Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tycker ju jag att det är ganska intressant att du anklagar mig för att vara banal och misstolka dig när du själv bygger den största delen av din argumentation mot mina inlägg i den här tråden på att jag i ursprungsinlägget berättade att det första priset hade kommit upp på prisjakt. Jag har upprepade gånger varit tydlig med och aldrig skrivit att något kort eller alla kort skulle kosta 6000kr. I en levande diskussion går man då vidare, men att hänga upp sig på en misstolkning där jag för övrigt redan förtydligat mig flertalet gånger börjar bli ganska tråkigt.

Det är helt klart sant att situationen utnyttjas av både Nvidia och återförsäljare och det är precis det jag ville ha en diskussion kring. Det är tråkigt att priserna för mellanklasskretsar ska kosta så här mycket helt enkelt. Det är en tråkig framtid framöver för dem som vill kalla sig entusiaster eller liknande i detta ämne och kommer aldrig förändras utan en attitydförändring hos kunderna. Liknande diskussioner har många gånger förts gällande förbokningar av speltitlar osv.

Visst är det tydligt att du gillar Nvidia, men det är skönt att höra att du ändå är med på biten gällande konkurrens och utveckling. Tyvärr är det inte alla som är det ens här på Sweclockers längre.

Vi gör så här, vi skiter i den första biten eftersom den inte kommer föra tråden vidare till något som är av intresse av det jag åtminstone (och jag inbillar mig andra också tycker) är intressant, nämligen prissättningen, deal?

Mellankretsar tror jag dock inte du kan lägga 1070 i, det är snarare förpassat till 960/1060-segmentet. Även om 970 var ett fantastiskt kort vid sin lansering sett till pris och prestanda (minus den där halvgigabyten grafikminne som det blev någon "misskommunikation" med internt) så ses det ändå som ett kort i det övre segmentet.

Det är enkelt att stirra sig blind på oss i Svedela och vad vi köper samt har råd med. Vi ligger ändå rejält i framkant och norden som ändå är en mindre marknad får ofta rätt hög andel komponenter tilldelat till sig eftersom vi generellt sett spenderar rätt mycket pengar när vi väl gör det.

Attitydförändringen för oss "toppkonsumenter" tror jag inte kommer att förändras alls så länge som Nvidia fortsätter att vara så pass dominanta som de är i just toppsegmentet. Jag har svårt att se att AMD kommer att konkurrera här inom det närmsta så vida inte Vega bjuder på en innovation vi inte förutsett, varför? Jo, för att Nvidia just har så pass stor marknadsandel och framför allt ekonomi vilket innebär att de kan lägga antagligen lika mycket pengar på R&D som AMD på nästan hela brädet, lite som Intel vs. AMD på CPU-fronten.

Sen, absolut. Jag är tydlig förespråkare för Nvidia och det kommer jag absolut inte sticka under stol med. Jag vill ha toppresterande kort, sen är det oväsentligt om det är AMD eller Nvidia som är tillverkaren, hade scenariot vart omvänt hade jag varit en större anhängare av AMD. Däremot så gillar jag Nvidias produkter, Nvidia som företag är jag däremot rätt likgiligt till, samma med AMD.

För att vi ska få en långsiktig förändring så tror jag dock att AMD är helt rätt ute, satsa på billigare men välpresterande GPU-lösningar med låg energiförbrukning. De har redan sina GPU-er i konsolerna, att vi nu dessutom får Neo för PS4 samt en ny Xbox med uppgraderad grafikprestanda innebär antagligen att de är Polaris-kort som sitter där i.

Om de dessutom kan komma in på mobilmarknaden med en liknande lösning så sitter AMD riktigt bra till att roffa åt sig marknadsandelar där det faktiskt betyder något och kan sedan lägga mer kraft på R&D och börja bygga på varumärket. Vega må (och är förhoppnigsvis) en riktigt bra arkitektur som konkurrera med Nvidia, men i dagsläget är jag rätt övertygad om att GTX 1080 Ti redan är klar och egentligen bara väntar på att AMD ska släppa något som Nvida sedan kontrar snabbt.

Detta kan också ha sin förklaring i det något förvånande (?) dåliga överklockningsresultaten på de GP104-chippen. Hurvida det enbart är en låsning och medveten strategi från Nvidia återstår att se, men jag har väldigt svårt att se att man redan i sin linda har stött på problem med att kunna klämma ur mer från tillverkningstekniken.

Och nej, håller med. Det är för mycket jävla pajkastning från gröna laget till röda laget om dåliga drivrutiner och undermåliga produkltlanseringar vilket är jävligt märkligt... vem är det som betalar egentligen? Om det inte finns någon sund konkurrens kommer den ena leverantörren (Intel/Nvidia) bara rida vidare och mjölka varenda liten peng av oss. Entusiasterna är alltid på jakt efter prestanda och de kommer att hosta upp pengarna oavsett. Det går åt hållet med bensinpriserna och dess omröstningar som dyker på upp Aftonbladet/Expressen osv "vart går smärtgränsen?" Det finns ingen smärtgräns, några enstaka promille vägrar och byter medans den breda massan sväljer hårt och krigar vidare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nej Nvidia har blivit för dyrt! Kanske dags att gå över till AMD.
1080ti hade varit ball när det släpps men vad kommer det kosta närmare 10 lök?! .Mellanklasskortet 1070 är för dyrt också för min smak .Hoppas AMD kan komma med något prisvärt annars lär jag få nöja mig med 980 ett bra tag till framöver .

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:

Högklass - 1080(Ti)
Medel - 1070
Låg - 1060

Medelvärdet är 1070, dvs det hamnar i mitten och blir således mellanklasskortet, oavsett prissättning. Medelklasskortet eftersom Nvidia tydligt klargjort att dom tänker släppa 1060, dvs ett kort under 1070, och 1070 är under 1080, det har inte ett dugg med pris att göra, det är just precis vad diskussionen handlar om, att priserna har gått upp inom samtliga segment, 1070 är fortfarande Nvidias mellanklass kort, i deras egen nomenklatur. Diskussionen bygger ju på precis detta, om 1070 hade varit ett entusiastkort så hade ingen höjt på ögonbrynen för att det kostar som det gör, för det hade varit självklart, nej, det hade varit billigt i relation till ex. förra generationens toppkort ex. 980 och 980Ti. Nu reagerar däremot entusiaster på samtliga forum just precis därför att 1070 är ett ovanligt dyrt kort i mellanklassen. Om 1070 helt plötsligt hade förvandlats till high-end ultra super entusiast är 4999 kr billigt.

Detta är dessutom relaterat, och om någon är oförmögen att inse vart detta barkar så är det välförtjänt;

Nvidia segmenterar marknaden ytterliggare genom att avveckla 3-4 vägs SLI för dom billigare, lägre korten 1070 och 1080, jag är relativt säker på att nya Titan och Ti versionerna av Pascal kommer stödja fler än 2 kort i SLI, vilket isåfall tvingar in entusiaster på just de korten där marginalerna är högre. Frukta dock inte, SLI för fler kort än två kommer fortfarande fungera i benchmarks, så att det åtminstone ser bra ut för den oinsatte när dom jämför grafer på olika sidor, så Nvidia kan ta hem benchmarksen fast i verkligheten inte ha support i spel, fantastiskt bra inställning gentemot sina kunder.

Som grädde på moset så har en tweet dykt upp där en Nvidia anställd öppet erkänner att en drivrutin som inte nyttjade alla funktioner i Ashes of Singularity användes dels vid presentationen av 1080, och därefter skickades ut till alla recensenter, vilket gjorde att 1080 presterade bättre mot Fury X än vad det hade gjort om samtliga funktioner hade varit på.

https://mobile.twitter.com/PellyNV/status/739890789208055808?...

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

nu e det sent å man har la varit ute å så men orkar någon ens läsa trickeh2k inlägg mer?
det e lixom värsta långa examens uppsatser, lixom orka läsa. säg vad du vill utan att bara babbla på om ditten å datten. men men..

aja... dyrt e dyrt å så kommer det förbli.

Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skulle man inte orka läsa inlägg som innehåller mer än ett par rader?

tycker 30+ rader e ganska mycket mer än ett par rader

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nu e det sent å man har la varit ute å så men orkar någon ens läsa trickeh2k inlägg mer?
det e lixom värsta långa examens uppsatser, lixom orka läsa. säg vad du vill utan att bara babbla på om ditten å datten. men men..

aja... dyrt e dyrt å så kommer det förbli.

Varför skulle man inte orka läsa inlägg som innehåller mer än ett par rader?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast

Vet inte hur snacket gått och vilka som anser vad. Men precis som jag tidigare sagt så har ju Nvidia fritt spelrum och kan sätta exakt vilket pris de vill på korten. AMD har ju för tillfället inget att sätta emot och kommande kort kommer ju inte spela i samma division även om kortet nu visar bra prestanda per krona och låg förbrukning.

Korten är väldigt dyra, men vad fan ska vi göra? Vill du åt prestandan så är det bara att kasta fram dina surt förvärvade slantar. Alternativet är att nöja dig med det du har och beklaga dig över kostnaden för en uppgradering.

Jag väljer alternativ tre... beklaga mig, men ändå kasta iväg mina surt förvärvade slantar. Biter i det sura äpplet och skänker ett par slantar så den där korta snubben har råd med en ny skinnjacka till hösten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Att korten klockar under förväntan håller jag med om, annars hade jag nog hoppat på tåget och uppgraderat till ett 1080 men det har inget att göra med den här diskussionen. Ingen av er verkar förstå vad tillgång och efterfrågan innebär. Ett GTX 1070 kan låta som en hel jävla orkester, prestera sämre än ett HD 7970, det spelar ingen roll så länge folk kastar sig över kortet och köper det, nästan oavsett pris.

GTX 1080 har funnits ute i två veckor idag och GTX 1070 i fyra timmar.

Jag trodde tråden handlade om prissättningen på GTX 1070 och hur den inte blev så billig som hade förespråkats. Vidare har jag diskutera värdet på kortet med tanke på dess pris och Nvidias trams med Founders Edition och att AIB-korten kommer bli billigare, vilket inte alls ser ut att vara fallet.

Tråden handlade inte om tillgång och efterfrågan, sen att det är en given faktor i sammanhanget är självklart. Nu finns de flesta korten ute på prisjakt och de mer kända modellerna såsom Strix och Twin Frozr är dyrare än FE.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aeig:

@trickeh2k:

Högklass - 1080(Ti)
Medel - 1070
Låg - 1060

Medelvärdet är 1070, dvs det hamnar i mitten och blir således mellanklasskortet, oavsett prissättning. Medelklasskortet eftersom Nvidia tydligt klargjort att dom tänker släppa 1060, dvs ett kort under 1070, och 1070 är under 1080, det har inte ett dugg med pris att göra, det är just precis vad diskussionen handlar om, att priserna har gått upp inom samtliga segment, 1070 är fortfarande Nvidias mellanklass kort, i deras egen nomenklatur. Diskussionen bygger ju på precis detta, om 1070 hade varit ett entusiastkort så hade ingen höjt på ögonbrynen för att det kostar som det gör, för det hade varit självklart, nej, det hade varit billigt i relation till ex. förra generationens toppkort ex. 980 och 980Ti. Nu reagerar däremot entusiaster på samtliga forum just precis därför att 1070 är ett ovanligt dyrt kort i mellanklassen. Om 1070 helt plötsligt hade förvandlats till high-end ultra super entusiast är 4999 kr billigt.

Detta är dessutom relaterat, och om någon är oförmögen att inse vart detta barkar så är det välförtjänt;

blTWGHUvxp4

Nvidia segmenterar marknaden ytterliggare genom att avveckla 3-4 vägs SLI för dom billigare, lägre korten 1070 och 1080, jag är relativt säker på att nya Titan och Ti versionerna av Pascal kommer stödja fler än 2 kort i SLI, vilket isåfall tvingar in entusiaster på just de korten där marginalerna är högre. Frukta dock inte, SLI för fler kort än två kommer fortfarande fungera i benchmarks, så att det åtminstone ser bra ut för den oinsatte när dom jämför grafer på olika sidor, så Nvidia kan ta hem benchmarksen fast i verkligheten inte ha support i spel, fantastiskt bra inställning gentemot sina kunder.

Som grädde på moset så har en tweet dykt upp där en Nvidia anställd öppet erkänner att en drivrutin som inte nyttjade alla funktioner i Ashes of Singularity användes dels vid presentationen av 1080, och därefter skickades ut till alla recensenter, vilket gjorde att 1080 presterade bättre mot Fury X än vad det hade gjort om samtliga funktioner hade varit på.

https://mobile.twitter.com/PellyNV/status/739890789208055808?...

Helt enig.

För att addera till ditt inlägg.

Lanseringspris i dollar.
GTX 470: 349$ största kärnan
GTX 570: 349$ största kärnan
GTX 670: 399$ mellankärnan (lanserad som toppkort)
GTX 770: 399$ mellankärnan (samma som GTX 680)
GTX 970: 329$ mellankärnan
GTX 1070: 449$ mellankärnan

Sen kan man ju konstatera att riktpris och vad korten faktiskt säljs för har förändrats en del dom senaste åren för så mycket sämre är inte kronan mot dollarn idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wzaa:

https://www.inet.se/produkt/5400074/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Relativt bra pris beroende på hur det presterar, återstår att se när folk fått hem det och gjort några tester.

Relativt bra pris? Hur fan tänker du då?

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-1070-JetStream-...
Palit GeForce GTX 1070 JetStream - 8GB GDDR5 4 599:-

Lite neråt i pris i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Palit GeForce GTX 1070 JetStream - 8GB GDDR5 4 599:-

Lite neråt i pris i alla fall.

Ser ut som referens PCB. Kanske är något lovande ändå, bäst att vänta tills recensionerna kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Lanseringspris i dollar.
GTX 470: 349$ största kärnan
GTX 570: 349$ största kärnan
GTX 670: 399$ mellankärnan (lanserad som toppkort)
GTX 770: 399$ mellankärnan (samma som GTX 680)
GTX 970: 329$ mellankärnan
GTX 1070: 449$ mellankärnan

Jag justerade ditt inlägg. De gjorde FE av en anledning. För att höja prisgolvet på kortet från alla tillverkare. 379 dollar var enbart trams! Finns inte ett enda kort som kostar så. Tittar vi på 970 lanseringen så fanns kort för motsvarande 329 dollar (I Sverige kring 3690kr). 379 dollar för 1070 blir således inte 4999kr utan anledning. Det är $449 som helt klart är lanseringspriset.

Underligt att x70- korten gjort ett hopp i pris på 120 dollar sen förra generationen. Till och med de påstådda 50 dollar premium hoppet upp till 379 var ju saftigt. För 449 dollar är ju 970 i princip bättre perf/dollar.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag är inte här för att skapa osämja, men jag tycker trots tillgång/efterfråga samt "early adopters" att 3e parts korten inte bör kosta samma eller till och med mer än vad FE korten kostar. Nvidia gick ju ut med att FE korten skulle ligga högre i pris för att inte konkurrera med 3e parts lösningarna.

Lite bättre tredjepartskort har brukar ligga någon tusenlapp högre i pris än billigare varianter.. det är inget nytt denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Jag justerade ditt inlägg. De gjorde FE av en anledning. För att höja prisgolvet på kortet från alla tillverkare. 379 dollar var enbart trams! Finns inte ett enda kort som kostar så. Tittar vi på 970 lanseringen så fanns kort för motsvarande 329 dollar (I Sverige kring 3690kr). 379 dollar för 1070 blir således inte 4999kr utan anledning. Det är $449 som helt klart är lanseringspriset.

Underligt att x70- korten gjort ett hopp i pris på 120 dollar sen förra generationen. Till och med de påstådda 50 dollar premium hoppet upp till 379 var ju saftigt. För 449 dollar är ju 970 i princip bättre perf/dollar.

Vet inte om jag skulle våga säga att 970 är bättre perf/dollar med tanke på 1070's prestanda som liknar ett Titan X där 970 inte har en chans.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Lite bättre tredjepartskort har brukar ligga någon tusenlapp högre i pris än billigare varianter.. det är inget nytt denna generationen.

Nej precis, så är det givetvis. Men varför säger då Nvidia att priset är 379 och inte 449? De hade kunnat strunta i att ens nämna 379 dollar-priset eftersom alla kort börjar på 449. Det var det jag ville få fram

Skrivet av 13ers3rk:

Vet inte om jag skulle våga säga att 970 är bättre perf/dollar med tanke på 1070's prestanda som liknar ett Titan X där 970 inte har en chans.

Njae, det stämmer ju inte 100% kanske. Men om 1070 presterar 60% bättre till ett pris av 67% högre... Då är ju perf/dollar till och med sämre än 970.

970 - 3000kr
1070 - 5000kr

(5000-3000)/3000 = 0,667 = 67% högre pris.

Edit: Ett generationsskifte brukar ju innebära bättre prestanda för samma pris. I det här fallet är det mycket mer prestanda för ett mycket högre pris. Så det har ju blivit helt konstigt i prissättningen. 1070 kostar vid lanseringen som ett 980 gjorde. Så 1070 borde kanske hetat 1080 istället.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om RX480 CF visar sig prestera som smör, något att bita i för Nvidia....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ser ut som referens PCB. Kanske är något lovande ändå, bäst att vänta tills recensionerna kommer.

Palit kör 8-fasers strömförsörjning istället för 4 faser på FE. Så är nog inte helt och hållet enligt referens.

http://www.palit.com/palit/vgapro.php?id=2624&lang=en

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Streamdog:

Nej precis, så är det givetvis. Men varför säger då Nvidia att priset är 379 och inte 449? De hade kunnat strunta i att ens nämna 379 dollar-priset eftersom alla kort börjar på 449. Det var det jag ville få fram

Njae, det stämmer ju inte 100% kanske. Men om 1070 presterar 60% bättre till ett pris av 67% högre... Då är ju perf/dollar till och med sämre än 970.

970 - 3000kr
1070 - 5000kr

Edit: Ett generationsskifte brukar ju innebära bättre prestanda för samma pris. I det här fallet är det mycket mer prestanda för ett mycket högre pris. Så det har ju blivit helt konstigt i prissättningen. 1070 kostar vid lanseringen som ett 980 gjorde. Så 1070 borde kanske hetat 1080 istället.

Du har helt rätt. GTX 1070 har exakt samma perf/$ som GTX 970 med det lanseringspriset. Hade det faktiska priset hamnat runt 4000 eller under så snackar vi oslagbar prestanda för pengen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Du har helt rätt. GTX 1070 har exakt samma perf/$ som GTX 970 med det lanseringspriset. Hade det faktiska priset hamnat runt 4000 eller under så snackar vi oslagbar prestanda för pengen.

Nice, där ser vi det svart på vitt!
Bara att hoppas att det kan komma ner mot msrp på $379 eller dryga 4000kr inom en inte allt för avlägsen framtid. Då är det en helt annar potatis om vi snackar perf/$.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om folk kunde ha lite is i magen så skulle nog även priserna här i Sverige stabiliseras. Tror fortfarande det är våra giriga ÅF som sätter dessa drömpriser (1080/1070) bara för de vet att folk köper för vilket pris som helst. På t.ex "Black Friday" så kan de minsann sänka priserna hur de vill då konkerens råder bland alla ÅF. Att beskylla Nvidia för priserna är TRAMS, de gav ett MSRP (rekomenderat pris) till dem och de får göra som de vill med priset... Nvidia själva höll sitt ord med deras egna pris på 1080/1070 $699/$449, MSRP (Rek. Pris) $599/$379. För de som ändå köper för mer än det rek. priset får skylla (eller känna sig nöjda) sig själva. Alla har vi olika smärtgränser på priser men tycker ändå att folk borde ha is i magen och inte öppna upp sina plånböcker sådär. Jag har nu själv avbokat min beställning för att visa på att jag inte stöder dessa upptrissade priser (även om jag har råd) samt "påhittade" datumleveranser som ändras från ena timmen till andra... men det höga priset består. Tycker ALLA borde avboka sina beställningar bara för ATT... Då minsann skulle alla dessa ÅF börja undra.. VARFÖR? Och nya priser skulle sättas med rätt och ärligt pris så som Nvidia rekommenderade dem att göra.

Bästa pris just nu. GTX 1070/1080
Palit JetStream GTX 1070 4599:-

Zotac AMP Edition GTX 1080 6200:-
https://eucomtech.eu/se/catalog/product/view/_ignore_category...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Om folk kunde ha lite is i magen så skulle nog även priserna här i Sverige stabiliseras. Tror fortfarande det är våra giriga ÅF som sätter dessa drömpriser (1080/1070) bara för de vet att folk köper för vilket pris som helst. På t.ex "Black Friday" så kan de minsann sänka priserna hur de vill då konkerens råder bland alla ÅF. Att beskylla Nvidia för priserna är TRAMS, de gav ett MSRP (rekomenderat pris) till dem och de får göra som de vill med priset... Nvidia själva höll sitt ord med deras egna pris på 1080/1070 $699/$449, MSRP (Rek. Pris) $599/$379. För de som ändå köper för mer än det rek. priset får skylla (eller känna sig nöjda) sig själva. Alla har vi olika smärtgränser på priser men tycker ändå att folk borde ha is i magen och inte öppna upp sina plånböcker sådär. Jag har nu själv avbokat min beställning för att visa på att jag inte stöder dessa upptrissade priser (även om jag har råd) samt "påhittade" datumleveranser som ändras från ena timmen till andra... men det höga priset består. Tycker ALLA borde avboka sina beställningar bara för ATT... Då minsann skulle alla dessa ÅF börja undra.. VARFÖR? Och nya priser skulle sättas med rätt och ärligt pris så som Nvidia rekommenderade dem att göra.

MVH

Något som faktiskt pekar på just återförsäljarna var kompletts pris på EVGA's kort med deras kylare fast referens pcb som först hamnade på 6600kr för att sedan göra ett skutt upp till 7200kr när de uppenbarligen sett vad andra lagt sina priser på.

Sedan är dock Nvidia smarta. Man flyttar över skulden på återförsäljarna och tredjepartstillverkarna när folk är arga över priserna. Så hur det än är så vill Nvidia framstå som "the good guys" som faktiskt satte ett lägre pris för tredjepartstillverkarna, vilket de säkert alltid gör ändå. Detta är bara en form av marknadsföringskampanj.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

MVH

Bra skrivet! Håller med dig i typ allt förutom att jag fortfarande vill hävda att Nvidia medvetet satt två olika prispunkter för respektive kort för att trissa upp priserna och få det att låta så himla billigt. Tillverkarna kommer därför använda det högre priset som grund när de sätter sina priser. För varför ska dom sälja sina bättre kort för billigare än skräpkorten FE säljs för?
Önskar precis som du att folk avbokade sina kort för att visa att detta inte är okej. Papperslansering och hutlösa priser... Men men. Vi andra (även om vi har råd) får väl sitta still i båten och vänta på högre tillgång och konkurrens från AMD för att kunna köpa korten när priserna har stabiliserats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

970 - 3000kr
1070 - 5000kr

För att räkna ut skillnaden i procent tar du bara delen / hela inte det du gjorde, 2999/4999 = 0,59991...

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Något som faktiskt pekar på just återförsäljarna var kompletts pris på EVGA's kort med deras kylare fast referens pcb som först hamnade på 6600kr för att sedan göra ett skutt upp till 7200kr när de uppenbarligen sett vad andra lagt sina priser på.

Det kortet såldes för det priset p.g.a en deal mellan Komplett och EVGA. NHW's krönika går igenom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

För att räkna ut skillnaden i procent tar du bara delen / hela inte det du gjorde, 2999/4999 = 0,59991...

Jag ville inte räkna ut skillnaden. Det vet jag hur man gör Jag menar precis vad jag visade. Procentuella ökningen från ett 970 till ett 1070. Ökningen från 3000kr till 5000kr är 2000kr. 2000 kronors ökning i förhållande till 3000 kr som bas är alltså 66,7 procent

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som att de priserna som korten ligger på just nu (runt 5k) lär vara det som gäller ett tag framåt, svårt att se en prissänkning i närmaste framtid när det är så stor "hype" runt omkring lanseringen.

Permalänk
Avstängd

@Stoff3th3m4n: Tycker Nvidia gjort mycket bra med deras satsning och fått fram en GPU (PASCAL) som överpresterar redan, men felet är tyvärr.... folk öppnar upp plånböckerna för lätt och då drabbas den "största massan" (vi konsumenter), tyvärr.

Ej Nvidias fel de levererade något som är utomordentligt bra. Vore bra med Black fridays varje fredag året runt...

Bättre priser GTX 1070/1080 (Prisjakt).

Ha IS i magen snart släpper AMD sitt... och då kan mycket förändras.
(När kommer ÅF REA ut 900 serien så vi får bättre priser på 10 serien?)

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Stoff3th3m4n: Tycker Nvidia gjort mycket bra med deras satsning och fått fram en GPU (PASCAL) som överpresterar redan, men felet är tyvärr.... folk öppnar upp plånböckerna för lätt och då drabbas den "största massan" (vi konsumenter), tyvärr.

Ej Nvidias fel de levererade något som är utomordentligt bra. Vore bra med Black fridays varje fredag året runt...

Bättre priser GTX 1070/1080 (Prisjakt).
http://i.imgur.com/mQvjLWb.jpg

Ha IS i magen snart släpper AMD sitt... och då kan mycket förändras.
(När kommer ÅF REA ut 900 serien så vi får bättre priser på 10 serien?)

MVH

På vilket sätt "överpresterar" Pascal-korten redan? Är väl snarare så att prestandan är i enlighet med minimum-förväntningarna och överklockningen en besvikelse?

Det är svårt att göra några jämförelser idag då det enbart finns två varianter ute av Pascal. Framtiden får utvisa om dessa var värda sina pengar eller inte, när det finns fler varianter tillgängliga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

På vilket sätt "överpresterar" Pascal-korten redan? Är väl snarare så att prestandan är i enlighet med minimum-förväntningarna och överklockningen en besvikelse?

Det är svårt att göra några jämförelser idag då det enbart finns två varianter ute av Pascal. Framtiden får utvisa om dessa var värda sina pengar eller inte, när det finns fler varianter tillgängliga.

I jämförelse med det som finns att köpa idag såklart... ALLA andra grafikkort.

GTX 1080 - Bästa singel kort idag. (The new King)
GTX 1070 - Titan X prestanda

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

I jämförelse med det som finns att köpa idag såklart... ALLA andra grafikkort.

GTX 1080 - Bästa singel kort idag. (The new King)
GTX 1070 - Titan X prestanda

MVH

GTX 1070 har ungefär samma prestanda per krona som GTX 970 och GTX 1080 har sämre prestanda per krona.

Det är väl en betydligt vettigare jämförelse än prestanda rakt upp och ner mellan olika generationer?

Visa signatur