Nu tycker ju jag att det är ganska intressant att du anklagar mig för att vara banal och misstolka dig när du själv bygger den största delen av din argumentation mot mina inlägg i den här tråden på att jag i ursprungsinlägget berättade att det första priset hade kommit upp på prisjakt. Jag har upprepade gånger varit tydlig med och aldrig skrivit att något kort eller alla kort skulle kosta 6000kr. I en levande diskussion går man då vidare, men att hänga upp sig på en misstolkning där jag för övrigt redan förtydligat mig flertalet gånger börjar bli ganska tråkigt.
Det är helt klart sant att situationen utnyttjas av både Nvidia och återförsäljare och det är precis det jag ville ha en diskussion kring. Det är tråkigt att priserna för mellanklasskretsar ska kosta så här mycket helt enkelt. Det är en tråkig framtid framöver för dem som vill kalla sig entusiaster eller liknande i detta ämne och kommer aldrig förändras utan en attitydförändring hos kunderna. Liknande diskussioner har många gånger förts gällande förbokningar av speltitlar osv.
Visst är det tydligt att du gillar Nvidia, men det är skönt att höra att du ändå är med på biten gällande konkurrens och utveckling. Tyvärr är det inte alla som är det ens här på Sweclockers längre.
Vi gör så här, vi skiter i den första biten eftersom den inte kommer föra tråden vidare till något som är av intresse av det jag åtminstone (och jag inbillar mig andra också tycker) är intressant, nämligen prissättningen, deal?
Mellankretsar tror jag dock inte du kan lägga 1070 i, det är snarare förpassat till 960/1060-segmentet. Även om 970 var ett fantastiskt kort vid sin lansering sett till pris och prestanda (minus den där halvgigabyten grafikminne som det blev någon "misskommunikation" med internt) så ses det ändå som ett kort i det övre segmentet.
Det är enkelt att stirra sig blind på oss i Svedela och vad vi köper samt har råd med. Vi ligger ändå rejält i framkant och norden som ändå är en mindre marknad får ofta rätt hög andel komponenter tilldelat till sig eftersom vi generellt sett spenderar rätt mycket pengar när vi väl gör det.
Attitydförändringen för oss "toppkonsumenter" tror jag inte kommer att förändras alls så länge som Nvidia fortsätter att vara så pass dominanta som de är i just toppsegmentet. Jag har svårt att se att AMD kommer att konkurrera här inom det närmsta så vida inte Vega bjuder på en innovation vi inte förutsett, varför? Jo, för att Nvidia just har så pass stor marknadsandel och framför allt ekonomi vilket innebär att de kan lägga antagligen lika mycket pengar på R&D som AMD på nästan hela brädet, lite som Intel vs. AMD på CPU-fronten.
Sen, absolut. Jag är tydlig förespråkare för Nvidia och det kommer jag absolut inte sticka under stol med. Jag vill ha toppresterande kort, sen är det oväsentligt om det är AMD eller Nvidia som är tillverkaren, hade scenariot vart omvänt hade jag varit en större anhängare av AMD. Däremot så gillar jag Nvidias produkter, Nvidia som företag är jag däremot rätt likgiligt till, samma med AMD.
För att vi ska få en långsiktig förändring så tror jag dock att AMD är helt rätt ute, satsa på billigare men välpresterande GPU-lösningar med låg energiförbrukning. De har redan sina GPU-er i konsolerna, att vi nu dessutom får Neo för PS4 samt en ny Xbox med uppgraderad grafikprestanda innebär antagligen att de är Polaris-kort som sitter där i.
Om de dessutom kan komma in på mobilmarknaden med en liknande lösning så sitter AMD riktigt bra till att roffa åt sig marknadsandelar där det faktiskt betyder något och kan sedan lägga mer kraft på R&D och börja bygga på varumärket. Vega må (och är förhoppnigsvis) en riktigt bra arkitektur som konkurrera med Nvidia, men i dagsläget är jag rätt övertygad om att GTX 1080 Ti redan är klar och egentligen bara väntar på att AMD ska släppa något som Nvida sedan kontrar snabbt.
Detta kan också ha sin förklaring i det något förvånande (?) dåliga överklockningsresultaten på de GP104-chippen. Hurvida det enbart är en låsning och medveten strategi från Nvidia återstår att se, men jag har väldigt svårt att se att man redan i sin linda har stött på problem med att kunna klämma ur mer från tillverkningstekniken.
Och nej, håller med. Det är för mycket jävla pajkastning från gröna laget till röda laget om dåliga drivrutiner och undermåliga produkltlanseringar vilket är jävligt märkligt... vem är det som betalar egentligen? Om det inte finns någon sund konkurrens kommer den ena leverantörren (Intel/Nvidia) bara rida vidare och mjölka varenda liten peng av oss. Entusiasterna är alltid på jakt efter prestanda och de kommer att hosta upp pengarna oavsett. Det går åt hållet med bensinpriserna och dess omröstningar som dyker på upp Aftonbladet/Expressen osv "vart går smärtgränsen?" Det finns ingen smärtgräns, några enstaka promille vägrar och byter medans den breda massan sväljer hårt och krigar vidare.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2