Western Digital Blue, head parking

Permalänk
Medlem

Western Digital Blue, head parking

Okey, fick min black friday USB 5TB WD, antar att fler kommer ha samma fråga.
Det som satt i var "tyvärr" en BLUE, 5400rpm.

  1. Är detta en re-labled GREEN? Kan man kolla detta på nått sätt?

  2. Behöver man köra head parking hacket?

  3. Vågar man köra denna disk 24/7 i sin server?

Mer info:
http://www.eteknix.com/western-digital-drops-green-drives-fav...
Där påstås det att greens kommer att säljas som blue, att blue "bör" vara 7200 rpm, därav min misstanke att min BLUE egentligen är en GREEN då den är 5400 rpm?

Fasiken att snålheten alltid bedrar visheten, borde bara köpt en till RED

Permalänk
Medlem

Enligt detta så är Blue 5TB en 5400-varvare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3284720

Och saxat från WD:s hemsida:

"Models up to 1 TB can be both 5400-RPM & 7200-RPM Class. Models that are 2 TB and above are 5400-RPM."

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Enligt detta så är Blue 5TB en 5400-varvare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3284720

Och saxat från WD:s hemsida:

"Models up to 1 TB can be both 5400-RPM & 7200-RPM Class. Models that are 2 TB and above are 5400-RPM."

Ok, tack
Ska skruva in den i servern ikväll och köra mjukvaran för stt ställa om idle time och se vad som händer, återkommer!

Permalänk
Hedersmedlem

Green har uppgått i Blue-serien.

Man har aldrig behövt hacka hedaparking-funktionen utan det är en av de stora fördelarna med moderna diskar. Enda undantaget är riktigt gamla Green ihop med vissa Linuxversioner. Det gör att de drar mindre energi, låter mindre och att de håller längre. Olika modeller är optimerade utifrån tänkt användningsområde genom firmware, där många andra parametrar också skiljer modellerna åt. Black parkerar sällan - Green gjorde det oftare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Green har uppgått i Blue-serien.

Man har aldrig behövt hacka hedaparking-funktionen utan det är en av de stora fördelarna med moderna diskar. Enda undantaget är riktigt gamla Green ihop med vissa Linuxversioner. Det gör att de drar mindre energi, låter mindre och att de håller längre. Olika modeller är optimerade utifrån tänkt användningsområde genom firmware, där många andra parametrar också skiljer modellerna åt. Black parkerar sällan - Green gjorde det oftare.

Sent svar:
Det som har sagts är ju att green-diskarna har 3 sek parking time, och att det när man kör dom i en server gör att dom slits ut och dör på 1-2 år?

Jag stoppade äntligen min blue i servern, och den hade 8 sek parking time. Nojjade ur och satte den på 300 sek enligt vad diverse guider och folk förespråkat.
Oklart om jag gjort det hela bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sent svar:
Det som har sagts är ju att green-diskarna har 3 sek parking time, och att det när man kör dom i en server gör att dom slits ut och dör på 1-2 år?

Jag stoppade äntligen min blue i servern, och den hade 8 sek parking time. Nojjade ur och satte den på 300 sek enligt vad diverse guider och folk förespråkat.
Oklart om jag gjort det hela bättre eller sämre?

Du gjorde rätt.
Själv har jag mina diskar inställda på att enbart parkera sig när datorn går i strömsparläge eller stängs av.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Du gjorde rätt.
Själv har jag mina diskar inställda på att enbart parkera sig när datorn går i strömsparläge eller stängs av.

/Lifooz

Huvudparkeringen minskar slitaget på både huvud och skivor samt sänker energiförbrukningen (och därmed värmen), i vilka lägen tycker du det är en försämring?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Huvudparkeringen minskar slitaget på både huvud och skivor samt sänker energiförbrukningen (och därmed värmen), i vilka lägen tycker du det är en försämring?

Om man har dem i ett väl kylt chassi där man har åtkomst till dem var och varannan minut, då är det en klar försämring.

Är lite som dessa automatiska belysningssensorer för lampor. I teorin sparar det en massa ström och slitage, men i verkligheten bränner det lampor i förtid så in i H.

De flesta HDD mår bäst av väl kylt, dämpat chassi där de kan jobba 24/7 "typ", och då menar jag inte jobba ihjäl sig, utan fortsätta spinna och inte spinna upp/ner hela tiden. Varför man gör detta mer aggressivt på externa diskar är för att de sällan har åtkomst, de sällan har bra kylning och de lever då bättre att avge mindre värme och starta/stanna.

Eftersom han sa han hade flyttat in den i en dator (och då ut ur externa chassit) så anser jag också att det var rätt beslut att ändra tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Huvudparkeringen minskar slitaget på både huvud och skivor samt sänker energiförbrukningen (och därmed värmen), i vilka lägen tycker du det är en försämring?

Jag gillar inte tiden det tar för disken att hoppa igång.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man har aldrig behövt hacka hedaparking-funktionen utan det är en av de stora fördelarna med moderna diskar. Enda undantaget är riktigt gamla Green ihop med vissa Linuxversioner. Det gör att de drar mindre energi, låter mindre och att de håller längre. Olika modeller är optimerade utifrån tänkt användningsområde genom firmware, där många andra parametrar också skiljer modellerna åt. Black parkerar sällan - Green gjorde det oftare.

Det är inte bara gamla green som parkerar för ofta. Nya red har också en timeout på 8 sek.
https://community.wd.com/t/new-wd30efrx-red-drive-idle3-timer...

På green diskar kan man kanske argumentera att det är vettigt med 8 sek timeout för parkering utifrån vad de är tänkta att användas till. Red däremot används ofta i Linux servrar som körs 24-7. Red har högre tolerans på 600,000 parkeringar men den gränsen kan ändå överskridas inom ett halvår.

På green tar det bara några månader att nå över de specificerade 300,000 parkeringar så var händer om de används några år? Om WD hade gått ut och sagt att 300,000 gränsen är fel och att diskarna klarar minst 20 ggr fler parkeringar så hade det inte varit några problem. Men baserat på den info de gett kan jag inte dra andra slutsatser än att diskarna är oanvändbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sent svar:
Det som har sagts är ju att green-diskarna har 3 sek parking time, och att det när man kör dom i en server gör att dom slits ut och dör på 1-2 år?

Jag stoppade äntligen min blue i servern, och den hade 8 sek parking time. Nojjade ur och satte den på 300 sek enligt vad diverse guider och folk förespråkat.
Oklart om jag gjort det hela bättre eller sämre?

Jag köpte denna idag och fick också en blue som jag tänkte köra i min server.
Hur har din fungerat sedan du bytte parking time till 300 sek?
Var det bara att köra samma procedur som guiderna för green beskriver?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Jag köpte denna idag och fick också en blue som jag tänkte köra i min server.
Hur har din fungerat sedan du bytte parking time till 300 sek?
Var det bara att köra samma procedur som guiderna för green beskriver?

Samma procedur fungerade!
Eftersom jag bara använder den för lagring så kan jag inte uttala mig om huruvida disken mår, men har inte haft några som helst problem som jag märkt av