Permalänk
Medlem

CPU går konstant på 100%

Hej alla,

Fläktarna i min dator har börjat gå på högvarv. Enligt aktivitetshanteraren används 100% av processorn, trots att jag inte gör någonting nämnvärt alls. Se: http://i.imgur.com/zpjlwjk.png

Har stängt av så många bakgrundsprocesser som möjligt.

Datorn är lika snabb som förr - men låter alltså mycket mer eftersom så mycket av processorn används.

Vad tror ni detta beror på? Tack på förhand!

___

Relevanta specs:
ASRock P67 Extreme6 REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Permalänk
Medlem

Du reagerade alltså inte alls på den översta "systemavbrott"?

Permalänk
Medlem

tror du skall klicka på "visa alla processer" längst ner i vänsterhörnet...så kommer du se flera

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

tror du skall klicka på "visa alla processer" längst ner i vänsterhörnet...så kommer du se flera

// LZ

Ser alla processer. Finns bara ett alternativ; "mindre information".

Skrivet av Friterad:

Du reagerade alltså inte alls på den översta "systemavbrott"?

Det hoppar konstant upp och ner. Ligger ibland nere på 0 %.

http://imgur.com/cX5I143

Permalänk
Skrivet av Tindle:

Ser alla processer. Finns bara ett alternativ; "mindre information".

Det hoppar konstant upp och ner. Ligger ibland nere på 0 %.

http://imgur.com/cX5I143

vad händer om du startar om datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad händer om du startar om datorn ?

Samma dessvärre.

Permalänk
Skrivet av Tindle:

Samma dessvärre.

om du startar den i felsäkert läge ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har Energisparläge igång?

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk

Sök efter virus, kan vara så att du har en bitcoin miner.

Permalänk
Medlem

Inget energisparläge igång.

När jag startade i felsäkert läge låg det endast på ett par procent, det fungerade som det skulle med andra ord. Vad pekar detta på? Virus eller onödiga program? Jag börjar med att köra en viruskontroll...

Permalänk
Medlem

har du samsung SSD? o har aktiverat deras "super speed" eller vad det heter? Då ser cpu:n ut så där...

eller om datorn söker virus eller bygger om sök-index

Mysko att du ser allt, men bara har 33% i listan,men 100% på prollen

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tindle:

Inget energisparläge igång.

När jag startade i felsäkert läge låg det endast på ett par procent, det fungerade som det skulle med andra ord. Vad pekar detta på? Virus eller onödiga program? Jag börjar med att köra en viruskontroll...

vilka Antivirus program brukar du söka igenom datorn med ?
använder du malwarebytes för dom saker som inte tas upp av antiviruset ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ladda ner Malwarebytes och sök efter malware

Permalänk
Medlem

Hittade inget med Windows Defender. Testar att skanna med era förslag, återkommer med resultat när det är klart.

Skrivet av Tea42BBS:

har du samsung SSD? o har aktiverat deras "super speed" eller vad det heter? Då ser cpu:n ut så där...

Japp, har en SSD. Vet dock ej om "super speed" är aktiverat, hur ser man det?

Permalänk

if all els fails omformatera datorn

Permalänk
Medlem

Hittade tyvärr inga hot med Malwarebytes.

Permalänk
Skrivet av Tindle:

Hittade inget med Windows Defender. Testar att skanna med era förslag, återkommer med resultat när det är klart.

aldrig funderat på något annat än Windows Defender ? gör du malwarebytes eller sök med AV så gör det i felsäkert läge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen annan som har något förslag? Det måste väl bero på något? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tindle:

Under Samsung Magician, så heter det "Rapid mode", om det är på, så kör cpu 100%

// LZ

Permalänk
Medlem

Systemavbrott tar 33%. Vad tar resten till 100?

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Systemavbrott / System interrupts brukar kunna orsakas av trasiga drivrutiner. Prova att installera om drivrutiner till nätverk och moderkort/chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Systemavbrott tar 33%. Vad tar resten till 100?

Skrivet av era909:

Systemavbrott / System interrupts brukar kunna orsakas av trasiga drivrutiner. Prova att installera om drivrutiner till nätverk och moderkort/chipset.

Tror inte det är systemavbrott som är problemet, det var bara högt av någon anledning når jag printscreenade. Nu ligger Chrome på ca 50 %, och 100 % används av CPU:n utan att jag gör något särskilt. Men jag ska testa att uppdatera moderkortet.

Dock används alltid 100 % av processorn, även om "matten" inte går ihop när man adderar processerna i akrivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tindle:

Tror inte det är systemavbrott som är problemet, det var bara högt av någon anledning når jag printscreenade. Nu ligger Chrome på ca 50 %, och 100 % används av CPU:n utan att jag gör något särskilt. Men jag ska testa att uppdatera moderkortet.

Dock används alltid 100 % av processorn, även om "matten" inte går ihop när man adderar processerna i akrivitetshanteraren.

Börja med det. Återkom sen. Följer!

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Funkade att uppdatera BIOS! Tack hörrni Ligger nu på normala nivåer och fläktarna tar det lugnt.