Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

GTX 1070 har ungefär samma prestanda per krona som GTX 970 och GTX 1080 har sämre prestanda per krona.

Det är väl en betydligt vettigare jämförelse än prestanda rakt upp och ner mellan olika generationer?

Beror på vilket spel man jämför med...
Finns massa grafer youtubeklipp som visar att 10 serien ger mest prestanda per dollar o.s.v.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Finns massa grafer youtubeklipp som visar att 10 serien ger mest prestanda per dollar o.s.v.

MVH

Tittar man på hårdvarutester på pålitliga sajter som exempelvis Sweclockers så är prestanda per krona-förhållandet så som jag sa. Bäst är ju alltid en sammanvägning av många olika tester för att få en någorlunda vettig bild över läget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@CDON verkar inte ha koll.. de skriver att GTX1070 har GDDR5X minne... (I rubriken)

http://cdon.se/hemelektronik/msi-geforce-gtx-1070-gaming-x-8g...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Streamdog:

@CDON verkar inte ha koll.. de skriver att GTX1070 har GDDR5X minne... (I rubriken)

http://cdon.se/hemelektronik/msi-geforce-gtx-1070-gaming-x-8g...

När har dom haft koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

@Stoff3th3m4n: Tycker Nvidia gjort mycket bra med deras satsning och fått fram en GPU (PASCAL) som överpresterar redan, men felet är tyvärr.... folk öppnar upp plånböckerna för lätt och då drabbas den "största massan" (vi konsumenter), tyvärr.

Ej Nvidias fel de levererade något som är utomordentligt bra. Vore bra med Black fridays varje fredag året runt...

Bättre priser GTX 1070/1080 (Prisjakt).
http://i.imgur.com/mQvjLWb.jpg

Ha IS i magen snart släpper AMD sitt... och då kan mycket förändras.
(När kommer ÅF REA ut 900 serien så vi får bättre priser på 10 serien?)

MVH

Alla 1080 som är billigare än Palit JetStream (6899 kr) står någon underlig sida som heter Eucomtech för.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430165-eucomtech-webbu...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RaBlack:

MVH

Var? Du kanske kan vaska fram en källa? Visst om går på skitsnacket om 379$ MSRP så är 1070 perf/$ kung men så är ju inte fallet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ArcticFire:

Alla 1080 som är billigare än Palit JetStream (6899 kr) står någon underlig sida som heter Eucomtech för.

@RaBlack

Det stämmer.

Och detta "Eucomtech" säljer inte ens några kort för SEK utan för Euro, verkar som en skitmystisk sida.
Med andra ord ligger samtliga GTX 1080'n fortfarande runt 7000kr.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Första GTX 1070-priset är uppe på prisjakt och det handlar om 6000kr+.
...
6000kr för ett kort i den övre mellanklassen är galet i mitt tycke.

4600 kr hittar jag när jag kollar på prisjakt nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3731444

Sen så har väl kortet inte släppts än via tredjepartstillverkare? Det borde väl rimligtvis pressas lite i pris när de lyckas tillverka dem mer än efterfrågan är. Sen kan man tycka att det är galet att ett kort i övre mellanklassen kostar mer än 4000 kr, men det är upp till var och en. Ett bra grafikkort har de lyckats göra i alla fall.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

GTX 1070 har ungefär samma prestanda per krona som GTX 970 och GTX 1080 har sämre prestanda per krona.

Det är väl en betydligt vettigare jämförelse än prestanda rakt upp och ner mellan olika generationer?

Håller helt med! Är helt befängt att jämföra mot tidigare generationer... För 1080/1070 har ju ett jäkla övertag om man jämför med 680/670, om man nu ska vara sådan. Det är ju när man INTE ser en stor skillnad i perf/W som något är galet vid ett generationskifte.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Kan meddela att vi i Sverige inte har högre prissättning än vad de har i USA, det är väldigt lika i priserna. Har varit/ är i staterna just nu och försökt få tag på ett kort till bra pris men blev besviken på att det är precis samma prissättning här som hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

@RaBlack

Det stämmer.

Och detta "Eucomtech" säljer inte ens några kort för SEK utan för Euro, verkar som en skitmystisk sida.
Med andra ord ligger samtliga GTX 1080'n fortfarande runt 7000kr.

Vet inte men då jag kollar sidan så finns det på svenska samt svenska kronor... De verkar ha ett kontakta oss nummer och kundtjänst om man skrollar längst ner. Verkar iallafall vara helt OK sajt men som sagt så vet jag ej då jag själv aldrig köpt från dem. Kan ju vara så att de inte funnits så länge och är nya... att de inte heller har massa gamla kort i lager m.m. därmed dessa billigare priser... vet ej... men prova ringa eller kontakta dem.

"Svenska" sidan länk:
https://eucomtech.eu/se/catalog/product/view/_ignore_category...

MVH // RaBlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Vet inte men då jag kollar sidan så finns det på svenska samt svenska kronor... De verkar ha ett kontakta oss nummer och kundtjänst om man skrollar längst ner. Verkar iallafall vara helt OK sajt men som sagt så vet jag ej då jag själv aldrig köpt från dem. Kan ju vara så att de inte funnits så länge och är nya... att de inte heller har massa gamla kort i lager m.m. därmed dessa billigare priser... vet ej... men prova ringa eller kontakta dem.

http://i.imgur.com/A4Mx5eL.jpg

"Svenska" sidan länk:
https://eucomtech.eu/se/catalog/product/view/_ignore_category...

MVH // RaBlack

Ingenting här som får mig att lita på sidan.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezew:

Kan meddela att vi i Sverige inte har högre prissättning än vad de har i USA, det är väldigt lika i priserna. Har varit/ är i staterna just nu och försökt få tag på ett kort till bra pris men blev besviken på att det är precis samma prissättning här som hemma.

verkar vara typ samma höga priser runt om i världen iaf om man går in å kollar i kommentatorsfälten på youtube.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

verkar vara typ samma höga priser runt om i världen iaf om man går in å kollar i kommentatorsfälten på youtube.

Även här är det lite upprörda känslor så det är inte bara vi svenskar som klagar.
https://www.reddit.com/r/nvidia/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Var? Du kanske kan vaska fram en källa? Visst om går på skitsnacket om 379$ MSRP så är 1070 perf/$ kung men så är ju inte fallet.

Källa: LinusTechTips

Consequently, the tables below highlight a metric that should only be used as a yardstick for evaluating comparative performance and energy efficiency with price factored in.

1 the normalisation refers to taking playable frame rate into account. Should a card benchmark at over 60 frames per second in any one game, the extra fps count as half. This arguably diminishes the scoring potential of super-fast cards that can churn out 100fps-plus, but that's a nice luxury to have and, in a real-world sense, it would make sense to raise the resolution.

Similarly, should a card benchmark lower, say at 40fps, we deduct half the difference from its average frame rate and the desired 60fps, giving it a HEXUS.bang4buck score of 30fps. The minimum allowable frame rate, therefore, is 20fps but that scores zero.

2 the HEXUS.bang4watt score is a simple measurement of how much normalised performance the GPU provides when evaluated against system-wide power-draw that's shown in the table: the former is divided by the latter. We're using the peak system-wide power-draw numbers obtained by running Star Wars Battlefront

3 the HEXUS Efficiency Score is a combination of bang4buck and bang4watt, we simply add the two to rate combined value for money and power efficiency.

Källa: http://hexus.net/tech/reviews/graphics/93050-nvidia-geforce-g...

MVH

Permalänk
Medlem

@rablack som sagt, inte många verkar få några kort för 379 elelr 440 dollares. iaf inte än så vad reviewers säger ang peng/perf så stämmer det inte för fem öre, som sagt inte än.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

@rablack som sagt, inte många verkar få några kort för 379 elelr 440 dollares. iaf inte än så vad reviewers säger ang peng/perf så stämmer det inte för fem öre, som sagt inte än.

Som sagt .... knappt några kort att få tag på ute... inte ens de som säljer för 8000-10000 kan skaka fram ett om man vill ha den nu.
Vi sitter här och diskuterar och ändå finns det knappt något kort som mättar massan... vi får vänta tills marknaden är mättad och det t.o.m. finns kort att köpa på ICA Maxi här nere.

MVH

Permalänk
Medlem

Hade ju varit en idé att knipa ett par kort direkt när det släpptes och sälja här på marknaden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av RaBlack:

http://i.imgur.com/mt6LhRz.jpg

Källa: LinusTechTips

Consequently, the tables below highlight a metric that should only be used as a yardstick for evaluating comparative performance and energy efficiency with price factored in.

1 the normalisation refers to taking playable frame rate into account. Should a card benchmark at over 60 frames per second in any one game, the extra fps count as half. This arguably diminishes the scoring potential of super-fast cards that can churn out 100fps-plus, but that's a nice luxury to have and, in a real-world sense, it would make sense to raise the resolution.

Similarly, should a card benchmark lower, say at 40fps, we deduct half the difference from its average frame rate and the desired 60fps, giving it a HEXUS.bang4buck score of 30fps. The minimum allowable frame rate, therefore, is 20fps but that scores zero.

2 the HEXUS.bang4watt score is a simple measurement of how much normalised performance the GPU provides when evaluated against system-wide power-draw that's shown in the table: the former is divided by the latter. We're using the peak system-wide power-draw numbers obtained by running Star Wars Battlefront

3 the HEXUS Efficiency Score is a combination of bang4buck and bang4watt, we simply add the two to rate combined value for money and power efficiency.

http://i.imgur.com/Hvn26a8.jpg

Källa: http://hexus.net/tech/reviews/graphitackcs/93050-nvidia-gefor...

MVH

Tack. Bra källa.

Bang4buck

GTX 1070 = 0.75
GTX 970 = 0.73
R9 390 = 0.79

Så 970 och 1070 ger ungefär samma ompf för pengen. Om nu bara partnertillverkarna faktiskt sålde kort för runt 4000:- så hade detta varit fantastiskt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Som sagt .... knappt några kort att få tag på ute... inte ens de som säljer för 8000-10000 kan skaka fram ett om man vill ha den nu.
Vi sitter här och diskuterar och ändå finns det knappt något kort som mättar massan... vi får vänta tills marknaden är mättad och det t.o.m. finns kort att köpa på ICA Maxi här nere.

MVH

jo men varför ens prata om perf/peng då när det e typ mission impossible att få ens ett kort å tom ännu svårare att få det till rek priset. Det som bör diskuteras e ju ren prestanda isf, vilket 1070 iaf msi gamer x å säkert andra icke FE kort har det så det räcker å blir över. Faktiskt riktigt impad av 1070 för hur det presterar å för vad som sitter under "huven" på det så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@DST: För att den ena frågan drar till den andra o.s.v. det började typ här.... (Läs innan i tråden så fattar du min vän.)

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1429966-gtx-1070-prissa...

GTX 1070 kommer nog bli "NYA" GTX 970... Om inte 1060Ti släpps med bra prestanda och bättre priser.

Om jag minns rätt så skulle väl 2 kort ersätta 3 kort från 900 serien... eller?

Hur som så är jag impad av prestandan som 10 serien har visat idagsläget med de drivrutiner som finns nu.

MVH

Permalänk
Medlem

kommer inte bli nya 970 om inte priset hamnar under 4k, så tänker jag. va ju i princip igår som 970 kom ut jue, kunde ju köpa kort för 2995 kr å 3200 för msi gaming ibörjan jue. så litet prishopp ner å då e det lätt nya 970 kortet typ.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@DST: Glöm inte att 1070 är i samma prestandaläge som Titan X /980Ti... kollar man bak i tiden med 970 och 780Ti så förstår du nog varför priset ser ut som det gör nu och varför det såg ut som det gjorde då... https://www.youtube.com/watch?v=QZxpljkrsm8

MVH

Permalänk
Medlem

gtx 1070 lär inte bli en sådan succé som gtx 970, inte ens nära. det är helt enkelt på tok för dyrt. gtx 1070 och 1080 bör jämföras med gtx 980 och 980 ti, inte 970 och 980. det är så de är prissatta oavsett vad nvidia har valt att kalla dem.

att gtx 1070 presterar som gtx 980 ti är inte överdrivet imponerande när det kostar 5000kr. det är en ny generation på en ny nod, man kan förvänta sig vissa framsteg.

Permalänk
Medlem

du har så klar rätt, på både prissättningen å vad man borde förvänta sig vid en krympning, men om kortet går ner till iaf när 970 vart som dyrast så tycker jag nog att det lär bli ett väldigt populärt kort.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av versions:

gtx 1070 lär inte bli en sådan succé som gtx 970, inte ens nära. det är helt enkelt på tok för dyrt. gtx 1070 och 1080 bör jämföras med gtx 980 och 980 ti, inte 970 och 980. det är så de är prissatta oavsett vad nvidia har valt att kalla dem.

att gtx 1070 presterar som gtx 980 ti är inte överdrivet imponerande när det kostar 5000kr. det är en ny generation på en ny nod, man kan förvänta sig vissa framsteg.

Precis, anledningen till att GTX 970 blev så populärt som det blev är ju för att det definitivt var "high end" men kostade bara lite mera än Nvidias mellanklasskort GTX 960 som gav ungefär samma prestanda/krona.

Så många kände sig helt enkelt manade att lägga på lite extra för ett nytt grafikkort.
Men 5000kr är ju på tok för mycket...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kollade vad de kostar i Finland för skojjs skull, 529€ (~4950 kr) får man ett Founders Edition kort. Tycks inte gå att få tag på något annat heller ännu.

Så nog lär åtminstone referenskorten (icke founders edition) gå ner till 4000~4200 kr så fort AMD lanserar sina och tillgängligheten förbättras.

Men jämfört med GTX 970 betalar jag nog gärna den extra pengen bara de inte sparat på kvalitén lika mycket som med GTX 970 (hur de ströp minneskapaciteten/hanteringen samt hur vanligt problem coil whine är)

Inte sett några kommentar ännu angående coil whine på GTX 1080 och 1070, det är ju en viktig punkt för mig, en av anledningarna varför jag vill uppgradera är ju att jag gärna skulle vilja minimera coil whinet från mitt GTX 970 som i t.ex. i det nya Unreal Tournament har litegrann coil whine även ingame när man spelar som mitt onboard ljudkort snappar upp och jag hör det genom mina hörlurar men det dränks ju utav ljudeffekterna förstås (i andra spel hörs det inte förutom i menyer och så om man stänger av Vsync/fps limit (t.ex. Witcher 3 menyn är det ganska tydligt om man sätter örat närmare chassit).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RPGWiZaRD:

Kollade vad de kostar i Finland för skojjs skull, 529€ (~4950 kr) får man ett Founders Edition kort. Tycks inte gå att få tag på något annat heller ännu.

Så nog lär åtminstone referenskorten (icke founders edition) gå ner till 4000~4200 kr så fort AMD lanserar sina och tillgängligheten förbättras.

Men jämfört med GTX 970 betalar jag nog gärna den extra pengen bara de inte sparat på kvalitén lika mycket som med GTX 970 (hur de ströp minneskapaciteten/hanteringen samt hur vanligt problem coil whine är)

Inte sett några kommentar ännu angående coil whine på GTX 1080 och 1070, det är ju en viktig punkt för mig, en av anledningarna varför jag vill uppgradera är ju att jag gärna skulle vilja minimera coil whinet från mitt GTX 970 som i t.ex. i det nya Unreal Tournament har litegrann coil whine även ingame när man spelar som mitt onboard ljudkort snappar upp och jag hör det genom mina hörlurar men det dränks ju utav ljudeffekterna förstås (i andra spel hörs det inte förutom i menyer och så om man stänger av Vsync/fps limit (t.ex. Witcher 3 menyn är det ganska tydligt om man sätter örat närmare chassit).

Det är förjävligt att coil whine egentligen inte går på garantin på länge butiken inte godkänner en reklamation på goodwill.

Mitt GTX 780 börjar med ett svagt coil whine över cirka 400FPS så det är minst sagt lugnt för min del då jag ändå cappar FPS-en på 119 hela tiden.
Men man har ju hört om många 970'n som gnäller redan runt 60FPS... det är helt oacceptabelt.
Men hittills så verkar det ju inte ha rapporterats om något coil whine som tur är och Sweclockers gör alltid det om det upptäcks så det är bara att hålla utkik i deras recensioner framöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu föll priserna rätt rejält på förra generationen. Exempelvis:

Evga 970 SSC -300kr
Evga 980 SC -800kr
Evga 980ti SC -1191

Har vi tur följer nya generationen med en bit ner så fort korten börjar trilla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Nu föll priserna rätt rejält på förra generationen. Exempelvis:

Evga 970 SSC -300kr
Evga 980 SC -800kr
Evga 980ti SC -1191

Har vi tur följer nya generationen med en bit ner så fort korten börjar trilla in.

Med andra ord tappade de i snitt 10%?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti