning spel kommer att implementera användandet av tangentbord med analoga brytare.

Permalänk
Inaktiv

@twk: Jo, det är såklart av vikt: men eftersom många spel, upplever jag det som, utvecklas primärt till konsoller och sen "portas" till PC så borde det bli bra stöd framöver, och allt som har (analogt) handkontrollstöd idag borde redan stödjas.

Sen är det ju andra intressanta tillämpningar som ställbar aktiveringspunkt ("slaglängd") på olika knappar eller två funktioner på samma knapp beroende på "aktiveringspunkter"/slaglängd.

Ska bli intressant att testa, både linjärt och tactilt (även om linjärt borde vara det uppenbara valet i det analoga fallet): snart börjar väntandet (Nov -16!), kanske landar samtidigt som "Overwatch"

Permalänk
Medlem

Jag vill uppgradera capsen på mitt novatouch. Hur är Vortex? Funderar på ett set PBT-caps ifrån dom.
Tror det skulle passa rätt bra.

Permalänk
Inaktiv

@acura: Det är helt ok (och mycket, mycket trevligare än stock-novacaps!), och enkelt att få tag på i "Nordic-ISO":
Jag rekommenderar dock "side-printed" (edit: eller "blank") om du väljer vortex (finns för samma pris): både snyggare (subjektivt) och tåligare (eftersom du inte sliter på (sid-)trycket när du använder det).

Caveat emptor: corus-kb.com har fått mycket kritik om usel support och uteblivna/långsamma leveranser. Själv har jag gjort två-tre order därifrån (innan jag läste kritiken) och fick både rätt saker och snabbt gick det!

Överväg att beställa det på t.ex. amazon.co.uk eller amazon.de istället.
Top-printed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@twk: Jo, det är såklart av vikt: men eftersom många spel, upplever jag det som, utvecklas primärt till konsoller och sen "portas" till PC så borde det bli bra stöd framöver, och allt som har (analogt) handkontrollstöd idag borde redan stödjas.

Sen är det ju andra intressanta tillämpningar som ställbar aktiveringspunkt ("slaglängd") på olika knappar eller två funktioner på samma knapp beroende på "aktiveringspunkter"/slaglängd.

Ska bli intressant att testa, både linjärt och tactilt (även om linjärt borde vara det uppenbara valet i det analoga fallet): snart börjar väntandet (Nov -16!), kanske landar samtidigt som "Overwatch"

Du har rätt i att många, de flesta stortitlar, även släpps till konsol. Det borde då inte vara särskilt svårt att fixa så att wooting fungerar bra med de spelen. Jag låter dig och de andra som har beställt nu vara testpiloter! Jag hakar kanske på i ett senare skede.